Miksi joillakin ihmisillä on niin suuria vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä ateismia ja veganismia?
Molempia haukutaan uskonnoiksi ja keksitään kaikenlaisia hyvin omituisia argumentteja, millä hyökätä näitä ajatuksia vastaan. Nämäkin ideat ovat olleet keskuudessamme pitkiä aikoja ja silti esimerkiksi nettikeskusteluissa ei ymmärretä eikä haluta ymmärtää yhtään, mistä on kysymys, vaan aina on väännettävä rautalangasta malliksi ihan yksinkertaisimmatkin asiat, kunnes hetken päästä samat, jo kumotut, vastalauseet kaivetaan taas kerran esiin.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä mun on ilmoitettava, että kasvisruokailijoita ja kirkosta eronneita on niiiiin paljon, et sun täytyy nyt keksiä jotain muuta ollaksesi spesiaali.
Ja luonnonsuojelujutut on ihan muotia nyt että ei sekään. Mekin ihan tavis perhe ollaan kovia kierrättämään ja meillä on kompostoiva käymälä, laitetaan paljon linnunpönttöjä ja muutoin eletään tosi ekologisesti.
Niin ja luomu käytössä kaikessa ja tietysti kaikki kala sertifioitua ja liha luomua ja vapaana kasvanutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret usein sekoittaa keskustelun johonkin muuhun. Ei saa edes kysyä mitään kun jo loukkaannutaan.. Se kuuluu teini- ikään.
Ketkä nuoret? Mitä ei saa kysyä?
No yleensä heidän tärkeistä vakaumuksistaan ei saa edes esittää kysymyksiä, kun jo tuolit kaatuu. Johtuisko siitä, että ovat vaan päättäneet olla jotain ja asiasta ei sen ihmeemmin tiedetä mitään.
Miksi esim. sä nyt oot noita kahta asiaa?Oma kokemukseni nuorista on, että he nimenomaan jaksavat keskustella ja perustella. Emme siis tunne samoja nuoria.
Aloituksen ideat kertovat mielestäni aika tyhjentävästi niiden hyvät puolet.
Ei kerro. Eli et osaa keskustella vaan räyhätä.
Eli olet trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret usein sekoittaa keskustelun johonkin muuhun. Ei saa edes kysyä mitään kun jo loukkaannutaan.. Se kuuluu teini- ikään.
Ketkä nuoret? Mitä ei saa kysyä?
No yleensä heidän tärkeistä vakaumuksistaan ei saa edes esittää kysymyksiä, kun jo tuolit kaatuu. Johtuisko siitä, että ovat vaan päättäneet olla jotain ja asiasta ei sen ihmeemmin tiedetä mitään.
Miksi esim. sä nyt oot noita kahta asiaa?Oma kokemukseni nuorista on, että he nimenomaan jaksavat keskustella ja perustella. Emme siis tunne samoja nuoria.
Aloituksen ideat kertovat mielestäni aika tyhjentävästi niiden hyvät puolet.
Ei kerro. Eli et osaa keskustella vaan räyhätä.
Eli olet trolli.
Alan ymmärtää niitä nuoria, joille olet vähän "esittänyt kysymyksiä".
Koska "Hei olen vegaani" ja sen jälkeen se vegaanius on se ainoa oikea vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä mun on ilmoitettava, että kasvisruokailijoita ja kirkosta eronneita on niiiiin paljon, et sun täytyy nyt keksiä jotain muuta ollaksesi spesiaali.
Ja luonnonsuojelujutut on ihan muotia nyt että ei sekään. Mekin ihan tavis perhe ollaan kovia kierrättämään ja meillä on kompostoiva käymälä, laitetaan paljon linnunpönttöjä ja muutoin eletään tosi ekologisesti.Niin ja luomu käytössä kaikessa ja tietysti kaikki kala sertifioitua ja liha luomua ja vapaana kasvanutta.
Omituinen ajatus, että joku tekisi hyvää ollakseen "spesiaali" ja "muotia". Jos olette kerran ekologisesti suuntautuneita, miksiette ole saman tien vegaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Koska "Hei olen vegaani" ja sen jälkeen se vegaanius on se ainoa oikea vaihtoehto
Ymmärrät siis, mikä vaihtoehto on paras keinno eläinten kärsimysten vähentämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on tarve todistella muille yhtään mitään? Elä ja anna toisten elää.
Miksi ihmiset eivät elä ja anna eläinten elää?
Ihan noin uteliaisuuttani kysyn - mitä vegaanit kuvittelevat tapahtuvan tuotantoeläimille, jos kaikki lopettavat eläinperäisten tuotteiden käytön? Että ne lehmät, siat, lampaat, kanat sun muut sitten saa vapaana kirmata ja lisääntyä? Vai estetäänkö lisääntyminen ja annetaan näiden lajien kuolla sukupuuttoon?
HUOM! Tämä ei ole puollustuspuhe tehotuotannolle vaan ihan oikeasti kiinnostaa tietää mikä on näiden eläinlajien kohtalo vegaanien tavoitemaailmassa.
Ootko kuullut siitä lentotaidottomasta linnusta, uroksesta, joka on lajinsa viimeinen mutta jaksaa joka ilta etsiä ja huudella itselleen lajikumppania? Joka ilta ja mennyt yksin nyt toistakymmentä vuotta. Siinä sulle eläimen kärsimystä.
Koska liha on hyvää ja sen ei tarvi olla tehotuotettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luonnonsuojelujutut on ihan muotia nyt että ei sekään. Mekin ihan tavis perhe ollaan kovia kierrättämään ja meillä on kompostoiva käymälä, laitetaan paljon linnunpönttöjä ja muutoin eletään tosi ekologisesti.Niin ja luomu käytössä kaikessa ja tietysti kaikki kala sertifioitua ja liha luomua ja vapaana kasvanutta.
Omituinen ajatus, että joku tekisi hyvää ollakseen "spesiaali" ja "muotia". Jos olette kerran ekologisesti suuntautuneita, miksi ette ole saman tien vegaaneja?
Koska luomulihalla ja vegaaniudella on suuri ero. Vegaani voi olla vaikka söisi tehotuotettuja kasviksia. Kun taas luomu voi olla vaikka söisi lihaa. Kyse on tuotantotavasta ja torjunta-aineiden käytöstä + eläinten ruokinta, hoito - ja pitopaikkatyypeistä.
Eri vastaaja
En tosiaankaan tiedä. Kunpa tietäisin...
Luulen että kaikki kumpuaa epävarmuudesta. Jo pelkästään toisen olemus (oli sitten vegaani tai ateisti) koetaan uhkaavana, sillä se poikkeaa omasta niin paljon. Pelätään joutuvansa keskusteluun koskien erilaisia elämäntapoja/katsomuksia, sillä ei välttämättä osata perustella sitä omaa valintaa kovin hyvin. Vegaanit (ja ehkä myös ateistit) ovat yleensä aika hyviä perustelemaan oman kantansa, sillä ovat tavallaan pakosta joutuneet opettelemaan...
Joo, itse jätin kaiken keuhkoamisen nuoruuteen. Se kun harvemmin johtaa mihinkään. En koe normaalissa elämässä juurikaan tarvetta tuoda itseäni esiin, mielummin pysyn hiljaa taustalla ja mussutan omia "pupunruokiani"... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on tarve todistella muille yhtään mitään? Elä ja anna toisten elää.
Ihan noin uteliaisuuttani kysyn - mitä vegaanit kuvittelevat tapahtuvan tuotantoeläimille, jos kaikki lopettavat eläinperäisten tuotteiden käytön? Että ne lehmät, siat, lampaat, kanat sun muut sitten saa vapaana kirmata ja lisääntyä? Vai estetäänkö lisääntyminen ja annetaan näiden lajien kuolla sukupuuttoon?
HUOM! Tämä ei ole puollustuspuhe tehotuotannolle vaan ihan oikeasti kiinnostaa tietää mikä on näiden eläinlajien kohtalo vegaanien tavoitemaailmassa.
En tiedä onko vegaanien parissa mitään konsensusta asian suhteen. Eläimet elävät ja kuolevat ilman että niiden tarvitsee kärsiä koko elämäänsä julmissa olosuhteissa raaka-aineena lähinnä makuasioiden takia.
Ateistit poikkeuksetta perustelevat kantaansa näin: "vaan tyhmät ihmiset uskoo johonkin mielikuvitusolentoon!" :) ja tähän pitäisi vastata jotenkin kunnioittavasti..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen ajatus, että joku tekisi hyvää ollakseen "spesiaali" ja "muotia". Jos olette kerran ekologisesti suuntautuneita, miksi ette ole saman tien vegaaneja?
Koska luomulihalla ja vegaaniudella on suuri ero. Vegaani voi olla vaikka söisi tehotuotettuja kasviksia. Kun taas luomu voi olla vaikka söisi lihaa. Kyse on tuotantotavasta ja torjunta-aineiden käytöstä + eläinten ruokinta, hoito - ja pitopaikkatyypeistä.
Eri vastaaja
Eli luomusti syövä vegaani on sinun mielestäsi paras vaihtoehto?
hfsdojiog kirjoitti:
Luulen että kaikki kumpuaa epävarmuudesta. Jo pelkästään toisen olemus (oli sitten vegaani tai ateisti) koetaan uhkaavana, sillä se poikkeaa omasta niin paljon. Pelätään joutuvansa keskusteluun koskien erilaisia elämäntapoja/katsomuksia, sillä ei välttämättä osata perustella sitä omaa valintaa kovin hyvin. Vegaanit (ja ehkä myös ateistit) ovat yleensä aika hyviä perustelemaan oman kantansa, sillä ovat tavallaan pakosta joutuneet opettelemaan...
Joo, itse jätin kaiken keuhkoamisen nuoruuteen. Se kun harvemmin johtaa mihinkään. En koe normaalissa elämässä juurikaan tarvetta tuoda itseäni esiin, mielummin pysyn hiljaa taustalla ja mussutan omia "pupunruokiani"... ;)
Miten ateistin olemus poikkeaa omastasi? Ei minua ainakaan ulospäin tunnista ateistiksi. En myöskään asiaa mainitse, ellei erikseen kysytä. Työpaikalla tai tuttavapiirissä tuskin kukaan tietää, että olen ateisti enkä minäkään tiedä uskovatko he jumalaan vai eivät.
hfsdojiog kirjoitti:
Höpö höpö!!!:D
Vegaaneja ja kirkosta eronneita on ihan helvetisti. Voi teitä ressukoita kun koitatte hampaat irvessä olla jotenkin spesiaaleja eikä millään onnistu!:D
Kulkaa, jos haluatte olla erikoisia, hankkikaa suurperhe ja muuttakaa maalle, tätä vasta saakin selitellä, eikä muuten yksikään vegaani tai kirkosta eronnut käsitä ollenkaan meidän elämäntapaa.
En vain ymmärrä miksi jotkut tekevät niistä hirveän haloon.
Miksi tämäkin aloitus olisi tehty? Jos oma vakaamus on tarpeeksi vahva, eu tarvitse siihen hakea keneltäkään hyväksyntää tai käännyttää muita.
Olen huomannut, joillakin ateisteilla on jokin ihme tarve mitätöidä toisen uskonnollista vakaamusta ja jopa yrittää kieltää se.
Sama koskee vegaanista ruokavaliota. Mä en syö lihaa, mutta en tee siitä mitään numeroa ja aina on löytänyt jotakin syömistä ruokapöydässä, eikä tarvitse sitä kaikille toitottaa, vaan pidän sen omana mieltymyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko vegaanien parissa mitään konsensusta asian suhteen. Eläimet elävät ja kuolevat ilman että niiden tarvitsee kärsiä koko elämäänsä julmissa olosuhteissa raaka-aineena lähinnä makuasioiden takia.
Mutta jotainhan niille tuotantoeläimille täytyise sitten tehdä. Kaikki varmaan ymmärtää, että esim. Suomessa ei voitaisi vain päästää tuotantoeläimiä luontoon pärjäämään omillaan koska eihän ne pärjäisi. Toki jokin järjestö voisi ottaa eläimet hoitoonsa niiden eläkepäivien ajaksi, mutta kustannukset olisivat todella suuret.
Onneni on olla, herraa lähellä, turvata voin yksin jumalaan.. ( kun mussutan possuva)
Ja luonnonsuojelujutut on ihan muotia nyt että ei sekään. Mekin ihan tavis perhe ollaan kovia kierrättämään ja meillä on kompostoiva käymälä, laitetaan paljon linnunpönttöjä ja muutoin eletään tosi ekologisesti.