Hääasiaa. xxxx Save the date- kortit xxxx
Missä vaiheessa lähetitte? Vuotta ennen? Milloin sitten varsinaiset kutsukortit?
Suositellaan korttien ja kutsujen tilauspaikkaa!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari 😃 Sitä varmemmin mä "olin jo varannut lomamatkan", jos tulee tuollaiset kortit!
Vakavasti puhuen, yrittäkää ymmärtää ettei kaikki halua tulla sinne teidän häihinne. Syitä ei tarvitse kertoa. Noilla save the date -korteilla pakotatte ihmisiä tulemaan; oikein mikään muu kuin sairaus tms. ei kuitenkaan kelpaisi syyksi. Eikö olisi kaikista ihaninta, että juuri ne ihmiset osallistuvat häihinne, jotka sitä todella haluavat?
Mä olisin halunnut osallistua ystäviemme häihin, mutta oli matka varattu ja maksettu. Enkö siis todella halunut osallistua vai? Voikun sua vaan harmittaa kun et oo saanut mihinkään kutsua, tai et edes itse pääse naimisiin. Näkispä sun omat häät. Viikkoa ennen lähetetty kutsu. Ja kaikki tulee ketkä sitä todella haluavat :D
Niin no, naimisissa olen kyllä ollut kohta kymmenen vuotta ja häitä on yhdet, kahdet vuodessa, sillä meillä on laaja suku ja ystäväpiiri. En nyt oikein ymmärrä tuota hyökkäystäsi. Saat sinä ne kortit etukäteen lähettää, ei se ole keltään pois. Ei se myöskään ole sinulta kai pois, jos ne jonkun anonyymin palstalaisen mielestä ovat naurettavia. Vai miksi otti noin koville?
Sun mielestä ne kortit on pakottamista ja varaat matkan vaan niiden korttien. hmetyttää vaan kun sua niin kovin ärsyttää muiden tyyli ilmoittaa asiasta. Et tietenkään niitä kortteja ymmärrä jos olet jo 10 v ollut kohta naimisissa. Silloin ei ollut noita. Nykyään jotkut jutut voi tehdä erilailla kun silloin 10 v sitten. Tuollainen ilkeys että kiusallaan varataan matka, jos joku ilmoittaa päivästään. En ymmärrä. Menisit jos olisi vain pelkkä kutsu Hah. Onneksi ystäväpiiriin ei tuollaisia kuulu. Miksi mollata muita jos haluavat ilmoittaa päivänsä, tehköön jokainen niinkuin haluaa ja save the date korteista ärsyyntyneet voi jäädä pois juhlista, tuskin ystäviä ovat jos niin ärsyttää :)
Kyllä save the date -kortit ovat olleet vakiintuut tapa Helsingin piireissä jo vuosia. Ne lähetetään noin puoli vuotta aikaisemmin ja varsinainen kutsu noin 2 kuukautta aikaisemmin. Ilmeisesti sellaisiin häihin työväentalossa/ maamiesseuran talossa tms. tälläiset eivät vain kuulu.
Lähetä samantien, kun päivä on varma. Sähköposti ajaa ihan hyvin asian. On kiva tietää etukäteen, että juhlat on tulossa, ehtii rauhassa etsiä vaatteet, varata majoitusta ym.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä save the date -kortit ovat olleet vakiintuut tapa Helsingin piireissä jo vuosia. Ne lähetetään noin puoli vuotta aikaisemmin ja varsinainen kutsu noin 2 kuukautta aikaisemmin. Ilmeisesti sellaisiin häihin työväentalossa/ maamiesseuran talossa tms. tälläiset eivät vain kuulu.
Helsingin parhaat juhlapaikat varataan reilusti yli vuosi ennen varsinaista tilaisuutta, joten 6 kk ennen lähetetty save the date -kortti on lähinnä nolo. Vähän kuin merkki siitä, että vuoden verran on häitä jo tehty eikä enää olla epävarmoja siitä, tuleeko tästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei tässä ole kukaan epäillytkään etteikö Helsingin "piireissä" lähetetä save the date -kortteja..
Minä en halua suunnitella menojani vuotta eteenpäin.Työelämä on jo niin kurinalaista, etten suunnittele vajaa-ajan menoja kalenterin kanssa.Jos tuollaisen save the date kortin saan, niin en sen mukaan ala suunnitella seuraavan kesän ohjelmaa.
Minusta tuo on hieno idea. Kutsua ei voi lähettää vuotta aikaisemmin mitenkään, mutta pieni "ennakkovaroitus" on hyvä idea, kun kesät on ihmisillä niin täynnä. Jos toukokuussa lähettää kutsut heinäkuun häihin, moni, joka todella mielellään tulisi paikalle on varannut matkan tms jo aikaa sitten. Pitääpä vinkata tyttärelle, joka on menossa ensi kesänä naimisiin...
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua suunnitella menojani vuotta eteenpäin.Työelämä on jo niin kurinalaista, etten suunnittele vajaa-ajan menoja kalenterin kanssa.Jos tuollaisen save the date kortin saan, niin en sen mukaan ala suunnitella seuraavan kesän ohjelmaa.
Sama! Ahdistaa ajatus, että pitäisi tietää aikataulut jo vuoden päähän. Varsinkin, jos se ainut mahdollisuus reissata olisi samaan aikaan niiden häiden kanssa ja pitäisi jättää matka välistä, ettei morsian suutu :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Ahdistaa ajatus, että pitäisi tietää aikataulut jo vuoden päähän. Varsinkin, jos se ainut mahdollisuus reissata olisi samaan aikaan niiden häiden kanssa ja pitäisi jättää matka välistä, ettei morsian suutu :(
Ennakkoilmoitukseen ei tarvitse reagoida mitenkään, eikä häihin tarvitse osallistua jos ei halua tai pysty. Jos et ahdistu normaaleista kutsuista muutama kuukausi etukäteen, ei tarvitse ahdistua tästäkään.
Ihmettelen miten ihmiset ei oo kuulleet tästä... Itselleni save the date -kortit on ainakin ihan tuttu juttu vaikka en ole naimisiin menossakaan eikä lähipiirissäkään ole juuri häitä ollut :D Kiva idea silti mun mielestä, ja itse arvostan. Kiva että tietää sit jo päivän ja osaa varata sen vapaaksi, miettiä ehkä muita menoja, majoituksia, vaatteita yms jo... Mutta itse olenkin tällainen suunnittelija. Sanoisin että save the datet n. vuotta aiemmin, kutsut 3-4 kk aiemmin.
Meidän suku tapaa pääosin vain häissä ja hautajaisissa. Juhliin saapuvat kaikki kynnelle kykenevät ja päivitellään kuulumisia ihan urakalla. Häitä on harvemmin kuin vuosittain ja todellakin laitettiin "save the date", tosin epävirallisesti tekstarilla. Olisi sukulaisille ihan painajainen, jos kahdet häät olisi yhtä aikaa ja joutuisi valitsemaan toiset juhlat eikä tietty pääsisi tapaamaan kaikkia, kun loput olisivat eri paikassa. Harmittavasti osa bileistä on itseltä mennyt ohi, kun on näitä ilmoitellaan kuukautta ennen tyyppejä. Eipä vuorotyöläinen saa noin vain vapaata kesäviikonlopuille ja toisinaan on oltu ulkomailla. Lomaakaan ei noin vain meillä saa siirrettyä. Ja joka helkutan kerta saa kuulla jälkikäteen spekulaatioita eikö haluttu tulla. No haluttiin ja kovasti, mutta voisi kertoa ajoissa milloin bileet on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vähän itsen korostamista, että mun häät on maailman tärkeimmät. Läheisten kanssa voi ihan jutella ja laittaa sanan kiertämään, mutta tökeröä jollekin ei niin läheisille ilmoittaa, että et sit saa tehdä ens kesänä silloin muuta.
Mitä toi sitä paitsi auttaa, jos lähempänä tulee joku toinen kutsu samalle päivälle, lapsen harrastuksen päätapahtuma, sukulaisen hautajaiset, ei siinä päde se joka ekaksi varasi päivän.No kuinka tökeröä se sitten on kertoa joillekin ja jättää muiden vastuulle että "sana kiertää" ? :D Luuletko että ne sun häät on niin kiinnostavat että joku sukulais-Marjatta kokee vastuukseen kertoa muulle suvulle että Minnan häät ovat tuolloin. Tai kavereista, mitä jos se sana kiertää jollekin jota ette aio kutsua? Mitä nyt helvettiä, häiden järjestäjä on vastuussa siitä että paikalle kutsutuille ihmisille kertoo etukäteen missä ja milloin juhlat on eikä oleta että puskaradio hoitaa homman! Jokuhan voi siitä loukkaantua että muille on kerrottu ja itse ei kuullut mitään ja ehti jo varata matkan, eikä silloin voi sanoa että oletit että sana kiertää.
Mielestäni tuo ajatus että sana häistä kiertäisi juuri oikeille ihmisille ilman että hääpari tekee asialle mitään on olettamista että ne omat häät ovat jotenkin tosi tärkeät muiden mielestä.
Eikä save the date ole KÄSKY olla suunnittelematta muuta sille viikonlopulle tai syy olla menemättä yllättäen tulleisiin hautajaisiin jos vainaja on vaikka läheisempi kun hääpari. Se on vain hyvissä ajoin annettu tieto, että olette kutsuttuja häihin kyseisenä viikonloppuna ja mikäli haluatte tulla, tiedätte ettette sovi muuta silloin.
PS. Lapsen harrastuksen päätapahtuma, anna mun kaikki kestää...
En ymmärtänyt tuota ps:ää...mun lapsen harrastuksessa on ns. päätapahtuma eli iso kokoontuminen kesällä. Sinne mennään aina. Jos sattuisi jotkut häät siihen päälle niin laitettaisiin onnittelut ja rahalahja menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko. Se on vain mahdollisuus niille jotka niin haluavat tehdä.
Meille tuli save the date kortti joulukortin mukana. Kutsu nyt alkukesästä. Ei aiota mennä vaikka ollaan sukua. Tiedetään että sulhanen pettää eikä kehdata katsoa onnellista morsianta silmiin.
Olen saanut 3 save the date -kirjettä ja valitettavasti niistä kahdet häät peruttiin. On aika tylsää sovittaa etukäteen lomia jne. ja sitten huomata, että hups, eivät menekään vihille. Mahdollisesti on jo perunut jotain muuta kivaa niiden häiden takia ja sitten saa todeta, että kas, tyhjä viikonloppu, maistraatissa vihitty pari on jo ehtinyt eroamaan ennen isoa hääjuhlaansa.
Save the date kortti on vain muistutus päivästä. Ei sen mukaan tarvitse ruveta suunnittelemaan jo seuraavan kesän menojaan tai edes tietää meneekö. Jos vaikka suunnittelee matkaa niin se on muistutuksen, että ainiin sillon on noi häät joihin ehdottomasti haluan mennä,;empä varaakkaan matkaa tuohon. Se kortti ei ole mikään, että pakko tulla! Ihmeellistä että jotkut vetää herneen nenään. Itse aion lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli save the date kortti joulukortin mukana. Kutsu nyt alkukesästä. Ei aiota mennä vaikka ollaan sukua. Tiedetään että sulhanen pettää eikä kehdata katsoa onnellista morsianta silmiin.
O-o no voisi ehkä morsiamelle mainita etukäteen kuitenkin
Joo tämä on taas klassista jupinaa. Niin tai näin aina väärinpäin.
Negatiiviset ihmiset valittaa jos kuulee häistä vain kuukausi etukäteen, olisi pitänyt kertoa aiemmin kun nyt ei sitten millään ehdi sillä aikataululla saada lastenvahtia / vapaapäivää / mekkoa ostettua / hotellia varattua tms. Hääpari on kyllä niin kusipäinen kun olettaa että ihmisillä on mahdollista järjestää itsensä lyhyellä aikataululla paikalle kun haloo kaikilla on omakin elämä ja lapset ja on itsekästä kuvitella että kaikki ehtisivät paikalle kun nyt vasta kerrotaan.
Mutta jos joku hääpari kehtaakin "jenkkityyliin" ilmoittaa puoli vuotta etukäteen että tulemme kutsumaan teidät häihimme 1.7. niin kyseessä on kusipäinen bridezilla joka pakottaa ihmiset tulemaan häihinsä blokkaamalla tuon kallisarvoisen viikonlopun vieraidensa kalenterista PUOLI VUOTTA etukäteen. Ihan kun ne häät olisivat niin tärkeät kellekään muulle, että ketään kiinnostaa kuulla noin paljon etukäteen niistä ja herranjumala vielä suurieleisesti kortilla ilmoitettuna!
Jepjep.
Save the date -korttihan on maailman kätevin! En ymmärrä siitä valittamista yhtään, vaikka luin kaikki kirjoitukset :D
Puoli vuotta etukäteen (esim. just joulukortin mukana, ei lisäkustannuksia) ilmoitetaan häiden päivämäärä, koska kirkko luultavasti on varattu. Tuossa vaiheessa ei kuitenkaan välttämättä vielä ole kaikki muut hääjärjestelyt valmiina, joten ne ilmoitetaan sitten kutsussa. Mitä järkeä esim. kysellä erityisruokavalioita, jos ei vielä tiedä, että mistä ruoat tilataan tai mitä ruokia tehdään? Tarkka aikataulukaan ei vielä välttämättä oo tiedossa.
Koittakaapa vastaillessanne muistaa että ap aikoo lähettää nämä save the datensa ihmisille joita luultavasti kiinnostaa mennä hänen häihinsä, joten en usko että heillä suhtautuminen on noin nyrpeä. Sinun kaltaistasi tuskin kukaan edes häihinsä haluaa.
Minusta kuulostaa ihan kivalta ajatukselta, mikäs siinä. En ollut tätä ketjua ennen tosin ikinä kuullutkaan tällaisista save the date-korteista, vaikka häät itselläkin tulossa parin kuukauden päästä. Emme tosin olisi ehtineetkään sellaisia lähetellä sillä menimme kihloihin helmikuussa ja kutsut lähtivät maaliskuussa heti kun saimme haluamamme juhlapaikan ja kirkon varattua. Häät ovat elokuussa.