Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmennyn koulun kevätjuhlassa: Aikuisia nahkatakeissa, lapsia farkuissa lippikset päässä

Vierailija
03.06.2017 |

Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...

Kommentit (268)

Vierailija
121/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten neuletakki on juhlavampi kuin nahkatakki?

Miten korkokengät ovat juhlavammat kuin crocsit?

Miten silkkipaita on juhlavampi kuin mainos-t-paita?

Vierailija
122/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkokengät ovat juhlavammat kuin crocsit?

Miten silkkipaita on juhlavampi kuin mainos-t-paita?

Miten mekko on juhlavampi kuin raksahaalari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin hyvä ja ajatuksia herättävä keskustelu. Oma poikani kävi erityiskoulua ja siellä kevätjuhliin todella panostettiin. Ohjelmaa oli harjoiteltu, jaettiin todistukset ja ruusut sekä lopuksi tarjottiin kahvit. Oppilaat, opettaja ja avustajat sekä myös juhlayleisö oli aina pukeutunut vähintään siististi, osa myös juhlavasti. Olin itsekin siellä aina mekossa/hameessa ja korkkareissa. Tuntui olevan paikallaan kunnioittaa näitä koululaisia, joilla monellakin oli varmasti suuria haasteita terveyden, oppimisen ja jopa koko elämän kanssa mutta jotka silti tekivät parhaansa koulun eteen.

Vierailija
124/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kunnioiteta ihmisiä eikä tilaisuuksia. Ollaan aika ryssiä kyllä ja metsäläisiä.

Noh, meillä koulun kevätjuhlaan tuli mamurouva arkitamineissa ja lidlin kauppakassin kanssa. Oli pakko käydä ennen tilaisuutta hakemassa parhaat superlauantaitarjoukset ennen muita...

Vierailija
125/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Minusta neuletakki on ihan arkinen vaate (minulla on nytkin neuletakki päällä, vaikka ajattelin ryhtyä siivoamaan), mutta kai se on sitten joidenkin mielestä verrattavissa korkkareihin ja juhlamekkoon.

Vierailija
126/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aito muodikas nahkatakki maksaa, lapsilta lippikset pois sisällä

Vierailija
127/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ylpeillään sillä, että meidän matti haki hyvän todistuksen verkkarit päällä.

Sitten sas äiti ihmetellä parinkymmenen vuoden päästä miten matti ei ole vieläkään löytänyt kumppania vaan on syrjäytynyt yksiöönsä. Ihan hyvät vaatteet kun ovat matin mielestä ne rikkinäiset verkkarit ja mainos t-paita.

Naiset ovatkin niin pinnallisia ja matti voi kuluttaa elämäänsä valittaen tästä vauvapalstalla.

Lapset pitää opettaa pukeutumaan. Ette itsekään hakisi lainaa pankista, jonka virkailijoilla on paskat vaatteet päällä, vaikka heillä olisi miten hyvä peruskoulun päättötodistus.

Vierailija
128/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän tuo oli perisuomalainen juhlapukeutuminen kuvattuna aloituksessa. Ei unohtunut kuin verkkarit! Suomalaiseen aikuistyyliin kuuluu istua paksu ulkotakki päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa, jalassa ei niin siistit ja ehjät farkut ja takin alla kulahtanut t-paita. Harvinaista, jos tennarit ovat puhtaat, yleensä kaikkea muuta. Eli mistäpä ne lapsukaisetkaan muuta mallia saavat, kun vanhemmat ovat näin "tyylitietoisia". 

Kaiholla muistelen omaa lapsuuttani monta vuosikymmentä sitten. Varaa oli paljon vähemmän kuin nyt, mutta silti ihmisillä oli pyhä- eli juhlavaatteet päällä esim. koulujuhlissa. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi tultu arkisissa työvaatteissa päällystakki päällä sisään. Alaluokkien tyttöset olivat kuin kesäisiä kukkasia näteissä uusissa kesämekoissaan valkoisissa polvisukissaan ja ruseteissaan. Ei se mekko ollut kallis, ihan pumpulikankainen ja siirtyi kesän lopulla jo arkisemmaksi vaatteeksi. Samoin olivat pojat kuin pieniä herrasmiehiä kauluspaitoineen ja prässihousuineen tai golfareineen. Isompia oppilaita ei aikuisten edes tarvinnut ohjeistaa, oli itsestään selvää pukeutua juhlavaatteisiin, oli sitten kysymyksessä mikä juhla tahansa.

Vierailija
129/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy osata pukeutua asianmukaisesti kun hakee työpaikkaa, häihin, hautajaisiin, ylioppilasjuhliin, syntymäpäiville. En kyllä hyvällä katso jos kotiini ilmaantuu resupekka. 

Vierailija
130/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä panostan siihen, että lapsilla on siistit ja tilaisuuteen sopivat vaatteet. Vaadin pojilta, että esimerkiksi kaupungille lähtiessä vaihdetaan farkut tai siistit housut, tungetaan lepattavat t-paidat housuihin ja  laiteetaan parjatut kaupunkitakin ja -kengät. En itse mennyt juhlaan  (olin ollut juhlimassa edellisenä iltana-> krapula -> huono äiti), vaan mies meni poikien kanssa. Huikkasin ennen lähtöä, että siistit, kevätjuhlaan sopivat vaatteet päälle. Niin ne lähti huppareissa ja verkkareissa, mies itse oli kyllä pukeutunut siisitisti. Tämä oli se kerta, kun en vain jaksanut motkottaa vaatteista. 

Vierailija
131/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti alue/koulukohtaista. Olen itse opettaja ja aika monessa koulussa ollut kevätjuhlassa. Joskus niillä oppilailla voi myös olla motivaatio hukassa tulla lauantaina katsomaan esitystä ja hakemaan se todistus, jossa on pelkkiä kuutosia ja sitten jos pitäisi vielä pukeutua...  Sama juttu vanhemmilla, ei välttämättä ole rahaa ostaa juhlavaatteita moista tapausta varten. Itse olen tällöin aina sanonut, että tule juuri sellaisena kuin olet, tärkeintä, että tulet.

Vierailija
132/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes mitenkään vanha (33v) mutta olen käsityksessä että kyseessä on JUHLA , eikä mikään vanhempainilta.. Ilma oli todella kylmä, mutta kai sen nahkatakin alle saisi nätin  mekon ja fleecesukkikset?!

Ap

Kyllä saisi. Hyvä, että osa jaksaa pukeutua ja kunnioittaa tilaisuutta. Itse satuin vaan edellisiltana tajuamaan, että meillähän ei ole mitään sopivia juhlakenkiä mulle ja koulukaiselle. Muuten yritettiin laittaa jotain perussiistiä, mutta kun rahaa ei ole niin kengistähän sen näkee.

Vierailija
133/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti alue/koulukohtaista. Olen itse opettaja ja aika monessa koulussa ollut kevätjuhlassa. Joskus niillä oppilailla voi myös olla motivaatio hukassa tulla lauantaina katsomaan esitystä ja hakemaan se todistus, jossa on pelkkiä kuutosia ja sitten jos pitäisi vielä pukeutua...  Sama juttu vanhemmilla, ei välttämättä ole rahaa ostaa juhlavaatteita moista tapausta varten. Itse olen tällöin aina sanonut, että tule juuri sellaisena kuin olet, tärkeintä, että tulet.

uffista löytyy myös juhlavaatteita varsinkin kokoa 36-38. On toki isoillekin tytöille. 

Vierailija
134/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin katsomaan veljen peruskoulun päättäjäisiä farkuissa ja siistimmässä yläosassa. Yseillä oli puvut/mekot, muilla oppilailla perusvaatteet, vanhemmilla vaihdellen. Pidän siitä, että saa tulla sellaisena kuin mukavalta tuntuu, hyvin vähän vanhempia oli ylipäänsä vaivautunut paikalle. Tuntuu tyhmältä laittautua tunnin tapahtuman takia, jossa istutaan palloiluhallissa muovituoleilla. Jos meillä olisi tämän jälkeen ollut jokin juhlalounas tai kahvitilaisuus niin sitten olisi voinut pukeutumiseen panostaa. Niin kuin yo-juhlissa.

Vierailija
135/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on osattu aina pukeutua jopa kauppaan lähdettäessä pukeudutaan siististi ja asiallisesti. Ei siis pidä puhua "metsäläisten" pukeutumisesta sillä ns. "metsäläiset" pukeutuvat siististi kaikissa juhlatilaisuuksissa etenkin koulujen kevätjuhlissa yms. Muistan itse kun oli 6-luokalla ja Äitienpäivät järjestettiin, kaikki äidit oli nätisti pukeutuneina samoin isät ja hiukset kauniisti samoin lapsille puettiin parhaat juhlatilaisuuksiin. Omalle pojalle ollaan ostettu puku ja kravatti sekä juhlakengät, lenkkareita ja farkkuja pidetään arkena ja verkkareita vapaa-ajan tilaisuuksissa.

Vierailija
136/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uffista löytyy myös juhlavaatteita varsinkin kokoa 36-38. On toki isoillekin tytöille. 

Ihan olen keskituloinen perheenäiti, enkä vähävaraisena jaksaisi lähteä kirppiksiä kiertämään koulun kevätjuhlan takia. Minusta on ihan kiva, että ihmiset pukeutuu siististi, mutta en jaksa tehdä numeroa siitä, jos joku ei ole. Terv. krapulainen äiti. 

Vierailija
137/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvi suloinen kirjoitti:

Maaseudulla on osattu aina pukeutua jopa kauppaan lähdettäessä pukeudutaan siististi ja asiallisesti. Ei siis pidä puhua "metsäläisten" pukeutumisesta sillä ns. "metsäläiset" pukeutuvat siististi kaikissa juhlatilaisuuksissa etenkin koulujen kevätjuhlissa yms. Muistan itse kun oli 6-luokalla ja Äitienpäivät järjestettiin, kaikki äidit oli nätisti pukeutuneina samoin isät ja hiukset kauniisti samoin lapsille puettiin parhaat juhlatilaisuuksiin. Omalle pojalle ollaan ostettu puku ja kravatti sekä juhlakengät, lenkkareita ja farkkuja pidetään arkena ja verkkareita vapaa-ajan tilaisuuksissa.

Onko tämä vitsi? Maalta kotoisin olevana ja sinne usein vierailemaan menevänä, ajattelen juuri toisinpäin. Maalla on kiva käydä kaupassa, kun ei tarvitse yhtään miettiä miltä näyttää. Lisänä saa pienen itsevarmuusbuustauksen, kun yhtäkkiä huomaa olevansa ikäryhmänsä hoikimmasta päästä.  

Vierailija
138/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu tuntuu hassulta. Pukeudun normaalisti töihin korkkareihin, bleiseriin jne.

Vierailija
139/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin vanhojentannseihin toppatakki päällä ja jotkut housut, ne oli urheilutalolla, siis ei ketään tuttua tansseissa, kun taas pojan vanhojentanssit oli valkoisessa salissa aikanaan ja sinne pukeuduin juhlavaatteisiin. 

Vierailija
140/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problem.

Näin on, siellä muualla erotetaan juhlaa arjesta siistimmällä vaatetuksella mahdollisuuksien mukaan. Vaikkapa uusi vaate koulun päättäjäisiin, ja sitten sitä vaatetta pidetään arkena myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän