Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kyttää syömisiäni ja kommentoi kokoajan kroppaani

Vierailija
01.06.2017 |

Ihan alkuun haluan sanoa, että en ole ylipainoinen vaan olen suhteemme alusta laihduttanut jo 12kg lievästä ylipainosta normaalipainoon. Olin siis isompi silloin, kun tutustuimme, mutta vasta nykyään mies on alkanut puhumaan siihen malliin että toivoisi minun laihtuvan lisää. Melkein joka kerta, kun syön jotain hyvää vähänkin, mies huomauttaa siitä ja on myös vähän väliä haukkumassa esim. ylipainoisia julkkiksia tai yleisesti lihavuutta. Itselläni on oikeasti hyvä itsetunto, ja kestän tiettyyn rajaan asti kaikenlaista kritiikkiä ja läpänheittoa, mutta jatkuva tarkkailun kohteena oleminen oman rakkaan taholta on alkanut ahdistaa. Esim. viimeksi kun olin lähdössä lenkille ja puin urheilutoppia päälle, mieheni tuli leikillään puristelemaan minua ylävatsasta, ja yllättyi kun siitä ei saanutkaan kunnolla kiinni. "Mä luulin että tässä ois enemmänkin löysää! Ehheh plöts plöts" ja luuli että ottaisin tuon kohteliaisuutena, kun en olekaan NIIN löysä kun hän luuli. Hän saattaa myös leikillään sanoa minua pullukaksi koska "se on niin hauskaa, kun tiedän että sulle voi sanoa niin kun oot niin vahva ettet loukkaannu sellaisesta!". Itse en vaan käsitä, mikä idea on jatkuvasti edes vitsillä arvostella minua vaikka en siitä loukkaantuisi ja olen itse tyytyväinen itseeni. Tuntuu. että mies on itse ajoittain epävarma itsestään ja purkaa omaa huonoa itsetuntoaan minuun tuolla tavoin. Hän ikään kuin testaa minua jatkuvasti, vaikkei itsekään kestäisi vastaavaa kommenttia itsestään. Tai ehkä juuri siksi testaakin.

Miten toimia? Olen puhunut miehelle suoraan ja myös pyytänyt lopettamaan läskivitsit. Puutun joka kerta myös epäkunnioittaviin puheisiin tai ilmauksiin muista ihmisistä. Olen tehnyt selväksi, että painoni ja syömiseni ovat oma asiani ja laihdutan vain jos itse haluan, en kenenkään käskystä. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Onko tämä edes painoon liittyvää vai paheneeko tällainen ajan kuluessa vaikka olisin kuinka kaunis ja hoikka? Muuten mies on ihana ja kehuu minua. Luulen että hän on jopa kateellinen monesta asiasta, ja siksi välillä kehuu, välillä arvostelee.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. Olen saanut painoa lisää n. 12kg 3 vuoden aikana ja kun tapasin olin hyvin alipainoinen sairauden takia. Nyt olen siis normaalipainoinen.

Mies huomauttelee syömisistäni varsinkin jos otan lisää ruokaa tai syön ns. jotakin hyvää. Mies kehuu ainoastaan silloin minua kun harrastan jotain liikuntaa. Toisaalta mies varmaankin heijastaa vaan omaan epävarmuuttaaan minuun, hänelle on tullut vatsaa ja muutenkin vähän löystynyt tässä muutaman vuoden aikana..

Vierailija
2/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selkeää henkistä väkivaltaa. Kaikkea fyysistä väkivaltaa edeltää aina tuoll6inen henkinen väkivalta, mutta vaikkei juuri teillä siihen päästäisikään, niin sillä on ihan yhä haitallinen vaikutus sinuun. Tuon tarkoitus on nujertaa itsetuntosi niin, että alat uskoa olevadi huono ja ettet kelpaa kellekään muulle ja se, että olet niin nujerrettu jonkin ajan päästä, ettet enää pysty eroamaan. Sitten ei tarvitse enää kys tyhmiä kuten miksi et lähtenyt ekasta lyönnistä. Huomaat, että väkivalta alkaa niin pikkuhiljaa ja niin vähitellen, ettei ole mitään ensimmäistä lyöntiä.

Jos olet jo niin alistettu, ettet pysty eroamaan, niin älä ainakaan hanki lapsia tuohon suhteeseen.

Googlaa henkinen väkivalta ja esim emotional abuse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuota teki oma isä ja lopulta kehittyi syömishäiriö. pyrin nykyään välttämään ihmisiä jotka puhuvat toisten kehoista noin. Nyt voin onneksi jo paremmin mutta kyllä se kielenkäyttö jotain pysyvää sai aikaan. Alunperin isä teki tuota vaan siis äidille mutta minun tullessa murrosikään kritiikkiä alkoi tulla itsellenikin.

Vierailija
4/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mind games. Hän murtaa itsetuntosi, tavalla tai toisella. Henkisestä fyysiseen väkivaltaan tai kontrollointion, kuten meillä oli käydä, ennen kuin havahduin.

Parisuhteen tulisi perustua molemminpuoliselle kunnioitukselle, ja tuollainen keskustelujen, pyyntöjen ja suoranaisten kieltojen jälkeenkin jatkaminen osoittaa jonkinlaista luonnevikaa. Tervepäinen ihminen olisi alun perinkin loukkaamatta puolisoaan tai viimeistään muuttaisi käytöstään huomatessaan törppöytensä.

Vierailija
5/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan toi kumppanilta aika surkeeta käytöstä.

Vierailija
6/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona samanlaista. Harkitsen lähtöä koska en halua mahdollisten muksujen saavan tulevaisuudessa tuosta esimerkkiä.

Vierailija
7/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ällö mies. Voisiko kokea jotenkin olonsa uhatuksi, jos sun itsetunto on hoikistumisen myötä parantunut?

Vierailija
8/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä jaksai pskan jauhajaa loputtomiin. Vähintäänkin muutaman ystävällisen pyynnön jälkeen alkaisin sitten keskustelemaan sen äijän kropasta. Tuskin kuitenkaan on mikään Nurejev...

Vierailija
9/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, ällö mies. Voisiko kokea jotenkin olonsa uhatuksi, jos sun itsetunto on hoikistumisen myötä parantunut?

Todennäköisesti näin. Olemme samalla alalla ja minulla on alkanut menemään paremmin kuin hänellä, olenkin siis yhtäkkiä meistä se varmempi ja "edellä". Hän on myöntänyt olevansa mustis ettei saa kaikkea huomiotani, ja varmaan itse sitä tiedostamattaan on alkanut juuri siksi testailemaan minua. Ymmärrän että häntä harmittaa kun minulla menee hetkellisesti paremmin, mutta silti koen että kyllä kumppanin puolesta pitäisi pystyä olemaan vain iloinen. Se että minulla menee hyvin vaikuttaa suhteeseemmekin vain positiivisesti kun olen iloinen jne, tai siis niin luulin. Oikeasti se on kai hyvä vain silloin kun miehellä menee yhtä lujaa. Ap

Vierailija
10/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on selkeää henkistä väkivaltaa. Kaikkea fyysistä väkivaltaa edeltää aina tuoll6inen henkinen väkivalta, mutta vaikkei juuri teillä siihen päästäisikään, niin sillä on ihan yhä haitallinen vaikutus sinuun. Tuon tarkoitus on nujertaa itsetuntosi niin, että alat uskoa olevadi huono ja ettet kelpaa kellekään muulle ja se, että olet niin nujerrettu jonkin ajan päästä, ettet enää pysty eroamaan. Sitten ei tarvitse enää kys tyhmiä kuten miksi et lähtenyt ekasta lyönnistä. Huomaat, että väkivalta alkaa niin pikkuhiljaa ja niin vähitellen, ettei ole mitään ensimmäistä lyöntiä.

Jos olet jo niin alistettu, ettet pysty eroamaan, niin älä ainakaan hanki lapsia tuohon suhteeseen.

Mä olen kyllä eri mieltä. Painosta huomauttelu on ikävää, mutta ei ole mun mielestä verrattavissa väkivaltaan. Oma mies tekee myös tätä, tuntuu se ikävältä, mutta en todellakaan ajattele noin. Itse olen sanonut jotain että "tosi ikävää että huomauttelet, oletko sitä mieltä että olen lihava? Itse tykkään ihan itsestäni. Suosittelen yrittämään samaa." Tiedän että mies rakastaisi vaikka lihoisin, mutta varmaan toivoo että en ja siksi huomauttelee... 😅 En tiedä, itselle ei koskaan tulis muelenkään sanoa hänelle ( tai kenellekkään oikeastaan) että "oho, tästä mahamakkarasta saa kiinni! " tmv.

Vierailija
11/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen väkivalta ei ole sama asia kuin fyysinen väkivalta, joten niitä ei ole tarkoituskaan vertailla.

Vierailija
12/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä eri mieltä. Painosta huomauttelu on ikävää, mutta ei ole mun mielestä verrattavissa väkivaltaan. Oma mies tekee myös tätä, tuntuu se ikävältä, mutta en todellakaan ajattele noin. Itse olen sanonut jotain että "tosi ikävää että huomauttelet, oletko sitä mieltä että olen lihava? Itse tykkään ihan itsestäni. Suosittelen yrittämään samaa." Tiedän että mies rakastaisi vaikka lihoisin, mutta varmaan toivoo että en ja siksi huomauttelee... 😅 En tiedä, itselle ei koskaan tulis muelenkään sanoa hänelle ( tai kenellekkään oikeastaan) että "oho, tästä mahamakkarasta saa kiinni! " tmv.

Kyllä se on erittäin tyypillistä henkistä väkivaltaa ihan yleiesti tutkimuksessa määrittelyssä mielessä.

Toki merkitystä on sillä, missä tarkoituksessa huomauttaa. Ap:n kuvaus on helppo määritellä väkivallaksi, koska mies tekee sen ilmeisenä tarkoituksena loukata ja nujertaa ap:ta.

Vierailija
13/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tuollaisen tyypin kanssa, ei edes minua tarvitsisi nälviä, jo tuo muiden arvostelu/haukkuminen riittäisi.

Vierailija
14/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää naiset itsenne hoikkina. Niin yksinkertaista se on. Naisten itsekuri esimerkiksi herkkujen suhteen on yleensä huonompi kuin miesten, joten lihavuudesta saakin huomautella.

Vierailija
15/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää naiset itsenne hoikkina. Niin yksinkertaista se on. Naisten itsekuri esimerkiksi herkkujen suhteen on yleensä huonompi kuin miesten, joten lihavuudesta saakin huomautella.

Kiitos päivän nauruista :DDD

Vierailija
16/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se painosta huomautteleminen menee naisilla niin tunteisiin? Ikävää joo, mutta puolustakaa itseänne. Ei tuollaista tartte kuunnella. Jos mies muuten mukava niin kyllä tuollaisesta luulisi pääsevän yli. Jos kolahtaa liikaa tunteisiin niin voisiko asiaa auttaa laihduttaminen..? En tiedä, pohdin vain!

Ihan kamalaa lynkkausta kun täällä heti akkalauma huutaa että "henkistä väkivaltaa, jätä se!" Jos mies ei vaan oikeasti tarkota millään ilkeällä, on vaan ns. putkiaivo...

Vierailija
17/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän sitä on laihdutettu jo paljon, ja aion hyvässä kunnossa pysyäkin mutta ihan itseni takia enkä siksi että mies niin toivoo tai käskee. Varsinkin kun tässä suhteessa minä olen meistä se edustavampi, ja miestä paremman näköinen lievästi ylipainoisenakin. Mies on todella hoikka ja urheilee enemmän kuin minä, mutta ei saa yhtä paljon huomiota ja sehän häntä nyt risoo. Olen myös sanonut hänelle että jos hän toivoo kumppaniksi jotain kilpaurheilijaa ja 100% terveysintoilijaa, kannattaa ottaa jo valmiiksi sellainen nainen. Minä pidän liikkumisesta, mutta tykkään myös herkutella eikä mies voi minua muuksi muuttaa; sen voin tehdä ainoastaan itse mutta en edes HALUA lopettaa herkkuja kokonaan, ainut tavoite on pysyä normaalipainossa, terveenä ja perushyvässä kunnossa! Ap

Vierailija
18/37 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokoajan kroppa" 😂

Vierailija
19/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on huolissaan asemastaan, ja yrittää pitkäjänteisellä loukkausten viljelyllä nujertaa itsetuntosi. Sinulla on vielä hyvä itsetunto ja jaksat vastustaa miestä, mutta todennäköisesti mies jatkaa niin kauan, että et enää jaksa puolustautua, ja pikkuhiljaa hän onnistuu murentamaan itsetuntosi. Jolloin olet jo niin nujerrettu ettet enää pysty lähtemään. Selkeästi kyseessä on henkinen väkivalta.

Suosittelen harkitsemaan vakavasti eroa. Ei parisuhteessa kuulu joutua kuuntelemaan morkkaamista. Ja jos mies ei kunnioita pyyntöäsi lopettaa, ei hän kunnioita sinua muutenkaan. Ilman kunnioitusta suhde ei toimi, eikä siinä kannata silloin olla. Itse en kyllä kyksenisi kunnioittamaan tuollaista miestä, ja eroaisin jo senkin vuoksi.

Vierailija
20/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauza kirjoitti:

Henkinen väkivalta ei ole sama asia kuin fyysinen väkivalta, joten niitä ei ole tarkoituskaan vertailla.

No olipas harvinaisen reikäpäinen kommentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä