Vedän puoleeni hyödyn tavoittelijoita, miten löytää aitoja ystäviä?
Kysymys otsikossa. Kilttinä, ystävällisenä ja auttavaisena ihmisenä vedän puoleeni hyödyn tavoittelijoita, jotka hylkäävät minut saatuaan haluamansa/kun olisin itse jotain vailla. Miten löytäisin aitoja ystävyyssuhteita, joihin kuuluu vastavuoroisuus ja toisen kohteleminen ystävällisesti?
Ap
Kommentit (23)
Et mitenkään, coverina oleminen onkohtalosi.
Kiltti ihminen ei löydä sellaisia ystäviä. On parempi olla täysin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Millaista hyötyä he tavoittelevat ja miten?
Useimmiten minulta on tavoiteltu kolmea asiaa:
-Sitä, että minä olen sellainen tukipilari, johon voi tukeutua. Ihminen, joka aina kuuntelee ja on tukena, kun on joku kriisi. Tämä voi jatkua vuosia. Sitten kun itse kaipaisin joskus kuuntelijaa omalle kriisilleni, niin todetaan ettei ole mun juttu ja adios.
-Apua käytännön asioissa. On tullut autettua monien työhakemusten kanssa, neuvottu käytännön asioissa tai ihan konkreettisesti olen auttanut toista. Minä olen ihminen, jonka on saanut lastenvahdiksi, muuttoavuksi tai luokseni voi tulla herkulliselle brunssille jne.
-Olen "paperilla" ihminen, jonka kanssa kannattaa olla. Minulla on elämässä asiat kunnossa, asun hyvällä alueella kauniissa talossa, minulla on nousujohteinen työura jne. Jos tähän pärjäämiseen on tullut särö, on se aina karkottanut ystäviä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään, coverina oleminen onkohtalosi.
Tai siis tietysti että lähestyt itse, huonoa tuuria jos sattuu silloin kohdalle, mutta ne jotka lähestyvät sinua, pitää osata varoa.
Mäkin löysin itseni vaikeasti sairaana toimimasta eräälle henkilölle parisuhdeterapeuttina.
Hän saattoi näennäisesti kysyä aluksi, mitä mulle kuuluu. Kun kerroin, sitä seurasi syvä hiljaisuus ja sitten jatkoikin jo itsestään puhumista. Ei häntä oikeasti kiinnostanut, mitä mulle kuuluu.
Ilmoitin kohteliaasti henkilölle jonkin ajan päästä, etten halua pitää enää yhteyttä.
Aitoja ystäviä voisi löytää ehkä harrastuksista? Ja sitten on se joku ystäväappi, jonka nimeä en muista.
Loppujen lopuksi, ihmisellä ei mielestäni voi ollakaan kuin pieni kourallinen sellaisia "ride or die" -ystäviä. Kavereita voi olla kymmeniä, mutta kaverit eivät ole sama asia.
Yritä seurata hieman tarkemmin jo aikaisessa vaiheessa, toteutuuko vastavuoroisuus. Itse myös pohdin uuden ihmisen osalta, miten hän puhuu muista ja kohtelee muita. Jos huonosti, on melko varmaa miten hän sinustakin puhuu ja miten kohtelee hädän hetkellä.
Minä olen täällä. Aika usein kotona. Yhtään ystävää ei ole, mutta en myöskään ole epätoivoinen. En hae muista ihmisistä hyötyä, vaan aitoa seuraa, naurua ja kivoja juttuhetkiä. Historia kiinnostaa. Olen päälle 50- vuotias, outo kala.
Kun tutustut uusiin ihmisiin.
Lakkaa tarjoamasta apua.
Jos joku pyytää apua, niin sano periaatteesta ei tai älä ryntää ihan heti avuksi.
Jos toinen pyytää apua, pyydä itsekin jo alkuvaiheessa. Jos toinen ei ole halukas auttamaan sinua, skippaa koko tyyppi. Ei tule auttamaan sinua myöhemminkään.
Kannattaa katsoa, miten ihminen suhtautuu muihin. Onko usein jotakin palveluksia vailla? Näkeekö toisten kanssa hyötyäkseen heistä jotenkin? Näkeekö siis esim. ystäviään, jos he tarjoavat jotain mukavaa vai voiko nähdä ihan muuten vain? Sekin kertoo minusta paljon, onko ihminen valmis tekemään palveluksia toiselle. Aika moni on lokki, joka ottaa toisilta vastaan kaiken, mutta ei ole valmis antamaan omastaan mitään.
Lokkeilijoiden yksipuolisen auttamisen lopettaminen johtaa siihen, että lokkeilijat loukkaantuu ja lopettaa käytännössä yhteydenpidon, koska eivät saa enää imettyä etuja lypsettävältä.
Tähän on tultu minunkin kohdalla. Mut tää on oikein hyvä, että sellaiset verenimijät ovat taaksejäänyttä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Lokkeilijoiden yksipuolisen auttamisen lopettaminen johtaa siihen, että lokkeilijat loukkaantuu ja lopettaa käytännössä yhteydenpidon, koska eivät saa enää imettyä etuja lypsettävältä.
Tähän on tultu minunkin kohdalla. Mut tää on oikein hyvä, että sellaiset verenimijät ovat taaksejäänyttä sontaa.
Tämähän on hyvä asia. Yhdestäkään lokista ei ole tasaveroiseksi ystäväksi.
Lokki on aina lokki , vaikka voissa paistaisi. Muutenkin ihmisillä on se pinttynyt tapa ja tyyli toimia. Turha odotella sitä, että vastavuoroisuutta tulisi joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten minulta on tavoiteltu kolmea asiaa:
-Sitä, että minä olen sellainen tukipilari, johon voi tukeutua. Ihminen, joka aina kuuntelee ja on tukena, kun on joku kriisi. Tämä voi jatkua vuosia. Sitten kun itse kaipaisin joskus kuuntelijaa omalle kriisilleni, niin todetaan ettei ole mun juttu ja adios.
-Apua käytännön asioissa. On tullut autettua monien työhakemusten kanssa, neuvottu käytännön asioissa tai ihan konkreettisesti olen auttanut toista. Minä olen ihminen, jonka on saanut lastenvahdiksi, muuttoavuksi tai luokseni voi tulla herkulliselle brunssille jne.
-Olen "paperilla" ihminen, jonka kanssa kannattaa olla. Minulla on elämässä asiat kunnossa, asun hyvällä alueella kauniissa talossa, minulla on nousujohteinen työura jne. Jos tähän pärjäämiseen on tullut särö, on se aina karkottanut ystäviä.
Ap
1. Vältä ihmisiä, jotka arvostavat sosiaalista statustasi. Heitä, jotka ihailevat asuinpaikkaasi, ammattiasi tms.
2. Lakkaa tarjoutumasta avuksi ihmisille. Jos on oikeasti hätä, niin toki silloin voi auttaa.
3. Kuuntele vähemmän toisten murheita. Älä mene kyselemään, että miten jaksat erosi/parisuhdekriisisi/työnhakusi kanssa. Varmasti avautuvat, jos kyselet.
Tutkiskele itseäsi. Mikä saa sinut tarjoamaan apua oma-aloitteisesti joka tilanteessa? Mikä laukaisee halun tarjota apua? Jos oivallat sen, pystyt helpommin välttämään tilanteet, joissa joudut hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkiskele itseäsi. Mikä saa sinut tarjoamaan apua oma-aloitteisesti joka tilanteessa? Mikä laukaisee halun tarjota apua? Jos oivallat sen, pystyt helpommin välttämään tilanteet, joissa joudut hyväksikäytetyksi.
En tarjoa aina apuani. En yleensä auta tuttavia tai etäisempiä ihmisiä. Ystäviä sen sijaan pyrin auttamaan aina. Kai auttamisen takana on monta syytä. Tyttönä minut kasvatettiin olemaan avulias, joustava ja helppo lapsi. Nuorempana kaipasin ystäviä ja yritin ansaita heitä olemalla mahdollisimman mukava eli myös avulias. Nyt aikuisena tykkään olla ystävällinen ja kohdella muita hyvin. En ole mikään kynnysmatto, joka auttaa ketä tahansa ja miten tahansa. Esim. taloudellisesti en auta ikinä.
Ap
Minä hyvin ymmärrän, miksi sinusta yritetään hyötyä. Kenellepä ei kelpaisi elämäänsä ihminen, joka kuuntelee murheet, auttaa ja järkkäilee vielä kivat brunssitkin? Tuo suorastaan kutsuu hyötymään sinusta. Monissa ihmissuhteissa vaaditaan jotakin, mutta sinä annat paljon. Kannattaa siis yksinkertaisesti antaa vähemmän. Sekin on ystävällistä, että kuuntelet joskus, autat harvakseltaan ja brunssin sijaan tarjoat yksinkertaiset kahvit.
Ei kukaan pidä lokeista, niistä on vaan äkkiä päästävä eroon. Hyötyjät eivät tietenkään arvosta muiden ihmisten aikaa, vaivannäköä, rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarjoa aina apuani. En yleensä auta tuttavia tai etäisempiä ihmisiä. Ystäviä sen sijaan pyrin auttamaan aina. Kai auttamisen takana on monta syytä. Tyttönä minut kasvatettiin olemaan avulias, joustava ja helppo lapsi. Nuorempana kaipasin ystäviä ja yritin ansaita heitä olemalla mahdollisimman mukava eli myös avulias. Nyt aikuisena tykkään olla ystävällinen ja kohdella muita hyvin. En ole mikään kynnysmatto, joka auttaa ketä tahansa ja miten tahansa. Esim. taloudellisesti en auta ikinä.
Ap
"En ole mikään kynnysmatto, joka auttaa ketä tahansa ja miten tahansa."
Öh, teit juuri vauvapalstalle aloituksen jossa/jonka kommenteissa kerrot ongelman olevan nimenomaan oma rajattomuutesi. Aika aikuistua, kukaan ei niitä rajoja vedä puolestasi.