HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Se ettei kännykkä ole toiminut ja kutsu mennyt ohi vaikka sanottu jo kuukausi aiemmin suusanallisesti.
Saunan lämmitys menee synttärikahvien edelle ja toisella kerralla synttärikahvien esteenä peukalo oli kipeenä, ettei voi ajaa autoa :D (eri vuodet ja ihmiset!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on synttärit heinäkuussa. Viime vuosien aikana, kun olen järjestänyt synttärit, on tullut monenmoista selitystä. Päättelin niiden perusteella sitten, ketkä ystävistä/kavereista oikeasti haluavat juhlistaa päivääni kanssani (sukulaisia ei juurikaan ole kuin kaukaisia, olen ainut lapsi, vanhemmat jo kuolleet, serkkujakin vain yksi) ja sitten viime kesänä kun täytin 40 vuotta kutsuin ja maksoin reissulle (lennot +majoitus sekä pe illan illallinen) nämä 4 ketkä 20 kutsutusta pääsi aiempina vuosina kotiini/ravintolaan/laivalle juhlimaan.
En kyllä ymmärrä mielensä pahoittajia, ketkä jäivät sinä kesänä ilman kutsua. Eiväthän he olisi päässeet osallistumaan kuitenkaan, kun esim. yhdellä aina se tietty viikko sovittu suvun mökille että ovat pelkästään oman perheen kesken, yksi ei saa lomaa koska vanhempi työntekijä valitsee ensin, yhden mies ei pärjää yksin lasten kanssa ja nyt oli vielä nuorimmainenkin vasta vuoden jne jne.
Olenko minä ainoa, jonka mielestä noiden ystävien syyt ovat oikein hyviä syitä? Nehän eivät ole ihmisen yksin päätetävissä olevia asioita. Sukumökin viikkojako saattaa olla monen monen ihmisen kompromissi, jos ei saa lomaa niin sitä ihan oikeasti ei saa, OK tuo miehen huonoon lastenhoitokykyyn vetoaminen on vähän heikko syy, mutta yksivuotiasta lasta ei oikeasti ole kovin helppo jättää. Olet aika kylmä, jos tulkitset nuo tekosyiksi.
Eli ap jätti sellaisten ystävien ulkomaanmatkan maksamatta, joilla tiesi olevan oikein hyviä syitä jäädä pois koko matkalta. Mitä kylmää siinä on? Tulevat sitten vaikka kuusikymppisille, silloin tuo yksivuotias on jo 21, lomaa saamaton on itse jo vanhempi työntekijä joka valitsee ensin ja sukumökinkin kanssa voi olla ihan eri tilanne kun ihmisistä aika jättää
Ihan sama mikä syy on, tykkään kovasti jos joku peruu :)
Harvoin sovin tapaamisia introventtinä mut jossain mielenhäiriössä tulee joskus harvoin sovittua kahvittelut tai muut sellaiset. Jos kaveri ei pääsekkään, niin voi sitä helpotuksen tunnetta.
jos ei vaan kiinnosta tulla juhliin, niin se siitä-. Mitään syytä ei tarvitse kertoa.
Inhoan juhlia en menisi mihinkään mielelläni. Onneksi nykyään ei juuri tule kutsuja koska olen jättänyt menemättä usein. Hyvä niin. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin pojalleni yo-juhlia viime vuonna. Olin kutsunut juhliin ystäväperheen (nainen, mies ja 2 lasta) hyvissä ajoin, noin 2 viikkoa ennen juhlia.
Edeltävänä päivänä ystäväni lähetti minulle viestin, etteivät pääsekään koska äitinsä oli hetkeä aiemmin viestittänyt hänelle että mitäs me laitetaan ruoaksi huomenna sukulaiselle x (kyseessä oli siis joku äitinsä serkku tms)? Lisäselityksenä oli, ettei ystäväni ollenkaan muistanut että oli jo ajat sitten sopinut että näkevät äitinsä kanssa kyseistä Lapista ohiajavaa sukulaista juuri meidän juhlapäivänä.
En siinä juhlakiireessä alkanut vänkäämään, että etteköhän voi tavata ko sukulaista klo 15 ja tulla meidän juhliin klo 13. Tai toistepäin. Ystäväni asuu meiltä 500m päässä ja äitinsä 20 km päässä ja autoja on käytössä.
Päättelin, että jostain syystä ystäväni ei nyt vaan halunnut juhliin tulla, oisko ollut vaatetuspulmia tai tuskaa mahdollisen lahjanhankinnan kanssa. Tai sitten jänistys, koska eivät tunteneet meidän muita vieraita. En tiedä.
Itse en ois noin typerää tekosyytä käyttänyt, ennemmin oisin kertonut, että nyt tuli mahatauti. Meidän juhlissa käymisen olisi voinut sijoittaa aivan hyvin ennen tai jälkeen sukulaistapaamisen. Sukulainenkin oli ohikulkumatkalla, ei siis mikään yöttely. Ja vaikka olisi yötäkin ollut, niin ei mikään olisi estänyt ystävääni tulemasta vaikka yksin ilman muuta perhettään piipahtamaan juhlissa pikaisesti yhden ruusun kera.
Joku muu syy nyt oli kun eivät juhliin saapuneet, ikuinen ihmetys mulla, että mikähän se syy oli.
- Kaksi viikkoa etukäteen
- Hyvissä ajoin
Valitse toinen. Mulla on nytkin marras. ja joulukuulle asti viikonloppumenoja sovittu enkä todellakaan ole poikkeus.
Niin no, jos ystäväni olisi kutsunut minut (+perheeni) oman lastensa yo-juhliin, niin olisi järjestänyt meidät sinne vaikka olisi kuka sukulainen tahansa ollut tulossa käymään. Olisin järjestellyt aikataulut siten. Mutta todennäköisestihän tuo hänen ilmoittamansa sukulaiskäynti oli hätävalhe ja oli joku muu syy mikseivät halunneet tulla.
Laitoin kutsut menemään heti yo-tulosten tultua, tuo kaksi viikkoa oli hieman väärä ilmaus, kutsut siis lähtivät noin kolme viikkoa ennen juhlia. Ystäväni ilmoitti heti kutsun saatuaan, että tulossa ovat, mutta sitten edeltävänä päivänä ilmoitti että sukulainen tulee, ei me tullakaan. Hassuinta oli, että sukulainen tuli käymään hänen äitinsä luona ja äiti on täysissä voimissa esim. ruoanlaittoon. Ei ollut kyse siitä, että ystäväni olisi pitänyt siivoa ja laittaa ruokaa sukulaiselleen. Kyse olisi ollut siitä, että he olisivat voineet käydä meidän julissa klo 13 ja klo 15 siirtyä äitinsä luo sukuloimaan.
Tässä kesällä oli juhlat, joihin kutsut oli laitettu jo hyvissä ajoin ja niihin oli asianmukaisesti vastattu. Itse olin siellä vieraana. Yksi mukaan ilmoittautunut pariskunta ei ilmestynyt lainkaan paikalle, vaan laittoi joskus illemmalla viestin (juhlat alkoi päivällä), että heille tulikin yllätysvieraita, eivätkä pääse tulemaan.
Haiskahti tekosyyltä. En usko että olivat oikeasti tulossa missään vaiheessa, mutta miksi sitten edes ilmoittautuivat. Olisivat vaan sanoneet, että "kiitti kutsusta, mutta ei päästä tuolloin". Kyseisellä pariskunnan suhteen on kyllä totuttu siihen, että jos pääsevät juhliin, tulevat AINA tunteja myöhässä....
Ei hyonoa syytä ole olemassakaan. Jos ei kinnosta niin ei kiinnosta ja se on ok
Eräs pariskunta ilmoitti juhla aamuna klo 10, että eivät pääse tulemaan klo 17.00 alkaviin juhliin koska, täytyy mennä vahtimaan rouvan 17 vuotiaan veljen kotibileitä ettei viinapullo aukea. Mietin vaan siinä hetken, että eikön tuohon aikaan päivästä olisi ehtinyt tekemään asioille jotain ja kai tällä veljellä on myös vanhemmat joiden vastuule tälläiset asiat kuuluu.
Minä olen sellainen ihminen, joka keksii tekosyitä, jotta ei tarvitsisi tulla juhliin. Kyse ei ole siitä, ettenkö pitäisi juhlien järjestäjistä, vaan siitä, että vihaan juhlia. Useastikin olen koettanut tätä selittää loukkaantuneelle kutsujalle, mutta on selvästi vaikeasti ymmärrettävissä. Kyse ei ole lievästä vastenmielisyydestä juhlia kohtaan, vaan todella vihaan niitä. Menen merkittäviin juhliin kyllä, mutta jos juhlat ovat vain juhlien vuoksi, pyrin välttämään. Suon kaikille vapauden juhlia ja nauttia niistä, mutta suokaa myös vapaus olla nauttimasta.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin sovin tapaamisia introventtinä mut jossain mielenhäiriössä tulee joskus harvoin sovittua kahvittelut tai muut sellaiset. Jos kaveri ei pääsekkään, niin voi sitä helpotuksen tunnetta.
Ei tämä ole introverttiutta, vaan sosiaalista pelisilmää parhaimmillaan. Firmatkin tekee tarjouksia joiden toivotaan lentävän roskiin. Sitten voidaan sanoa että yritettiinhän me mutta kun ei silloin ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen introvertti täällä ja ihan samoin tunnen ja reagoin. Pitäisi vaan jo itsensä tuntien olla sopimatta yhtään mitään. Jotkut ex tempore jutit voi kyllä onnistua.
Tuli mieleen tapaus muutaman vuoden takaa. Käymme puolisoni kanssa lähes joka viikonloppu mökillä, ja tämä on lähipiirin hyvässä tiedossa. Eli käytännössä 3/4 kesäviikonlopuista olemme poissa kotoa. Eräänä perjantaina sitten kun olimme jo ajamassa hyvän matkaa kohti mökkiä, miehen veli soitti. Asia oli että nyt juhlimaan, olivat menneet naimisiin kumppaninsa kanssa silloin perjantaina salaa päivällä, ja nyt olisi sitten juhlan paikka. Emme sitten kääntyneet ympäri ja muuttaneet suunnitelmia lennosta, ja siitäkös tuore pari sitten otti itseensä. Jos olisivat vaikka viikolla sanoneet että pitävät illanistujaiset perjantaina ja kutsu sinne, mitä todennäköisimmin olisimme osallistuneet.
Siis kenenkään, joka ei halua osallistua rahaa vieviin kissanristiäisiin varsinkaan köyhän ihmisen, ei tarvitse laittaa vähiä rahojaan toisen juhliin. Hiukan on noloa kumminkin tulla juhliin ilman lahjaa, Kaikki eivät ymmärrä, kuinka vähän köyhä saa rahaa tililleen ja siten ei ehkä voi osallistua juhliin.
Kaverin piti vahtia koiraansa ettei sen synnytys ala yllättäen, toiselle kaverille oli kertonut ettei vielä ole mitään hätää, menee ainakin pari viikkoa ennenkuin alkaa tapahtua. Minulla oli 50v synttärit.
Tekosyy? Ei kai kellekään tarvitse selitellä miksei halua tulla juhliin/ tapahtumaan?
Aika yleisiä ovat pyykkitupavuoro, saunavuoro, kiire, flunssa, huonot välit, tv-ohjelmat.
Vettä ilmassa Isoäitini jätti tulematta äitini 50v juhliin tällä verukkeella.
Mummo hiukan erikoinen noin muutenkin.
Minä olen pari kertaa sanonut telkkariohjelman syyksi sille, että en pääse tulemaan. Olin lukioiässä aika vähän tekemisissä yhden lapsuudenkaverini kanssa, hänellä oli paljon ystäviä enkä minä ollut heistä sillä hetkellä se kiinnostavin. Kuitenkin minun seurani yllättäen kelpasi joka keskiviikko kun hän jakoi ilmaislehtiä, olin nimittäin kilttinä tyttönä ainoa jonka hän kehtasi pyytää ilmaiseksi apukädeksi lajitteluun ja jakoon.
Nämä jaot menivät aina kaverin kuunnellessa musiikkia, tekstaillessa paremmille kavereilleen ja vitkutellessa tahallaan, hän yritti keplotella minut hoitamaan lähes kaiken jaon. Kerran hän esim. häipyi jonnekin vartiksi ja jätti kärryn minulle, olettaen että jatkan yksin reittiä eteenpäin. Eli mistään mukavasta ystävysten välisestä yhteisestä illasta oli turha haaveillakaan.
Muina päivinä olin viimeinen jonka kanssa häntä kiinnosti hengata.
Jossain vaiheessa tuli mitta täyteen ja keskiviikkoisin hänen pyytäessä minua jakamaan lehtiä sanoin että en pääse kun telkasta tulee Mestareiden liigaa. Pari kertaa tämän jouduin sanomaan kunnes hän varmaan tajusi. Hän lopetti tämän lehtien jakelun aika pian sen jälkeen.
En väitä, etteikö epäkohteliaita, sosiaalisesti kömpelöitä ja muuten vain aneemisen epämotivoituneita kutsujen saajia olisi olemassa, mutta miettikää nyt silti, löytyisikö syy näille kuulemillenne urpoille tekosyille sieltä peilistä