Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuuko palstalaisista kukaan ruotsinkielisellä Pohjanmaalla/Österbottenissa? Millaista siellä on asua?

Vierailija
02.06.2017 |

Olen turkulainen ja pyörittelen päässäni ajatusta Österbotteniin muuttamisesta. Ensimmäisen lapsen yrittäminen alkaa olla ajankohtaista ja sen myötä olen alkanut miettiä, millaisessa ympäristössä toivoisin jälkikasvuni kasvavan. Mieheni muutti aikoinaan seudulle lapsena, oppi nopeasti ruotsin kielen ja on nyt identiteetiltään suomenruotsalainen, vaikka ruotsi ei ole ollut hänellä kotikielenä. Olen ymmärtänyt, että pienillä ruotsinkielisillä paikkakunnilla elo on hyvin yhteisöllistä ja "talkoohenkistä". Se viehättää minua, sillä olen alkanut kyllästyä yksin pärjäämisen eetokseen, joka on tullut turkulaisena hyvinkin tutuksi. :) Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Österbottenista? Olen käynyt silloin tällöin anoppilassa lomalla, mutten ole päässyt vielä sen syvemmin tutustumaan paikalliseen elämänmenoon. Toki sen tiedän, että ihmiset ovat keskimäärin melko yrittäjähenkisiä ja uskovaisia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, suomenkielinen, olen asunut Vaasassa pitkään ja koskaan ei ole ollut kielen suhteen ongelmia. 

Vaasa ei varsinaisesti kuulu ruotsinkieliseen pohjanmaahan, koska ruotsinkielisiä on vain n. 23%.

Vierailija
22/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin siellä muutaman vuoden, oli aikamoinen kulttuurishokki pääkaupunkilaiselle. On kaksi eri maailmaa, rannikon pikkukaupungit ja sisämaan haja- asutus. Perinteet ovat todella arvossaan etenkin kylissä, muistetaan viidenteen polveen sukulaisten nimet, asuinpaikat ja teot, jopa nuorten opiskelijoiden keskuudessa. Omia tapoja vaalitaan "meillä kyljykset pannaan aina lautaselle luu sisäänpäin", ollaan ylpeitä juurista. 

Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja vieraanvaraisia, koko ajan kutsuttiin kotiin. Elämä pyörikin enemmän kotivierailuiden kuin kylillä olon ympärillä, mikä oli minulle outoa. Kahviloita ei oikein ollut koska ei ollut tarvetta, kahvit juotiin kotona tai kyläillessä. 

Nurkkakuntalaisuutta oli aika lailla, kieliryhmien, kylien, kaupunkien, koulujen jne. välillä. Ne Jeppisläiset..."

Kielen puolesta minusta oli ihan hauskaa osua kenkäkauppaan jossa myyjän suomenkieli oli yhtä heikkoa kuin minun ruotsini, numerot sentään molemmat osattiin. 

Ruotsia oppii nopeasti, mutta murre on vahva. 

Luonto on upeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä riittää vaikka sisäsiittoisia ollaankin!

Haluamme lisää orjatyövoimaa Suomeen, muita syytämme rasisteiksi. Kun halpatyövoiman fysiikka on loppuun käytetty, siirtyy se sairaseläkkeelle oikeiden suomalaisten maksettavaksi. Me emme oikeastaan veroja maksa, koska viljelemme kasveja talvella ja saamme suurimmat maataloustuet.

Vierailija
24/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin siellä muutaman vuoden, oli aikamoinen kulttuurishokki pääkaupunkilaiselle. On kaksi eri maailmaa, rannikon pikkukaupungit ja sisämaan haja- asutus. Perinteet ovat todella arvossaan etenkin kylissä, muistetaan viidenteen polveen sukulaisten nimet, asuinpaikat ja teot, jopa nuorten opiskelijoiden keskuudessa. Omia tapoja vaalitaan "meillä kyljykset pannaan aina lautaselle luu sisäänpäin", ollaan ylpeitä juurista. 

Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja vieraanvaraisia, koko ajan kutsuttiin kotiin. Elämä pyörikin enemmän kotivierailuiden kuin kylillä olon ympärillä, mikä oli minulle outoa. Kahviloita ei oikein ollut koska ei ollut tarvetta, kahvit juotiin kotona tai kyläillessä. 

Nurkkakuntalaisuutta oli aika lailla, kieliryhmien, kylien, kaupunkien, koulujen jne. välillä. Ne Jeppisläiset..."

Kielen puolesta minusta oli ihan hauskaa osua kenkäkauppaan jossa myyjän suomenkieli oli yhtä heikkoa kuin minun ruotsini, numerot sentään molemmat osattiin. 

Ruotsia oppii nopeasti, mutta murre on vahva. 

Luonto on upeaa. 

Taatusti on upeaa jos koko maan saastunein alue kelpaa, sekä maailman saastunein merialue! Taidat olla oikein älykäs opiskelija! Tsemppiä!

Vierailija
25/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille! :) Onko vielä jotain kommenttia Österbottenista? Missä kunnissa on mukava tunnelma? Ainakin KAJ:n kotikunta Vöyri on jo mainittu.

Vierailija
26/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille! :) Onko vielä jotain kommenttia Österbottenista? Missä kunnissa on mukava tunnelma? Ainakin KAJ:n kotikunta Vöyri on jo mainittu.

Ohje nro 1: Älä muuta RKP:n hallitsemaan kuntaan.

Vierailija
27/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt googlettaa, mutta mitä kuntia ja alueita tähän österbotteniin kuuluu?

Vierailija
28/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on erittäin sisäänlämpiävä ilmapiiri eikä tänne haluta suomenkielisiä. Siitä kannattaa lähteä. Ei tätä turhaan pampakseksi kutsuta kun olemme niin eristettyinä suomenkielisestä maasta.

Kiinnostavaa. Ovatko suomenkieliset silloinkin ei-toivottuja, jos opettelevat ruotsin ja puhuvat sitä paikallisten kanssa? Ymmärtääkseni mieheni perhe otettiin aikanaan hyvin vastaan, vaikka heistä kukaan ei ollut ruotsinkielinen entuudestaan. Olen kuullut, että myös maahanmuuttajiin suhtauduttaisiin siellä positiivisesti. - ap

Maahanmuuttajiin kyllä, mutta suomenkieliset ovat aina alempaa kastia vaikka kuinka yrittäisivät ruotsia puhua. Täällä ei nimittäin  kirjakieltä puhuta vaan murretta jonka osaamattomuus erottaa sinut ikuisesti paremmasta väestä...

Vierailija
29/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on erittäin sisäänlämpiävä ilmapiiri eikä tänne haluta suomenkielisiä. Siitä kannattaa lähteä. Ei tätä turhaan pampakseksi kutsuta kun olemme niin eristettyinä suomenkielisestä maasta.

Kiinnostavaa. Ovatko suomenkieliset silloinkin ei-toivottuja, jos opettelevat ruotsin ja puhuvat sitä paikallisten kanssa? Ymmärtääkseni mieheni perhe otettiin aikanaan hyvin vastaan, vaikka heistä kukaan ei ollut ruotsinkielinen entuudestaan. Olen kuullut, että myös maahanmuuttajiin suhtauduttaisiin siellä positiivisesti. - ap

Maahanmuuttajiin kyllä, mutta suomenkieliset ovat aina alempaa kastia vaikka kuinka yrittäisivät ruotsia puhua. Täällä ei nimittäin  kirjakieltä puhuta vaan murretta jonka osaamattomuus erottaa sinut ikuisesti paremmasta väestä...

Eivät puhu ruotsia, heille nauretaan siellä, kostavat sitä suomalaisille.

Vierailija
30/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa nyt googlettaa, mutta mitä kuntia ja alueita tähän österbotteniin kuuluu?

Tuosta listasta voi tutkia kuntia, joita kannattaa välttää:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisis…

Vierailija
31/40 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalahti, molpe/korsnäs, vöyri ym Vaasan työssäkäyntialueella olevat kunnat ovat mukavia. Se että RKP hallitsee takaa meille hyvät edut. Keskusta ei pysty samaan suomenkielisillä kunnissa. Lapset pääsee hyvin opiskelemaan yliopistot ym. Jos on kouluun matkaa niin taxi noutaa kotoa. Paljon yrittäjiä niin kunnat ovat rikkaita. Ja täällä on myös ihmisillä siistit pihat. Ei romujen kerääjiä. Niin kuin Suomenkieliset.

Vierailija
32/40 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% nuorista suomenruotsalaisita muuttaa pois eikä tule takaisin, eiköhän se kerro aika paljon siitä miten pienet piirit siellä on.

Kyllä, myös sinun lapset tulee muuttamaan sieltä pois heti kun pääsevät hakemaan itse koulutuspaikkaa

Vierailija
33/40 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Nostan itse tämän neljä vuotta vanhan ketjuni siltä varalta, että joku muu painiskelee samanlaisten muuttomietintöjen kanssa. Aloituksen teon jälkeen hankin lisäkoulutusta, joka mahdollistaa paremmin työllistymisen pienemmilläkin paikkakunnilla. Olemme myös saaneet tässä välissä kaksi lasta.

Muutimme viime vuonna pienelle valtaosin ruotsinkieliselle paikkakunnalle Österbottenissa. Asumme toistaiseksi kunnalta vuokratussa rivitalokolmiossa, mutta katselemme jo muita asumisvaihtoehtoja. Muuttaessamme meillä ei ollut tietoa työpaikoista, mutta sain viereisestä kunnasta jo parin viikon jälkeen puolen vuoden pestin ja syksyllä aloitan vakityöpaikassa. Mies tekee etätöitä ja on pääosin lasten kanssa. Esikoinen on aloittanut ruotsinkielisessä päiväkodissa, missä on oppinut jo hiukan puhumaankin ruotsia ja saanut ensimmäisen hyvän ystävän.

Koronan takia sosiaalinen elämä on ollut toistaiseksi melko hiljaista, mutta olen käynyt jo usealla kansalaisopiston kurssilla ja käytämme myös ahkerasti lähikirjaston palveluita. Paikalliset ovat olleet meille ystävällisiä ja seutu on todella kaunista. Päivittäisostokset hoituvat kätevästi lähi-Salessa tai naapurikunnan Prismassa. Erikoisliikkeitä täällä on ymmärrettäväsi vähemmän kuin Turussa, joten olemme tilanneet aiempaa enemmän tavaraa nettikaupoista. Mönkijöistä ja vapaana juoksevista kissoista en kauheasti välitä, mutta muuten en keksi mitään negatiivista. Olen todella tyytyväinen että muutimme - erityisen yllättynyt olen siitä, miten helposti löysin täältä töitä.

Vierailija
34/40 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisenä Suomalaisena asuin Pedersöressä pohjanmaalla pari vuotta kun olin lapsi ja joku voisi heilutella razizmikorttia suomenruotsalaisia kohtaan, mut emmä ny jaksa.

Vierailija
35/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
36/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siellä ole Suomen Bible belt?

Vierailija
37/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä ole Suomen Bible belt?

Kyllä näin monesti sanotaan. Toistaiseksi asia ei ole elämässämme juuri näkynyt.

Mieheni mukaan tämä on myös käsityövyöhyke, sillä kaikenlaiset harrasteet ovat suosiossa (jenkkiautot, puutarhanlaitto, kudonta jne.).

t. ap

Vierailija
38/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yli 20 vuotta sitten armeijan Dragsvikissa ja jouduin yksikköön, joka oli täynnä Österbottenilaisia. Ikinä en ole elämässäni kohdannut yhtä ahdasmielisiä, vittumaisia, sisäänpäinkääntyneitä ja ikäviä ihmisiä kuin he olivat. Olen itse pk-seudulta.

Vierailija
39/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin yli 20 vuotta sitten armeijan Dragsvikissa ja jouduin yksikköön, joka oli täynnä Österbottenilaisia. Ikinä en ole elämässäni kohdannut yhtä ahdasmielisiä, vittumaisia, sisäänpäinkääntyneitä ja ikäviä ihmisiä kuin he olivat. Olen itse pk-seudulta.

Kuulostaa ikävältä kokemukselta. Oletko itse suomenruotsalainen, kun kävit armeijan Dragsvikissa? Olen ymmärtänyt, että valtaosa siellä käyneistä on. t. ap

Vierailija
40/40 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kunnassa, jossa on paljon myös suomenkielisiä. Ulkopuolisen on vaikea päästä mukaan piireihin. Tänne muutti mies vaimoineen Rovaniemeltä. Nyt 15 vuotta myöhemmin hänet tunnetaan harrastuspiireissä edelleen "rovaniemeläisenä".