Huono kokemus nuoresta työntekijästä
Tässä oma kokemus nuoren palkkaamisesta. Samalla vähän avautuminen: ihmeellisen huono työasenne on nuorilla, työelämään tulevilla ihmisillä. Mistä ihmeestä tämä johtuu, koulusta vai vanhemmista?
Omistan pienen kivijalkayrityksen, minä ja yksi työntekijä, toinen jäi eläkkeelle, ja aloin etsimään uutta. Innokkaita tarjokkaita tuli paljon, ja päätin antaa mahdollisuuden heistä innokkaimmalle, nuorelle naiselle joka oli juuri valmistumassa tänä keväänä ammattikoulusta. Hän oli oikein aktiivinen työnhaussa, hymyileväkin, ja ajattelin että hyvä saada aktiivinen ja iloinen asiakaspalvelija.
Työ alkoi pari viikkoa sitten. Ensimmäisenä työpäivänä tyttö käytti paljon aikaa kyselläkseen lomarahoista, loma-ajoista, luontaiseduista ja niin edelleen, mikäs siinä, vaikka olikin vähän kiire ja olisi voinut selvittää ne asiat aiemminkin, ne oli mainittu kyllä jo työhönotossa ja sopimuksessakin suurin osa mainittuna. Selitin kuitenkin ja yritimme perehdyttää työhön. Ihmettelimme että koko ajan se katosi vessan suuntaan ja ajattelimme että varmaan vatsa jännityksestä sekaisin, menee ohi. Ruokatauolle tyttö lähti n. 5 minuuttia etuajassa, puhelimeen kuului puhuvan, ja venytteli ruokataukoa n. 10 minuuttia kunnes käskin takaisin, oli asiakkaita palveltavana. Kotiinlähtöä selvästi kärkyttiin, koko ajan kelloa vilkuillen ja lähtö aivan minuutillleen, asiakaspalvelutilanne jäi kesken.
Seuraavana päivänä homma jatkui, tyttö koko ajan vessassa, ruokataukoa venytettiin vielä vähän enemmän molempiin suuntiin ja kotiinlähtö jopa hiukan ennen.
Kolmantena päivänä toinen työntekijä huomasi, että ei se siellä vessassa vatsaa potenut vaan puhui puhelimeen. Ja tekstaili. Ei kieltänyt edes asiaa: ei auttanut kuin antaa varoitus. Lisäksi kuulin eräältä tuttavalta että hän oli ollut omalla ruokatauollani liikkeessä, ja tämä uusi tyttö ei ollut viitsinyt häntä palvella. Oli mulkoillut ja tekstiviestitellyt, lopulta sitten naputellut nulja ilme naamallaan kassaan koko ajan kännykkään vilkuillen. Ei auttanut ottaa kuin puheeksi ja antaa varoitus, taas! Yritin kyllä olla kärsivällinen ja opastava.
Ei auttanut. Sama jatkui. Tässä vaiheessa ruokatauko venyi jo puolella tunnilla, kun tyttö lähtikin liikkeestä ulos ruokatauon ajaksi. Taas varoitus ja pitkä puhuttelu. Yritimme perehdyttää, mutta oppimisasenne oli huono, mulkoilua ja tuhahtelua. Välillä taas katosi vessaan tai taukotilaan pitkiksi ajoiksi.
Viimeinen tikki tuli vihdoin eilen. Toinen työntekijä tulee aiemmin töihin ja avaa liikkeen sekä lähtee vastaavasti aiemmin, tämän tytön työaika alkaa myöhemmin ja päättyy kello 17. Perjantai on päivä jona minun on hoidettava firman laskuja ja tilauksia, joten lähden itse jo 16:30. Varmistin tytölle että hän tietää miten liike suljetaan, että pitää auki sen puoli tuntia kello 17 saakka, ja lähdin. Mutta tämän tytön asenne kismitti ja epäilytti, ja jäin piiloon odottamaan ja tarkkailemaan ihan hetkeksi.
Alle 5 minuuttia siitä kun olin lähtenyt, tuli tyttö ulos, sulki liikkeen ja luikahti iloisena autolleen. Kännykkään pälättäen. Kalpeni aika pahasti kun tulin kohti. Irtisanoin tytön siinä paikassa. Jotain yritti takellella mahakivuista, mutta aika sutjakkaasti ja iloisesti puhui puhelimeen ja liikkui, siis sellaiseksi jolla olisi maha kipeänä. Taukotilassa oli kipulääkkeitä ja vessa eikä hän minulle ollut mitään sanonut mahakivuista kun kysyin pärjäisikö hän sen viimeiset puoli tuntia.
Hoidin firman asiat nyt omalla ajallani, ja täytyy seuraavaa palkattavaa alkaa etsimään. Mutta en enää ikinä ota nuorta! Mikä kumma siinä on, kun työnantajan pitäisi koko ajan olla selän takana vahtimassa että työ tulee tehdyksi.
Kommentit (129)
Meillä ruokatauon venyttäminen edes parilla minuutilla suuntaansa olisi aika paha juttu. Tulisi sanomista. Vartti olisi jo törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sattui kerran... oli puhelin esillä pöydällä ja se soi. Sanoin että sori, oon töissä, ei ehdi puhua. Pomo ihmettelemään, että olisit sä voinut lyhyen puhelun puhua, kun ei niin kiire juuri nyt ole. Mutta kun mulla se puhelin on aina mukana tai siinä esillä, jos sattuu olemaan soitajalla tärkeää asiaa, harvoin on, ja sillon mykistän hälytyksen tai vetoan kiireeseen. Välillä tietysti en oikeasti edes ehtisi töissä puhumaan. Minusta on ihanaa, kun voi vedota kiireeseen, eikä tarvitse jäädä jonkun puhelinriippuvaisen kanssa rupattelemaan, tai keksimään muita syitä lopettaa. Inhoan puhelimessa juoruilua.
...hälytyksen, siis soittoäänen. Sori...
Nykyiset lapset ja nuoret ovat kasvaneet somemaailmassa. Some (ja siten kännykän seuraaminen) on heille täysin itsestäänselvyys. Ei heillä ole käsitystä tai kokemusta siitä, että kännykkä eli somemaailma on laitettava taolle. Suljettava hetkeksi.
Mihinkähän sitä someaddiktiota tai pikemminin elämäntapaa vertaisi? En osaa sanoa. Mutta tosiasia on, että tämä someaddiktoitunut sukupolvi tuo työelämään omat normistonsa - ja siitä seuraa varmuudella ongelmia perinteisen mallin kanssa.
Somevirran seuraaminen puhelimelta: ei kuulu ääniä, näppäinäänet poissa. Vessa on mitä oivallisin paikka somen seuraamiseen. Suurin osa nuorista on hiljaa, pää 90 asteen kulmassa selaamassa kosketusnäyttöä.
Mm. armeijassa on jatkuvasti suuria ongelmia jokaisen saapumiserän kanssa, kun osa nuorista ei yksikertaisesti käsitä käskyä kännykän käyttökiellosta (tai muitakaan kieltoja, ohjeita, tms). Känny piilotetaan kamoihin, ja painutaan vessaan...
Valitsit sosiaalisimman ja kävi niin, että hän oli liiankin sosiaalinen – ei malttanut olla erossa kavereistaan edes työaikana.
Sosiaalisuutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta korostetaan nykyään liikaakin työntekijää valittaessa. Asiakaspalvelutilanteessa riittää, että on hyvät kommunikaatiotaidot ja hymy paikallaan. Sen jälkeen motivaatio ratkaisee.
Joskus ensivaikutelmaltaan hiljaisempi mutta oikean asenteen omaava tyyppi voi olla se paras myyjä. Tällaisen tapauksen olen itse yllättyneenä päässyt todistamaan.
Jos palkkaa yhden surekan naisen, se ei tarkoita, että kaikki naiset ovat huonoja. Jos palkkaa yhden surkean nuoren, se ei tarkoita, että muut nuoret ovat surkeita ja niin edespäin. Ihan jotenkin älyttömiä tällaiset aloitukset.
Meidän kaupassa aloittanut nuori ei ollut onneksi kännykässä kiinni. Vaikutti aluksi tosi hyvältä ja sosiaaliselta, mutta oli ongelmia meilläkin. Kaikki olis pitäny näyttää rautalangasta vääntäen, yritti tunkea vaikeammat hommat muille eikä opetella niitä itse, ei oma-aloitteinen yhtään, vaikka jotain olisi itsekin pitänyt tajuta. Tai no tajusi se sentään häipyä koeajalla pois....
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma kokemus nuoren palkkaamisesta. Samalla vähän avautuminen: ihmeellisen huono työasenne on nuorilla, työelämään tulevilla ihmisillä. Mistä ihmeestä tämä johtuu, koulusta vai vanhemmista?
Omistan pienen kivijalkayrityksen, minä ja yksi työntekijä, toinen jäi eläkkeelle, ja aloin etsimään uutta. Innokkaita tarjokkaita tuli paljon, ja päätin antaa mahdollisuuden heistä innokkaimmalle, nuorelle naiselle joka oli juuri valmistumassa tänä keväänä ammattikoulusta. Hän oli oikein aktiivinen työnhaussa, hymyileväkin, ja ajattelin että hyvä saada aktiivinen ja iloinen asiakaspalvelija.
Työ alkoi pari viikkoa sitten. Ensimmäisenä työpäivänä tyttö käytti paljon aikaa kyselläkseen lomarahoista, loma-ajoista, luontaiseduista ja niin edelleen, mikäs siinä, vaikka olikin vähän kiire ja olisi voinut selvittää ne asiat aiemminkin, ne oli mainittu kyllä jo työhönotossa ja sopimuksessakin suurin osa mainittuna. Selitin kuitenkin ja yritimme perehdyttää työhön. Ihmettelimme että koko ajan se katosi vessan suuntaan ja ajattelimme että varmaan vatsa jännityksestä sekaisin, menee ohi. Ruokatauolle tyttö lähti n. 5 minuuttia etuajassa, puhelimeen kuului puhuvan, ja venytteli ruokataukoa n. 10 minuuttia kunnes käskin takaisin, oli asiakkaita palveltavana. Kotiinlähtöä selvästi kärkyttiin, koko ajan kelloa vilkuillen ja lähtö aivan minuutillleen, asiakaspalvelutilanne jäi kesken.
Seuraavana päivänä homma jatkui, tyttö koko ajan vessassa, ruokataukoa venytettiin vielä vähän enemmän molempiin suuntiin ja kotiinlähtö jopa hiukan ennen.
Kolmantena päivänä toinen työntekijä huomasi, että ei se siellä vessassa vatsaa potenut vaan puhui puhelimeen. Ja tekstaili. Ei kieltänyt edes asiaa: ei auttanut kuin antaa varoitus. Lisäksi kuulin eräältä tuttavalta että hän oli ollut omalla ruokatauollani liikkeessä, ja tämä uusi tyttö ei ollut viitsinyt häntä palvella. Oli mulkoillut ja tekstiviestitellyt, lopulta sitten naputellut nulja ilme naamallaan kassaan koko ajan kännykkään vilkuillen. Ei auttanut ottaa kuin puheeksi ja antaa varoitus, taas! Yritin kyllä olla kärsivällinen ja opastava.
Ei auttanut. Sama jatkui. Tässä vaiheessa ruokatauko venyi jo puolella tunnilla, kun tyttö lähtikin liikkeestä ulos ruokatauon ajaksi. Taas varoitus ja pitkä puhuttelu. Yritimme perehdyttää, mutta oppimisasenne oli huono, mulkoilua ja tuhahtelua. Välillä taas katosi vessaan tai taukotilaan pitkiksi ajoiksi.
Viimeinen tikki tuli vihdoin eilen. Toinen työntekijä tulee aiemmin töihin ja avaa liikkeen sekä lähtee vastaavasti aiemmin, tämän tytön työaika alkaa myöhemmin ja päättyy kello 17. Perjantai on päivä jona minun on hoidettava firman laskuja ja tilauksia, joten lähden itse jo 16:30. Varmistin tytölle että hän tietää miten liike suljetaan, että pitää auki sen puoli tuntia kello 17 saakka, ja lähdin. Mutta tämän tytön asenne kismitti ja epäilytti, ja jäin piiloon odottamaan ja tarkkailemaan ihan hetkeksi.
Alle 5 minuuttia siitä kun olin lähtenyt, tuli tyttö ulos, sulki liikkeen ja luikahti iloisena autolleen. Kännykkään pälättäen. Kalpeni aika pahasti kun tulin kohti. Irtisanoin tytön siinä paikassa. Jotain yritti takellella mahakivuista, mutta aika sutjakkaasti ja iloisesti puhui puhelimeen ja liikkui, siis sellaiseksi jolla olisi maha kipeänä. Taukotilassa oli kipulääkkeitä ja vessa eikä hän minulle ollut mitään sanonut mahakivuista kun kysyin pärjäisikö hän sen viimeiset puoli tuntia.
Hoidin firman asiat nyt omalla ajallani, ja täytyy seuraavaa palkattavaa alkaa etsimään. Mutta en enää ikinä ota nuorta! Mikä kumma siinä on, kun työnantajan pitäisi koko ajan olla selän takana vahtimassa että työ tulee tehdyksi.
Trolli
OT: vatsakipuja ei hoideta käsikauppakipulääkkeillä.
Monissa työpaikoissa on syynsä, miksi tehdään tietyllä tavalla. Toki jossain on typeriä "näin on aina tehty" tapoja, joissa ei ole mitään järkeä. Mutta niin tai näin, ihan eka päivänä/viikkona ei kannata alkaa entisiä työntekijöitä neuvomaan, sitten kun hetken on työtä tehnyt, voi alkaa kyselemään syitä tai ehdottaa uusia asioita. Se vaan menee niin, jos ei halua riitaa heti alussa, tai besservisserin mainetta, vaikka ehdotus sinänsä olisi ihan fiksu. Ja hyvä osata lukea ihmisiä, kuka on oikeasti avoin uusille ideoille, kuka vain sanoo niin. Siksikin hyvä alussa lähinnä kuunnella ja tarkkailla, eikä heti ehdottaa asioita ja neuvoa entisiä työntekijöitä.