Tekniikan amk pääsykoe ihan täys vitsi
Siis hitto mitä pelleilyä koko koe! Miksi tommosia edes pidetään? Taso laskenut aivan hitosti vuodesta 2010 millon sentään joutu miettimäänkin ja lukemaankin. Nyt jotain kumpi on suurempi: 101^3 vai 1000^2, selvitä muuttuja kahdesta kämästä yhtälöä, lyödään haastetta ja laitetaan toisen asteen yhtälö ja kaava vielä alle miten se lasketaan. Kaksi lasta oli pihalla ja vaaleatukkainen sanoi "minä olen tyttö" ja tummatukkainen sanoi "minä olen poika". Päättele kumpi on kumpi, jos vähintään toinen valehtelee. Enää ei mitata osaamista vaan sitä jonka hermot eivät kestä ja tekee jonkun huolimattomuusvirheen ja potkitaan ne pois hakijoista.
Kommentit (103)
En tiedä miten nykyään, mutta sillon kuin asia oli itselleni ajankohtainen niin luonnontieteitä tai teknillistä alaa pääsii yliopistoon lukemaan ilman pääsykoetta jos viitsi vähän panostaa yo-kirjoituksiin. Eli eipä tuo nyt niin vaikeaa ole ollut silläkään puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMk insinööriksi vaaditaan nykyään kampaajan aivot. Näin se menee työnantajan näkökulmasta.
Entinen teku oli huomattasti vaikeampi suorittaa.
Kampaajan aivot ? Mun mielestä tuo oli aika loukkaavasti sanottu. Jokaista ihmistä tarvitaan maailmassa. Olit sitten kampaaja tai insinööri, niin yhtä arvokasta työtä teet. Se, että tuut sanomaan noin kertoo sun sivistystasosta todella paljon . Sulla on vielä paljon opittavaa elämässäsi. Fiksu ihminen ei arvostele toisen ammattia, joten sinun katsoisin muutaman kerran peiliin.
Jos poistetaan kampaajat, sillä ei ole juurikaan vaikutusta ihmisten elämään. Poistetaan insinöörit niin rip Suomi
Joko tää on provo tai sit oot vaan todella ajattelematon ihminen . Vastaan kuitenkin: kampaajilla ei ole vaikutusta ihmisen elämään? Kyllä sillä vaan on. Kuka ne hiukset värjää ja leikkaa sitten? Ei kaikilla ole sitä taitoa. Tuskin sinäkään kovasti mieltäsi pahottaisit, kun saisit istua ja olla ammattilaisen käsittelyssä.
Toiseksi kurjoituksessani oli kysymys ihmisten ja ammatin kunnioituksesta, jos et sitä ensimmäisellä kerralla vielä ymmärtänyt. Tuollaisella asenteella ei elämässä pitkälle pääse, sen voin sanoa. Maailma ei insinöörien avulla pyöri pelkästään, luulisi sinunkin sen aikuisena ymmärtävän. ..mut joo, toivottavasti oli provo. .
Onhan insinöörien merkitys paljon olennaisempi kuin kampaajien. Rumat hiukset on loppujen lopuksi täysin merkityksetön asia etenkin jos kaikilla muillakin on sellaiset. Ei sillä, että kampaajia ei tulisi olla, mutta hiusten leikkaamisen oppii kyllä paljon nopeammin kuin insinöörin työssä vaadittavat taidot. Olen leikannut omat hiukseni itse useamman vuoden ja harjoitellut olen tekemällä ja jotain videoita katsomalla. Tuntimäärällisesti tuohon ei ole mennyt juurikaan aikaa. Täysin mahdotonta olisi opiskella insinööriksi tuossa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsykoe ei välttämättä nyt kerro pahemmin tutkinnon muusta sisällöstä.
Kertoo se aika hyvin. Kaikkiin vaikeisiin opiskelupaikkoihin on myös hankalat pääsykokeet. Vertaa vaikka tekniikan amk ja DIA-valintakoetta
Ei kerro, tekniikka on nimenomaan sekä yliopistossa että amkssa sellainen ala jossa opiskeltavat asiat ovat huomattavasti pääsykoetta vaikeampia. Ei se DI-koe ole lukion pitkän matematiikan opiskelijalle kovinkaan haastava ja on totta, että amkn tekniikan pääsykoe on käsittämättömän helppo, mutta varsinkin jossain sähkötekniikassa opiskeltavat asiat menevät jo ekana syksynä niin pitkälle että ammattikoulusta tulevat opiskelijat ovat vaikeuksissa, jos eivät ole valmiita tekemään kovasti töitä.
Kursseissa on ikävä kyllä niin matalat läpäisyvaatimukst, että niistä pääsee kyllä läpi, vaikka ei osaa juuri mitään.
Meillä kyllä oli AMK:ssa aika reippaasti sitä porukkaa joka veteli nollia noista pakollisista matikan ja fysiikan kursseista, erityisesti niistä parista soveltavasta elektroniikkaan liittyvästä. Suurinpiirtein puolet aloittaneista luovutti toisen vuoden loppuun mennessä ja suurella osalla vähintään osasyy oli heikko menestys, toki paljon oli myös näitä jotka totesivat muuten vaan olevansa väärässä paikassa.
Näiltä puuttuu tosiaan motivaatio, eikä osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsykoe ei välttämättä nyt kerro pahemmin tutkinnon muusta sisällöstä.
Kertoo se aika hyvin. Kaikkiin vaikeisiin opiskelupaikkoihin on myös hankalat pääsykokeet. Vertaa vaikka tekniikan amk ja DIA-valintakoetta
DIA:n matematiikka oli tänä vuonna täysi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan 501:7 ja sitten jakojäännös, joka on 4, joka taas vastaa 4 päivää, lisätään torstaihin, jolloin 501 päivän päästä on maanantai.
Pitikö tuo jakolasku laskea päässä? Ei olisi minulta onnistunut kuin kertolaskun kautta kokeilemalla.
Laskin päässä sen näin:
70x7=490
501-490=11
11-7=4
Aikaa meni ehkä 2s.
t. humanisti
No hei vau! Ketä kiinnostaa..
T. DI
Haluaisin itse huomauttaa, että kokeessa ei sallita laskinta enää, kuten joskus ennen ehkä sallittiin. Toisekseen, sisään sinne pääsee helpommin kuin millekään muulle alalle AMK:ssa, mutta opintopisteiden suorittaminen vaatii taas enemmän vaivaa, kuin esimerkiksi sairaanhoitajaopinnoissa.
Kyllä, voin sanoa näin, sillä olen sähköinsinööri- ja sairaanhoitajakoulutuksen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro, tekniikka on nimenomaan sekä yliopistossa että amkssa sellainen ala jossa opiskeltavat asiat ovat huomattavasti pääsykoetta vaikeampia.
Ei se DI-koe ole lukion pitkän matematiikan opiskelijalle kovinkaan haastavaAllekirjoitan tämän. Lisäksi DIA-valinnassa kannattaa muistaa, että tosi moniin DI-ohjelmiin pääsee suoraan papereilla, jos ne on vaan suht siedettävät eikä Aallon tuotantotalous ole ainakin ainoa vaihtoehto. Ainoo oppiala, johon on oikeesti haastava (mat-)fys-kem -osaamista vaativa pääsykoe on lääketiede. Mutta sen kokeen kun selättää, niin opinnot sujuu sitten kevyemmin, toisin kuin noilla teknisillä/luonnontieteellisillä aloilla, jossa homma vaan vaikeutuu.
Häh lääketiede? Miten se muka on vaikeampi kuin DIA-koe? Siinä pärjää palikkamatikalla eikä fyke-kysymyksetkään ole erityisen hankalia. Ainoa vaikeus on tekstin paljous ja tehtävien määrä suhteessa aikaan, mutta se on keinotekoista vaikeutta
DI-kokeesta sisään ekalla yrittämällä ilman vaikeuksia huippupistein (TTY:n biotekniikka), lääkikseen haen kolmatta kertaa ja aina jäänyt kiinni kemiasta/fysiikasta. Eikä oo ollut ajasta tai tekstin määrästä kiinni :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMk insinööriksi vaaditaan nykyään kampaajan aivot. Näin se menee työnantajan näkökulmasta.
Entinen teku oli huomattasti vaikeampi suorittaa.
Kampaajan aivot ? Mun mielestä tuo oli aika loukkaavasti sanottu. Jokaista ihmistä tarvitaan maailmassa. Olit sitten kampaaja tai insinööri, niin yhtä arvokasta työtä teet. Se, että tuut sanomaan noin kertoo sun sivistystasosta todella paljon . Sulla on vielä paljon opittavaa elämässäsi. Fiksu ihminen ei arvostele toisen ammattia, joten sinun katsoisin muutaman kerran peiliin.
Jos poistetaan kampaajat, sillä ei ole juurikaan vaikutusta ihmisten elämään. Poistetaan insinöörit niin rip Suomi
Joko tää on provo tai sit oot vaan todella ajattelematon ihminen . Vastaan kuitenkin: kampaajilla ei ole vaikutusta ihmisen elämään? Kyllä sillä vaan on. Kuka ne hiukset värjää ja leikkaa sitten? Ei kaikilla ole sitä taitoa. Tuskin sinäkään kovasti mieltäsi pahottaisit, kun saisit istua ja olla ammattilaisen käsittelyssä.
Toiseksi kurjoituksessani oli kysymys ihmisten ja ammatin kunnioituksesta, jos et sitä ensimmäisellä kerralla vielä ymmärtänyt. Tuollaisella asenteella ei elämässä pitkälle pääse, sen voin sanoa. Maailma ei insinöörien avulla pyöri pelkästään, luulisi sinunkin sen aikuisena ymmärtävän. ..mut joo, toivottavasti oli provo. .Mitä meille tapahtuisikaan, jos ei olisi ketään värjäämässä ja leikkaamassa meidän hiuksia. Joutuisin varmaan turvautumaan kaverini kotiparturikoneeseen, jonka on suunnitellut *krhm* insinööri. Enpä ole muutenkaan kertakaan värjännyt hiuksiani ja hyvin menee. Sen sijaan insinöörituotoksia käytän jatkuvasti esim. tätäkin kirjoittaessani
Eli kun sä et tarvitse parturia, niin kukaan muukaan ei tarvitse? Katsos kun nyt ei ollut sinusta pelkästään kysymys, vaan maailman ihmisistä. Vai oletko sinä maailman napa ? Et luojan kiitos ole. Jokainen viisas ihminen ymmärtää, että kaikkia ihmisiä tarvitaan joka työssä. Koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että sä et ole yhtään sen parempi ihminen kun yksikään kampaaja..Haloo. .
[/quote]
Jos poistetaan kampaajat, sillä ei ole juurikaan vaikutusta ihmisten elämään.
Poistetaan insinöörit niin rip Suomi[/quote]
Joopa joo. Poistetaan nykysuomi-raksainssit niin (hyvästi menneisyyteen) rip hometalot ja kaikuvat paperiäänieristys-kerrostalot.
HahahahaaHahhaa onpa helppo. Verratkaapa lääkiksen kokeeseen :D
"Helppo" valintakoehan ei tarkoita että jotenkin enemmän sakkia pääsisi sisään.
Joo ei, mutta ei se taso taida kovin korkea olla, jos tuollaisella valintakokeella testataan hakijoiden pätevyyttä ja se vielä riittävästi niitä erottelee :'D
En usko että tuosta kukaan täysiä pisteitä saa. Viimeistään tuossa tekstiosiossa pitää arvata joitakin kohtia, koska monet väittämät on muotoiltu ilkeän kyseenalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helpompi koe, sitä vaikeampi päästä sisälle, kun pisterajat on taivaissa.
Tai oikeastaan todistuspisteillä on tällä tavalla paljon suurempi merkitys kuin silloin, jos koe on vaikea. Hakijoita kuitenkin riittää, joten vain aiemmissa opinnoissa menestyneet pääsee sisään. Sen sijaan mitä enemmän hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin, sitä vaikeampi päästä sisään, valintamenettelystä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
6) Poika ja tyttö tapaavat ensi kertaa pihalla. ”Minä olen poika”, sanoo vaaleatukkainen lapsi ja ”Minä olen tyttö”, sanoo mustatukkainen lapsi. Päättele kumpi heistä on poika ja kumpi tyttö, kun ainakin toinen heistä valehtelee. Esitä vastaukselle perustelu.
Ensimmäinen lause paljastaa, että toisen täytyy olla tyttö ja toisen poika. Jos kerran ainakin yksi heistä valehtelee, täytyy molempien valehdella, koska jos vain toinen valehtelisi, he olisivat samaa sukupuolta.
Väärin meni. 134 mammaa ei päässyt läpi. Todiste:
Tekniikan alalla täytyy ottaa huomioon kaikki mahdollisuudet mitkä voi tiedostaa, ei vain todennäköisintä.
Oikea vastaus on ettei kysymyksestä voi tehdä kyseistä päätelmää.
Vajaa 20 vuotta sitten kun hain TTKKlle ja TAMKiin, huomasin ihan saman.
Tamk koe oli suoraan sanoen naurettavan helppo, TTYn taas sangen haastava.
Kun sitten aikanaan tulokset tulivat ja pääsin molempiin, Tamkin opiskelijapalveluiden täti oli kovasti ihmeissään kun en ottanut paikkaa vastaan.
Toivottavasti kursseista ei ihan niin helposti läpi pääse, jotain tasoa täytyy pitää!
Vierailija kirjoitti:
Entä se mikä viikonpäivä on 501 päivän päästä? Miten ihmeessä se pitäisi laskea?
501/7=71,57142857142857 || -71 || *7 = 4... eli tästä viikonpäiväst neljä päivää eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6) Poika ja tyttö tapaavat ensi kertaa pihalla. ”Minä olen poika”, sanoo vaaleatukkainen lapsi ja ”Minä olen tyttö”, sanoo mustatukkainen lapsi. Päättele kumpi heistä on poika ja kumpi tyttö, kun ainakin toinen heistä valehtelee. Esitä vastaukselle perustelu.
Ensimmäinen lause paljastaa, että toisen täytyy olla tyttö ja toisen poika. Jos kerran ainakin yksi heistä valehtelee, täytyy molempien valehdella, koska jos vain toinen valehtelisi, he olisivat samaa sukupuolta.
Väärin meni. 134 mammaa ei päässyt läpi. Todiste:
Tekniikan alalla täytyy ottaa huomioon kaikki mahdollisuudet mitkä voi tiedostaa, ei vain todennäköisintä.
Oikea vastaus on ettei kysymyksestä voi tehdä kyseistä päätelmää.
Esimerkkivastauksen mielestä molemmat valehtelee.
Samoin tradenomipuolelle on aivan naurettava pääsykoe. Tein jokunen vuosi sitten kokeen enkä ymmärrä miten joku voi saada siitä huonot pisteet. Menin lopulta eri alalle yliopistoon mutta jäi mietittyttämään ovatko tradenomipääsykokeet aina yhtä naurettavat.
Meillä kyllä oli AMK:ssa aika reippaasti sitä porukkaa joka veteli nollia noista pakollisista matikan ja fysiikan kursseista, erityisesti niistä parista soveltavasta elektroniikkaan liittyvästä. Suurinpiirtein puolet aloittaneista luovutti toisen vuoden loppuun mennessä ja suurella osalla vähintään osasyy oli heikko menestys, toki paljon oli myös näitä jotka totesivat muuten vaan olevansa väärässä paikassa.