kumpi on oikea teko moraalisesti? käräyttää vai antaa olla
Tuttuni tekee petoksen. Ehkä ei täysin tajua että se teko on petos jos tietoisesti tekee väärin hakiessaan yhteiskunnalta tukea ja valehtelee.
 Jos en tee mitään, he saavat enemmän rahaa ja maksavat ylimääräisiä kulujaan...
  Toisaalta teko on väärin.
Kommentit (34)
Moraalisesti oikein on käräyttää verovaras
Vierailija kirjoitti:
Eli ollaanko Kerikka vai perinteinen Suomi?
Ollaan vaan Kerikka.
Anna olla. Et voi tietää täyttä totuutta. Ystävyyden voit menettää. Mitäpä sinulle muiden asiat kuuluu.
Kolmen kohdan filosofia, jolla pärjää koko elämän.
1. En laita lusikkaani toisten soppaan.
2. Pidän lusikkani poissa toisten sopista.
3. Toisten soppaan en lusikkaani laita.
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Et voi tietää täyttä totuutta. Ystävyyden voit menettää. Mitäpä sinulle muiden asiat kuuluu.
Tiedän täyden totuuden.
Vähän tarkemmin tarvis tietää mistä asiasta on kyse että voisi kertoa mielipiteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni tekee petoksen. Ehkä ei täysin tajua että se teko on petos jos tietoisesti tekee väärin hakiessaan yhteiskunnalta tukea ja valehtelee.
Toisaalta teko on väärin.
Oletkohan nyt aivan 100% varma? Minä en tiedä edes puolisoni raha-asioista kaikkea saati tuttavieni.
Voi olla että he ovat tukee täysin oikeutetut. Pidä mölysi mahassasi. Kyllä nämä jotka tieten tekevät väärin jäävät useimmin kiinni kuin pääsevät koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
3. Toisten soppaan en lusikkaani laita.
Kannattaa myös pitää toisten sopat erossa omista lusikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. Toisten soppaan en lusikkaani laita.Kannattaa myös pitää toisten sopat erossa omista lusikoista.
Eikä kannata sotkea soppia keskenään, saati sitten sekoitella toisten lusikoilla. Joku roti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta teko on väärin.Oletkohan nyt aivan 100% varma? Minä en tiedä edes puolisoni raha-asioista kaikkea saati tuttavieni.
Voi olla että he ovat tukee täysin oikeutetut. Pidä mölysi mahassasi. Kyllä nämä jotka tieten tekevät väärin jäävät useimmin kiinni kuin pääsevät koira veräjästä.
Olen täysin varma. Kertoi vielä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Totta hitossa kuuluu jos kavalletaan verovaroja! Jos olet työssäkäyvä ihminen niin sinunkin pussistasi kustannetaan tällaisten huijaripummien menoja!
Lähinnä ottaisin etäisyyttä ihmiseen, jonka tekemiset eivät käy yksiin omien arvojeni kanssa. Vai ajattelitko ensin kertoa tämän ihmisen tekemiset ja sen jälkeen jatkaa tuttavuutta?
No en missään nimessä puuttuisi. Mikä sua vaivaa?
Mä miettisin siltä kantilta, miten pahoja seurauksia muille henkilö teollaan aiheuttaa ja olisiko hänelle aiheutuva seuraus/rangaistus kohtuullinen. Toisaalta myös suhteeni kyseiseen henkilöön vaikuttaisi. Olisin läheiselleni armollisempi kuin vieraalle.
Esimerkiksi tuossa tilanteessa vaikuttaisi huijatun rahan määrä.
Henkilö joutuisi korvaamaan varmaankin rahaa takaisin, mikä olisi hänelle aivan oikein, mutta se on sinusta kiinni, haluatko henkilölle taloudellisia "vaikeuksia", vaikka hän onkin ne itse teoillaan ansainnut.
Arvokysymys, ei tuohon ole oikeaa vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta teko on väärin.Oletkohan nyt aivan 100% varma? Minä en tiedä edes puolisoni raha-asioista kaikkea saati tuttavieni.
Olen täysin varma. Kertoi vielä ihan itse.
Eipä jää arvailujen varaan kuka käräytti. Ystäväsi menetät. Sinuna en käräyttäisi
Verorahoja tuhlataan järjettömästi hyväveli järjestelmään ja muihin turhuuksiin,ulkomaille laitetaan joka vuosi yli 1000 miljoonaa,valtion fimojen johtoporras saa kymmeniä miljoonia joka vuosi vaikka ovat täysin epäpäteviä,esimerkkejä tuhlaamisesta riittää,
itse jos pystyisin tekemään kuten kaverisi niin tekisin,minulla ei ainakaan enää ole mitään moraalia tässä maassa
Varmaan jos haluat kostaa jotain ja naamioit sen ylevästi yhteiskunnan edun tavoitteluksi. Senhän tietää jo etukäteen että tuosta seuraa myös sinulle jotain ongelmia, käräytetty arvaa kuitenkin ketä sen on tehnyt.
Miettisin itse saanko kostosta irti hyvää oloa itselleni. Kostosta seuraa harvoin hyvä fiilis, vaikka se voi olla oikeutettu.
Minkälaisesta käräyttelystä olisi kysymys. Nykyäänhän oikeastaan ainoastaan pimeistä töistä voi käräyttää ja jäädä kiinni paitsi että sekin tutkitaan tarkaan onko oikesti jotain pimeitä töitä ollut vai ei. Lähinnähän ne jotka ovat jääneet kiinni siitä että ovat tehneet töitä ja nostaneet työttömyyskorvausta ovat olleet sen verran hulluja että eivät ole edes tehneet pimeitä töitä vaan luulleet että ei kela sitä mistään saa selville että palkka juoksee työttömyysturvan kanssa.
Jos taas tarkoitat jotain asumiskuvoita ja suhdekuvioita niistä ei kela ole kiinnostunut. Kahdella ihmisellä saa olla kaksi kotia ja kahden ihmisen ei ole pakko asua yhteistaloudessa yhdessä asunnossa. Tuollaista asiaa on mahdotonta edes kelan aukottomasti todistaa ja resursseja ei ole kenelläkään näinä päivinä vatvoa kuka on ollut missäkin ja kuinka paljon. Kuitenkaan nämä asiat eivät ikinä perustu kenenkään randomi tuttavan ilmoituksiin. Jotta voisi tulla petostuomio tarvitaan poliisitutkinta ja oikeusjuttu. Näihin ei oikein lähdetä koska näyttökysymys on aika mahdoton. Ehkä jossain sellaisessa kuviossa missä toisella osapuolella ei ole edes asuntoa eli pelkkä post box voitaisiin jotain näyttöä miettiä mutta muuten kellään ei ole aikaa tuollaiseen. Kela ja poliisi tietää että tätä valtiota kusettavat paljon suuremmilla rahamäärillä ihan muut henkilöt kun tukihuijarit.
Eli ollaanko Kerikka vai perinteinen Suomi?