Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmennyn koulun kevätjuhlassa: Aikuisia nahkatakeissa, lapsia farkuissa lippikset päässä

Vierailija
03.06.2017 |

Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...

Kommentit (268)

Vierailija
141/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaväellä on ne junttivaatteet päällä juhlissakin, ikävä kyllä.

Onpahan helpompi erottua siitä väestä.

Ei ole olemassa roskaväkeä.

Mutta pukeutumiseen suomalaiset voisivat panostaa paljon enemmän. Oma olokin kohenee kun on kivat vaatteet päällä. 

Ongelma on ettei ole rahaa tai sitten aikaa niiden vaatteiden ostoon.

Ne joilla on rahaa on liikaa töitä ja se vähä vapaa-aika käytetään mieluummin lepoon kuin turhamaisiin ostoksiin.

Muutenkin todella kallista huvia ostella vaatteita. Parempi on se Jeesuksen malli että on yhdet käyttövaatteet ja korkeintaan yhdet kotivaatteet.

Näin minä olen mennyt jo kolmekymmentä vuotta vaikka töissä käyn niin ei sitä rahaa kyllä jää ja pakko mennä juhliin köyhissä vaatteissa.

Vaatimattomuus kaunistaa ja se vartalo on tärkein. Jos on ruma ulkoisesti niin ei sitä saa kohennettua millään vaatteilla.

Terve hyväkuntoinen vartalo pukee ihan mitä ryysyjä tahansa vaikka kengissäkin on reijät kuten minulla on.

Vierailija
142/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään vitsi. En tiedä mistä päin maaseutua olet kotoisin, mutta ainakin omalta kotiseudulta Itä-Suomesta ihmiset ovat kautta aikojen pukeutuneet hyvin. Ilmeisesti ajatellaan, että mitäköhän nuokin meistä ajattelee ja se vaan kuuluu tyyliin pukeutua koulun juhliin nätisti. Omassa suvussani ainakin sekä naapureissa peseydyttiin ja pukeuduttiin maatalon työn touhuista kauppaan lähtiessä, kukaan ei lähtenyt lököverkkareissa edes kirkonkylälle. Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa näkee huonosti pukeutuvia, ei ajatella mitä päälle laitetaan kunhan on mukavat. Me ainakin opetetaan pojalle, että pukeudutaan tilanteen mukaan ja on hyvää palautetta saanutkin, muutenkin. Itsellekin on sanottu työpaikalla, että sinähän ole aina nätti. Mielestäni se on muiden ihmisten kunnioittamista, että edes juhliin viitsii nähdä vaivaa. Eihän sitä kenekään "tarvii mitään pukeutua", mutta luulisi olevan epämukava olo itsellä kun muut ovat ykkösvaatteissa ja itsellä jotkin kulahtaneet farkut ja t-paita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sulje pois sitä, että ei tarvitse pukeutua lainkaan kun on "hoikimmastä päästä", itsekin olen hoikka ja nuorena siro ja melkein alipainoinen. Juhlapukeutuminen ei tarvitse olla mitään pönäkkää mummopukeutumista leninkeihin tms. Joku kiva lyhyt kesämekkö ja korkkarit ja siisti kampaus, villatakki ja asuun sopiva laukku. Hoikkakin ihminen voi olla tyylittömän näköinen vanhoissa farkuissa tai kulahtaneissa verkkareissa, eikä todella edukseen, onhan Uuno Turhapurokin hoikka :) Tukevampikin voi olla tyylikkäämpi oikein pukeutuneina jos on valinnut oikeat asut ja vaatteet ja on hyvä iho ja kampaus ja mikä tärkeintä sisäisesti(kin) kaunis.

Vierailija
144/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mielestä tyylikästä on pukeutua farkkuihin ja ruutupaitaan, isäni pukeutui juhliin aina mustaan nahkatakkiin ja lapikkaisiin. He olivat nuoria 70 luvulla ja eivät seuraa muotia /tyyliä miten muka pitäisi pukeutua. Ja he ovat opettaneet myös sanonnan: Rumat ne vaatteilla koreilee

Vierailija
145/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain aikoinaan amiksen todistuksen jyväskylän pavilijongin lavalta farkuissa ja mustassa hupparissa, mutta yks jäbä pisti paremmaksi ja tuli pilottitakki päällä(amis4ever). Muilla oli vanhempia messissä ja juhlia tiedossa, minä menin pyörällä Keltinmäkeen, iskin xboxin päälle ja siitä se työttömän ura alko. Myöhemmin kävin JAMKista hakemassa inssin paperit jotka vein kämpille, laitoin viestiä äitille, isälle ja kummitädille ja pistin elämän risaseksi ja kävin Cafe mochan juomassa coffee housessa. Seuraavana päivänä menin työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi. Näin me duunariperheiden lapset juhlitaan näitä. Mitään juhlimisen aihetta jossain työttömäksi valmistumisissa johon pitäs pukeutua jotenkin erikoisesti?

Toivon sinun löytävän työpaikan ja saavan hyvän elämän. Tekstiäsi oli ilo lukea, koska osaat kirjoittaa selkeää suomenkieltä, ja näin kertomuksesi on ymmärrettävää. Opintomenestyksen on todettu korreloivan äidinkielen numeron kanssa, toivottavasti myös työpaikan kanssa on sama juttu.

Niin monen tarinen punainen lanka katoaa täällä puuttuviin pilkkuihin ym kielioppipulmiin.

Vierailija
146/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas nolotti kulkea kaupungin läpi eilen kun olin hikiverkkareissa ja muut niin hienona. Ei mulla ollut päättäjäisiä tosin

Vierailija
147/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaväellä on ne junttivaatteet päällä juhlissakin, ikävä kyllä.Onpahan helpompi erottua siitä väestä.

Ei ole olemassa roskaväkeä.

Mutta pukeutumiseen suomalaiset voisivat panostaa paljon enemmän. Oma olokin kohenee kun on kivat vaatteet päällä. 

Minun oloni ei kyllä kohene kutittavissa sukkahousuissa ja huojuvissa kengissä ja mekko päällä näytän vain muumimammalta. Juhlavaatteet eivät minusta ole millään tavalla mukavat päällä. Muutenhan pukeutuisin niihin arkisinkin.

Kenkiä löytyy myös matalakorkoisina. Mekkojakin on vähemmän muumimammatyylisiä, kutittavat sukkahousut kenties liian pienet?

Kengissä ei tarvitse olla yhtään korkoa. Ihan matalat kengät ovat ok, myös tennarit tai merkkilenkkarit nykyisin. Ja ne yhdistetään juhla-asuun.

Ei tarvitse olla mekkoa, vaan esim. pitkät housut ja kaunis pusero tai jakku ja housut ja mielestäni koulujuhlat ovat ihan ok paikka myös siisteille farkuille. Ne eivät ole linnanjuhlat.

Sukkahousut kutittavat aina jos on herkkä iho. Tästä syystä housut ovat aina helpompi valinta. Nykyisin suositellaan myös paljaita sääriä sukkahousujen sijaan. Ne ovat vähän tantat.

Nämä vinkit siis niille, jotka haluavat pukeutua modernin tyylikkäästi. Minä olen kyllä sitä mieltä, että koulun juhliin saa tulla vaikka minkä näköisenä.

Vierailija
148/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kyllä yla-asteelaisen pukeutua niin kuin haluaa. Farkut ja paita on ihan hyvä. Lippiksen hän osaa ottaa sisällä pois. Jalassa 200e näyttävät lenkkarit käy juhlakengiksi koulussa. Eri asia jos olisi häät tms. Koulu on lapsen juttu ja hän saa pukeutua sinne kuin hyväksi tuntee. Kyllä hän oma-aloitteisesti pukeutu vähän paremmin kuin tavallisena koulupäivänä.

Vierailija
149/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan pääkaupunkiseudulta olen itse ja muistan että aikoinaan montakymmentä vuotta sitten laitoin ylioppilasjuhliin kouluun farkut. Ei sopinut mun rokkimimmityyliin lähteä missään prinsessamekoissa ja korkokengissä heilumaan.

Ylppärijuhlakuvissa mulla on kulahtaneet siniset farkut ja jätti t-paita, toinen olkapää paljaana  (tuon aikakauden muotivaatteet näköjään ovat taas trendikkäitä tänään hehee) ja ylioppilaslakki vinosti päässä! :D

Voihan sitä nyt rokkari/poikatyttökin pukeutua siististi menettämättä omaa tyyliään. Ei se prinsessamekko ole ainut vaihtoehto.

Näin juuri. Itsekin nuorena olin punkkari ja pukeuduin tyylin mukaisesti, siisti ja ihana tummansininen  pitsimekko ja ehjät sukkahousut (!). Hiukset nutturalla ja kevyempi meikki kuin arkena, eikä kettinkejä roikkumassa missään :). Silti kuvia katsoessa näkee että punkkarihan se siinä :D.

Oi niitä aikoja. Edelleen olen punkkari, mutta vain hengessä mukana. En sentään pukeudu enää noin :). N49v

Vierailija
150/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan me suomalaiset pinnallisia.

Eikö ole tärkeämpää se,että minkälainen ihminen oikeasti on kuin se, että minkälaisia vaatteita hän käyttää?!

Vierailija
151/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauroin ääneen tänään kun näin ysiluokkalaisen pojan puku päällä, kirkkaanpunaiset sukat jalassa ja poika ajoi pv:llä takinliepeet lepattaen todistus kädessä. Vähän se puku haisee kaksitahtibensalle 😂.

Nauroit ihmiselle, koska hän oli pukeutunut pukuun. Sinun omaa epävarmuuttasi on, että et uskalla pukea pukua. Tunnen yhden ihmisen, joka ei osaa käyttäytyä ja pukeutui erääseen juhlaan, jossa kaikki muut noin 200 ihmistä olivat puvuissa, nuhjuiseen villapaitaan ja kuluneisiin reisitaskuhousuihin. Tällä henkilöllä on varallisuutta, mutta hän on niin sanottu epäkohtelias öykkäri, joka haluaa itse aina olla pääosassa ja ymmärtämättömyyttään aiheuttaa muille ihmisille myötähäpeän tunnetta käytöksellään. Hänen voisin kuvitellakin nauravan ihmiselle, jolla on puku päällä.

Vierailija
152/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juhlapukeutuminen on toisen silmissä vaatimatonta. Jonkun arkipukeutuminen on minun silmissäni ylipukeutumista. Ihmisillä nyt vaan on erilaiset standardit. T-paita ja verkkarit arkena. Tunika ja farkut kevätjuhliin.

Vierailija
153/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kertokaa, mitkä on fleecesukkikset??? Ja miten ne sitten istuvat käsitykseen juhlapukeutumisesta?

Fleece-sukkahousut ovat ns. "talvisukkahousut", erittäin kätevät hameen alla!

Siis nk. thermosukkahousut, tai leggingsit. Tosi lämpimät, ettekö ole käyttäneet?

Harmi kyllä nyppyyntyvät aika herkästi.

Vierailija
154/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...

Mikä koulu? Veikkaan että ei nk paremman väen alue.

Arveletko kaikkien kirjoittavan Helsinki/Vantaa/Espoo kuplastaan 🙄

Vierailija
155/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista korkkareita koska en tykkää enkä halua vaivaisenluuta. 

Vierailija
156/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvi suloinen kirjoitti:

Ei ole mikään vitsi. En tiedä mistä päin maaseutua olet kotoisin, mutta ainakin omalta kotiseudulta Itä-Suomesta ihmiset ovat kautta aikojen pukeutuneet hyvin. Ilmeisesti ajatellaan, että mitäköhän nuokin meistä ajattelee ja se vaan kuuluu tyyliin pukeutua koulun juhliin nätisti. Omassa suvussani ainakin sekä naapureissa peseydyttiin ja pukeuduttiin maatalon työn touhuista kauppaan lähtiessä, kukaan ei lähtenyt lököverkkareissa edes kirkonkylälle. Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa näkee huonosti pukeutuvia, ei ajatella mitä päälle laitetaan kunhan on mukavat. Me ainakin opetetaan pojalle, että pukeudutaan tilanteen mukaan ja on hyvää palautetta saanutkin, muutenkin. Itsellekin on sanottu työpaikalla, että sinähän ole aina nätti. Mielestäni se on muiden ihmisten kunnioittamista, että edes juhliin viitsii nähdä vaivaa. Eihän sitä kenekään "tarvii mitään pukeutua", mutta luulisi olevan epämukava olo itsellä kun muut ovat ykkösvaatteissa ja itsellä jotkin kulahtaneet farkut ja t-paita. 

Jos ymmärtää kaiken tuon ja on sisäistänyt myös kaiken tuon niin silloin ei ahdista eikä tunnu miltään vaikka menisi juhliin täysin alasti.

Vaatteilla ei ole merkitystä oikeasti.

Vierailija
157/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän tuo oli perisuomalainen juhlapukeutuminen kuvattuna aloituksessa. Ei unohtunut kuin verkkarit! Suomalaiseen aikuistyyliin kuuluu istua paksu ulkotakki päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa, jalassa ei niin siistit ja ehjät farkut ja takin alla kulahtanut t-paita. Harvinaista, jos tennarit ovat puhtaat, yleensä kaikkea muuta. Eli mistäpä ne lapsukaisetkaan muuta mallia saavat, kun vanhemmat ovat näin "tyylitietoisia". 

Kaiholla muistelen omaa lapsuuttani monta vuosikymmentä sitten. Varaa oli paljon vähemmän kuin nyt, mutta silti ihmisillä oli pyhä- eli juhlavaatteet päällä esim. koulujuhlissa. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi tultu arkisissa työvaatteissa päällystakki päällä sisään. Alaluokkien tyttöset olivat kuin kesäisiä kukkasia näteissä uusissa kesämekoissaan valkoisissa polvisukissaan ja ruseteissaan. Ei se mekko ollut kallis, ihan pumpulikankainen ja siirtyi kesän lopulla jo arkisemmaksi vaatteeksi. Samoin olivat pojat kuin pieniä herrasmiehiä kauluspaitoineen ja prässihousuineen tai golfareineen. Isompia oppilaita ei aikuisten edes tarvinnut ohjeistaa, oli itsestään selvää pukeutua juhlavaatteisiin, oli sitten kysymyksessä mikä juhla tahansa.

Aika kauaksi historiaan tuossa mennään. Pumpulikangasta on jo pitkään kutsuttu puuvillaksi.

Vierailija
158/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan me suomalaiset pinnallisia.

Eikö ole tärkeämpää se,että minkälainen ihminen oikeasti on kuin se, että minkälaisia vaatteita hän käyttää?!

Eräs hauska pinnallisuuden muoto on se että näyttäytyy huonoissa vaatteissa mutta selvästi paremman näköisenä treenattuna ja raikkaana kuin pukeutuneet ylipainoiset ihmiset :)

Ulkonäköä ei voi huijata vaatetuksella.

Vierailija
159/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on näinä päivinä varaa farkkuihinkaan?

Vierailija
160/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa pitää erottaa siisti, juhlava ja juhlapukeutuminen. Mitään pukukoodia koulujen kevätjuhlassa ei tietenkään ole, mutta asu saisi olla mielellään siistin ja juhlavan välimaastosta. Esimerkiksi vähän laadukkaampi neule tai paitapusero käy hyvin, vaaleasävyinen mielellään, tai keväinen kangasjakku, hame tai suorat housut käy. Kaprit ( suorat) myös, jos tarkenee. Miehillä suorat housut ja sävytetty paitapusero. Väriä saa olla. Nahkakengät tai keinonahkaa. Farkut eivät ole katastrofi, verkkavaatteet eivät sovi tilaisuuteen. Naisilla myös olkaimeton tai liian juhlava tai satiinikankainen mekko voi erottua epätarkoituksenmukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi