Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nautitko kesäsijaisen kyykyttämisestä?

Vierailija
09.06.2017 |

Työkavereistani on paljastunut mielestäni erittäin epämiellyttävä piirre, he haluavat kyykyttää kesäsijaisia ihan tosissaan. Eivät edes esitä ystävällisiä, vaan töykeästi toteavat, että ei täällä muitakaan ole neuvottu, miksi neuvoisin sinua. Tietenkin myös selän takana haukutaan tylysti eikä oteta mukaan edes syömään.

Työmme on vaativaa asiantuntijatyötä ja on siinä nuoren kandin todella vaikeaa alkaa työskentelemään heti täydellä teholla varsinkin jos ei saa mitään neuvoja.

Minuakaa ei ekassa työpaikassani juurikaan neuvottu ja juuri siksi haluan itse neuvoa muita. Ei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta. Minun on hyvin vaikeaa ymmärtää työkavereideni toimintaa. Haluavatko vain kostaa oman kohtelunsa vai nauttiiko joku vaan sijaisten kyykyttämisestä? Ihan nolottaa meidän "vanhojen" puolesta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun "avuksi" palkataan opuskelijoita, joilla ei ole hajuakaan työstä. Ei minulla ole aikaa auttaa noita apulaisia.

Vierailija
2/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva kerrankin päästä pomottamaan. Näin toimitaan erityisesti naisvaltaisilla aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle että autat näitä työtänsä aloittavia.

Itselläni on kokemusta vaikka kuinka monesta paikasta olla ensikertalainen työpaikalla, ja kyllä se tuntuu tosi raskaalta ja hirveeltä kun kyykytetään oikein kunnolla ja katsotaan paheksuttavin silmin "avuttomia" työntekijöitä.

Vierailija
4/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kerrankin päästä pomottamaan. Näin toimitaan erityisesti naisvaltaisilla aloilla.

En voi sanoa, että erityisesti naisvaltaisilla aloilla. Mutta ylipäätään ihmistyyppi joka ymmärtää, ettei luultavasti koskaan tule toimimaan johtotehtävissä ottaa sitä auktoriteettiä sitten selkeästi heikommassa asemassa oleviin. Olen huomannut sekä miehissä että naisissa, tietynlaiset luonteet pomottaa pönkittääkseen itseään.

Vierailija
5/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun "avuksi" palkataan opuskelijoita, joilla ei ole hajuakaan työstä. Ei minulla ole aikaa auttaa noita apulaisia.

Mistä niille sitä "hajuakaan työstä" koskaan tulisi jos niitä ei koskaan otettaisi mihinkään edes avuksi sen takia kun ei ole kokemusta? Jos niiden opastaminen on sinun tehtävä ja koet, ettei sinulla ole aikaa hoitaa sitä niin sinun pitäisi varmaan ottaa asia puheeksi oman esimiehesi kanssa.

Vierailija
6/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytys on kaiken a ja o. Huonoa esimiestyötä on kun ei huolehdi kunnon perehdyttämisestä. Samoin jos perehdyttäjänä toimi se viimeisin ja vihrein ryhmään tullut. Kyllä siinä ne vanhat vähemmästäkin ärsyyntyy kun työtä ei arvosteta tuon vertaa.

Vierailija
7/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisella käytöksellä varsin korostaa omaa epäpätevyyttään.

Kun se työpaikka ei edelleenkään ole päiväkoti, edes niille kokeneille.

Vierailija
8/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan mukaan onneksi mukaan vaikka olisi huolestuttavankin arka kesäsijäinen. Todella palkitsevaa nähsä kun jo muutamassa viikossa itsevarmuus kasvaa kohisten ja entinen hiirulainen löytää sen oman äänensä. Varsinkin kun itse joskus olin se hiirulainen.

Vierailija
9/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse tuollaiseen asiantuntijatyössä törmännyt. Ehkä työkaverisi ovat vain mulkkuja?

Vierailija
10/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan mun työpaikalla oli jokaiselle kesätyöntekijälle (joita otettiin paljon) viikon mittainen palkallinen harjoittelujakso. Vuodet kuluivat. Nyt palkataan erittäin vähän kesäihmisiä. Ei palkallista tai palkatonta harjoittelujaksoa. Olet itse kiinni (moneen kertaan vähennetyllä työvoimalla) töissäsi. Pomot edellyttävät että joudut itse hoitamaan työvuorosi ja jotenkin samalla pitämään harjoituskurssia.

Ja ei. Kyse ei ole siitä että työnantaja olisi vuosien aikana köyhtynyt. Päinvastoin, rahaa kyllä olisi. Nykyiset pomot ovat vaan verenhimoisempia kuin ennen eivätkä selitä isoimmille päättäjille että ei tulla toimeen tällaisella määrällä työvoimaa. 

Normaali ihminen ei tietenkään hoida vitutustaan kiusaamalla kesätyöntekijöitä. Mutta vuosien kiristäminen tekee toisista ihmisistä vittumaisempia. 

Vierailija
11/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo siitä, että vakituiset ovat epävarmoja ja arvostelevat kesäsijaisia siksi, että todellisuudessa pelkäävät näiden olevan uhka. Entä jos nuori osoittautuu hyväksi ja pomo tykkääkin enemmän kuin näistä työhön kyllästyneistä nirppanokista? 

Pitää siis heitellä kapuloita rattaisiin ja hankaloittaa kaikkien elämää, viis siitä että se perehdytyksen puute haittaa koko talon toimintaa. Viisas pomo näkee tuollaisen toiminnan läpi. 

Vierailija
12/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo siitä, että vakituiset ovat epävarmoja ja arvostelevat kesäsijaisia siksi, että todellisuudessa pelkäävät näiden olevan uhka. Entä jos nuori osoittautuu hyväksi ja pomo tykkääkin enemmän kuin näistä työhön kyllästyneistä nirppanokista? 

Pitää siis heitellä kapuloita rattaisiin ja hankaloittaa kaikkien elämää, viis siitä että se perehdytyksen puute haittaa koko talon toimintaa. Viisas pomo näkee tuollaisen toiminnan läpi. 

Opiskelijat onneksi menee takaisin kouluun syksyllä ja kun muistaa haukkua koko talven miten paskoja olivat niin ei todennäköisesti oteta ainakaan samoja uudelleen.

Vierailija
13/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se pomo sitten tee mitään. Tuo kaikki on hänen vastuullaan, nimittäin uuden opettaminen töihin. Aika avuton on pomo jos ei saa kunnon opetusta uudelle. Miksei se nimitä siihen hyvää opettajaa.

Vierailija
14/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä (itsekin useamman perehdytyksen kokeneena kummankin osapuolen kantilta) että se joka ei osaa/viitsi/ehdi perehdyttää, ei osaa työtään itsekään. Ei ymmärrä loogisia kokonaisuuksia, syy- ja seuraussuhteita, työn tavoitetta ja päämäärää, sidosryhmiä tai mitään muutakaan. Vaikea siinä sitten on perehdyttää kun itse on vain opetellut ulkoa nappulat joita pitää kulloinkin painaa.

Vierailija
15/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä työkaverisi ovat vain mulkkuja?

Kieltämättä tuokin on tullut mieleen. Kun esim. tänään työkaverit tulivat kuiskuttamaan minulle että livahdetaanko keskenämme syömään niin ettei "Sanni" ja "Eve" huomaa. Minulla oli onneksi eväät mukana, joten pystyin syömään sijaisten kanssa ja samalla vastailemaan heidän kysymyksiinsä.

Olen porukkamme vanhin, koulutetuin ja kokenein. Muistan lämmöllä juuri eläkkeellejäänyttä entistä työkaveriani joka otti minut aikoinaan siipiensä suojaan. Hänellä oli lähes aina aikaa neuvoa. Opin häneltä paljon, sain itseluottamusta ja ihan vain hupia ja rentoutta työntekoon. Haluaisin mieluummin olla kuin hän, enkä mikää kus*pää.

Ap

Vierailija
16/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on ajat muuttuneet. Koko ajan kiire ja ärsyttää kun joku ei hoida hommaansa. Vaikka se esimies.

Vierailija
17/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Oma poikani on tosi kiva, mutta vaatii vähän aikaa ennen kuin uskaltaa olla oma itsensä. Ja pelkää ihan kuollakseen ekaa oikeaa työpaikkaa. Olen sanonut, että kaikki ovat joskus eka kertaa töissä. Kyllä ne siellä neuvovat, ei sinun tarvitse kaikkea osata etukäteen! Taisin olla väärässä... Ihmiset eivät enää osaa kuvitella, miltä toisesta tuntuu!

Omalle työpaikalleni otettiin skitsofreniapotilas, joka yrittää kuntoutua. Hän oli aluksi kuin haudasta noussut ja tärisi. Viikon kuluttua hän uskalsi jo puhua oma-aloitteisesti. Ja kuukauden kuluttua oli tullut taas ihmiseksi zombin sijaan. Sitä oli ihanaa katsoa!

Vierailija
18/18 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tympeän kuuloista. Itse olen alalla, jolla kesä on sesonkiaikaa ja harjoittelijat ja kesätyöntekijät siten todella tarpeellisia. Firmalla on ainakin osittain tavoitteena rekrytä porukkaa suoraan koulunpenkiltä, jotka ovat kesät olleet meillä töissä ja oppineet talon tavat.

Ihan putkeen ei se perehdyttäminen meilläkään ole kaikkien osalta mennyt, kun konttorilla on aika kiireistä. Mutta kentällä uudet harjoittelijat ovat käytännössä aina mestarin apuna, joten mahdollisuudet oppia ja toisaalta ottaa vastuuta ovat hyvät.

Hyvä, että jaksat olla ystävällinen ja opastaa. Se on todella tärkeää siinä, että tuntee itsensä tervetulleeksi työyhteisöön. Huomisen tekijöitähän siinä koulutetaan.