Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä video lapsen hukkumistilanteesta

Vierailija
07.06.2017 |

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta millaista porukkaa täällä on, syytetään muita ihmisiä joilla ei todellakaan ole ollut tällaista ylellisyyttä että he tietäen mitä tuleman pitää katsoisivat yläpuolelta kamerasta. Tilanne on ollut pikkuisen eri tuolla altaassa. Järkyttävää.

Vierailija
162/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut viestit (ainakin toisessa ketjussa samasta aiheesta) ovat aivan jäätävää jeesustelua: "kyllä MINÄ olisin huomannut! MINÄ katson ja toimin AINA tällaisissa tilanteissa!". Tosiasiassa vain ne, jotka ovat oikeasti havainnoineet tällaisen aiemmin paikalla läsnä olleena osaavat sanoa pystyvätkö huomaamaan ja toimimaan. Ja silloinkin jos pystyy toimimaan (mikä ei ole itsestäänselvä refleksi! Jotkut jähmettyvät tositilanteessa kokonaan ihan kuin peura ajovaloissa. Eikä se ole mikään vika, vaan luonnollinen refleksi joillekin, mille he eivät voi mitään!), niin saa olla onni matkassa, että katsoo juuri oikeaan suuntaan ja huomaa.

Minä ainakin voin aivan rehellisesti sanoa, että en juuri kiinnitä huomiota tuntemattomiin ihmisiin jos olen uimahallissa/kylpylässä, enkä jää tarkkailemaan kenenkään sukelluksia, että nouseeko se nyt pintaan. Saatan katsoa pari sekuntia, että siinäpä joku sukeltaa/leikkii/temppuilee, mutta en suo asialle erillisiä ajatuksia tai jää vahtimaan. Ja etenkin lapsien touhuista lähden yleensä tarkoituksella kauemmas, koska melun lisäksi se pärskiminen ja vahingossa huitominen ja potkiminen leikkien ohessa on ihan joka kerta tapahtuvaa. Enkä siis syytä lapsia siitä, lapsille leikki on normaalia, mutta olen siis etäämmällä enkä seuraa heidän leikkejään (toki jos minulla olisi lapsi tai olisin vahtimassa jonkun toisen lasta, seuraisin hänen tekemisiään, mutta silloinkin tarkkailisin sitä tiettyä lasta, enkä kaikkia hallin lapsia).

Tottakai jokainen toivoo, että tällaiset tilanteet huomattaisiin heti ja niissä toimittaisiin, mutta on jäätävän tekopyhää tulla tällaiseen ketjuun pätemään, kuinka itse ainakin olisi puuttunut heti, ja vielä syyttelemään niitä jotka eivät puuttuneet. Oikeasti tuosta kamerakuvasta ei voi päätellä kuka näki tilanteen ja kuka ei, ja jos joku näkikin, niin ymmärsikö asian oikeasti vai vilkaisiko vain ja luuli lapsen leikkivän.

Lisään vielä, että moni lapsi pelleilee tuollaista kasvot alaspäin kellumista vedessä. Itsekin tein niin pienenä kunnes vanhemmat tiukasti opettivat, että joku voi luulla minun hukkuvan kun teen niin, eikä siksi niin saa tehdä. Siksi minullakin on, karua kyllä, ensimmäinen ajatus tuollaisen tilanteen nähdessäni (sen parin sekunnin ajan mitä toisten tekemisiin kiinnitän huomiota), että lapsi leikkii. Niin kamalaa kuin se onkin, olisin hyvin voinut olla joku niistä, jotka tulkitsivat tilanteen väärin tai eivät huomanneet. Inhottaa myöntää, mutta ainakin myönnän sen, toisin kuin aika moni muu näissä keskusteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen paskaduuneja. Useamman lapsen isänä olen sanonut, että on vain DUUNEJA, ei paskaduuneja. 

Tuolla se poika kympin poika huhkii varastolla kesätöissä ja opiskeluiden ohessa tekee järkkärinä satunnaisia viikonloppuja. 

Mua ihmetytti jo opiskeluaikoina tuo asenne joillakin opiskelijoilla. Heti olisi pitänyt päästä eka vuosikurssin opiskelijana suunnittelijatason kesäduuniin. Hei, voihan se lottovoitto osua jollekkin kohdalle, mutta me muut pestiin lattioita, jaettiin postia ja ajettiin taksia. Yks kaveri oli vielä kolmannen vuosikurssin jälkeen hesessä kesäduunissa ja meni aivan punaiseksi kun tulin tyttökaverini kanssa ravintolaan.  Juteltiin niitä näitä ja hänkin rentoutui kun näki etten kiinnittänyt asiaan mitään huomiota (öh, itse olin siivoojana ja jaoin aamupostia, joten mulla olisikin ollut varaa arvostella). 

Asennekasvatusta. 

Vierailija
164/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo itiksen uimahalli ?

Ei taida olla. Oisko Vuosaari?

Kovin kyllä näyttää Vuosaaren uimahallin porealtaalta. 

Kyseinen allas on hiukan syvempi ja virtaavampi kuin vastaavat muualla.

Vierailija
165/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tohinassa näyttää nyt unohtuvan se että korkealta alas katsova kamera näkee altaassa tapahtuvat asiat paljon selkeämmin kuin ihmiset samassa tasossa siellä altaassa. Sinä et yksinkertaisesti näe loivasti veden pinnan läpi juurikaan mitään etenkin kun vesi koko ajan väreilee.

Sitten tietysti on se psykologinen juttu ettei kukaan hauskaa uima-altaassa pitäessään koko ajan kyttää ja odota näkevänsä elotonta ruumista. Sellainen ajatus ei edes tule heti mieleen vaikka näkisikin jotain mikä on eloton ruumis. Tavallisella ihmisella kestää aikansa tajuta mitä näkee jos se on oikein odottamatonta, kuten eloton poika uima-altaassa.

Vierailija
166/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ VITTUA HELSINKILÄISET??!

Vierailija
167/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko tarina paraniko se poika täysin vai jäikö jotain vaurioita?

Vierailija
168/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät varmaan tajua kiinnittää huomiota ihmiseen, joka räpiköi tai kelluu vedessä, koska ajattelevat ihmisen leikkivän - monethan sukeltelevat ja kelluvat jne,. eikä sitä useinkaan jää seuraamaan jonkun tuntemattoman puuhia niin pitkäksi aikaa, että tarkkailisi missä välissä se ottaa henkeä. Välillä tulee varmasti katseltua muualle, kuin seurattua minuuttia toista uivaa ihmistä. Vedessä voi olla vaikea arvioida lapsen kokoa ja ikääkin tarkasti. Voi olla, että tilanne on näyttäytynyt erilaiselta kun on itse uimassa altaassa ja nyt kun sitä katsoo kuvanauhalta. 

Vierailija
169/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ulkopaikkakuntalaisena voin sanoa, että missä tahansa käy Helsingissä huomaa miten asenne on ihan eri ihmisillä, mistään ei oikein välitetä. Tässä se paras esimerkki.

Ja höpö höpö. Jos olisin yhtä ilkeä kuin sinä niin sanoisin, ne on niitä junantuomia, jotka ei välitä. Ei niitä alkuperäisiä ;)

Vierailija
170/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo videon loppupuoli on kyllä ehkä ahdistavin. Näyttää siltä, että toi nainen (jota kohti poika lopulta ajautui) on tajunnut tilanteen "AIKOJA SITTEN", mutta onko hän sitten sisäisesti niin shokissa ettei pysty tekemään mitään aiemmin? Tuossa jos missä ajalla on merkitystä.. Hidastelu voi käydä kohtaloksi!

Ihan kauhea video kyllä. Välinpitämättömyys havaittavissa.

Vierailija
171/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo videon loppupuoli on kyllä ehkä ahdistavin. Näyttää siltä, että toi nainen (jota kohti poika lopulta ajautui) on tajunnut tilanteen "AIKOJA SITTEN", mutta onko hän sitten sisäisesti niin shokissa ettei pysty tekemään mitään aiemmin? Tuossa jos missä ajalla on merkitystä.. Hidastelu voi käydä kohtaloksi!

Jos elottoman lapsen näkevät ihmiset luulevat, että eloton on yhtä kuin kuollut eli mitään ei voi enää tehdä ja joku kyllä ruumiin korjaa. Se herättää niin suurta pelkoa ja kauhua, ettei sitä halua jotenkin edes uskoa ja nähdä. Pakoreaktio iskee. Ja koska olettaa, että se on nyt sitten myöhäistä tuo on kuollut, ei hyödyttäisi hyökätä kimppuunkaan ja häpäistä ruumista niinsanotusti?

Hukkuvasta on monilla  niin vähän tietoa. Jokaisen pitäisi nyt painaa mieleen, että eloton voi edelleen olla pelastettavissa, vaikka ei siltä lainkaan vaikuta.

Kaikki olettavat, että lapsella on tietenkin huolataj mukana ja lähellä, siksi muita lapsia ei koeta velvollisiksi vahtia ja reagoida: niiden huoltajahan kyllä sen kohta tekee.

Vierailija
172/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nyt havaittavissa niin ainakin kuviteltavissa.

Vierailija
173/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuo nainen keltaliivinen lapsi sylissä huomasi kyllä sen kelluvan lapsen reilusti yli minuuttia aiemmin. Tuijotti sitä silmä kovana, käveli portaatkin väärin päin kun tuijotti kelluvaa lasta. Muiden osalta voin jopa uskoa ettei huomanneet mutta tuo ihan varmasti huomasi.

Ajattelin heti, että siinä on ehta AV-mamma. Kyttää vierestä ja menee perässä töllöttelemään ja kirjoittelemaan havaintojaan ja närkästymisiään AV:lle. Olisi varmaan kirjoittanut asiasta av:lle, jos ei itse pelkäisi joutuvansa vastuuseen heitteillejätöstä. Minuutti vedenpinnan alla on piiiiitkä aika.

Vierailija
174/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempeä sydämisiä ja toiset ihmiset huomioon ottavia ihmisiä on surullisen vähän.

Vierailija
175/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuo nainen keltaliivinen lapsi sylissä huomasi kyllä sen kelluvan lapsen reilusti yli minuuttia aiemmin. Tuijotti sitä silmä kovana, käveli portaatkin väärin päin kun tuijotti kelluvaa lasta. Muiden osalta voin jopa uskoa ettei huomanneet mutta tuo ihan varmasti huomasi.

Jos olisin itse ollut paikalla ja nähnyt lapsen kelluvan noin liikkumatta, olisi ensimmäinen ajatus ollutm että siinä kelluu ruumis. Ei sitä osaa ajatella, että se olisikin vielä pelastettavissa, koska ei sätki eikä mitään. Ja on ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa siinä (ei olekaan se sukelteleva poika, jolla on ehkä snorkkelikin). Kai siin' j'hmettyy ja vain miettii, että kuke reagoi ja ottaa tuon kuolleen lapsen, onko jossakin äiti. Ei kai siinä enää ajattele, että olisi kiire, vaan pelottaa vaan koko tilanne. Omakin lapsi näkee pelottavam tilanteen, jos itse menee nostamaan sen kuoleen lapsen, joku muu voisi sen tehdä (tai omakin on kohta hukkunut). Kyllä itse aiannkin ajattelen, että jos lapsi hukkuu veden alla, tapahtuu se nopeasti. Ei tulisi mieleenkäöän ajatella, että voisi olla tuossa tilanteedssa elvutettävissä ja jopa aivot vaurioittumattomat sen päälle.

Ehkä osa ihmisistä on huomannut "kuolleen" lapsen ja se on ollut jotakin niin kauheaa ja odottamatonta, että se on pitänyt sulkea nopeasti pois tietoisuudesta ja lähteä pois. Asiahan on peruuttamaton, kun ketta on eloton eli kuollut.

Vierailija
176/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies. En todellakaan seuraa altaalla kenenkään muun lapsia kuin omaani. Itse asiassa ei tule pieneen mieleeni, että joku uimataidoton lapsi olisi siellä ilman valvontaa. Omassakin riehujassa on ihan tarpeeksi seurattavaa. Jos alkaisin seuraamaan jokaista yksinäisen oloista lasta altaalla tai kokeilemaan, hei, oletko hukkunut vai pelleiletkö muuten vaan, saisin varmasti porttikiellon alta aikayksikön ja pedofiliasyytteet. En yhtään ihmettele, ettei kukaan huomannut lapsen hätää.

Vierailija
177/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elottoman lapsen näkevät ihmiset luulevat, että eloton on yhtä kuin kuollut eli mitään ei voi enää tehdä ja joku kyllä ruumiin korjaa. Se herättää niin suurta pelkoa ja kauhua, ettei sitä halua jotenkin edes uskoa ja nähdä. Pakoreaktio iskee. Ja koska olettaa, että se on nyt sitten myöhäistä tuo on kuollut, ei hyödyttäisi hyökätä kimppuunkaan ja häpäistä ruumista niinsanotusti?

Hukkuvasta on monilla  niin vähän tietoa. Jokaisen pitäisi nyt painaa mieleen, että eloton voi edelleen olla pelastettavissa, vaikka ei siltä lainkaan vaikuta.

Kaikki olettavat, että lapsella on tietenkin huolataj mukana ja lähellä, siksi muita lapsia ei koeta velvollisiksi vahtia ja reagoida: niiden huoltajahan kyllä sen kohta tekee.

Ensimmäisenä tuollaisen nähdessä tulee mieleen, että poika tutkii altaan pohjaa tai leikkii ja velmuilee. Välillä on varmasti käynyt haukaamassa happea. Ehkä sillä on jokin sukellusmaskikin. Nainen lapsen kanssa mietti ehkä samaa. Ei uskaltanut olla varma, onko kyse kuolleesta vai sukeltavasta lapsesta. Ja kuolluthan on kuollut, eli ei kiireellinen tapas enää. Karmea kylläkin.

Vierailija
178/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävä video! En millään voi käsittää äitiä, joka jättää uimataidottoman pienen pojan yksinään!! En ymmärrä kyllä noita ihmisiäkään tuolla, onko ne todella noin sokeita???

Mikä vatipää tämä alapeukuttaja on? Onko hän sitä mieltä että "kyyyyllä 5-vuotiaan voi jättää ilman valvontaa? vai mikä on homman nimi?

Miksi ei voisi alapeukuttaa. Ei ole nyt ruumishuoneelle uutta lihaa. Siellä käyvät alan miehet yhtymässä ruumiiden peräaukkoihin. Liukuvoidettakaan ei tarvita.

Vierailija
179/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän oli myös ainoa joka toimi. Kiipesi

Vierailija
180/186 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lapsilla on aina huoltaja mukana. Muu vaihtoehto ei tule kanssaolijoille edes mieleen. Täpötäydessä altaassa on ihmisiä, joista joku näyttää lapsen vanhemmalta, koska on lähellä. Siksi ei tule mieleen miettiä, mitä lapsi puuhailee. Lapsen vanhempihan on samassa altaassa ja tietää kyllä tilanteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme