HS: Äitiyspakkauksia kaupitellaan netissä -Kela harmissaan
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005247723.html
Hesarin jutun mukaan on alhaista kaupitella netissä äitiyspakkaustaan.
Meille syntyy vauva ihan näinä päivinä. Esikoisen jäljiltä on jo tarvikkeita ja vaatteita, mutta uudessa äitiyspakkauksessa oli joitakin niin kivoja juttuja, että halusin sen silti. Pakkauksen saavuttua yllätys oli karvas - saimme vuoden 2016 pakkauksen, jonka vaatteet eivät miellyttäneet silmää yksikään. Eli ei olisi otettu käyttöön kuitenkaan. Joten laitoin myyntiin sellaisenaan ja pian löytyikin ostaja, ulkosuomalainen perhe. Sain pakkauksesta muutaman kympin enemmän rahaa kuin olisin saanut Kelalta avustuksena. Ja sillä rahalla ostan vauvalle mieleisiä juttuja ja vaatteita. Olenko nyt suuri rosvo ja rikollinen?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toi musta vähän moraalitonta tehdä bisnestä tavaroilla jotka on oikeasti tarkoitettu vauvalle avustukseksi. Jotkut tarvii ne ksikki tavarat.
Niitä. Ap on vielä ilmaisin saanut pakkauksen ja nyt nyhtää siitä kahisevaa.
Tota joo 😬
Lahjat on yleensäkin aika moraalitonta myydä. Ei siinä hirveästi lahjan antajaa kiitä, arvosta ja ole saamastaan lahjasta kiitollinen. MUTTA kuitenkin (kelan) lahja kummasti kelpasI. Sanattomaksi vetää - ilmaisin saa ja rahaa vetää.
Usko jo, että se pakkaus ei ole LAHJA tai ILMAINEN. Sen olet MAKSANUT jo VEROISSA!
Aijaa? Millä nimellä lapsettomat voi hakea nämä omansa pois? :)
Hankkimalla lapsia. Lapsettomuus omalla valinnalla tarkoittaa että tietoisesti luovut siitä että saat sen omasi pois.
Ihan ok.
Kela seuraa toimintaa ja lapsilisät poistetaan kummaltakin lapselta. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lapsettomat maksavat veroja, joten kyse ei ole "oman saamisesta takaisin", vaan myös muiden rahojen käyttöä. Veronmaksajana haluaisin, että avustuksia menisi enemmän niitä oikeasti tarvitseville.
Lapsettomuus on ihan oma valinta yleensä. Ja jos lapsettomuudesta kärsit, niin pääset julkisella hoitoon ja hyvin harva lapsia haluava jää ilman sitä omaa pientä, eli jos et lapsia hanki se on tietoinen valinta siitä, että et saa äitiys ja muita lapsensaantiin liittyviä avustuksia.
Myös lasten hankinta on oma valinta. Myös avustusten kohdistaminen ja määrä on päätettävissä. Minusta äitityspakkaukset ovat hyvä asia, mutta niiden myynti eteenpäin voitolla taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lapsettomat maksavat veroja, joten kyse ei ole "oman saamisesta takaisin", vaan myös muiden rahojen käyttöä. Veronmaksajana haluaisin, että avustuksia menisi enemmän niitä oikeasti tarvitseville.
Lapsettomuus on ihan oma valinta yleensä. Ja jos lapsettomuudesta kärsit, niin pääset julkisella hoitoon ja hyvin harva lapsia haluava jää ilman sitä omaa pientä, eli jos et lapsia hanki se on tietoinen valinta siitä, että et saa äitiys ja muita lapsensaantiin liittyviä avustuksia.
Myös lasten hankinta on oma valinta. Myös avustusten kohdistaminen ja määrä on päätettävissä. Minusta äitityspakkaukset ovat hyvä asia, mutta niiden myynti eteenpäin voitolla taas ei.
Äitiyspakkauksen oikea hinta on reilusti enemmän kun 140 euroa mikä on toinen vaihtoehto eli et sinä sillä sillon voittoa tee vaan muut sen lähempänä oikeaa hintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toi musta vähän moraalitonta tehdä bisnestä tavaroilla jotka on oikeasti tarkoitettu vauvalle avustukseksi. Jotkut tarvii ne ksikki tavarat.
Tota joo 😬
Lahjat on yleensäkin aika moraalitonta myydä. Ei siinä hirveästi lahjan antajaa kiitä, arvosta ja ole saamastaan lahjasta kiitollinen. MUTTA kuitenkin (kelan) lahja kummasti kelpasI. Sanattomaksi vetää - ilmaisin saa ja rahaa vetää.
Usko jo, että se pakkaus ei ole LAHJA tai ILMAINEN. Sen olet MAKSANUT jo VEROISSA!
Ei ole ilmainen, mutta veroissa olemme kaikki yhdessä maksaneet. Ei ole kiva, että ap ansaitsee pakkauksella, jota myös minä lapseton olen rahoittanut verojen muodossa.
Mene nyt suolle! Jos kerran valtio antaa lapsentehneille lahjan niin on aivan sama mitä sillä lahjalla tekee. Siitä tienatut rahat Ap taas käyttää ostamalla hyödykkeitä joista maksaa veroja.
Ei munkaan mielestä ole kiva että työttömyyskorvaukset/sosiaaliavustukset käytetään viinaan ja tupakkaan, mutta minkäs teet. Jokainen tässä maassa saa avustuksia tavalla tai toisella ja saa ihan itse päättää mitä niillä tekee.
Vähän ohiksena, mutta millä tavoin moraalisesti pitäisi suhtautua siihen, kun SPR:n Kontti-myymälöissä myydään äitiyspakkauksen tuotteita? Pakkauksen saaja lahjoittanut SPR:lle, joka myy ja saa tuoton.
Ei miellyttänyt silmää...
Just joo. Joskus tuntuu että täällä on liian hyvin asiat kun inistään tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei miellyttänyt silmää...
Just joo. Joskus tuntuu että täällä on liian hyvin asiat kun inistään tuollaisesta.
Minusta tähänkin olisi ratkaisuna se että saa valita vaikka kahdesta tai kolmesta eri vaihtoehdosta. Kaikki saisi kivat kuosit ja silloin ei tarvitsisi vaihtaa joka vuosi kuoseja erikseen.
Itse myin äitiyspakkauksen ulkosuomalaiselle tutulle ja sain 25 euroa enemmän kuin mitä Kela olisi maksanut. Kiikutin paketin postiin ja otin selvää eri vaihtoehdoista postittaa paketti. Eli vaivanpalkkaa oli tuo ylimääräinen osa.
Pakkauksen ostaja oli todella kiitollinen ja tavarat tulivat heillä käyttöön, kiitteli vielä jälkikäteen vaivannäöstä. En näe mitään väärää tässä. Kaksi perhettä saatiin iloiseksi.
Ja olen veroissani aivan varmasti maksanut pakkauksen jo moneen kertaan, varsinkin kun työvuosia kertyi ennen vauvaa melkein 20. Joten mistään ilmaisesta tavarasta on turha puhua.
Miksi se pakkaus pitää myydä? Miksei voi lahjoittaa ulkosuomalaiselle perheelle?
Voisikohan sen tosiaan avata ja jos ei miellytä niin sitten palauttaa? Jos voi palauttaa niin kenties moni ei tiedä tällaisesta mahdollisuudesta ja kaupittelee turhaan siksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pakkaus pitää myydä? Miksei voi lahjoittaa ulkosuomalaiselle perheelle?
Koska ihmiset haluaa sen rahan että voi itse ostaa mieluisia lastentarvikkeita mutta haluaa enemmän rahaa kun sen kuppasen 140e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ottanut äitiyspakkauksen jos siellä olis ollut sähköinen rintapumppu, nyt ei ollu mitään hyödyllistä mitä ei olis ollut jo ennestään esikoisen jäljiltä olemassa. Ostan sit 140€.lla kivoja vaatteita uudelle tulokkaalle. Se ostaa pakkauksen ja maksaa kuka haluaa, mitä siinä nyt taas on väärin?
Et lukenut aloitusta? Ap myi kalliimmalla kuin olisi saanut Kelalta, teki siis voittoa avustuksella.
Äitiysavustus rahana on naurettavan pieni. Kaveri saa Jerseyssä 640 puntaa eli n. 740e avustusta lapsesta. Lisäksi tuon paketin arvo on reilusti isompi kun rahana.
Niin?
Eli minusta ei ole mitään väärää siinä että ottaa paketin ja myy sen paketin todellisella hinnalla eteenpäin ja näin saa enemmän takaisin maksettuja veroja ja sillä rahalla saa sitten moninkertaisen määrän tavaraa vaikka kirpparilta.
No minun moraali käsitykseni on erilainen. Minusta ilmaiseksi saadut, varsinkin lasten tavarat, annetaan niitä tarvitseville, eikä ruveta tekemään niillä bisnestä.
Se paketti kun vain ei ole ilmainen.
Toisekseen jos ilmaiseksi annat sielä on käsi ojossa nekin jotka niitä ei tarvitse mutta haluaa kun ilmaiseksi saa. Miten sitten? Pyydät koko perheen tulot, menot ja verokortit viimeiseltä kahdelta vuodelta jotta näet kuka sitä oikeasti tarvitsee?
Minun vastuullani on se että tiedän itse toimineeni oikein, suosittelen samaa jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota joo 😬
Hankkimalla lapsia. Lapsettomuus omalla valinnalla tarkoittaa että tietoisesti luovut siitä että saat sen omasi pois.
En ole lapseton omasta tahdosta, vaan koska En löydä sopivaa miestä. Miten saan omani pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota joo 😬
En ole lapseton omasta tahdosta, vaan koska En löydä sopivaa miestä. Miten saan omani pois?
Se on oma tahto koska voisit tyytyä vähempään.
Mä kyllä myyn muutkin ei sopivat lahjat surutta. Ja kun annan jollekkin esim. Lastenvaatteita en välitä pätkääkään käyttääkö hän ne omilla lapsillaan vai myy eteenpäin. Kun avustan kerran jotain perhettä niillä vaatteilla, voin yhtä hyvin avustaa myös vaatteista saatavalla rahalla. Jos annan jotain lahjaa niin toivon hyvää sille ihmiselle ja hän itse voi päättää josko siitä rahasta on enemmän apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ottanut äitiyspakkauksen jos siellä olis ollut sähköinen rintapumppu, nyt ei ollu mitään hyödyllistä mitä ei olis ollut jo ennestään esikoisen jäljiltä olemassa. Ostan sit 140€.lla kivoja vaatteita uudelle tulokkaalle. Se ostaa pakkauksen ja maksaa kuka haluaa, mitä siinä nyt taas on väärin?
Et lukenut aloitusta? Ap myi kalliimmalla kuin olisi saanut Kelalta, teki siis voittoa avustuksella.
Äitiysavustus rahana on naurettavan pieni. Kaveri saa Jerseyssä 640 puntaa eli n. 740e avustusta lapsesta. Lisäksi tuon paketin arvo on reilusti isompi kun rahana.
Niin?
Eli minusta ei ole mitään väärää siinä että ottaa paketin ja myy sen paketin todellisella hinnalla eteenpäin ja näin saa enemmän takaisin maksettuja veroja ja sillä rahalla saa sitten moninkertaisen määrän tavaraa vaikka kirpparilta.
No minun moraali käsitykseni on erilainen. Minusta ilmaiseksi saadut, varsinkin lasten tavarat, annetaan niitä tarvitseville, eikä ruveta tekemään niillä bisnestä.
Toisekseen jos ilmaiseksi annat sielä on käsi ojossa nekin jotka niitä ei tarvitse mutta haluaa kun ilmaiseksi saa. Miten sitten? Pyydät koko perheen tulot, menot ja verokortit viimeiseltä kahdelta vuodelta jotta näet kuka sitä oikeasti tarvitsee?
Minun vastuullani on se että tiedän itse toimineeni oikein, suosittelen samaa jokaiselle.
Sinun käsityksesi oikeasta ei ole se ainoa oikea. Jos olisin saanut viime vuoden pakkauksen olisin myynyt sen voitolla eteenpäin ja tuntenut tehneeni oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Sinun käsityksesi oikeasta ei ole se ainoa oikea. Jos olisin saanut viime vuoden pakkauksen olisin myynyt sen voitolla eteenpäin ja tuntenut tehneeni oikein.
Juurihan kirjoitin että minun moraalikäsitykseni on näköjään erilainen kuin sinun. Senkus viet vaikka tikkarit lapsilta jossa sinut onnelliseksi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Juurihan kirjoitin että minun moraalikäsitykseni on näköjään erilainen kuin sinun. Senkus viet vaikka tikkarit lapsilta jossa sinut onnelliseksi tekee.
Ai sinusta se että myy pois omilla verorahoilla hankitun pakkauksen on sama luin tikkarin vieminen lapselta? Asia selvä madam musta ja valkoinen