Hääasiaa. xxxx Save the date- kortit xxxx
Missä vaiheessa lähetitte? Vuotta ennen? Milloin sitten varsinaiset kutsukortit?
Suositellaan korttien ja kutsujen tilauspaikkaa!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska kun on otettu jenkeistä tämän save the date- hämmennys, mutta sitten itse häissä tarjoillaan karjalanpaistia noutopöydästä ja pelleillään morsiamen ryöstöllä..
Miksei saisi poimia itselle hyväksi havaittuja juttuja vaikka sitten muiden maiden perinteistä?
Ihmeellistä nillitystä taas asiasta, joka ei ketään loukkaa. Ei tuo save the date -juttu nyt ihan tyhmäkään ole, vaikka Suomessa sellainen ei ole perinteisesti ollut käytössä. Mutta kun aina pitää päästä jostain valittamaan.
Ja ei, en ole itse lähettänyt tällaisia kortteja (joku tulee kuitenkin nokkelana heittämään tähän jotain koira älähtää -juttua).
Niin, hyväksi havaittuja? Onko tämä sellainen? Onko se nyt sitten hääkutsu? Missä ne häät nyt sitten on? Ei tässä ole kuin päivämäärä? Mihin kellonaikaan ne nyt sitten on?
Suomessa harvemmin häät on sellainen jenkkityylinen spektaakkeli muiden kuin morsiamen mielestä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitkä kortit? Oletko tosissasi?
Save the date -korteilla ilmoitetaan alustavasti kutsuttaville vieraille häiden ajankohta hyvissä ajoin, jotta nämä tietävät olla varaamatta siihen esim. lomamatkaa.
Tää onkin hyvä juttu. Ehtii hyvin varaamaan matkan, kun saa tuollaisen säästäpäiväkortin.
Samaa olin tulossa sanomaan. Nyt on helppoa, esteen järjestämiseen ja/tai valheen keksimiseen jää riittävästi aikaa.
Nykyhömppähäihin emme osallistu, meiltä ei lahjoja ja kallista vapaa-aikaamme enää kupata.
Millaisia oli st ne entisten aikojen vakavat häät joihin kuppasitte lahjoja ja kallista vapaa-aikaanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitkä kortit? Oletko tosissasi?
Save the date -korteilla ilmoitetaan alustavasti kutsuttaville vieraille häiden ajankohta hyvissä ajoin, jotta nämä tietävät olla varaamatta siihen esim. lomamatkaa.
Tää onkin hyvä juttu. Ehtii hyvin varaamaan matkan, kun saa tuollaisen säästäpäiväkortin.
Samaa olin tulossa sanomaan. Nyt on helppoa, esteen järjestämiseen ja/tai valheen keksimiseen jää riittävästi aikaa.
Nykyhömppähäihin emme osallistu, meiltä ei lahjoja ja kallista vapaa-aikaamme enää kupata.Millaisia oli st ne entisten aikojen vakavat häät joihin kuppasitte lahjoja ja kallista vapaa-aikaanne?
Kirkkovihkinen, pitkä kaava (kesto min 90min, sis. Monta virttä muistutetaan että kuolema tulee, kuolema tulee)
Jatkot paikallisella nuorisoseuralla (pitää olla sitä puuhaketta pihassa, muu on vain pröystäilyä), sisällä pääruoka, mikä tehty talkooporukalla, muu on vain pröystäilyä. Uskovaisen sukulaisen puheita missä muistutetaan että kuolema tulee, kuolema tulee. Lahjapöytä missä sellofaaniin käärittyjä astioista. Muu on vain pröystäilyä.
Me saatiin hääkutsu huhtikuussa ja häät nyt heinäkuussa. Oltiin varattu ulkomaan matka helmikuussa juuri tuolle ajalle. Harmittaa kamalasti, koska emme tiennyt häistä vasta kun tuolloin huhtikuussa. Ei päästä siis. Jos oltais tiedetty niin oltais varattu matkalle toinen viikko. Omat häät ensivuonna ja ajattelin kyllä lähettää save the date kutsut esim jo joulu/tammikuussa. On paljon hyviä kavereita, mutta joitain tulee nähtyä liian harvoin molempien kiireiden takia, joten ei tule kaikille hehkutettua naimisiinmenoa. Siksi musta hyvä lähettää save the date kutsut
Meillä noi kortit lähtee kuvaviestillä tasan vuotta ennen. Ja ollaan suomennettu niin, että "save the date":n tilalla lukee varaa päivä. :)
No voi hyvänen aika että täällä osataan olla negatiivisia save the date-korttien suhteenkin. :D
Miksi ei saisi lähettää korttia heti kun paikka on varattu jotta ihmiset tosiaan tietävät olla varaamatta ulkomaanmatkoja tai omia häitään/valmistujaisiaan tms samalle viikonlopulle? Onko se jotenkin parempi juttu laittaa se sama tieto tekstarilla tai sähköpostilla kun kortilla?
Onko kortti nykyään liian vanhanaikaista vai liian hienostelevaa vai mikä vika siinä tiedotusmuodossa on? Jollakin tavoin varmasti haluaa kuitenkin tuleville vieraille kertoa hääpäivästään heti kun se on selvillä juurikin välttääkseen nämä päällekkäisyydet. Toki jos ystäväpiiriin ja sukulaisiin kuuluu ihmisiä joilla ei 99% todennäköisyydellä ole koskaan mitään tekemistä niin se voi tuntua turhalta mutta meidän kavereilla ja sukulaisilla on melko paljon vapaa-ajan menoja ja työmatkoja ynnä muuta jotka voi sitten järjestää eri lailla jos muutamaa kuukautta ennen tietää että jonain tiettynä viikonloppuna on häät joihin haluaa osallistua.
Meidän kortissa luki muistaakseni että sanomme toisillemme tahdon tänä ja tänä päivänä ja toivomme että pääset paikalle / laitat päivän kalenteriisi tms ja että tarkemmat tiedot seuraavat myöhemmin. Tämä noin puoli vuotta etukäteen. Vasta paria kuukautta ennen häitä olimme saaneet juhlapaikan ja vihkijän kanssa sovittua tarkat aikataulut siitä että monesta moneen tila on käytössä ja monelta vihkijä pääsee paikalle yms. niin sitten laitoimme kutsun kellonaikoineen ja muun tarpeellisen juhlainfon kanssa.
No ei mitään save the date -kortteja. Ne on todella lapsellisia. Sanotte naamatusten läheisimmille milloin teillä ne häät on ja kutsut lähetätte myöhemmin kaikille. Tulee ken pääsee. Musta olis naurettavaa saada tommonen varauslappunen ja vanhemmille ihmisille semmonen on vieras niin voi tulla kyselyitä. Lähettäkää vaikka kutsukortit puolta vuotta aikaisemmin niin sillähän se kaiken maailman varailu on hoidettu.
Ihme porukkaa täällä kun osalla on jotain niin sitä vastaan, jos joku lähettää ajoissa save the date- kortin. Onks teidän elämä pilalla siitä, että joku haluu ilmoittaa ajoissa päivän! Ette alapeukuttajat oo saanu varmaan ees kutsuu kenenkään häihin kun vaa valitatte kaikesta. :D Ainiin, teillä ei luultavasti oo mitään suunnitelmia ikinä, niin ette voi ymmärtää miks pitäis ajoissa ilmottaa. Jos teidän kalenterit on tyhjää täynnä ni joo ymmärrän. Itellä ei häitä edes tiedossa, mutta hyvä idea on lähettää noi kutsut.
Minusta vähän itsen korostamista, että mun häät on maailman tärkeimmät. Läheisten kanssa voi ihan jutella ja laittaa sanan kiertämään, mutta tökeröä jollekin ei niin läheisille ilmoittaa, että et sit saa tehdä ens kesänä silloin muuta.
Mitä toi sitä paitsi auttaa, jos lähempänä tulee joku toinen kutsu samalle päivälle, lapsen harrastuksen päätapahtuma, sukulaisen hautajaiset, ei siinä päde se joka ekaksi varasi päivän.
Matkat varataan yleensä jo ajoissa jopa joulukuussa tai tammikuussa. Jos on häät vaikka elokuussa ja lähettää kutsun puol v. ennen, niin monilla voi olla jo matka varattu..
Meillä on myös muuten yhdessä joulukortissa ollut kerran tieto siitä, että kesähäät on tulossa tiettynä päivänä mikä oli ihan hauska tapa kertoa tulevista juhlista ennen yksityiskohtaisen kutsun saapumista. :)
Etenkin kesähäiden pvm on oikeasti kiva saada tietää hyvissä ajoin ettei sitten 150 euron festariliput polttele taskussa juuri sille viikonlopulle! Jos saisin elokuun häistä ekan kerran tiedon toukokuussa niin ajattelisin olevani kutsuttu jossain kakkoskiintiössä suoraan sanottuna.
Lisäksi, mielestäni kortti on siitäkin hauskempi kun tekstari että itse ainakin tulee laitettua se johonkin ilmoitustaululle kotona (etenkin jos se on vielä nätti :)) niin päivä oikeasti jää paremmin mieleen kun jostain whatsapp-viestien uumenista luettuna. Vaikka eihän sitä nyt läheisen ystävän hääpäivää unohda, mutta silti. Mielestäni on siis kiva saada postia enkä todellakaan pistä pahakseni kahta häihin liittyvää korttia!
Ei helkkari 😃 Sitä varmemmin mä "olin jo varannut lomamatkan", jos tulee tuollaiset kortit!
Vakavasti puhuen, yrittäkää ymmärtää ettei kaikki halua tulla sinne teidän häihinne. Syitä ei tarvitse kertoa. Noilla save the date -korteilla pakotatte ihmisiä tulemaan; oikein mikään muu kuin sairaus tms. ei kuitenkaan kelpaisi syyksi. Eikö olisi kaikista ihaninta, että juuri ne ihmiset osallistuvat häihinne, jotka sitä todella haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Minusta vähän itsen korostamista, että mun häät on maailman tärkeimmät. Läheisten kanssa voi ihan jutella ja laittaa sanan kiertämään, mutta tökeröä jollekin ei niin läheisille ilmoittaa, että et sit saa tehdä ens kesänä silloin muuta.
Mitä toi sitä paitsi auttaa, jos lähempänä tulee joku toinen kutsu samalle päivälle, lapsen harrastuksen päätapahtuma, sukulaisen hautajaiset, ei siinä päde se joka ekaksi varasi päivän.
No kuinka tökeröä se sitten on kertoa joillekin ja jättää muiden vastuulle että "sana kiertää" ? :D Luuletko että ne sun häät on niin kiinnostavat että joku sukulais-Marjatta kokee vastuukseen kertoa muulle suvulle että Minnan häät ovat tuolloin. Tai kavereista, mitä jos se sana kiertää jollekin jota ette aio kutsua? Mitä nyt helvettiä, häiden järjestäjä on vastuussa siitä että paikalle kutsutuille ihmisille kertoo etukäteen missä ja milloin juhlat on eikä oleta että puskaradio hoitaa homman! Jokuhan voi siitä loukkaantua että muille on kerrottu ja itse ei kuullut mitään ja ehti jo varata matkan, eikä silloin voi sanoa että oletit että sana kiertää.
Mielestäni tuo ajatus että sana häistä kiertäisi juuri oikeille ihmisille ilman että hääpari tekee asialle mitään on olettamista että ne omat häät ovat jotenkin tosi tärkeät muiden mielestä.
Eikä save the date ole KÄSKY olla suunnittelematta muuta sille viikonlopulle tai syy olla menemättä yllättäen tulleisiin hautajaisiin jos vainaja on vaikka läheisempi kun hääpari. Se on vain hyvissä ajoin annettu tieto, että olette kutsuttuja häihin kyseisenä viikonloppuna ja mikäli haluatte tulla, tiedätte ettette sovi muuta silloin.
PS. Lapsen harrastuksen päätapahtuma, anna mun kaikki kestää...
Pakko saada mahdollisimman paljon vieraita häihin? Paljonko on vieraita kutsuttu? Hääkarkit ja teemavärit tietenkin kuuluu asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi sitä paitsi auttaa, jos lähempänä tulee joku toinen kutsu samalle päivälle, lapsen harrastuksen päätapahtuma, sukulaisen hautajaiset, ei siinä päde se joka ekaksi varasi päivän.No kuinka tökeröä se sitten on kertoa joillekin ja jättää muiden vastuulle että "sana kiertää" ? :D Luuletko että ne sun häät on niin kiinnostavat että joku sukulais-Marjatta kokee vastuukseen kertoa muulle suvulle että Minnan häät ovat tuolloin. Tai kavereista, mitä jos se sana kiertää jollekin jota ette aio kutsua? Mitä nyt helvettiä, häiden järjestäjä on vastuussa siitä että paikalle kutsutuille ihmisille kertoo etukäteen missä ja milloin juhlat on eikä oleta että puskaradio hoitaa homman! Jokuhan voi siitä loukkaantua että muille on kerrottu ja itse ei kuullut mitään ja ehti jo varata matkan, eikä silloin voi sanoa että oletit että sana kiertää.
Mielestäni tuo ajatus että sana häistä kiertäisi juuri oikeille ihmisille ilman että hääpari tekee asialle mitään on olettamista että ne omat häät ovat jotenkin tosi tärkeät muiden mielestä.
Eikä save the date ole KÄSKY olla suunnittelematta muuta sille viikonlopulle tai syy olla menemättä yllättäen tulleisiin hautajaisiin jos vainaja on vaikka läheisempi kun hääpari. Se on vain hyvissä ajoin annettu tieto, että olette kutsuttuja häihin kyseisenä viikonloppuna ja mikäli haluatte tulla, tiedätte ettette sovi muuta silloin.
PS. Lapsen harrastuksen päätapahtuma, anna mun kaikki kestää...
JUURI NÄIN! Mikä ongelma tästäkin nyt piti tehdä, ai että oikeen varataan "matka" tarkoituksella päälle jos save the date-kortin saa. Hohhoijaa.. Mä ainakin aion lähettää tyyliin vuotta aiemmin save the date-tyylisen kortin, en tosiaan ymmärrä mikä on ongelmana siinä että lähipiiri saa hyvissä ajoin tietää! Ja juuri kuvallinen kortti siksi että se on visuaalinen kaunis tapa ilmoittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari 😃 Sitä varmemmin mä "olin jo varannut lomamatkan", jos tulee tuollaiset kortit!
Vakavasti puhuen, yrittäkää ymmärtää ettei kaikki halua tulla sinne teidän häihinne. Syitä ei tarvitse kertoa. Noilla save the date -korteilla pakotatte ihmisiä tulemaan; oikein mikään muu kuin sairaus tms. ei kuitenkaan kelpaisi syyksi. Eikö olisi kaikista ihaninta, että juuri ne ihmiset osallistuvat häihinne, jotka sitä todella haluavat?
Ja yritä ymmärtää, että sunlaisia ei edes haluta. Monilla on hyviä ystäviä ja sululaisia, ketkä haluaa tulla ja on aidosti onnellinen. Jos kertoo kasvotusten niin ei se jää mieleen. Jotkut ehkä ite laittaa kännyyn tai lapulle. Eikö olis kiva, että olis se muistutus esim juuri kortilla.
Toisaalta olen kamalan pettynyt, jos save the date -kutsuja ei muista, että systeemiin kuuluu morsiusparin SUKUJEN illalliskutsut edellisenä iltana eli todellakin mummit, tädit, sedät jne. kuuluu kutsua vihkimistä edeltävänä iltana tutustumaan toisiinsa. Save the daten ideanahan on, että saadaan varattua vähintään nuo 2 päivää, ei pelkästään sitä häävastaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin halunnut osallistua ystäviemme häihin, mutta oli matka varattu ja maksettu. Enkö siis todella halunut osallistua vai? Voikun sua vaan harmittaa kun et oo saanut mihinkään kutsua, tai et edes itse pääse naimisiin. Näkispä sun omat häät. Viikkoa ennen lähetetty kutsu. Ja kaikki tulee ketkä sitä todella haluavat :D
Miksei saisi poimia itselle hyväksi havaittuja juttuja vaikka sitten muiden maiden perinteistä?
Ihmeellistä nillitystä taas asiasta, joka ei ketään loukkaa. Ei tuo save the date -juttu nyt ihan tyhmäkään ole, vaikka Suomessa sellainen ei ole perinteisesti ollut käytössä. Mutta kun aina pitää päästä jostain valittamaan.
Ja ei, en ole itse lähettänyt tällaisia kortteja (joku tulee kuitenkin nokkelana heittämään tähän jotain koira älähtää -juttua).