Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen työntää lapsensa kesälomaksi meille! Muita?

Vierailija
12.06.2017 |

Onko teillä muilla lähipiirissänne tai suvussanne sellaista vanhempaa tai vanhempia, jotka jollakin verukkeella työntävät lapsensa teille viettämään kesälomaa? Viikkoja, jopa kokonaisen kuukauden?

Se veruke voi olla tyyliin: onpahan lapsilla sitten seuraa toisistaan, meidän lapset on niin pitkään jo puhuneet asiasta, kun meidän on oltava töissä eikä ketään lasta hoitamassa tms.
Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?

Meillä lähipiirissämme on tällainen läheinen joka pitää itsestäänselvyytenä, että lähettää lapsensa joka kesä meille pariksi viikoksi lomailemaan. Nykyään hän ei edes kysy sopiiko meille ylipäätään, että lapset tulevat meille - hän lähinnä vain varmistaa ja ilmoittaa, että onhan meillä sillä ja sillä viikolla kesäloma kun lapset ovat juuri silloin tulossa meille.
Että kiitos vaan ilmoituksesta. :(

Lapsissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, tykkäävät olla kanssamme. Se vika on vanhemmissa. Tiedän jo kuvion aiemmista kesistä: lapset tulevat pienien, määrällisesti alakanttiin mitoitettujen vaatenyssyköidensä kanssa ja viettävät meillä lomaansa. Syövät, juovat, osallistuvat kaikkeen meidän kustannuksellamme. Me maksamme kaiken. Välillä pitää tietysti pestä likaisia vaatteita ja käydä ostamassa uusia. Ja me maksamme kaiken.

Olisi ihan kiva rentoutua omalla kesälomalla oman perheen kanssa. Ei sinänsä että lapset meille vierailta tuntuisivat. Mutta ei ne omia kuitenkaan ole. Ja tuo ettei vanhemmat korvaa edes kuluja, ainakin osaa niistä. Ihan käsittämätön kuvio mielestäni! :(

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heille, että olet suunnitellut lomamatkaa miehesi kanssa ja kysy alustavasti voivatko lapsesi mennä heille siksi aikaa, luulisi että edes vähän rupeavat miettimään, etteivät pidä kaikkea itsestään selvänä.

Vierailija
22/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadi 500€/viikko ylläpidosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi JOUDUT ostamaan vaatteita? Itse en ostaisi. Jos tulevat liian pienissä vaatteissa, niin joko kyläilevät niissä tai sitten lainaisin omien lasteni vaatteita kyläilyn ajaksi.

Tai jos omani ovat pienempiä, niin voisin ostaa jotain perusvaatteita sukulaisen koossa ja ne jäisi kotiini odottamaan omien lasteni kasvua.

Vierailija
24/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton, mutta keväällä sukulaiseni keksi, että ottaisin hänen 2-vuotiaansa hoitoon heinäkuussa 3 viikoksi.

Työttömänä ajattelin, että "ok, kunhan korvauksesta sovitaan ja tehdään oikea työsopimus". No ei käynyt hänelle, vaan hän oli ilmeisesti ajatellut, että 10-15 euroa on minulle, aikuiselle ihmiselle, sopiva korvaus 10 tunnin työpäivästä :D

Ei tullut kauppoja ei. En ole niin lapsirakas.

Jos perhe olisi läheinen muutenkin, olisin voinut suostua, mutta tilanne tuntui lähinnä hyväksikäytöltä. Hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti säästää päivähoitomaksuissa.

Perhe on muuten hyvin varakas, tietysti.

Vierailija
25/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton, mutta keväällä sukulaiseni keksi, että ottaisin hänen 2-vuotiaansa hoitoon heinäkuussa 3 viikoksi.

Työttömänä ajattelin, että "ok, kunhan korvauksesta sovitaan ja tehdään oikea työsopimus". No ei käynyt hänelle, vaan hän oli ilmeisesti ajatellut, että 10-15 euroa on minulle, aikuiselle ihmiselle, sopiva korvaus 10 tunnin työpäivästä :D

Jos perhe olisi läheinen muutenkin, olisin voinut suostua, mutta tilanne tuntui lähinnä hyväksikäytöltä. Hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti säästää päivähoitomaksuissa.

Oletuksena oli myös, että kieltäydyn tietysti töistä, jos sellaisia tarjotaan ;)

Vierailija
26/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin niin, etten sanoisi, milloin olette lomalla. "Meidän loman ajankohta ole vielä varma, mutta tuolloin kun sanoitte, tuskin ollaan lomalla. Eli ei onnistu, ehkä jonain toisena kesänä sitten."

Vierailija
27/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman ajankohdan onkivat ehkä tietoonsa, joten sanoisin, että tuolle ajankohdalle on jo muita lukkoon lyötyjä suunnitelmia, joten ei sovi.

Vierailija
28/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää asiallinen korvaus ja ehdottomasti etukäteen! Voi olla, että vierailut loppuvat siihen ja hyvä niin.

Vierailija
29/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat niin sanot että ruokaraahaa 150 €/viikko/lapsi. 

Tuota vaatteiden ostamista en ymmärrä. Jos heillä on vaatteet päällään niin olkoot niissä.

Jos jotain vaatetta tarvitsevat niin kirpparilta ja niistä kuitit ja vanhemmat maksaa.

Olet todella tyhmä jos suostut hyväksikäytettäväksi.

Vierailija
30/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on vähän surullista, etteivät sukulaislapset voi kyläillä toisillaan. Sen pitäisi tietysti olla molemminpuolista. Sovittaisiin jo etukäteen, että jos meidän lapsi/lapset tulevat teille muutamaksi päiväksi, niin teidän lapsi/lapset voisivat tulla meille jonakin toisena viikkona. Näin molempien perheiden lapset saisivat kyläillä ja vanhemmat saisivat viikon vapaa-aikaa. Toimiikohan tällainen kenelläkään?

Vierailija
31/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mahtavaa, kun perheetkin osaavat jo hyväksikäyttää systeemiä: "Sinähän saat päivärahaa, joten eikö tämä kymppi päivässä olisi hyvä lisä siihen ja eihän sinulla muutakaan tekemistä varmaan kesällä ole..?"

Muuten toki, mutta en tee töitä pimeästi. Mitä jos sattuisi jotakin?

Ja mieluummin käytän päiväni vaikka siihen työn hakemiseen kuin sukulaisten puoli-ilmaisena lapsenvahtina oloon, kiitos vain.

Anteeksi nyt meni vähän ohi aiheen.

-26 & 27

Vierailija
32/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla oo kanttia sanoa että ei käy. Itse en ota riesaksi muiden lapsia.

Vierailija
33/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette isovanhempia, eikö niin?

Tuttu ilmiö, keskusteltiin asiasta viimeksi lukupiirissä. Jotkut vanhemmat olettavat, etteivät isovanhemmat kaipaa lainkaan lomaa kiireisestä ja stressaavasta työstä, vaan mieluimmin nauttivat lastenlapsien hoidosta, joilla jokaisella on äidin antama ohjevihkonen mukana, mitä lapsen kanssa voi tehdä ja mitä lapsi voi syödä.

Vaatemyssykkä on taas vihje vaateostoksille ja ostoslista lapsen päässä, joka on valmiiksi mietitty vanhempien kanssa, mitä merkkiä pitää olla, ettei hutia tuli.

Nuorena sitä kuvitteli, kun lapset kasvavat ja aikuistuvat, niin sitten on aikaa harrastuksille, lukemisille jne. ja rahaa enemmän matkusteluun, remppoihin jne. mutta toisin kävi, nyt on vielä kiireisempää, kun on iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat hoidettavana, jotka tarvitsevat apua, selviintyäkseen arjesta ja sitten on vielä lastenlapset ja alati uusiutuva ja stressaava päivätyö.

Otan osaa ap.

Vierailija
34/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän muuten kaikki ne lapsien muihin perheisiin työntävät on näissä keskusteluissa? Ois kiva kuulla perustelut siltä puolelta.

Vierailija
35/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kesäni menee rattoisasti miehen lapsia hoitaessa. Mies lupaa aina iloisena exälleen että kyllähän ne lapset voi tulla vaikka koko kesäksi. Harmi vaan kun ei itse hoida...

Näillä lapsilla myös hiertävän pienet vaatteet ja liian vähän mukana. Eivät osaa siivoilla jälkiään, ei peruskäytöstapoja yms. Missään ei oikein voida käydä tästä syystä. Huoh. Surullista hoitaa lapsia joita kukaan ei halua.

Vierailija
36/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a)  Oikea työsopimus, eli olisit reilusti kieltäytynyt työttömyyskorvauksesta tuolta ajalta ja täyspäiväisesti huolehtinut 2-vuotiaasta. Ihan selvä vaihtoehto, ei käynyt heille.   b) olisivat maksaneet kulukorvausta 15 euroa x 15 päivää = 225, ei käynyt sinulle. ---> Game Over

Vierailija
37/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku roti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a)  Oikea työsopimus, eli olisit reilusti kieltäytynyt työttömyyskorvauksesta tuolta ajalta ja täyspäiväisesti huolehtinut 2-vuotiaasta. Ihan selvä vaihtoehto, ei käynyt heille.   b) olisivat maksaneet kulukorvausta 15 euroa x 15 päivää = 225, ei käynyt sinulle. ---> Game Over

b) 225 euroa on aika pieni korvaus 150 tunnin työstä

Vierailija
38/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viettää lapsuudessa monia, monia kesälomaviikkoja 2 sukulaisperheessä, samoissa eväsissä ja ohjelmissa perheen omien lasten kanssa. Tunsin olevani tärkeä ja arvostettu lapsi ja ystävystyin serkkujeni kanssa. Joka kerta kun minut haettiin kotiin, äitini passitti minut kiittämään kauniisti perheen vanhempia "täysihoidosta".

Jälkeenpäin minulle on selvinnyt, että toiselle perheelle maksettiin reilu korvaus ja se tuli heille tarpeeseen. Toisen perheen äiti sanoi, ettei missään tapauksessa kuuntele ehdotusta "korvauksesta".

Aikuiset olivat hoitaneet nämä asiat keskenään.

Vierailija
39/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette isovanhempia, eikö niin?

Tuttu ilmiö, keskusteltiin asiasta viimeksi lukupiirissä. Jotkut vanhemmat olettavat, etteivät isovanhemmat kaipaa lainkaan lomaa kiireisestä ja stressaavasta työstä, vaan mieluimmin nauttivat lastenlapsien hoidosta, joilla jokaisella on äidin antama ohjevihkonen mukana, mitä lapsen kanssa voi tehdä ja mitä lapsi voi syödä.

Vaatemyssykkä on taas vihje vaateostoksille ja ostoslista lapsen päässä, joka on valmiiksi mietitty vanhempien kanssa, mitä merkkiä pitää olla, ettei hutia tuli.

Nuorena sitä kuvitteli, kun lapset kasvavat ja aikuistuvat, niin sitten on aikaa harrastuksille, lukemisille jne. ja rahaa enemmän matkusteluun, remppoihin jne. mutta toisin kävi, nyt on vielä kiireisempää, kun on iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat hoidettavana, jotka tarvitsevat apua, selviintyäkseen arjesta ja sitten on vielä lastenlapset ja alati uusiutuva ja stressaava päivätyö.

Otan osaa ap.

Lapsettomille aina sanotaan: "ei se pikkulapsiaika kauaa kestä. Sen jälkeen saa nauttia aikuisten lasten seurasta. Ja ajattele, jos ei tee lapsia, ei saa lapsenlapsiakaan!"

Ei tuo nyt ihan siltä kuulosta :D

Vierailija
40/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen on opettaja, eli lomia riittää, silti vuosittain sai laitettua lapsensa meille joka kesä viikoksi, okei, oli yh, joten sen jotenkin ymmärsin. Vaikka omaa lomaa omien kanssa jäi vain kolme viikkoa. Sitten meni härskimmäksi, edelleen sama lapsi viikoksi meille, mutta kaverin kanssa! Koska omat lapset olivat muka liian nuoria... Vuoden ikäero esikoiseni kanssa kasvoi liian suureksi yhdessä vuodessa? Ei, vaan sai uuden kumppanin, joten oli luontevaa laittaa molemmat meille, että saivat parisuhde aikaa :)

Ei varmaan yllätä, että mun lapset eivät ole olleet sielä viettämässä kesälomia.

Ja teille voi näköjään noin vain "laittaa" lapsensa, sinulla ei ole mitään sanomista siihen? Vai yrititkö edes? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi