Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheiden epäsiistit kodit

Kesän lämpöä odotellessa
05.06.2017 |

Heti alkuun sanottakoon, tämä ei ole provoviesti eli ei kannata huudella Porvoota tai nolla kautta viittä.

Keskusteluun haluaisin nostaa monen lapsiperheen epäsiistit ja epäpuhtaat kodit.

Omassa lapsuudessani en muista että olisi ollut ystävä- ja sukupiirissä suurta epäjärjestystä. Eipä ollut älypuhelimia ja nettiä keksitty, joten ihmisillä varmaankin oli aikaa huolehtia enemmän ympäristöstään kuin selata puhelimen nettiä peukalolla.

Olen vauvan totaaliyksinhuoltaja. Olen ollut raskaudesta alkaen yksin pienokaiseni kanssa. Vauva herättää öisin: joskus kaksi ja joskus viisi kertaa.

Olen väsynyt kyllä.

Yksin hoidan vauvan kaikki ruoat, pesut, ostokset, talouden, oman itseni tarpeet, kaiken.

Silti joka päivä olen rätti kourassa, ettei jää sormenjälkiä keittiön kaappeihin tai oviin tms.

Netflixiä tai muuta koukuttavaa en katso, koska eihän ne filmit sieltä minnekään katoa? Ne voi katsoa muutaman vuoden päästä, kun ei ole vauva-arkea enää.

Kehotan kaikkia teitä katsomaan kotianne tarkemmin ja jättämään epäolennaiset viihdykkeet vähemmälle! Inhottavaa käydä ihmisillä kylässä, kun ei pidetä huolta siitä kaikesta arvokkaimmasta eli perheensä elinympäristön hygieniasta ja järjestyksestä.

Ps. Ennen kuin joku sanoo että on masentunut tai muu mielialan sairaus eikä siksi siivoa päivittäin kotiansa: minulla on masennus todettu ja meneillään SSRI-lääkitys. Ei ole tekosyy elää sikolätissä, että on mielialan kanssa tepposia.

Terveisin kaikki päivät ja yöt yksin vauvan kanssa oleva, toki viikottain sukua ja ystäviä tapaava eräs äiti.

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari täällä sanoi ettei kodin siisteys ole naisen mitta tänä päivänä. Mielestäni kyllä on. Minun vanhempani ja isovanhempani ovat opettaneet minulle, että naisen kuuluu vastata kodin siisteydestä ja silloin on todellinen nainen. Olen samaa mieltä. Saman ajatuksen välitämme nyt kouluikäisille tyttärillemme, 3 tyttöä meillä.

Vierailija
162/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kodin ei tarvi tehdä kunniaa kellekään. Se on minun kotini, oma henkilökohtainen paikkani ja elämäni keskus. Sinne mahtuu koiran karvaa jota ilmestyy jo tunti imuroinnista, siellä on kissan varpaanjälkiä ikkunassa, koska se on heidänkin kotinsa. Lasten pelit ovat pöydällä tai lattialla, koska se on myös heidän kotinsa ja heidän järjestyksensä sellainen, että lelut ja leikit saa näkyä. Meillä voi olla myös kuuden ihmisen astiat tiskipöydällä, jos olemme juuri yhdessä tehneet ruokaa ja syöneet. Meidän kotimme ei ole käyntikortti tai mainostaulu, se on meidän elämämme, rakkauden ja jokaisen erilaisen persoonan koti jossa jokaisella on tilaa, eikä siellä toteuteta vain yhden neuroottisen mielikuvaa siitä miltä kodin PITÄISI näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu asiaa! Siistiä pitää olla joka päivä. Ei vaan vieraita varten vaan omaa perhettä varten. Järkyttävää, miten osa ei kunnioita omaa puolisoa, lapsia ja eläimiä sen vertaa edes, että luo heille tahrattoman ja tuoksuvan kodin ilman vaateröykkiöitä ja tavarakasoja. Siisteys on lähimmäisten arvostusta ja kunnioitusta. Ja lapsille puhtaanapidon opetusta.

Puhut niiin asiaa! En ymmärrä, miksei mies tajua, että huolehtimalla siivouksesta minäkin olisi paremmalla tuulella. Olen oikeasti rento tyyppi, mutta vihaan, kun on sotkuista. Mies ei viitsi edes viedä tiskikoneeseen olohuoneeseen jättämiäni kahvimukeja. Miten pieni vaiva se olisi.

Vierailija
164/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten katoaa filmit netflixistä , aika ajoin siellä valikoima vaihtuu.

Vierailija
165/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän lämpöä odotellessa kirjoitti:

Heti alkuun sanottakoon, tämä ei ole provoviesti eli ei kannata huudella Porvoota tai nolla kautta viittä.

Keskusteluun haluaisin nostaa monen lapsiperheen epäsiistit ja epäpuhtaat kodit.

Omassa lapsuudessani en muista että olisi ollut ystävä- ja sukupiirissä suurta epäjärjestystä. Eipä ollut älypuhelimia ja nettiä keksitty, joten ihmisillä varmaankin oli aikaa huolehtia enemmän ympäristöstään kuin selata puhelimen nettiä peukalolla.

Olen vauvan totaaliyksinhuoltaja. Olen ollut raskaudesta alkaen yksin pienokaiseni kanssa. Vauva herättää öisin: joskus kaksi ja joskus viisi kertaa.

Olen väsynyt kyllä.

Yksin hoidan vauvan kaikki ruoat, pesut, ostokset, talouden, oman itseni tarpeet, kaiken.

Silti joka päivä olen rätti kourassa, ettei jää sormenjälkiä keittiön kaappeihin tai oviin tms.

Netflixiä tai muuta koukuttavaa en katso, koska eihän ne filmit sieltä minnekään katoa? Ne voi katsoa muutaman vuoden päästä, kun ei ole vauva-arkea enää.

Kehotan kaikkia teitä katsomaan kotianne tarkemmin ja jättämään epäolennaiset viihdykkeet vähemmälle! Inhottavaa käydä ihmisillä kylässä, kun ei pidetä huolta siitä kaikesta arvokkaimmasta eli perheensä elinympäristön hygieniasta ja järjestyksestä.

Ps. Ennen kuin joku sanoo että on masentunut tai muu mielialan sairaus eikä siksi siivoa päivittäin kotiansa: minulla on masennus todettu ja meneillään SSRI-lääkitys. Ei ole tekosyy elää sikolätissä, että on mielialan kanssa tepposia.

Terveisin kaikki päivät ja yöt yksin vauvan kanssa oleva, toki viikottain sukua ja ystäviä tapaava eräs äiti.

Pysy himassa jos noin paljon ahdistaa!

Vierailija
166/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt ilmiselvästi pahasti ylikierroksilla. Suosittelen sitä leffailtaa edes kerran viikossa, tarvitset selvästi aikaa itsellesi. Huomaat että mielikin paranee ja rentoutuu eikä tarvitse tuhlata enää energiaa toisten vikojen etsimiseen ja pilkkaamiseen. Kokeilepa. Monille siivoaminen on pakoa surusta, murheista, ikävästä, stressistä jne. Masennuksesikin voi helpottaa kun annat armoa itsellesi. Äitiys ei ole kilpailulaji.

Vierailija
167/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hienoa, jos koti pysyy hyvässä tämmingissä pelkästään muutaman sormenjäljen pyyhkäisemällä.

Vierailija
168/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa tollaset vähättelijät "jos mulla on masennus ja siistiä niin kaikki muutkin masentuneet voi siivota". Koska kaikki kokee saman sairauden samalla tavalla????

Ja onnea ap ettei sulla ole elämää mutta mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään SORMENJÄLJET :D mulla on ihan peruskämppä että ei pyöri mitään paskaa ja roskaa lattialla ja vaatteet ei loju mutta en siltikään siivoa todellakaan päivittäin, tarkemman siivouksen teen aina kun huvittaa.

Kyllähän AP puhuu leikkimasennuksesta.

Jos olisit oikeasti masentunut tarvisit voimia ihan vaan suihkussa käymiseen ja ruuan laittamiseen.

Vierailija
169/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan totaaliyksinhuoltajan on oikeesti helpompaa, ei tarvii siivot kuin omat sotkunsa ja hoitaa vauva. Sitten kun mukana on mies ja useampi muukin lapsi niin johan on siivottavaa!!! Yhden ihmisen (ja vauvan) pyykit, tiskit jne. on ihan eri asia kuin perheen. Jossa todennäköisesti se mies ja lapset ei niihin kotitöihin juurikaan osallistu. Miten apkin voi olla niin pöljä ettei sitä tajua?

Vierailija
170/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppoa arvostella toisten tilannetta, ellei tiedä mitään. Aiemmin Ihmettelin samaa itsekin, jopa arvostelin sotkuisten kotien vanhempia. Olin hölmö ja tietämätön.

Tällä hetkellä olen kotona kahden pienen lapsen kanssa, Odotan kolmatta. Koti on "kamalassa" kunnossa. Ei Likainen mutta tavarat levällään. Kaikki aikani menee arjesta selviytymiseen ja oksentamiseen voimakkaan raskauspahoinvoinnin kanssa. Hyvänä päivänä jaksan jotain, huonona makaan terveyskeskuksessa tiputuksessa. Aivan sama, jos jonkun mielestä olen laiska ja saamaton, itse Tiedän yrittäväni kaiken. Ja kun voimavaroja on vähän, käytän ne ehdottomasti lapsiini enkä siivoamiseen.

Ja olen todellakin siisti ihminen, jopa liian. Tilanteita on vaan niin monia, taitoa on osata löysätä tarvittaessa siitä, mikä ei ole oikeasti kovin tärkeää.

Vierailija
171/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mielenterveysongelmia mutta sekainen kämppä, ihan vaan koska liikaa sotkijoita eli paljon lapsia (yhden lapsen kanssa olikin siistiä) ja liikaa töitä ja muuta tekemistä. Viikonloppuisin ei olla kotona ja arkena töissä aamusta iltaan paits lapset sotkee kotia tällä välin.

Jos ei olla kotona, niin luulisi  kämpän pysyvän tiptop-kunnossa. Lapset siis ovat mukamas kotona ilman vanhempia ja sotkevat minkä ehtivät.

Vierailija
172/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, miksi niin monella on mies, joka ei siivoa.

No tämän takia: malli siisteyteen opitaan kotoa, tai sitä ei opita ollenkaan.

Ei pidä paikkaansa että siisteys periytyisi. Mun lapsuudenkodissa oli aina hypersiistiä - mutsi imuroikin lähes päivittäin, ja faija oli myös tosi siisti ihminen. Mä itse olen taas ollut aina kaamea sottapytty - tiskitkin tiskaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikkia lautasia on käytetty jotain 5 kertaa peräkkäin eikä kaapista enää löydy ainuttakaan puhdasta lasia.

Äidillä oli mennä hermo aina mun kanssani. :D Mua ei sekamelska ja "floordrobe" ole koskaan häirinnyt. :D

Vierailija
173/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri oli valinnan paikka, kun tulin töistä: lasi viiniä ja pari tuntia hyvän kirjan parissa vai kylppärin pesu ja kämpän imurointi. Jäi siivoamatta, eikä harmita yhtään. Pian lähden kävelylle meren rantaan, kun on kaunis ja lämmin ilma. Siivota ehtii vaikka lokakuussa.

Vierailija
174/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 4-vuotiaan lapsen yh. Rakastan siisteyttä ja järjestystä, mutta jos kerran joudun itse kaikesta huolehtimaan, niin etusijalla on mukavammat jutut.

Vauvan kanssa ehti siivota vaikka joka päivä. Ja kun päiväunien avulla päivät on pitkiä, voi ruokakauppaan lähteä vaikka klo 21 illalla.

4-vuotias kaipaa toimintaa. Ulkona ollaan 2-3 tuntia joka päivä, ruokailut vie pari tuntia, sitä ruokaa pitää myös ostaa ja laittaa, yhdessä leikkiminen on tärkeää ja usein myös kyläillään tms. Pesut, pukemiset, kiukkukohtaukset, "haluan tehdä itse"-jutut vie uskomattomasti aikaa päivässä. Ja kun lapsi ei nuku päiväunia, on vain 12 tuntia aikaa tehdä kaikki. Kun hän käy yöunille, koti hiljenee.

Illat ovat latautumishetkiä, jolloin nostan jalat ylös ja rentoudun. Vapaa-aikaa minulla on joskus ja kyllä silloinkin siivous on todella niitä viimeisiä asioita mitkä kiinnostaa.

Vierailija
175/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten mielipide sinun kodistasihan on tärkeintä elämässä. Elät oikein muiden mielipidettä varten. Hups, nyt vaan unohtui se vauva..

Vierailija
176/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää liasta, vessat on puhtaat ja tiskialtaat. Likaiset astiat menee heti koneeseen. Ruuanmurut lakaisen pois ja pahimmat pölypallot.

Kerran viikossa siivoan kunnolla.

Meillä on ihan siistiä.

Loppuviimein en edes tee paljoa, pidän vaan siisteyttä yllä.

Mutta..mä en tykkäisi edes elää ihan steriilissä kodissa missä ei näy elämä.

Nytkin meillä on nuorimmaisen leluja pitkinpoikin, eteisessä kengät epäjärjestyksessä, pyykkikorissa vaatteita odottamassa kaappiin pääsyä ja se pyykkikori keskellä lattiaa.

Vanhempien lasten (teinejä) huoneiden ovet on kiinni, koska siellä on sotkua ja en halua katsoa niitä vaatekasoja lattialla, saavat siivota itse huoneensa.

Ap, luultavasti pitää meitä epäsiisteinä, mutta onneksi ei oo mun kaveri.

Vierailija
177/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ne roskat viedään samalla kun viedään lapsi ulkoilee. Älä tee elämästäsi tahallasi vaikeaa.

Vierailija
178/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari täällä sanoi ettei kodin siisteys ole naisen mitta tänä päivänä. Mielestäni kyllä on. Minun vanhempani ja isovanhempani ovat opettaneet minulle, että naisen kuuluu vastata kodin siisteydestä ja silloin on todellinen nainen. Olen samaa mieltä. Saman ajatuksen välitämme nyt kouluikäisille tyttärillemme, 3 tyttöä meillä.

Sinun äitisi tai mummosi eivät ole auktoriteetti ja muu oli vain mielipiteesi. Viestissä ei ollut mitään faktaksi luettavaa, joka todistaisi yhtään mitään.

Vierailija
179/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta. Kaksi alakouluikäistä. Olen ehtinyt pitää kädessäni sekä kirjoja että pölyrättejä, nettiäkin selata. Harrastaneet olemme, kulttuuria ja fyysisiä lajeja perheenä, minä ja lapset. Syöty on kotona yhdessä tehtyä kotiruokaa. Koti ei ole ollut sotkuinen muulloin kuin silloin, kun on kaamea mahatauti kaatanut koko poppoon yht'aikaa. Kodin siistinä pitäminen ei ole vaikeaa eikä raskasta. Olen yh ja päivätyössä. Yhdyn aloittajan mielipiteisiin. En ymmärrä sotkuisissa, jopa likaisissa kodeissa viihtyviä, "viihtyviä". Mikään himosiivoaja ei tietty tartte olla, lasten on hyvä altistua normaaleille mikrobeille ja allergeeneillekin, mutta luulisi jokaiselta perussiivouksen vuodevaatehuoltoineen, tiskeineen, pyykkeineen sujuvan. Ei se ota edes paljoa aikaa, kun pitää ylläpitosiivousta päällä päivittäin. Kivempi olla ja elellä siistissä kodissa. Itsestäänselvyyshän se, kuin sekin, että sekainen, likainen kämppä kertoo asujistaan aina jotakin ei niin kivaa.

Vierailija
180/209 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun äitisi tai mummosi eivät ole auktoriteetti ja muu oli vain mielipiteesi. Viestissä ei ollut mitään faktaksi luettavaa, joka todistaisi yhtään mitään.

Niin. Se on mielipide, eli vain sinun oman naiseutesi mitta. Älä tyrkytä tavaraasi meille muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän