Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmennyn koulun kevätjuhlassa: Aikuisia nahkatakeissa, lapsia farkuissa lippikset päässä

Vierailija
03.06.2017 |

Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...

Kommentit (268)

Vierailija
101/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

104 hanki kunnon sukkahousut, eivät kutita. Tai hanki tai ompele housu juhla-asu, niin ei tarvitse käyttää sukkahousuja tai näyttää Muumi-mammalta. Juhla-asukin voi olla mukava päällä, jos vaan viitsii nähdä asian eteen vähän vaivaa.

Vierailija
102/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ihmiset halua itsenne takia pukeutua koskaan kauniisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan päättäjäisissä lähes kaikki ysit olivat todella siististi pukeutuneita. Lähes kaikilla pojilla oli puku, tytöillä juhlamekot, muutamalla pojalla siistit farkut ja kauluspaidat. Yksi poika kävi sääliksi kun oli tullut hupparissa ja likaisissa collegehousuissa. Olemus oli muutenkin sellainen ettei varmaan ollut useampaan pöivään käynyt suihkussa. Harmitti tämän pojan puolesta kun kyllä se minusta on vanhemman tehtävä opettaa perushygieniaa ja jos lapsi ei siitä itse huolehdi niin käskeä suihkuun joka päivä ja pestä lapsen vaatteen ettei tarvitse kulkea likaisissa ja haisevissa kamppeissa. Eikö kotona oltu sen vertaa mietitty pojan peruskoulun päättymistä, että olisi löytynyt edes farkut jalkaan?

Vierailija
104/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pojan päättäjäisissä lähes kaikki ysit olivat todella siististi pukeutuneita. Lähes kaikilla pojilla oli puku, tytöillä juhlamekot, muutamalla pojalla siistit farkut ja kauluspaidat. Yksi poika kävi sääliksi kun oli tullut hupparissa ja likaisissa collegehousuissa. Olemus oli muutenkin sellainen ettei varmaan ollut useampaan pöivään käynyt suihkussa. Harmitti tämän pojan puolesta kun kyllä se minusta on vanhemman tehtävä opettaa perushygieniaa ja jos lapsi ei siitä itse huolehdi niin käskeä suihkuun joka päivä ja pestä lapsen vaatteen ettei tarvitse kulkea likaisissa ja haisevissa kamppeissa. Eikö kotona oltu sen vertaa mietitty pojan peruskoulun päättymistä, että olisi löytynyt edes farkut jalkaan?

Osa lapsista on lähinnä heiteillä, kotoa löytyy alkoholisti, narkkari tai mt-ongelmainen vanhempi, jolla on omakin perushygienia ihan hukassa.

Vierailija
105/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, kun oman lapsen kevätjuhlassa  eteeni asettuivat revityissä farkuissa roikkuvat ketjut kilisten pitkätukkainen isä, niitein somistettuun nahkatakkiin pukeutunut  sinihiuksinen äiti ja pieni poika pääkallolippis päässä... pohdin , mahtoiko lavalla keikkunut  pikkutyttö  sivusiilillä olla heidän? :D

Vaikka arvostankin aina tilanteen mukaista pukeutumista, niin mielikuvana tämä jotenkin söpöä kuitenkin ☺

Vierailija
106/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaväellä on ne junttivaatteet päällä juhlissakin, ikävä kyllä.Onpahan helpompi erottua siitä väestä.

Ei ole olemassa roskaväkeä.

Mutta pukeutumiseen suomalaiset voisivat panostaa paljon enemmän. Oma olokin kohenee kun on kivat vaatteet päällä. 

Minun oloni ei kyllä kohene kutittavissa sukkahousuissa ja huojuvissa kengissä ja mekko päällä näytän vain muumimammalta. Juhlavaatteet eivät minusta ole millään tavalla mukavat päällä. Muutenhan pukeutuisin niihin arkisinkin.

Kenkiä löytyy myös matalakorkoisina. Mekkojakin on vähemmän muumimammatyylisiä, kutittavat sukkahousut kenties liian pienet?

Vierailija
107/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli mustat kapeat housut ja nahkaiset ballerinat, siisti toppi ja vaalea jakku. Kello, huivi ja laukku asuun sopivat. Miehellä vaaleat chinot ja valkoinen laadukas kauluspaita. Koululaisella juhlamekko ja juhlakengät, vauvalla arkimekko ja valkoinen neule.

Mielestäni olimme tyylikkäitä ja tilanteeseen sopivasti pukeutuneita lauantaiaamun ala-asteen juhlaan. Sama linja näkyi olevan muilla. Yhtään pukua tai korkkarit-mekko-juhlakampaus --yhdistelmää en tainnut bongata. Lapset olivat valtaosin siistejä, mutta väkisin lavalla esiintyvien joukossa 1-2 verkkari / college housusankaria erottui joukosta. No minusta tärkeämpää että osallistuvat vaikka sitten missä asuissa, mutta itse en äitinä ymmärrä, miksi lasta ei pueta juhliin.

Oma näkemykseni on se, että perheen jokaisella jäsenellä on oltava olemassa vähintään yksi sopiva ja laadukas juhla-asu asusteineen (esim häihin sopivat). Jos jää pieneksi/ huonoksi tms, hankitaan uusi. Lisäksi pitää olla 1-3 siistiä juhlavaa asukokonaisuutta, esim synttäreille, koulun ja hartastusten juhliin, soittavalla lapsella esiintymisvaatteiksi sopivaa, jne. Pidän tätä ihan samanvertaisena vaatetusasiana, kuin ihan kaikkien muidenkin vaatteiden hankintaa. Jokaisella on myös tarpeeksi alusvaatteita ja sukkia, arkivaatteita, kesävaatteita, liikuntavaatteita, syystakit, siistit talvitakit sekä esim. lasketteluasut talviulkoiluun.

Vierailija
108/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kun itse olin nuori, kevätjuhlaan pukeutuminen oli suorastaan noloa. Siis juhlapukeutuminen. Etenkin yläasteella mentiin farkuissa ja neuleissa tms. Nykyäänhän lapset ja nuoret todella laittautuvat, osalla menee jopa ihan överiksi.

Tai ainakin tämä on oma havaintoni. Aikuisissa nyt löytyy kaikkea arkipukeutumisesta täyteen tälläykseen.

Vierailija
109/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista ns. parempia vaatteita. En osta sellaista kevtätjuhlan takia.

Kannattais yks parempi vaate omistaa, ettei tarvi koko ikäänsä esittää huonosti pukeutunutta. Miten olisi ihan uusi tai uuden näköinen pusero, olisiko liian prameeta?

Vierailija
110/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan pikkutytöillä legginsit ovat uudet sukkikset, harva myös ostaa lapselleen  enää mitään lakeerikenkiä vaan laitetaan tytölle balleriinat ja pojille tennarit. Aikuiselle taas sopivat mielestäni hyvin siistit farkut ja vaikka ne tennarit!

Juhlavaatetuksena farkut ja tennarit. Jei.

Kun näitä lukee ymmärtää myös paremmin sen mitä noissa juhlissa näkee.

Kyky pukeutua tilanteen mukaan on yksi sivistyksen ja älykkyyden muoto.

Minäkin tajuan nyt paremmin sen, miksi arkipukeutumistani pidetään ns. "hienona". Kommenttien perusteella se on "ylipukeutumista" jopa juhlissa! Ja ei, en todellakaan ole mikään juhlapuvussa patsastelva blingbling.. En viitsi edes selittää.

Vierailija
111/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, kun itse olin nuori, kevätjuhlaan pukeutuminen oli suorastaan noloa. Siis juhlapukeutuminen. Etenkin yläasteella mentiin farkuissa ja neuleissa tms. Nykyäänhän lapset ja nuoret todella laittautuvat, osalla menee jopa ihan överiksi.

Tai ainakin tämä on oma havaintoni. Aikuisissa nyt löytyy kaikkea arkipukeutumisesta täyteen tälläykseen.

Ihan saman olen havainnoinut. Etenkin tytöt yläasteella pukeutuvat kuin kyseessä olisi joku prom-iltajuhla.

Eikä siinä sinänsä mitään, kivahan se on kauniita nuoria katsella, mutta tapakasvatusta tässäkin tarvittaisiin. Kevätjuhlaan ei laiteta iltapukutyyppistä bilemekkoa, se on ihan yhtä epäsopiva kuin ne farkut.

Vierailija
112/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä oli kevätjuhla ulkona, torstai-iltana. Satoi rakeita, lunta ja tuuli todella kylmästi. Ei kovin juhlavaa kieltämättä kun lapset joutuivat esiintymään välikausitamineissa.

Vierailija
113/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaväellä on ne junttivaatteet päällä juhlissakin, ikävä kyllä.Onpahan helpompi erottua siitä väestä.

Ei ole olemassa roskaväkeä.
Mutta pukeutumiseen suomalaiset voisivat panostaa paljon enemmän. Oma olokin kohenee kun on kivat vaatteet päällä. 

Minun oloni ei kyllä kohene kutittavissa sukkahousuissa ja huojuvissa kengissä ja mekko päällä näytän vain muumimammalta. Juhlavaatteet eivät minusta ole millään tavalla mukavat päällä. Muutenhan pukeutuisin niihin arkisinkin.

Kenkiä löytyy myös matalakorkoisina. Mekkojakin on vähemmän muumimammatyylisiä, kutittavat sukkahousut kenties liian pienet?

Niin, arvasinkin, että minua pidetään vain kummallisena ja tyhmänä, kun en viihdy juhlavaatteissa ja minun on vaikeaa löytää sopivaa mekkoa.

Vierailija
114/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...

Mikä koulu? Veikkaan että ei nk paremman väen alue.

Vierailija
115/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

104 hanki kunnon sukkahousut, eivät kutita. Tai hanki tai ompele housu juhla-asu, niin ei tarvitse käyttää sukkahousuja tai näyttää Muumi-mammalta. Juhla-asukin voi olla mukava päällä, jos vaan viitsii nähdä asian eteen vähän vaivaa.

Jaa. Minä olen käsittänyt, että housut ovat juuri sitä liian arkista pukeutumista, josta tässä puhutaan. Kyllä minulla on ihan siistit housut ja kengät juhlissa, mutta aina näissä ketjuissa jotenkin tuntuu, että minä olen se, joka olen liian arkisesti pukeutunut, kun ei ole mekkoa ja korkkareita ja päällenikin vedän vain sen nahkatakin.

116/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset eivät kunnioita lasten juhlaa. Täällä eräät vanhemmat puhua pälpättivät kuudesluokkalaisten puheen ja esitysten aikana, yhtään eivät ajatelleet muita. Törkeää käytöstä.

Ja samat aikuiset kitisee lapsista, jotka pilaa häät ja muut juhlat.

Vierailija
117/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten neuletakki on juhlavampi kuin nahkatakki?

Vierailija
118/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni alakoulun juhlassa ennedes kiinnittänyt huomiota yleisön pukeutumiseen ja oppilailla näkyi kaikilla olleen siistit ja/tai juhlavat vaatteet. Lapsilleni (itselleni myös) hankin tarvittaessa (jos ei vanhat enää sovi) juhliin yleensä uudet siistit vaatteet ja kengät; sellaiset jotka voi ottaa sitten juhlien jälkeen arkikäyttöön. Ei ole varaa ostaa vaatetta vain yhtä juhlaa varten ja loppuajan roikottaa kaapissa.

Eniten itseäni juhlassa häiritsi se, että yleisössä olleiden pikkusisarusten annettiin kiipeillä puolapuilla. Siellä he kiipeilevät ylös alas (välillä vähän horjahdellen muttei onneksi kukaan sitten pudonnut mätkähtäen lattialle) ja tallon oppilaiden tekemiä koristeita joita roikkui puolapuista. Yksikin vanhempi tuli saliin n. 3v lapsen kanssa kysyen ensimmäiseksi lapseltaan haluaako tämä mennä kiipeilemään ja lapsen mentyä hävisi tämä vanhempi kauemmaksi istumaan keskelle penkkiriviä. Sieltä onkin hyvin helppo hyökätä kesken juhlan auttamaan lasta joka mahdollisesti on pudonnut puolapuilta lattialle (ja osittain viereisten penkkirivien päälle).

Vierailija
119/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Minun kouluni kevätjuhlassa useimmilla äideillä oli juhlamekko ja bleiseri tai vastaavan tyyppinen yhdistelmä hameesta, juhlavasta paidasta ja villatakista. Korkokengät näin lähes kaikilla, paitsi aivan pienten lasten äideillä. Isillä yleisin yhdiselmä oli kauluspaita ja suorat housut.

Oppilaista tytöillä oli juhlamekko, korkokengät tai balleriinat ja pojilla musta puku. Tämä siis yhdeksännen luokan päättäjäisissä, mutta olemme pukeutuneet joka vuosi yhtä siististi kevätjuhlaan, joten tämä ei ollut poikkeus.

Vierailija
120/268 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten neuletakki on juhlavampi kuin nahkatakki?

Miten korkokengät ovat juhlavammat kuin crocsit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi