Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekniikan amk pääsykoe ihan täys vitsi

Vierailija
02.06.2017 |

Siis hitto mitä pelleilyä koko koe! Miksi tommosia edes pidetään? Taso laskenut aivan hitosti vuodesta 2010 millon sentään joutu miettimäänkin ja lukemaankin. Nyt jotain kumpi on suurempi: 101^3 vai 1000^2, selvitä muuttuja kahdesta kämästä yhtälöä, lyödään haastetta ja laitetaan toisen asteen yhtälö ja kaava vielä alle miten se lasketaan. Kaksi lasta oli pihalla ja vaaleatukkainen sanoi "minä olen tyttö" ja tummatukkainen sanoi "minä olen poika". Päättele kumpi on kumpi, jos vähintään toinen valehtelee. Enää ei mitata osaamista vaan sitä jonka hermot eivät kestä ja tekee jonkun huolimattomuusvirheen ja potkitaan ne pois hakijoista.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä se mikä viikonpäivä on 501 päivän päästä? Miten ihmeessä se pitäisi laskea?

Kymmenvuotias poikani hetken mietittyään jakoi jakokulmassa 501 seitsemällä. Jakojäännökseksi jäi 4, joten hän totesi, että lasketaan neljä päivää torstaista eteenpäin, jolloin päädytään maanantaihin. Samoin tuo poika/tyttö päättelytehtävä onnistui perusteluineen. Ei siis olisi enää tarvinnut montaa pistettä saada tekstinmuistamistehtävästä, niin sisäänpääsyyn vaadittavat pisteet olisivat kasassa.

Vierailija
22/103 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on kyllä niin palikkatason juttuja, että kummoista karsintaa ei näillä tehdä. Tietty jos aikaraja on 20 minuuttia ja ei taskulaskinta, niin sitten.

Eikö aikaraja ole jotain, mitä, 2-3 tuntia?

Toivotaan, että tuo on vaan yksi osa koetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/103 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6) Poika ja tyttö tapaavat ensi kertaa pihalla. ”Minä olen poika”, sanoo vaaleatukkainen lapsi ja ”Minä olen tyttö”, sanoo mustatukkainen lapsi. Päättele kumpi heistä on poika ja kumpi tyttö, kun ainakin toinen heistä valehtelee. Esitä vastaukselle perustelu.

Ensimmäinen lause paljastaa, että toisen täytyy olla tyttö ja toisen poika. Jos kerran ainakin yksi heistä valehtelee, täytyy molempien valehdella, koska jos vain toinen valehtelisi, he olisivat samaa sukupuolta.

Jestas :D Onko sinne livahtanut joku teekkarivitsi?

Vierailija
24/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6) Poika ja tyttö tapaavat ensi kertaa pihalla. ”Minä olen poika”, sanoo vaaleatukkainen lapsi ja ”Minä olen tyttö”, sanoo mustatukkainen lapsi. Päättele kumpi heistä on poika ja kumpi tyttö, kun ainakin toinen heistä valehtelee. Esitä vastaukselle perustelu.

Ensimmäinen lause paljastaa, että toisen täytyy olla tyttö ja toisen poika. Jos kerran ainakin yksi heistä valehtelee, täytyy molempien valehdella, koska jos vain toinen valehtelisi, he olisivat samaa sukupuolta.

ei välttämättä, saattaa olla transu tyttö?

25/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tuntuu olevan muissakin pääsykokeissa. Kävin psykologian pääsykokeessa ja sen ensimmäinen tehtävä oli epäselvä taulukko ja pitkä selitys, että miten sitä luetaan. Tämän perusteella piti sitten tehdä laskelmia, jotka perustuivat ennakkomateriaaliin. Eli ennakkomateriaali oli tilastomatematiikkaa, mutta ennen kuin voi lähteä laskemaan ja soveltamaan oppimaansa, niin pitää tajuta, että miten tuota sekavaa taulukkoa luetaan.

Mielestäni aika turhauttavaa jos on valmistautunut hyvin ja sitten ei pääse näyttämään valmistautumistaan ja osaamistaan, kun itse tehtävänanto on niin sekava. Etenkin kun kokeita on vain kerran vuodessa, niin on aika turhauttavaa, että kysymykset ovat tällaisia, joihin ei varsinaisesti voi valmistautua. Kai tuolla halutaan mitata sovelluskykyä ja ylipäänsä oivalluskykyä, mutta noin stressaavassa tilanteessa tuollaiset kysymykset ovat aika ikäviä. 

Vierailija
26/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2341 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa tuossa tehtävässä oli? Ei sitä palstallakaan kaikki osanneet.

Vierailija
27/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMk insinööriksi vaaditaan nykyään kampaajan aivot. Näin se menee työnantajan näkökulmasta.

Entinen teku oli huomattasti vaikeampi suorittaa.

Kampaajan aivot ? Mun mielestä tuo oli aika loukkaavasti sanottu. Jokaista ihmistä tarvitaan maailmassa. Olit sitten kampaaja tai insinööri, niin yhtä arvokasta työtä teet. Se, että tuut sanomaan noin kertoo sun sivistystasosta todella paljon . Sulla on vielä paljon opittavaa elämässäsi. Fiksu ihminen ei arvostele toisen ammattia, joten sinun katsoisin muutaman kerran peiliin.

Vierailija
28/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helpompi koe, sitä vaikeampi päästä sisälle, kun pisterajat on taivaissa.

Vierailija
29/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMk insinööriksi vaaditaan nykyään kampaajan aivot. Näin se menee työnantajan näkökulmasta.

Entinen teku oli huomattasti vaikeampi suorittaa.

Kampaajan aivot ? Mun mielestä tuo oli aika loukkaavasti sanottu. Jokaista ihmistä tarvitaan maailmassa. Olit sitten kampaaja tai insinööri, niin yhtä arvokasta työtä teet. Se, että tuut sanomaan noin kertoo sun sivistystasosta todella paljon . Sulla on vielä paljon opittavaa elämässäsi. Fiksu ihminen ei arvostele toisen ammattia, joten sinun katsoisin muutaman kerran peiliin.

Ei tarvitse kovin fiksu olla, että ymmärtää, mikä sulla oli pointti. Kylläpäs sä ny osasit kovistella hui että :D yhyy...oikeesti huoh :D 2017 luvulla vielä joku ajattelee näin. Huhuh ei voi muuta sanoa.

Vierailija
30/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoe tehtävä 45  psykologia

B9 osio

Mikä on punainen ja laahustaa?

(Vastaus: masentunut tomaatti)

Vierailija
31/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelytehtävä

Jos 14 tekniikan insinööriä on olut edellisenä iltana karaokebaarissa,

niin kuinka monella on tdennäköisyysteorian mukaan seuraavana aamuna krapula?

Vastaus: Ei yhdelläkään. 

Inssit ei laula karaokea.

Vierailija
32/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo koe näytä olevan kaikille yhtä helppo täällä palstalla ;). Sitä paitsi se opiskelu on ihan eri asia kuin pääsykoe. Alasta riippuen ihan todella vaikeaa, esim. konealalla paljon korkean tason matematiikkaa, fysiikkaa, lujuusoppia ja pneumatiikkaa. Opiskelujen aikana kyllä karsiutuu se "heikompi aines", joka ei pärjää matemaattisissa aineissa, projektityöskentelyssä tai vaikka kielissä. Itse olen pari vuotta sitten tekniikan alalta valmistunut ja sain pääsykokeista liki täydet pisteet, eikä se koulu ollut minullekaan helppoa. Ne, jotka sisään pääsivät rimaa hipomalla, lopettivat suurin osa ensimmäisen vuoden aikana opinnot kesken. Meitä aloitti aikoinaan n. 50 opiskelijaa samalla vuosikurssilla ja valmistui ehkä 25.

Vierailija
33/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedä oliko se 2010 koekaan vaikea. Poikani pääsi silloin amistaustalta erittäin hyvin pistein, vaikka kemian tehtäviin ei kuulemma vastannut ollenkaan. Oli hyvät todistuspisteetkin, mutta pääsykokeessa taisi osata kaikki tehtävät ja huom. amispohjalta. Toki on hyvä matikassa ja amk:ssa matikkanumerot kiitettäviä amistaustasta huolimatta. Lukioon ei mennyt, koska ainekirjoitus ja esseet yms. tökkivät niin pahasti. Poika on nyt koodarina keskisuuressa firmassa ja amk:ssa käsittääkseni ammattiaineet, matikka ja jopa fysiikka menivät hyvin, mutta "ynnä muuta" -aineet, joita tekniikan alalle on ympätty ihan kamalasti, menivät rimaa hipoen.

Kun itse olen insinööri, olin toki kiinnostunut mitä nykyaikana opiskellaan. Kamalan paljon kaikkea ei-tekniikkaan liittyvää. Oli meilläkin englantia ja äidinkieltä, mutta kaikki muu ammattiaineita. Ruotsia ei muuten ollut vielä silloin, valmistuin 1988. 

Vierailija
34/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä se mikä viikonpäivä on 501 päivän päästä? Miten ihmeessä se pitäisi laskea?

ÄÄÄääääässshhh, älä nyt tommosia mieti, mennään tekemään jotain rakentavaa.

Otetaan vaikka uus tatska niskaan!

Vierailija
35/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaetaan 501:7 ja sitten jakojäännös, joka on 4, joka taas vastaa 4 päivää, lisätään torstaihin, jolloin 501 päivän päästä on maanantai.

Pitikö tuo jakolasku laskea päässä? Ei olisi minulta onnistunut kuin kertolaskun kautta kokeilemalla. 

Vierailija
36/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo koe näytä olevan kaikille yhtä helppo täällä palstalla ;). Sitä paitsi se opiskelu on ihan eri asia kuin pääsykoe. Alasta riippuen ihan todella vaikeaa, esim. konealalla paljon korkean tason matematiikkaa, fysiikkaa, lujuusoppia ja pneumatiikkaa. Opiskelujen aikana kyllä karsiutuu se "heikompi aines", joka ei pärjää matemaattisissa aineissa, projektityöskentelyssä tai vaikka kielissä. Itse olen pari vuotta sitten tekniikan alalta valmistunut ja sain pääsykokeista liki täydet pisteet, eikä se koulu ollut minullekaan helppoa. Ne, jotka sisään pääsivät rimaa hipomalla, lopettivat suurin osa ensimmäisen vuoden aikana opinnot kesken. Meitä aloitti aikoinaan n. 50 opiskelijaa samalla vuosikurssilla ja valmistui ehkä 25.

En minä vaikeaksi opintoja sanoisi, mutta se on kyllä totta, että matemaattiset aineet tuottivat joillekin ongelmia. Ehkä pääsykokeen pitäisi olla hieman vaativampi, jotta karsintaa tapahtuisi jo siellä. Toisaalta matematiikkaa tarvitsee ainakin automaatiopuolella aika vähän. 

Vierailija
37/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuossa harjoittelumielessä tekniikan valintakokeet v. 2013-2016 (sekä syksy että kevät) ja huomasi kyllä selvästi miten kokeet oli helpottunut tuolla aikavälillä. Tämän vuoden ja viime vuoden kokeiden osalta pitää ottaa toki huomioon, että laskin ei ole kokeessa sallittu. Olen myös opiskellut yhdessä amk:n insinööri-ohjelmassa vuoden ja allekirjoitan kyllä osittain sen, että opinnot on vaikeampia kuin pääsykoe. Silti ihan naurettavan helpolla tasolla mennään verrattuna yliopiston teknisiin/luonnontieteellisiin opintoihin, joista myös kokemusta.

Kaikki muuten ei välttämättä ole osaavia noissa älypähkinä-tyyppisissä loogisissa päättelytehtävissä (tyttö-poika-tehtävä), vaikka ongelmaratkaisu muuten sujuisi. Kuulun valitettavasti tähän ryhmään. Lähes mikä vain fysiikan ja kemian tehtävä ratkeaa ja osaan ohjelmointiakin melko hyvin, mutta tuollaiset tehtävät saa pääni ihan lukkoon.

Vierailija
38/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaetaan 501:7 ja sitten jakojäännös, joka on 4, joka taas vastaa 4 päivää, lisätään torstaihin, jolloin 501 päivän päästä on maanantai.

Pitikö tuo jakolasku laskea päässä? Ei olisi minulta onnistunut kuin kertolaskun kautta kokeilemalla. 

Jakokulmaa voi käyttää. Jos unohtunut miten toimii niin esim. Wikipediasta löytyy ihan simppeli esimerkki.

Vierailija
39/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2341 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa tuossa tehtävässä oli? Ei sitä palstallakaan kaikki osanneet.

Ap oli kirjoittanut tehtävänannon väärin. "Kaksi lasta..."

Vierailija
40/103 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen teku oli huomattasti

Noniin. Fakta on se, että insinööriksi opiskelu ei oo mitään helppoa. En tiedä ootko provoilija, mutta minulla ei ainakaan tuollaisia tehtäviä ole ollut. Olen pärjännyt hyvin koulussa ja lukion keskiarvo oli päälle 9, mutta minulle pääsykokeet eivät olleet mitään leikkiä. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko ihan kaikkea!