Miksi joku pesee kerrostalossa pyykkejä maanantai aamuna kello 7?
Kommentit (135)
Missä vitun paperitaloissa te asutte jos naapurin pesukoneen ääni häiritsee?
Itse asun kohtalaisen vanhassa kerrostalossa ja naapurin pesukoneen ääni kuuluu niin hiljaa että pitää oikein keskittyä jotta sen kuulisi. Muualle kuin kylppäriin ei ääntä kuulu lainkaan.
Ihmetyttää minuakin, että mitä sepelimyllyjä teillä on pesukoneina, jos pesukoneen ääni häiritsee naapureita. Nykyään olen asunut vuosikaudet omakotitalossa, ja pesukone tai kuivausrumpu käy usein yölläkin, mutta melkein täysi-ikäiseksi asuin 60-luvun kerrostalossa, enkä koskaan muista kuulleeni naapureiden pesukoneen ääntä ainakaan häiriöksi asti.
Teen asunnossani mitä haluan järjestyssääntöjen sallimissa puitteissa, deal with it. Tuu aukomaan naamaas suoraan ovelle ens kerralla, jos yhtään on munaa. Kerron mielelläni muutamat tosiasiat ihan kasvotustenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kohtalaisen vanhassa kerrostalossa ja naapurin pesukoneen ääni kuuluu niin hiljaa että pitää oikein keskittyä jotta sen kuulisi. Muualle kuin kylppäriin ei ääntä kuulu lainkaan.
Tämä. Naapurien äänet eivät omassa kerrostalossani häiritse koskaan. Eipä tämä talo silti mikään aikanaan hätäisesti kokoon kyhätty neukkukuutio olekaan, että ei siinä.
Joo kyllä itse laitan välillä klo 6 jo päälle! Pienen vauvan kanssa kun sitä aikaa menee muuhunkin. Nykyään koneetkin on niin hiljaisia että en usko kenenkään nukkuvan siihen heräävän kyllä.
Mä laitan joka aamu pesukoneen päälle 7-8 välillä. Tämä on juuri hyvä aika laittaa kone päälle ehtivät kuivaksi seuraavaksi aamuksi, jolloin litan ne kaappiin ja seuraavat tulemaan. Suurperheellä ilman kuivausrumpua on paljon pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Naapurien äänet eivät omassa kerrostalossani häiritse koskaan. Eipä tämä talo silti mikään aikanaan hätäisesti kokoon kyhätty neukkukuutio olekaan, että ei siinä.
itse jopa asun 1979 rakennetussa lähiökerrostalossa ns huonommalla ja halvemmalla alueella - eikä silti naapureiden pesukoneiden eikä muutkaan äänet häiritse. Ainoa mistä oli häiriötä oli nistipariskunnasta, jotka tappelivat rapussa. Rapusta kuitenkin ne äänet hyvin kaikuu sisälle.
Ps. Vapaapäivinä todellakin pyykkikone ajastettu alottamaan 7.00, sillä kyllä myöskin muut saavat pestä pyykkiä arkena 17 aikaan kun itse nukun yövuorojen väliä.
Lainaan näkemääni lehtileikettä, "onneksi on varaa asua omakotitalossa, niin ei tarvitse kuunnella köyhien ulinaa grillin kärystä tai elämisen äänistä"
Ihan totta sinällään, sillä itsekkin kerrostalossa asuessani aina joku kitisi kun asia tehdään liian aikaisin tai myöhään. Normaaliin työaikaan on vaikea tehdä mitään jos käy töissä ja viikonloppuisin sitten pitäisi antaa ihmisten nukkua rauhassa kellon ympäri.
Muuttaa pois sieltä jos niin ahdistaa. Itse tein niin eikä naapureiden kotiaskareet enään häiritse.
En vaan voi ymmärtää miten jotakin häiritsee pesukoneen ääni, itse asunut 25 vuotta kerrostalossa ja en ole koskaan kuullut että naapurilla pyörii pesukone...
Vierailija kirjoitti:
Ei parempaa aikaa ole löytänyt?
Koska se voi? Seiskalta normi-ihminen on jo aamupalalla!
Minä sain haukut täällä kun kerroin naapurini pesevän pyykkejä n. viidesti viikossa 5.15-5.30. Myös viikoloppuisin. Kerrostalossa asuvan pitäisi kuulemma kestää normaaleja elämisen ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pyykit pyörii koneessa lähes aina iltakymmenen jälkeen pikaohjelmalla tai ajastuksella aamukolmen ja kuuden välillä. Toi aamu on erityisen hyvä, sillä ohjelmat kestää niin kauan, että en muuten ehtisi ikinä pestä pyykkiä ja noin ehdin pyörittää ne kuivausrummussa ennen töihin lähtöä. Otaksun, että asia tuskin on häirinnyt naapureita, kun kukaan ei ole valittanut, me ei itsekään siihen suljetun vessan oven takaa herätä ja me ei häiriinnytä muiden linkouksista vaikka ne ainakin kylppäriin kuuluukin.
Kannattaa vaan pitää huoli että palovaroitin on kunnossa ja oikeassa paikassa, nimittäin yöllä jos kone syttyy, ei ole ketään sitä huomaamassa...
Tietysti palovaroitin pitää olla kunnossa. Mikä tahansa kone voi syttyä yöllä palmaan, vaikka ei olisikaan ollut käynnissä, sehän voi vikaantua niin että joku lämmitin napsahtaa päälle omia aikojaan.
Melkeinpä vaikkaisin että paloääniin havahtuu paremmin yöllä nukkusessa kuin päivällä jolloin kuuluu kaikenlaista muutakin ääntä ympäriltä.
Palokaasuihin nukkuessaan menehtynyt ei paljon ääniin heräile.
Mutta hyvä jos varoitin on kunnossa. Monilla ei vieläkään ole.
Kannattaa odottaa klo 9 asti kun laittaa koneen päälle. Ei ne pyykit siitä mihinkään katoa ja naapurisopu säilyy. Ei olla itsekkäitä.
Voi miten se onkaan ihanaa, kun joutuu heräämään syystä tai toisesta aikaisin ja saa vielä jotain hyödyllistä tehtyä siinä aamun tunteina.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa odottaa klo 9 asti kun laittaa koneen päälle. Ei ne pyykit siitä mihinkään katoa ja naapurisopu säilyy. Ei olla itsekkäitä.
Paitsi että työssäkäyvä on silloin yleensä töissä, paha sitä odotella. Kone on tosi hiljainen , kunnes se linkoaa, siitä kuuluu jonkinlainen ääni kyllä. Sikäli pidän huonompana vaihtoehtona pestä pyykkiä iltayhdeksän jälkeen, mikä on meillä se usein se toinen vaihtoehto.
Kunnollisesti hoidetussa ja rakennetussa kerrostalossa ei pesukoneen äänet kuulu muille.
Itse herään arkena kello 5 ja menen töihin 9, joten kerkiän hyvin pestä pyykkiä aamulla, viikonloppuna ja vapaapäivinä herään 6.
Kun muuttaa kerrostaloon asumaan pitää ymmärtää että siellä asuu myös muita ja taloyhtiön järjestyssäännöissä on määritelty aika jolloin on hiljaisuus. Muina aikoina kuuluu elämisen ääniä koska ihmisillä on omanlaisensa rytmit jotka jokainen sopeuttaa niin että on hiljaa juuri tuon sääntöjen määräämän ajan. Ei munkaan mielestä oo kivaa kun yövuoron jälkeen yritän nukkua päivällä ja kaikenlaisia ääniä kuuluu mutta tietenkään en valita. Säännöt on säännöt, samat kaikille ja muuttamalla kerrostaloon hyväksyt ne.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kerrostalossa eikä tulis mieleenkään pestä pyykkiä aamulla. Päältä täytettävä kone tärisee ja hytkyy sen verran paljon ja pitää ääntä, kumitassuista huolimatta. Säälin naapureita jo ihan päiväsaikaan, vaikka monet on vakuuttaneet että toi on ihan normiääntä pesukoneelle. Pesin jo jonkun aikaa vaan 800 linkouksella kun 1000 mikä on maksimi tärisee ihan älyttömästi, mutta pyykit ei kuivuneet edes aamuun mennessä niin nyt pistän aina maksimille. Vaikka itse herään joka päivä kl 6 miehen lähtiessä töihin, niin ymmärrän sen että naapureista löytyy niin eläkeläisiä, lapsiperheitä sekä muuten vain kotona olevia, jotka saattaa hyvin haluta nukkua vähintään kahdeksaan aamuisin, niin varmaan itsekin tekisin jos ei herätys olisi valmiiksi kuudelta. Yllätyin siitä että lähes kaikkien mielestä se on ihan ok ja että on naapurien oma ongelma jos häiriintyy. En myöskään imuroi aamuisin, tiedän että äänieristys ei ole riittävä peittämään mitään ääniä.
Mites vuoro- ja yötyöläisten huomioiminen? Tolla logiikalla kukaan ei voisi koskaan tehdä mitään kerrostalossa. Jos hiljaisuus on 22 - 07, se tarkoittaa sitä eikä sitä, että imuroida uskaltaa vasta puolilta päivin ettei vaan aamu-uninen naapurin kerttuirmeli häiriinny.
Mä asun luhtitalossa, jossa naapureiden kaikki toimet kuuluu. Kuulen kylppärin peilikaapin narinan, suihkukäynnit, imuroinnin, pyykkikoneen linkouksen jne...
Mun elämää ei ole koskaan naapurin elämän äänet haitanneet. Saan yölläkin nukuttua, vaikka joskus kuuluisikin puhetta tai naurua naapurista. Illanistujaiset eivät haittaa, jos kyseessä ei ole teini-ikäisten järjettömät kotibileet, joihin on kutsuttu 20 ihmistä...
Ainoa ääni, josta en tykkää, on pariskuntien huutoriidat. Niitä olen joskus aiemmissa taloissa joutunut kuuntelemaan. Se riitelyn ääni sinällään ei haittaa, jos ei tarvitse kuunnella itkua, haukkuja - tai pelätä jonkun saavan turpiinsa.
Ap:lla on vähän sama asenne kuin Tahdon asiaa-sarjan naapurilla, jonka mielestä kaikkien pitää elää hänen vauvansa tahdissa.
Ap, sä määrität vain oman elämäsi. Et voi vaatia muita elämään sinun rytmissäsi. Kerrostalojen järjestyssäännöt antavat osviittaa siitä, mikä on yleinen tulkinta hiljaisesta ajasta, ja SEKIN on vain suositus. Pyykkiä saa pestä yölläkin, joskin kovaäänisen koneen päällä pitäminen on sellaista, jota itse välttäisin. Huomaavaisuudesta, ei siksi, että siitä olisi jokin ehdoton kielto olemassa.
Mutta aamuseitsemän täysin ok. Linkoamaan se alkaa vasta joskus kahdeksalta.
Useimmat ihmiset, perheelliset varsinkin, pesevät pyykkiä joka päivä muun elämän ohessa, eikä pelkästään kerran viikossa. Meillä ainakin nelihenkisen perheen pyykit miehittäisivät koko vessan, jos niitä koko viikko hillottaisiin. Pesen päivittäin pari koneellista, niin likapyykin määrä ei kasva liian isoksi.