Hiusten kotivärjäys markettiväreillä. Miksi?
Mitä tummempaan jouduttu, sitä pidemmällä ollaan kierteessä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Tälllä voisinkin alkaa värjätä kulmakarvat jos en pitkiä hiuksia saa yksinäni värjättyä.
Hiusväriallergia iskee viiveellä ja uhkaa terveyttä – tunnista oireet
http://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/hiusvariallergia-iske…
Minä päätin vuosien markettivärikierteen ja sen jälkeen vuosien luonnollisen hiustenvärin jälkeen lopulta lähteä kampaajalle, niin tulee "kunnollinen" ammattilaisen laittama väri. Eka käynti maksoi 140 e, lopputuloksena päälaelta punainen ja sivuilta ruskea tukka (!), ja kaikki väri lähti parissa viikossa. Harmitti ihan hiukan, kun olen aika pienituloinen. Parin kuukauden päästä uskaltauduin toiselle kampaajalle (90 e), lopputuloksena paljon tummempi tukka kuin oli tarkoitus, mutta taas väri huuhtoutui lähes täysin pois noin kuukaudessa. Siitä pari kuukautta eteenpäin oli pakko mennä taas (eri) kampaajalle, kun tukka oli niin kammottava. Tällä kertaa lopputulos oli hyvä (tukkaa vaalennettiin tumman värin sijaan), mutta hintaa oli taas semmoinen 130 e. Eli noin puolen vuoden aikana mennyt enemmän rahaa kampaajalla juoksemiseen kuin sitä ennen varmaan viiden vuoden aikana yhteensä. Ymmärrän joo että kun hiuksia ei ole värjätty vuosiin ja ovat tosi hyvässä kunnossa niin se väri ei välttämättä kerrasta pysy. Mutta kyllä taidan jatkossa ostaa 8 e markettivärin, kun ei tuo lopputulos ole yhtään sen varmempi kampaamossakaan.
Ja opiskeluaikoina en kyllä ymmärtänyt miten KENELLÄKÄÄN oli varaa käydä kampaajalla värjäyttämässä, sehän oli kuukauden budjetti se hinta...
"Cultivator’s Organic Herbal Hair Colors on laadukas luonnollinen hiusvärisarja, joka sisältää patentoituja värisekoituksia luonnollisista vaaleista hehkuviin punaisiin, täyteläisiin ruskeisiin ja intensiiviseen mustaan. Sarjan kasviväreillä on erinomainen peittokyky ja värinkesto. Jokainen Cultivator’s -hiusväri sisältää lisäksi aloe veraa, joka hoitaa hiusta ja tekee hiuksista pehmeät ja paksun tuntuiset. Kauniin sävyn lisäksi Cultivator’s tuo hiuksiin upean kiillon. Cultivator’s -hiusvärit eivät läpivärjää hiusta vaan väri syntyy hiuksen pinnalla, hiuksen rakennetta vahvistaen ja hiuksien vivahteikkuutta korostaen.Värit ovat puolikestovärejä ja lähtevät asteittain hiuksista pesujen myötä. Kasvipigmentteinä on käytetty mm. hennaa, cassiaa, kamomillaa, eukalyptusta ja hibiskusta. Ne toimivat yhdessä hiusten luonnollisen pigmentin kanssa, jolloin lopulliseen väriin vaikuttavat hiusten pohjaväri, aiemmat kemialliset käsittelyt, värjäyksen vaikutusaika, sekä värjäyksessä käytetty lämpötila. Värit eivät sisällä kemiallisia hapetteita, joten ne eivät vaalenna hiusta. Kasviväreillä on kuitenkin mahdollista kirkastaa omaa vaaleaa sävyä, häivyttää tyvikasvua ja tuoda vaaleaan hiukseen uutta sävyä. Tuotteiden raaka-aineet ovat peräisin Cultivator’sin omilta luomuviljelmiltä. Värisävyt ovat 100 % kasvipohjaisia ja niiden valmistuksen hiilijalanjälki on nolla. Tuotteet eivät sisällä synteettisiä kemikaaleja, peroksideja, ammoniakkia, PPD:tä, parabeeneja, resorsinolia, geenimuunneltuja ainesosia tai muita luonnolle ja ympäristölle haitallisia ainesosia. Tuotteet ovat vegaaneja ja eläinkokeettomia. Tuotteet on testattu dermatologisesti Euroopassa. Cultivator’s -kasviväreillä on lisäksi seuraavat sertifoinnit: Certified Organic NPOP, USDA NOP, EU, COSMOS Organic, Kosher, Halal, Cruelty free ja Non-GMO."
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön, jolla oli jo 4-vuotiaana värjätyt hiukset. Eikö vanhemmat vain tajua näitä värien vaaroja.
no huh huh
Vierailija kirjoitti:
Marketti- ja kampaamoväreissä ei ole mitään eroa kemiallisesti. Ne tulevat samoilta valmistajilta ja samoilta tehtailta. Niissä on ne samat myrkyt, samat allergisoivat sekä herkistävät kemikaalit.
Ainoa ero taitaa olla se, että marketteihin on alkanut tulla yhä enemmän näitä ammoniakittomia värejä, jotka eivät haise yhtä voimakkaasti mutta ammoniakki on niissä korvattu vielä haitallisemmilla kemikaaleilla. Kampaamoissa ymmärtävät olla käyttämättä näitä. Mutta jos osaa noita varoa, niin en minäkään usko että niissä väreissä on minkään maailman eroja.
"Kauneuden" takia ei kannata pilata terveyttään ja / tai lastensa terveyttä. Hiusvärien kemikaalit ovat luonnollekin erittäin haitallisia. Eivät nykyaikaisetkaan vedenpuhdistamot saa poistettua kaikkia myrkkyjä vedestä. Värien valmistamisprosessit saastuttavat myös luontoa.
Hiusvärit ovat K-16-aineita: Turvaväli värjäyksessä on pitkä
http://www.iisalmensanomat.fi/news/hiusvrit-ovat-k-16-aineita-turvavli-…
Nuorten hiusten kotivärjäys rehottaa yhä villimpänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen värjännyt hiukset miljoona kertaa, mutta en ikinä kampaajalla enkä kenenkään avustuksella. Aina olen saanut kehuja miten hyvin olen värjännyt. Värjään aina kestovärillä tummaksi tai mahongiksi eikä tässä mitään "kierrettä" ole. Pesen hiuksia niin paljon, että väri lähtee aina hetkessä pois ja vain hyvin tarkasti tutkailemalla voi havaita tyvikasvun. Näin on ollut aina. Minun hiuksiini värit eivät jämähdä tiukasti.
Mulla on kans yks tällainen kaveri, joka kehuskelee kuinka hyvin saa värjättyä hiuksensa ja aina kaikki kehuu. En kehdannut sanoa, että olin kyllä jo kerran (aikaisemmin siis) ihmetellyt mielessäni huonoa värjäystä takatukassaan (väri oli epätasaisesti).
Tällaista kuullessaan osaa iloita siitä ettei itsellä ole kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on kampaajan värillä ja markettivärillä?
Ainakin kampaajan väri huuhtoutuu usean pesun ajan pois. Tuntuu olevan liukenevampaa so. heikommin päässä pysyvää.
Et voi olla noin tollo?
Kampaamoväri on suunniteltu värjäämään se kaikkein paksuin ja karhein tukka. Luuletko todella, että hento suomihius tai edes paksu suomihius kuuluu värjätä samalla hapetteella kuin paksu ja karhea Etelä-Euroopan hius? hius kärsii siitä todella paljon, vaikka terve hius sen kerran pari kestääkin. Liian vahvat hapetteet kuitenkin aukaisevat hiussuomuja liikaa, mikä taas kuivattaa hiusta. Ongelma tästä tulee varsinaisesti silloin, jos väriä haluaa vaihtaa tai jopa vaalentaa... hiukset voi olla äkkiä entiset.
Lisäksi värien sekoittaminen on kaiken a ja o. Itselleni ei ainakaan valmissekotteiden mittasuhteet useinkaan toimi vaa lämmin on liian lämmin (vaikka kaipaisi lähinnä extra peittoa) jne. Ja ei, en ole kampaaja vaan ihan perus kuluttaja.
Kyllä kaupanväreilläkin voi saada kivoja tuloksia, kunhan tekee kaikkensa, ettei tule täyspeittävää "värikypärää", epäsopivia suhteita kylmän ja lämpimän välillä, väärä hapete jne. Suomalaisen kannattaa myös usein suosia kevytvärejä.
Juu kiitos vaan ilkeästä henkilöön käyvästä vastauksesta!
Tähän mennessä "marketväreillä" on tullut riittävän hyvä lopputulos. Ymmärrän kyllä, jos kampaajia kenkuttaa kun asiakkaat itse värjäävät ja ovat tyytyväisiä...
Paitsi, etten ole kampaaja vaan IT -alalla. Lähinnä en voi käsittää, miten voi olla niin mauttomia ja tyylitajuttomia värjäystuloksia eikä oteta peruasioita edes huomioon, kuten sen hiusvärin sovittaminen omaan ihonväriin ja oikean lämpöisyysasteen valinta esimerkiksi. Tähän on melko haastavaa olla vastaamatta ilkeästi.
Mua aina huvittaa miten naisten maailmassa arvotetaan kosmetiikassa "markettituotteet" ja kunnon tuotteet. Kampaajakin on lähestulkoon kuin lääkäri, ammattilainen jonka tuotteet tekevät hyvää vaan :D
Mä en usko että kosmetiikassakaan on yhtään sen kummempi tuo markettituotteiden ja ns. laatutuotteiden ero. Samaa kakkaa kalliimmassa purkissa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina huvittaa miten naisten maailmassa arvotetaan kosmetiikassa "markettituotteet" ja kunnon tuotteet. Kampaajakin on lähestulkoon kuin lääkäri, ammattilainen jonka tuotteet tekevät hyvää vaan :D
Mä en usko että kosmetiikassakaan on yhtään sen kummempi tuo markettituotteiden ja ns. laatutuotteiden ero. Samaa kakkaa kalliimmassa purkissa vaan.
Kai sen nyt perusälykin kertoo, että hapetetaso pitää olla ihan erilainen erilaisiin hiuksiin ja värjäystuloksiin? Ei kyse ole siitä, että se markettituote on huono vaan siitä, ettei se ole 90% tapauksissa sopiva. Miksi ette osta ammattivärejä ja laita niillä? Hinta on sama, saa sekoittaa oikeanlaisen värin sekä halutun hapetteen. Niin ainakin itse teen ja ei tule mauttomia värikypäriä. Värien sekoittaminen taas on erittäin helppoa, googlella löytyy lukematon määrä tietoa (menee ehkä 15-30min, jonka jälkeen sen sitten osaa).
Oletteko miettineet sitä, että kotivärjääjä voi olla esim. oman koulutuksensa, ammattinsa ja kiinnostuksensa puolesta huomattavasti mahdollisesti peruskoulukemian ja jonkun hassun oppikirjan pohjalta ammattiin ponnistavaa kampaajaa valistuneempi kemikaaliturvallisuusasioissa. Samoin kotivärjääjä voi olla kätevämpi käsistään ja hänellä voi olla parempi värisilmä kuin kampaajilla, jos taustalla on taiteellista taipumusta ja harrastuneisuutta.
Perusvärjäys ei lopulta mitenkään huikean vaikea suoritus teknisesti ole, vaalennuksissa varsinkin toki täytyy vaikutusaikoja kytätä. Muualla maailmassa, jossa kampaajaksi opetellaan työssä, nämä ovat niitä hommia, jotka annetaan samppoopesun ja lattianlakaisun jälkeen ensimmäisenä harjoittelijoille. Leikkaamaan tai vaikka kampauksia tekemään pääsee vasta, kun värjäyksen osaa.
Ekokampaaja keittää värin vaikka punaviinistä
http://yle.fi/uutiset/3-5310678
"Biologinen tuote hajoaa luonnossa, ja myös siis ihmisen kehossa. Terveyden kannalta on uskoakseni hyvä, että ei saastuta ylimääräisillä kemikaaleilla itseään tai luontoa. Ihon ja hiuspohjan kautta kemikaalit menevät verenkiertoon, ja voivat ennen pitkää aiheuttaa esimerkiksi allergioita, Andersson sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt perusälykin kertoo, että hapetetaso pitää olla ihan erilainen erilaisiin hiuksiin ja värjäystuloksiin? Ei kyse ole siitä, että se markettituote on huono vaan siitä, ettei se ole 90% tapauksissa sopiva. Miksi ette osta ammattivärejä ja laita niillä? Hinta on sama, saa sekoittaa oikeanlaisen värin sekä halutun hapetteen. Niin ainakin itse teen ja ei tule mauttomia värikypäriä. Värien sekoittaminen taas on erittäin helppoa, googlella löytyy lukematon määrä tietoa (menee ehkä 15-30min, jonka jälkeen sen sitten osaa).
En mä värjää ollenkaan. Ei kiinnosta myrkyttää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet sitä, että kotivärjääjä voi olla esim. oman koulutuksensa, ammattinsa ja kiinnostuksensa puolesta huomattavasti mahdollisesti peruskoulukemian ja jonkun hassun oppikirjan pohjalta ammattiin ponnistavaa kampaajaa valistuneempi kemikaaliturvallisuusasioissa. Samoin kotivärjääjä voi olla kätevämpi käsistään ja hänellä voi olla parempi värisilmä kuin kampaajilla, jos taustalla on taiteellista taipumusta ja harrastuneisuutta.
Perusvärjäys ei lopulta mitenkään huikean vaikea suoritus teknisesti ole, vaalennuksissa varsinkin toki täytyy vaikutusaikoja kytätä. Muualla maailmassa, jossa kampaajaksi opetellaan työssä, nämä ovat niitä hommia, jotka annetaan samppoopesun ja lattianlakaisun jälkeen ensimmäisenä harjoittelijoille. Leikkaamaan tai vaikka kampauksia tekemään pääsee vasta, kun värjäyksen osaa.
Ja yleensäkin ihminen tietää yleensä, mikä hänelle itselleen sopii. En ikinä antaisi kampaajalle vapaita käsiä tehdä, mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä värjää ollenkaan. Ei kiinnosta myrkyttää itseäni.
No älä sitten kirjota tänne ja sotkea keskustelua :D mene pois
Se olisi kyllä kätevää peittää harmaantuvat hiuksensa eikä tarvitsisi pestäkään joka toinen päivä kuten nyt. Alan siis käyttää huivia ja mummomekkoa.