Hääasiaa. xxxx Save the date- kortit xxxx
Missä vaiheessa lähetitte? Vuotta ennen? Milloin sitten varsinaiset kutsukortit?
Suositellaan korttien ja kutsujen tilauspaikkaa!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä kun osalla on jotain niin sitä vastaan, jos joku lähettää ajoissa save the date- kortin. Onks teidän elämä pilalla siitä, että joku haluu ilmoittaa ajoissa päivän! Ette alapeukuttajat oo saanu varmaan ees kutsuu kenenkään häihin kun vaa valitatte kaikesta. :D Ainiin, teillä ei luultavasti oo mitään suunnitelmia ikinä, niin ette voi ymmärtää miks pitäis ajoissa ilmottaa. Jos teidän kalenterit on tyhjää täynnä ni joo ymmärrän. Itellä ei häitä edes tiedossa, mutta hyvä idea on lähettää noi kutsut.
Tämä valivali-sakki ajattelee, että päivä ilmoitetaan ajoissa vain rahalahjojen toivossa. Eiköhän kohta joku neropatti esitä, että tilinumero on mukana jo save the date -kortissa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen kamalan pettynyt, jos save the date -kutsuja ei muista, että systeemiin kuuluu morsiusparin SUKUJEN illalliskutsut edellisenä iltana eli todellakin mummit, tädit, sedät jne. kuuluu kutsua vihkimistä edeltävänä iltana tutustumaan toisiinsa. Save the daten ideanahan on, että saadaan varattua vähintään nuo 2 päivää, ei pelkästään sitä häävastaanottoa.
Entäs kun lähisuku tuntee jo toisensa? Pitääkö tutustua uudelleen siksi, että av-mamma sanoo niin?
Vierailija kirjoitti:
En näe save the date -korteissa pointtia suomalaisessa kulttuurissa, jossa ollaan totuttu yhteen kutsukorttiin tai -puheluun. Vaikka saisin tietää jonkun tutun häistä 2 vuotta ennen juhlapäivää, miettisin itse vasta lähempänä, olenko oikeasti menossa.
Me lähetettiin kutsut (pdf:nä sähköpostilla) toukokuussa, kun häät olivat elokuussa. Yksikään vieras ei jäänyt pois sen vuoksi, että olisi ehtinyt "varata päivän" johonkin muuhun.
1. En tunne ketään joka olisi kutsunut mihinkään yhtään isompiin juhliin ihmisiä pelkästään puhelimitse. En sanoisi että se on suomalaista kulttuuria.
2. Vaikka Save the date lähetettäisiin kaksi vuotta etukäteen niin hääparille tarvitsee ilmoittaa vasta kutsuun vastatessaan että onko häihin tulossa. Yleensä parin pitää tietää 1-2kk etukäteen vieraiden ruokien, juomien ja juhlapaikan suunnittelua varten joten on ihan ok ilmoittaa vasta lähempänä onko menossa.
3. Hyvä teille että vieraanne pääsivät häihinne. Itselläni oli huhtikuussa kesäksi varattu kaksi matkaa ja yhdet festarit ja kaiken perusteella mitä olen työpaikalla ja kavereiden kanssa keskustellut niin on monella muullakin. Kukaan ei varmaan olisi teidänkään tapauksessa kuitenkaan pahastunut jos tieto häistä olisi tullut jo helmikuussa.
Merkkaa päivämäärä muistiin -kortti lienee aika hyvää suomea. No joo, merkitse parempi, mutta tuo on ainakin selvää suomea, mitä taas joku Säästä päivä ei suinkaan ole. Tosin turhanpäiväinen juttu. Jos joku on ehtinyt varata matkan, niin mitä sitten. Hän lähtee reissuun. Sillä siisti. Eihän kaikki kutsutut tule muutenkaan, osa ei halua kustantaa hääparia matkoille (tilinumero) tai ostaa toivelistalta tuhottoman kalliita tavaroita. Jos kutsun mukana tulee jompi kumpi tai molemmat mainituista, ilmoitan aina, että valitettavasti minulle sattui este, vaikka sitten kyseessä olisi lähisukulainen tai vaikka kummilapsi.
Mulle joskus kesällä kerrottiin että ensi huhtikuussa juhlitaan, kyse ei kylläkään ollut häistä mutta suuremmista pippaloista. Maaliskuu tuli ja meni, ihmettelin kun kutsua ei tullutkaan, mutta ei asia ollut niin iso että olisin kyselemään alkanut. Toukokuun alussa sitten tipahti kutsu, enkä tosiaan ollut varautunut niihin juhliin toukokuussa vaan kalenteri oli jo piukassa.
Ett kertokaa sitten edes oikea ajankohta.
Minusta ovat hyvä juttu. Meillä kaveripiiri tosi levällään nykyisin. Ympäri suomea. Silti ne ihmiset ovat tärkeitä, vaikka ei arjen kiireessä ehdi nähdä tai edes olla yhteyksissä viikottain. Olen ilahtunut jokaisesta "save the date"-kortista. On ollut kiva varata päivä jo ajoissa, koska todellakin haluan olla läsnä ystävieni häissä. Lisäksi osassa on kerrottu jo "save the date"-kortissa häiden olevan lapsettomat, joten meillä on ollut hyvin aikaa järjestellä lastenhoitoasiat kuntoon.
Ihan hyvähän tuollainen kortti on. Mutta koska se on täällä aika tuntematon, kirjoittaisin siihen että varsinaiset kutsut lähetämme myöhemmin tai jotain sellaista. Muuten voi tulla aika paljon kyselyä että missä nämä on ja monelta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari 😃 Sitä varmemmin mä "olin jo varannut lomamatkan", jos tulee tuollaiset kortit!
Vakavasti puhuen, yrittäkää ymmärtää ettei kaikki halua tulla sinne teidän häihinne. Syitä ei tarvitse kertoa. Noilla save the date -korteilla pakotatte ihmisiä tulemaan; oikein mikään muu kuin sairaus tms. ei kuitenkaan kelpaisi syyksi. Eikö olisi kaikista ihaninta, että juuri ne ihmiset osallistuvat häihinne, jotka sitä todella haluavat?
Mä olisin halunnut osallistua ystäviemme häihin, mutta oli matka varattu ja maksettu. Enkö siis todella halunut osallistua vai? Voikun sua vaan harmittaa kun et oo saanut mihinkään kutsua, tai et edes itse pääse naimisiin. Näkispä sun omat häät. Viikkoa ennen lähetetty kutsu. Ja kaikki tulee ketkä sitä todella haluavat :D
Niin no, naimisissa olen kyllä ollut kohta kymmenen vuotta ja häitä on yhdet, kahdet vuodessa, sillä meillä on laaja suku ja ystäväpiiri. En nyt oikein ymmärrä tuota hyökkäystäsi. Saat sinä ne kortit etukäteen lähettää, ei se ole keltään pois. Ei se myöskään ole sinulta kai pois, jos ne jonkun anonyymin palstalaisen mielestä ovat naurettavia. Vai miksi otti noin koville?
Jos kesähäistä kyse, ainakin itse tarvitsen tiedon ajoissa. Tulen häihin tosi mielelläni, ja harmittaa jos jäävät toissijaisesta syystä väliin. Huhti-toukokuu aivan liian myöhään, lomat on jo suunniteltu, matkat maksettu ja suurin osa viikonlopuista kiinni. Jos Save the date -kortti on ainoa mahdllisuus, parempi kun ei tietoa lainkaan. Jotenkin kyllä kömpelöä ja suurielkeistä mielestäni. Parempi on ilmoittaa epävirallisesti päivä lähimmille ja parhaille ystäville.
Nykyään kuitenkin kirkot ja juhlapaikat on varattava niin aikaisin (ainakin pääkaupunkiseudulla), ettei useinkaan ole mitään estettä lähettää varsinaisia kutsuja kesän juhliin jo helmi-maaliskuussa. Kutsuun tarvittavat speksit on vain suunniteltava ajoissa.
Muina vuodenaikoina järjestettävät juhlat ovat helpompia. Kutsu pari kk etukäteen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen kamalan pettynyt, jos save the date -kutsuja ei muista, että systeemiin kuuluu morsiusparin SUKUJEN illalliskutsut edellisenä iltana eli todellakin mummit, tädit, sedät jne. kuuluu kutsua vihkimistä edeltävänä iltana tutustumaan toisiinsa. Save the daten ideanahan on, että saadaan varattua vähintään nuo 2 päivää, ei pelkästään sitä häävastaanottoa.
Entäs kun lähisuku tuntee jo toisensa? Pitääkö tutustua uudelleen siksi, että av-mamma sanoo niin?
Olen asunut USAssa 5 vuotta ja siellä ns. hääetikettiin kuuluu, että jos on save the date -kutsu, niin sitten on ne "harjoituspäivälliset" suvulle. Mutta jos mennään vihille pikana eli ei etukäteen varailla päivää seuraavan vuoden puolelta, niin sukupäivälliset voi jättää väliin.
Jos ottaa osan muiden perinteistä, niin kannattaa katsoa, mität muuta siihen kuuluu,muuten tulee pelkästää huvittunut oli kutsutuille ja kutsumattomille. Jos ei saa save the date -kutsua, mutta saa varsinaisen hääkutsun, niin sekin on pieni loukkaus eli tietää, että joku toinen on hyvissä ajoin perunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut USAssa 5 vuotta ja siellä ns. hääetikettiin kuuluu, että jos on save the date -kutsu, niin sitten on ne "harjoituspäivälliset" suvulle. Mutta jos mennään vihille pikana eli ei etukäteen varailla päivää seuraavan vuoden puolelta, niin sukupäivälliset voi jättää väliin.
Jos ottaa osan muiden perinteistä, niin kannattaa katsoa, mität muuta siihen kuuluu,muuten tulee pelkästää huvittunut oli kutsutuille ja kutsumattomille. Jos ei saa save the date -kutsua, mutta saa varsinaisen hääkutsun, niin sekin on pieni loukkaus eli tietää, että joku toinen on hyvissä ajoin perunut.
Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari 😃 Sitä varmemmin mä "olin jo varannut lomamatkan", jos tulee tuollaiset kortit!
Vakavasti puhuen, yrittäkää ymmärtää ettei kaikki halua tulla sinne teidän häihinne. Syitä ei tarvitse kertoa. Noilla save the date -korteilla pakotatte ihmisiä tulemaan; oikein mikään muu kuin sairaus tms. ei kuitenkaan kelpaisi syyksi. Eikö olisi kaikista ihaninta, että juuri ne ihmiset osallistuvat häihinne, jotka sitä todella haluavat?
Mä olisin halunnut osallistua ystäviemme häihin, mutta oli matka varattu ja maksettu. Enkö siis todella halunut osallistua vai? Voikun sua vaan harmittaa kun et oo saanut mihinkään kutsua, tai et edes itse pääse naimisiin. Näkispä sun omat häät. Viikkoa ennen lähetetty kutsu. Ja kaikki tulee ketkä sitä todella haluavat :D
Ohis, mutta PÄÄSTÄ naimisiin...? 😃 😃 😃 Vain av-mamma sanoo noin...!! 😃
Vierailija kirjoitti:
Minne ap hävisi?
Ap tässä. Kiitos kaikille mielipiteistänne! Lähettänemme jonkun viestin, oli se sitten kortti tai muu viesti, vuotta aiemmin ja varsinaiset kutsut 4 kk aikaisemmin.
Mitä mieltä olisitte videosta save the datena? Ja käsinkirjoitetusta viestistä vanhemmalle sukupolvelle?
Meille on tulossa isohkot häät (noin 100 vierasta) ja toivoisin, että mahdollisimman moni sukulainen ja ystävä pääsee, siksi haluaisin tiedottaa päivämäärästä etukäteen.
Ja en todellakaan laita tilinumeroa enkä lahjalistaa, saa tuoda jotain jos haluaa, mutta minun hääni ei ole mitkään vastikkeelliset juhlat, olemme säästäneet rahaa jo kauan ja haluamme tarjota kustannuksia miettimättä ikimuistoiset juhlat.
No minä en ainakaan muistaisi koko "save the date" -korttia sen vilkaisun jälkeen, roskiin tod.näk. menisi. Missä tuollaista nyt edes säilyttäisi, ettei se olisi koko ajan tiellä? En omista kalenteriakaan, niin ei sinnekään vois merkitä tuota päivää, joten unohtuisi hyvin nopeasti.
Kaipa tällaiset on sellaisille turhantärkeille ihmisille tarkoitettuja juttuja...
Morsian 2018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ap hävisi?
Ap tässä. Kiitos kaikille mielipiteistänne! Lähettänemme jonkun viestin, oli se sitten kortti tai muu viesti, vuotta aiemmin ja varsinaiset kutsut 4 kk aikaisemmin.
Mitä mieltä olisitte videosta save the datena? Ja käsinkirjoitetusta viestistä vanhemmalle sukupolvelle?
Meille on tulossa isohkot häät (noin 100 vierasta) ja toivoisin, että mahdollisimman moni sukulainen ja ystävä pääsee, siksi haluaisin tiedottaa päivämäärästä etukäteen.Ja en todellakaan laita tilinumeroa enkä lahjalistaa, saa tuoda jotain jos haluaa, mutta minun hääni ei ole mitkään vastikkeelliset juhlat, olemme säästäneet rahaa jo kauan ja haluamme tarjota kustannuksia miettimättä ikimuistoiset juhlat.
Noloa! Nauraisin itseni kuoliaaksi, jos saisin jonkun hemmetin save the day-videon. :D Ei ainakaan kannusta laittamaan päivää muistiin, vaikutta jo etukäteen niin teennäisiltä häiltä, että jokatapauksessa tulisi varattua "epähuomiossa" matka tuolle ajalle. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitkä kortit? Oletko tosissasi?
Save the date -korteilla ilmoitetaan alustavasti kutsuttaville vieraille häiden ajankohta hyvissä ajoin, jotta nämä tietävät olla varaamatta siihen esim. lomamatkaa.
Tää onkin hyvä juttu. Ehtii hyvin varaamaan matkan, kun saa tuollaisen säästäpäiväkortin.
Samaa olin tulossa sanomaan. Nyt on helppoa, esteen järjestämiseen ja/tai valheen keksimiseen jää riittävästi aikaa.
Nykyhömppähäihin emme osallistu, meiltä ei lahjoja ja kallista vapaa-aikaamme enää kupata.Millaisia oli st ne entisten aikojen vakavat häät joihin kuppasitte lahjoja ja kallista vapaa-aikaanne?
Aha, vakava on vastakohta hömpälle!?
Minä taas ajattelen että hömpän vastakohta on fiksu, tyylikäs, ja sellainen, jossa ei kikkailla ylenmäärin kaikella krääsällä, mitä sattuu ilmoille puskemaan.
Ohjelma voi olla hauskaa, olematta hömppää, kutsut voivat olla tyylikkäät, ilman kaikkea sitä, mitä nykyään on maailman suurimmasta junttilasta tarjolla.
En myöskään pidä siitä, että minua ylenmäärin käskytetään olemaan alamainen vihittävälle parille, lue morsiamelle.
Häissä, jossa olen ollut on vihitty pariskunta tyylikkäästi, vihkimisen jälkeen on syöty hyvin, juotu maukkaat kahvit lisukkeineen ja usein lopuksi tanssittu, joko Alkolla tai ilman.
Syömisen, juomisen ja tanssahtelun välissä on kuunneltu hyvät puheet, ehkä pari ohjelmanumeroa, joissa ketään ei pakoteta tekemään mitään vasten tahtoaan, eikä leikkien varjolla kerätä lisää rahaa, lahjojen lisäksi siis. Näihin kaikkiin on riittänyt yksi kutsu hyvissä ajoin. Läheisimmille on juteltu kasvokkain tai puhelimessa häistä ennakkoon.
Kukin tietysti tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Morsian 2018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ap hävisi?
Meille on tulossa isohkot häät (noin 100 vierasta) ja toivoisin, että mahdollisimman moni sukulainen ja ystävä pääsee, siksi haluaisin tiedottaa päivämäärästä etukäteen.Ja en todellakaan laita tilinumeroa enkä lahjalistaa, saa tuoda jotain jos haluaa, mutta minun hääni ei ole mitkään vastikkeelliset juhlat, olemme säästäneet rahaa jo kauan ja haluamme tarjota kustannuksia miettimättä ikimuistoiset juhlat.
Noloa! Nauraisin itseni kuoliaaksi, jos saisin jonkun hemmetin save the day-videon. :D Ei ainakaan kannusta laittamaan päivää muistiin, vaikutta jo etukäteen niin teennäisiltä häiltä, että jokatapauksessa tulisi varattua "epähuomiossa" matka tuolle ajalle. ;)
Vaikutat niin ääliöltä, ettei hääpari menetä mitään, kun tuollainen kusipää jättää juhlat väliin. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos tuleva hääpari jo tietää tulevien häidensä ajankohdan, niin miksi ei silloin suoraan laittaisi niitä hääkutsuja? Kuulostaa vähän väkinäiseltä kikkailulta, että vieraille pitää useampaa kertaan lähetellä erillisiä infoja samasta tilaisuudesta.
Jep tää on taas näitä jenkeistä apinoituja juttuja. Myötähäpeää herättää lähinnä.
Kuka on niin dille että tulee häihin joihin ei halua tulla siksi että on saanut save the date - kortin? Save the date korttiin ei kortin saajan tarvitse reagoida, muuta kun laittamalla päivä kalenteriin jos suunnittelee tulevansa häihin. Se on vaan tiedonanto! Kutsuun voi sitten vastata ihan ilman mitään selityksiä, että kiitos kutsusta, emme ole tulossa häihinne. There, problem solved. Hääpari saa vieraikseen ne ketkä haluavat tulla ja ne ketkä eivät halua tulla jäävät kotiin.