Tekniikan amk pääsykoe ihan täys vitsi
Siis hitto mitä pelleilyä koko koe! Miksi tommosia edes pidetään? Taso laskenut aivan hitosti vuodesta 2010 millon sentään joutu miettimäänkin ja lukemaankin. Nyt jotain kumpi on suurempi: 101^3 vai 1000^2, selvitä muuttuja kahdesta kämästä yhtälöä, lyödään haastetta ja laitetaan toisen asteen yhtälö ja kaava vielä alle miten se lasketaan. Kaksi lasta oli pihalla ja vaaleatukkainen sanoi "minä olen tyttö" ja tummatukkainen sanoi "minä olen poika". Päättele kumpi on kumpi, jos vähintään toinen valehtelee. Enää ei mitata osaamista vaan sitä jonka hermot eivät kestä ja tekee jonkun huolimattomuusvirheen ja potkitaan ne pois hakijoista.
Kommentit (103)
DI kirjoitti:
Vajaa 20 vuotta sitten kun hain TTKKlle ja TAMKiin, huomasin ihan saman.
Tamk koe oli suoraan sanoen naurettavan helppo, TTYn taas sangen haastava.
Kun sitten aikanaan tulokset tulivat ja pääsin molempiin, Tamkin opiskelijapalveluiden täti oli kovasti ihmeissään kun en ottanut paikkaa vastaan.Toivottavasti kursseista ei ihan niin helposti läpi pääse, jotain tasoa täytyy pitää!
Mitähän ihmettelemistä siinä on? Eiköhän tuo ole ihan tavallista, että paikkaa ei oteta vastaan. Ei kai tuota nyt soittamalla hoideta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan 501:7 ja sitten jakojäännös, joka on 4, joka taas vastaa 4 päivää, lisätään torstaihin, jolloin 501 päivän päästä on maanantai.
Pitikö tuo jakolasku laskea päässä? Ei olisi minulta onnistunut kuin kertolaskun kautta kokeilemalla.
Laskin päässä sen näin:
70x7=490
501-490=11
11-7=4
Aikaa meni ehkä 2s.
t. humanistiVarmasti meni vähintään puoli minuuttia ja todennäköisesti huomattavasti enemmän. Minulla ei ole kertotaulut muistissa, joten pitäisi mennä ensin niiden kautta sopivaan lukemaan.
Ei tuohon laskutehtävän nyt kyllä ihan oikeasti montaa sekuntia enempää tarvitse aikaa käyttää (vastaavalla tavalla itsekin laskin tuon), ja jos sinä nyt oletkin onnistunut unohtamaan kertotaulut, kaikki eivät ehkä ole.
Kerro nyt montako tehtävää sait oikein? mietitään sitten koetta
Sekatyöläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan 501:7 ja sitten jakojäännös, joka on 4, joka taas vastaa 4 päivää, lisätään torstaihin, jolloin 501 päivän päästä on maanantai.
Pitikö tuo jakolasku laskea päässä? Ei olisi minulta onnistunut kuin kertolaskun kautta kokeilemalla.
Laskin päässä sen näin:
70x7=490
501-490=11
11-7=4
Aikaa meni ehkä 2s.
t. humanistiVarmasti meni vähintään puoli minuuttia ja todennäköisesti huomattavasti enemmän. Minulla ei ole kertotaulut muistissa, joten pitäisi mennä ensin niiden kautta sopivaan lukemaan.
Ei tuohon laskutehtävän nyt kyllä ihan oikeasti montaa sekuntia enempää tarvitse aikaa käyttää (vastaavalla tavalla itsekin laskin tuon), ja jos sinä nyt oletkin onnistunut unohtamaan kertotaulut, kaikki eivät ehkä ole.
Jos eteesi lyötäisiin tyhjistä tuo tehtävä, niin kyllä sinulla vain menee aikaa sen lukemiseen, ratkaisutavan miettimiseen ja sitten itse laskemiseen ja lopulta tehtävän tarkistamiseen. Taisit jättää kaikki muut vaiheet laskematta paitsi itse laskutoimituksen.
Itse aloitin amkin vuosi sitten, jolloin kokeet oli juuri muuttuneet tähän uuteen malliin. Kokeen tarkoitus on mitata ihmisen loogista päättelykykyä, joka on ehkä tärkein insinöörin ominaisuus. Uudessa kokeessa ei ole käytössä laskinta ja matikan osuus on perus yhtälöitä, jolloin kaikilla on mahdollsuus päästä nämä tehtävät läpi. Päättelytehtävien ideana on etsiä insinööriksi sopivat ihmiset, jos ei ole päättelykykyä ei myöskään pärjää insinöörinä. Eikä nyky insinöörin tarvitse olla matematiikaassa mitenkään erikoisen hyvä koska excel on aina parempi :D! Ja vaikka koe on helpompi niin ei se tarkoita että kouluun pääsee helpommin, koska koe on helpompi kaikille eikä vain "tyhmille". Rauhaa ja rakkautta kaikille!
Olen selvästi ihan vitun tyhmä, kun en ikinä selviäisi tuosta kokeesta.
Kertokaa miten tuo käärmetehtävä lasketaan, ilmeisesti on kuitenkin vastaus tuo 20? Vai päättelinkö sitäkään oikein kampaajan aivoillani :/ se oli mielenkiintoisin
Vierailija kirjoitti:
Pääsykoe tehtävä 45 psykologia
B9 osio
Mikä on punainen ja laahustaa?
(Vastaus: masentunut tomaatti)
Ai saakeli! Oisin veikannut paprikaa.
Tuleva inssi kirjoitti:
Itse aloitin amkin vuosi sitten, jolloin kokeet oli juuri muuttuneet tähän uuteen malliin. Kokeen tarkoitus on mitata ihmisen loogista päättelykykyä, joka on ehkä tärkein insinöörin ominaisuus. Uudessa kokeessa ei ole käytössä laskinta ja matikan osuus on perus yhtälöitä, jolloin kaikilla on mahdollsuus päästä nämä tehtävät läpi. Päättelytehtävien ideana on etsiä insinööriksi sopivat ihmiset, jos ei ole päättelykykyä ei myöskään pärjää insinöörinä. Eikä nyky insinöörin tarvitse olla matematiikaassa mitenkään erikoisen hyvä koska excel on aina parempi :D! Ja vaikka koe on helpompi niin ei se tarkoita että kouluun pääsee helpommin, koska koe on helpompi kaikille eikä vain "tyhmille". Rauhaa ja rakkautta kaikille!
Kone- ja raksainssi tartte mitään päättelykykyä tai sen et millon on kyse leikkauksesta ja millon momentista. QL^2/8 ja QL/2 ja loput laskeekin joku valmis excel-/mathcadpohja tai ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Olen selvästi ihan vitun tyhmä, kun en ikinä selviäisi tuosta kokeesta.
Kertokaa miten tuo käärmetehtävä lasketaan, ilmeisesti on kuitenkin vastaus tuo 20? Vai päättelinkö sitäkään oikein kampaajan aivoillani :/ se oli mielenkiintoisin
10 viikkoa on oikea vastaus. Ei sitä edes tarvitse laskea vaan oikean vastauksen näkee heti, kun muut vaihtoehdot ovat selvästi liian pieniä tai isoja.
Itse kun laskin omat pisteeni niin sain tuosta 35-36 pistettä kun 40 oli maksimi. Koe oli siis erittäin vaikea, eikä suinkaan helppo. Vaikeinta oli nuo 16 väittämää 1. sivulla, joita joutui arvailemaan kuten on tässäkin ketjussa jo tullut ilmi.
Eli oliko toi silti vaan hämäyksen hämäystä toi 2,5 käärmeellä leikittely :/ yhyy
mutta miten sen oikeen todistaa nimenomaan yhdelle käärmeelle. Tai eihän se voi olla vaan 2,5/4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMk insinööriksi vaaditaan nykyään kampaajan aivot. Näin se menee työnantajan näkökulmasta.
Entinen teku oli huomattasti vaikeampi suorittaa.
Kampaajan aivot ? Mun mielestä tuo oli aika loukkaavasti sanottu. Jokaista ihmistä tarvitaan maailmassa. Olit sitten kampaaja tai insinööri, niin yhtä arvokasta työtä teet. Se, että tuut sanomaan noin kertoo sun sivistystasosta todella paljon . Sulla on vielä paljon opittavaa elämässäsi. Fiksu ihminen ei arvostele toisen ammattia, joten sinun katsoisin muutaman kerran peiliin.
Jos poistetaan kampaajat, sillä ei ole juurikaan vaikutusta ihmisten elämään. Poistetaan insinöörit niin rip Suomi
Joko tää on provo tai sit oot vaan todella ajattelematon ihminen . Vastaan kuitenkin: kampaajilla ei ole vaikutusta ihmisen elämään? Kyllä sillä vaan on. Kuka ne hiukset värjää ja leikkaa sitten? Ei kaikilla ole sitä taitoa. Tuskin sinäkään kovasti mieltäsi pahottaisit, kun saisit istua ja olla ammattilaisen käsittelyssä.
Toiseksi kurjoituksessani oli kysymys ihmisten ja ammatin kunnioituksesta, jos et sitä ensimmäisellä kerralla vielä ymmärtänyt. Tuollaisella asenteella ei elämässä pitkälle pääse, sen voin sanoa. Maailma ei insinöörien avulla pyöri pelkästään, luulisi sinunkin sen aikuisena ymmärtävän. ..mut joo, toivottavasti oli provo. .
Insseissä on ikävä kyllä paljon todella tyhmiä ja yksinkertaisia yksilöitä.
Väittämät täällä jos jotakin kiinnostaa:
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakusivusto/TeLiValintak…
(viimeinen sivu)
Vierailija kirjoitti:
Eli oliko toi silti vaan hämäyksen hämäystä toi 2,5 käärmeellä leikittely :/ yhyy
mutta miten sen oikeen todistaa nimenomaan yhdelle käärmeelle. Tai eihän se voi olla vaan 2,5/4
Ajattelin sen niin, että jos 2,5 käärmettä ruokailee 2,5 kertaa 2,5 viikossa, niin mitkä ovat vastaavat arvot yhdelle käärmeelle (samassa suhteessa)? Jolloin 1 käärme ruokailee 1 kertaa 1 viikossa, koska kaksi muuta arvoa on samat kuin käärmeiden määrä. Sen jälkeen voi päätellä, että 1 käärme ruokailee 4 kertaa 4 viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin sen niin, että jos 2,5 käärmettä ruokailee 2,5 kertaa 2,5 viikossa, niin mitkä ovat vastaavat arvot yhdelle käärmeelle (samassa suhteessa)? Jolloin 1 käärme ruokailee 1 kertaa 1 viikossa, koska kaksi muuta arvoa on samat kuin käärmeiden määrä. Sen jälkeen voi päätellä, että 1 käärme ruokailee 4 kertaa 4 viikossa.
Siis etkö tajua että vastaus on väärä??
Oikea vastaus on 10 viikkoa outrageous
Apua mä taidan olla ihan helkkarin tyhmä, kun nuo poika-tyttötehtävä ja viikonpäivätehtävä meni yli hilseen, en edes tiedä mikä on jakojäännös :D Ja oon kuitenkin käyny lukion. No oonkin kyllä aina ollut aivan käsi matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se menee näin: Yhden käärmeen ateriointinopeus on 0,4 krt/vko (2,5x = 2,5/2,5). Siitä sitten lasketaan, kuinka kauan menee 4 ateriointikertaan (4/0,4).
Olen kanssa kyllä niin tyhmä, että musta tuo oli vaikea. Olisin saattanut jättää kokeessa vastaamatta.
Ainahan nuo tekniikam AMK-kokeet ovat olleet tuollaisia.
Katso nyt enemmin Teknillisen yliopiston valintakokeita.
Tosin nekin silloin aikanaan meni multa pari pistettä alle täysistä pisteistä vaikka matematiikan keskiarvo oli 6.
Vierailija kirjoitti:
No tiedä oliko se 2010 koekaan vaikea. Poikani pääsi silloin amistaustalta erittäin hyvin pistein, vaikka kemian tehtäviin ei kuulemma vastannut ollenkaan. Oli hyvät todistuspisteetkin, mutta pääsykokeessa taisi osata kaikki tehtävät ja huom. amispohjalta. Toki on hyvä matikassa ja amk:ssa matikkanumerot kiitettäviä amistaustasta huolimatta. Lukioon ei mennyt, koska ainekirjoitus ja esseet yms. tökkivät niin pahasti. Poika on nyt koodarina keskisuuressa firmassa ja amk:ssa käsittääkseni ammattiaineet, matikka ja jopa fysiikka menivät hyvin, mutta "ynnä muuta" -aineet, joita tekniikan alalle on ympätty ihan kamalasti, menivät rimaa hipoen.
Kun itse olen insinööri, olin toki kiinnostunut mitä nykyaikana opiskellaan. Kamalan paljon kaikkea ei-tekniikkaan liittyvää. Oli meilläkin englantia ja äidinkieltä, mutta kaikki muu ammattiaineita. Ruotsia ei muuten ollut vielä silloin, valmistuin 1988.
Anteeksi, taloushallintoa oli myös, yhtenä vuonna kaksi tuntia viikossa. Opelteltiin kirjanpidon perusteita yms. Saattaa olla, että unohdin vielä jotain.
Joo pääsykoe on naurettava mutta sit kun pääsee opiskelemaan nii ei oo kyl yhtää samanlaista mitä pääsykokeis annettiin olettaa eli saa kyllä olla todella hyvä matikassa ja fysiikassa jos haluaa tuolla pärjätä, koska opettajat ei kerkeä opettamaan asioita kunnolla niin yksin kaikki pitää opetella.
Tuskin ne tädit nyt niin kovasti ovat ihmeissään. Siellä on pyrkimässä useita, jotka pyrkivät ylempään oppilaitokseen ja varoiksi amk.
Minun poikani ei edes muistanut ilmoittaa amk, että oli päässyt Aalto yliopistoon. Ekana koulupäivänä soittelivat Tampereelta, että oletko tulossa?