Opettajat vetää arvosanoja hatusta?!
Alkaa pikkuhiljaa tosissaan pänniä lapsen luokan opettajien toiminta, joka lähenee jo virkavirhettä. Lapsi sai todistukseen matikasta seiskan. Oli saanut lukuvuoden aikana kokeista kaseilla alkavia ja viimeisestä kokeesta ysin. Olin uskossa, että matikka on sujunut paremmin kuin viime vuonna. Wilmassa ei mitään merkintöjä eikä viestejä opintojen sujumisesta. Ainoa lyhyt arviointikeskustelu oli viime syksynä. Jouluna ei annettu mitään välitodistusta. Nykyinen systeemi antaa mielivallan millaisille numeroille tahansa ja opettaja voi perustella mielivaltaisesti tuntiaktiivisuudella ym seikoilla, joihin huoltaja ei voi päästä tutkimaan. Lapsi on kiltti ja tehnyt aina läksyt. Yrittämisestä ei palkita. Matematiikka on mielestäni aine, jossa osaaminen on tärkein seikka ja sitä osataan tai sitten ei. Kokeet osoittavat osa-alueiden osaamisen. Nyt sitten täytyy yrittää ensi lukuvuonna jotenkin vielä tsempata ja kerrata asioita, joista ei edes tiedä, mikä vaatii erityishuomiota. Olen laittanut viestiä tästä opettajalle, mutta ei vastaa, kun on tietenkin lomalla. On oppilaan oikeusturvasta kysymys. Lapsen luokalla on hikareita ja vääristynyttä kilpailua mutta jos opettaja vertaa lastani näihin muihin huomionkipeisiin, tekee hän väärin. Oppilasta ei saa verrata muihin vaan oppimista mitataan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja oppilaan edistymistä mitataan ainoastaan suhteessa niihin ja aiempaan osaamiseensa.
Kommentit (105)
Meillä lapsi sai matematiikasta vitosen, kertaakaan ei vuoden aikana ole ollut puhetta tukiopetuksesta tai arviointikeskustelussa huolta matematiikasta.. Koenumerot ovat tosin olleet heikkoja, mutta läksyt kuitenkin aina tehtynä ja lapsi pitänyt matematiikasta ja yrittänyt kovasti. No, ei yritä enää. Hyvin onnistunut arviointi opettajalta, onnistui pilaamaan lapsen motivaation. Ensi vuonna ei tehdä edes niitä läksyjä ja kokeet suoritetaan rimaa hipoen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri samaa keskustelua. Kokeiden (matematiikka) keskiarvo 9,25, arvosana "hyvä". Perusteluna ettei viittaa. Opettajat voivat arpoa nopalla arvosanat, ja lässyttää että ei niillä kokeilla kiitettävää saa. Nykyinen OPS mahdollistaa täyden mielivallan, jos ei naama oikein miellytä, laitetaanpas vaikka tällainen arvosana ja perustellaan sitä vaikka heikolla tuntiaktiivisuudella. Heikko tuntiaktiivisuus laskee jotenkin ihmeellisesti osaamista? Ja ihan tosissaan vielä selittävät.
No jos kokeiden arvosanojen keskiarvo on 9,25 ja muu työskentely on arvosanaa "8" niin ei se arvosana voi olla "Hyvää" parempi. Ihan oikein arvioitu, mitä ihmettä mussutat? Lisäksi "hyvä" tarkoittaa, että oppilas on saavuttanut tavoitteet hyvin - miksi ihmeessä tämä ei riitä sinulle?
"Miksi tämä ei riitä sinulle?". No, mitä se sinulle kuuluu? "Muu työskentely", juuri näin, eli hatusta vedetty muuttuja, joka voi olla mitä vain, perustuen mihin vain. Sitä kutsutaan mielivallaksi, ilmeisesti vieras konsepti sinulle.
Itse nuorena sain matikan kokeista aina jotain 5 tai 6.. Mielistelin ja nuolin opettajan persettä ja sain lopputodistukseen 7.
Mielistelyllä pääsee rikkaaksi.
Nyt on oma elämäntilanne sellanen että rahaa on niin paljon että käyn töissä vaan harrastuksena sen siaan kun rahantienauksen takia.
Tukiopetusta voi ihan itse oppilas tai vanhempi pyytää, sitä on velvollisuus järjestää. Jos lapsi pääsee juuri ja juuri kokeet,vaikka siinä matikassa, läpi niin voi ihan kotikin ottaa jotain vastuuta lapsen opiskelusta ja pyytää tukiopetusta.
Yläasteella usein muutenkin sovitaan suoraan nuoren kanssa tukiopetuksesta, ei vanhempien kanssa. Useimmat nuoret pystyy vastuun siitä ottamaan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri samaa keskustelua. Kokeiden (matematiikka) keskiarvo 9,25, arvosana "hyvä". Perusteluna ettei viittaa. Opettajat voivat arpoa nopalla arvosanat, ja lässyttää että ei niillä kokeilla kiitettävää saa. Nykyinen OPS mahdollistaa täyden mielivallan, jos ei naama oikein miellytä, laitetaanpas vaikka tällainen arvosana ja perustellaan sitä vaikka heikolla tuntiaktiivisuudella. Heikko tuntiaktiivisuus laskee jotenkin ihmeellisesti osaamista? Ja ihan tosissaan vielä selittävät.
No jos kokeiden arvosanojen keskiarvo on 9,25 ja muu työskentely on arvosanaa "8" niin ei se arvosana voi olla "Hyvää" parempi. Ihan oikein arvioitu, mitä ihmettä mussutat? Lisäksi "hyvä" tarkoittaa, että oppilas on saavuttanut tavoitteet hyvin - miksi ihmeessä tämä ei riitä sinulle?
"Miksi tämä ei riitä sinulle?". No, mitä se sinulle kuuluu? "Muu työskentely", juuri näin, eli hatusta vedetty muuttuja, joka voi olla mitä vain, perustuen mihin vain. Sitä kutsutaan mielivallaksi, ilmeisesti vieras konsepti sinulle.
Ilmeisesti sinun on vaikea hyväksyä, ettei lapsesi olekaan se "erinomainen" oppilas, jonka niin kovasti toivoisit hänen olevan. Siksi on helppo hyökätä opettajaa vastaan ja syyttää mielivallasta sen sijaan, että ymmärtäisi, että siihen "muuhun työskentelyyn" on ihan perustellut kriteerit.
Rehtoriin yhteyttä, jos numerot ei miellytä! perusopetuslaki 42c §
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai matematiikasta vitosen, kertaakaan ei vuoden aikana ole ollut puhetta tukiopetuksesta tai arviointikeskustelussa huolta matematiikasta.. Koenumerot ovat tosin olleet heikkoja, mutta läksyt kuitenkin aina tehtynä ja lapsi pitänyt matematiikasta ja yrittänyt kovasti. No, ei yritä enää. Hyvin onnistunut arviointi opettajalta, onnistui pilaamaan lapsen motivaation. Ensi vuonna ei tehdä edes niitä läksyjä ja kokeet suoritetaan rimaa hipoen läpi.
Siis tottakai kannattaa lyödä läskiksi koko homma. Sehän vaikuttaa sen opettajan tulevaisuuteen todella paljon!
Vai oisko kuitenkin niin , että se lapsi opiskelee itseään ei opettajaa varten.
Omalle lapselle matematiikka on ollut todella vaikeaa koko alakoulun ajan. Ollaan pyydetty tukiopetusta ja opettaja on sitä järjestänyt, tosin vain 1h/viikko mahdollista. Ollaan sitten kotona itse harjoiteltu lisää ja lapsi myös itse pyytänyt, että tehdään hänelle haroitustehtäviä yms. Meillä tuo tyttö ei edes pidä tuosta aineesta, mutta on todella tsempannut ja numero oli nyt 6lk.n todistuksessa 7 (viime keväänä 6). Ei se siihen helpolla tullut, mutta ei meille yllätys ollut. Kun kyllähän siellä kotona pitäisi juurikin tietää, miten ne kokeet menee ja miten muutkin aineet ylipäätään sujuu.
Omalla tuo matematiikka ainoa haastava aine (ka. 9.0) ja siihen ollaa sitten enemmän panostettukkin.
On sitä ennenkin osattu antaa numeroita pärstäkertoimen mukaan. Tosin minulle kerrottiin, että töppäilyjeni takia saisin huonomman numeron todistukseen mitä sain kokeista. Jos olisin halunnut olisin voinut vielä paikata tilannetta, mutta eihän se minun voimilla onnistunut. Sain juuri ja juuri skarpattua kokeisiin. Harmillisesti kukaan ei huomannut tai välittänyt masennuksestani vaikka poissaolojen rivi oli mittava ja keskittyminen tunnilla nollatasoa. Kokeista sain 9-10 paitsi historiasta, jonka lähinnä tentin (olin siis sopinut koulun kanssa tästä tenttimisestä). Tämä lukiossa.
Suullinen arvosana ei saa lytätä kokeiden arvosanaa täysin, vaan sen tulee olla esim. 1/3 tms. Jos kokeista on saatu kaseja ja jopa yksi ysi, ei arvosana voi olla 7 (tai muuten suullisen olisi pitänyt olla luokkaa 5, mitä se tuskin on).
Opettajien antamissa arvosanoissa tulee olla transparenssi. Joten hyvällä syyllä voit vaatia selvitystä!
t. ope
Olisi kamalaa olla opettaja, kun vanhemmilla on illuusioita lastensa osaamisesta.
Tulee mieleen oma yläaste aika. Minulla oli todistuksessa aikaisemmin kymppi ja sitten kokeesta 9,5 ja 10-. Toditukseen tuli arvosana 8. Tämä siis matematiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai kannattaa lyödä läskiksi koko homma. Sehän vaikuttaa sen opettajan tulevaisuuteen todella paljon!
Vai oisko kuitenkin niin , että se lapsi opiskelee itseään ei opettajaa varten.Omalle lapselle matematiikka on ollut todella vaikeaa koko alakoulun ajan. Ollaan pyydetty tukiopetusta ja opettaja on sitä järjestänyt, tosin vain 1h/viikko mahdollista. Ollaan sitten kotona itse harjoiteltu lisää ja lapsi myös itse pyytänyt, että tehdään hänelle haroitustehtäviä yms. Meillä tuo tyttö ei edes pidä tuosta aineesta, mutta on todella tsempannut ja numero oli nyt 6lk.n todistuksessa 7 (viime keväänä 6). Ei se siihen helpolla tullut, mutta ei meille yllätys ollut. Kun kyllähän siellä kotona pitäisi juurikin tietää, miten ne kokeet menee ja miten muutkin aineet ylipäätään sujuu.
Omalla tuo matematiikka ainoa haastava aine (ka. 9.0) ja siihen ollaa sitten enemmän panostettukkin.
Kyllä, kyllä. Tilanne tosin meillä se, että tämä vuosi on panostettu, tehty töitä, lapsen taidot kasvaneet, mutta arvosana laski. Koearvosanojen perusteella emme osanneet odottaa kyseistä arvosanaa. Ymmärrän lastani, joka ei varmaan ensi vuonna jaksa enempää. Täällä on kumma tapa lytätä heti vanhemmat, ihan kuin opettajat olisivat aina oikeassa.
Olen itse opettaja ja nähnyt monenlaista tuntityöskentelyä urani aikana. Arvioin oppilasta oppiaineessani monipuolisesti muutenkin kuin kokeilla ja informoin niistä oppilaita ja huoltajia Wilma kautta. Numeroni todistukseen ei pitäisi tulla yllätyksenä. Laitan myös tietoa tuntikäyttäytymisestä ja tavaroiden unohtumisesta jne. On siis todella valitettavaa, kun on kouluja, jossa tietoa oppilaan edistymisestä annetaan erittäin niukasti lukuvuoden aikana. Se on perusopetuksen opetussuunnitelman vastainen tilanne. Kuntien koululautakunnilla ja perusopetusjohtajilla ei ole kiinnostusta puuttua koulujen kirjavaan tilanteeseen vaan koulun rehtorin ja opettajakunnan luoma sisäinen kulttuuri voi mahdollistaa omituisetkin ratkaisut. Oppilaan oikeusturva eri kouluissa on oikeasti huono ja epätasa-arvoinen tilanne pahenee epämääräisten arviointikriteerien myötä.
Olen usein miettinyt, onko käytössä tosiaankin joku gaussinkäyrä arvosanoissa. Aikanaan opettajani sanoi, että " eivät kaikki voi saada hyviä numeroista (9 esim)", siis vaikka osaisi sen edestä. Arvosanat tiputellaan tälle käyrälle ja on annettava numerot käyrän mukaan. Vähän siis vain huonoja ja vähän hyviä ja loppu sinne keskikastiin.
Tällä periaatteella arvosteltiin lukiossakin ja vielä ylioppilastutkinto koulussa. Ja kas kummaa, yo-tutkintolautakunta nosti kaikki arvosanani. Koin saaneeni viimeinkin oikeutta.
Uusi ops painottaa arviointia siihen suuntaan, että kokeiden arvosana ei saa olla määräävä tekijä. Aiemmin on ollut helppo ajatella, että jos kokeesta on tullut 8+, todistuksessa on voinut olla 8, hyvällä tuntiaktiivisuudella ja mukana ololla 9, toisaalta arvosana on voinut olla 7, jos on esim. koko ajan läksyt tekemättä.
Nyt arvosanaa ei enää saa perustaa kokeeseen.
Mutta eihän tuolla enää ole mitään merkitystäkään. Numeroita kun ei anneta. Koteihin ilmoitetaan vain, että oppilas on saavuttanut itse asettamansa tavoitteet kohtalaisesti. Mitä se sitten numerona tarkoittaa? Koti voi ihan itse päätellä. Opettaja ei saa ottaa kantaa tuollaiseen kysymykseen, koska ops kieltää sen.
Opetussuunnitelma sanoo, että 8. ja 9.luokilla on annetava todistuksessa numeroarviointi.Tarkastin sen itse tekstistä ja jos kunnissa ei toteuteta jatkossa tätä, yhteys opetushallitukseen. Järkytys voi olla isokin kasiluokalla, jos siihen asti on annettu ympäripyöreää liibalaabaa ja todistukseen pamahtaa esim. kutonen. Ottakaa myös huomioon että 7.luokan kotitalous ja käsityö jää päättötodistukseen, jos ei valita kasilla ja ysillä valinnaisaineeksi. Lisäisin vielä, että päättötodituksen historian numero määräytyy 8.luokan kevätnumerosta, koska ysillä on pelkkää yhteiskuntaoppia histtorian tilalla. Olkaa siis tarkkoina,joilla lapsi menee syksyllä seiskalle, koska ensi syksynä uusi ops astuu yläkouluissa voimaan.
Nykyisenlainen arvosanojen antaminen syrjii introvertteja. Ei riitä, että itsekseen opiskelee ja sisäistää asian ja menestyy kokeissa, vaan pitäisi olla dynaaminen ja aktiivinen vuorovaikuttaja. Enää ei pärjää osaamisella, koulussa tai töissä, vaan itsensä markkinointi, naamakerroin ja päällekäyvyys ratkaisee menestyksesi. Muistan jo omana opiskeluaikanani, kun kivoille ekstroverteille annetiin säälistä koemenestystä parempia numeroita, kun he "yrittivät niin paljon". Joo, ihan kiva kannustaa aktiivisuuteen ja yrittämiseen, mutta tuo asettaa meidät hiljaisemmat aika epätasa-arvoiseen asemaan esim. toisen asteen koulutukseen haussa, kun "hyvät tyypit" saavat osaamistaan parempia numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oisko kuitenkin niin , että se lapsi opiskelee itseään ei opettajaa varten.Omalle lapselle matematiikka on ollut todella vaikeaa koko alakoulun ajan. Ollaan pyydetty tukiopetusta ja opettaja on sitä järjestänyt, tosin vain 1h/viikko mahdollista. Ollaan sitten kotona itse harjoiteltu lisää ja lapsi myös itse pyytänyt, että tehdään hänelle haroitustehtäviä yms. Meillä tuo tyttö ei edes pidä tuosta aineesta, mutta on todella tsempannut ja numero oli nyt 6lk.n todistuksessa 7 (viime keväänä 6). Ei se siihen helpolla tullut, mutta ei meille yllätys ollut. Kun kyllähän siellä kotona pitäisi juurikin tietää, miten ne kokeet menee ja miten muutkin aineet ylipäätään sujuu.
Varmasti enempi tukiopetus on mahdollista, kun iskette tarpeeksi euroja tiskiin
Vierailija kirjoitti:
Nykyisenlainen arvosanojen antaminen syrjii introvertteja. Ei riitä, että itsekseen opiskelee ja sisäistää asian ja menestyy kokeissa, vaan pitäisi olla dynaaminen ja aktiivinen vuorovaikuttaja. Enää ei pärjää osaamisella, koulussa tai töissä, vaan itsensä markkinointi, naamakerroin ja päällekäyvyys ratkaisee menestyksesi. Muistan jo omana opiskeluaikanani, kun kivoille ekstroverteille annetiin säälistä koemenestystä parempia numeroita, kun he "yrittivät niin paljon". Joo, ihan kiva kannustaa aktiivisuuteen ja yrittämiseen, mutta tuo asettaa meidät hiljaisemmat aika epätasa-arvoiseen asemaan esim. toisen asteen koulutukseen haussa, kun "hyvät tyypit" saavat osaamistaan parempia numeroita.
Sitten ihmetellään, kun Pisa-tulokset laskevat ja Trumpeja äänestetään valtaan, kun oppilaita ei enää kannusteta oppimaan ja osaamaan asioita, vaan vuorovaikuttamaan, mielistelemään opettajia ja somettamaan.
Monella vanhemmalla on niin vääristynyt luulo omasta lapsestaan siellä oppitunneilla.
Pirjo on niin ahkera ja fiksu vanhempien mielestä ja oikeasti Pirjo räplää kännykkää, laittaa tekoripsiä ja tekee kaikki oppitunnit ihan kaikkea muuta kuin opiskelee. Vaikka Pirjo saisi kymppejä koko lukuvuoden niin ei todistuksessa voi olla kymppi jos tuntityöskentely on 5-6 luokkaa. Mutta opettaja on tehnyt väärin jos ei ole kertonut Pirjolle, että tuntityöskentely on niin huonoa, että tulee laskemaan arvosanaa. Mielummin myös laittanut viestiä kotiin asiasta.