Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Ruusulankadun asukas avautuu läheisestä päihdehoitolasta, ahdistaa ja pelottaa

Vierailija
01.06.2017 |

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005234203.html

Teksti:
Asun Ruusulankadulla ja olen huolissani turvallisuudestani. Tuntuu, että varsinkin lämpimämpien ilmojen myötä Ruusulankatu 10:n asukkaiden käytös on muuttunut entistä levottomammaksi.

En haluaisi soittaa hätänumeroon niin usein kuin nyt joudun. Välillä joudun vaihtamaan kadun toiselle puolelle, ja muutaman kerran olen joutunut ottamaan juoksuaskeleita uhkaavien tilanteiden takia.

Myös materiaalista haittaa tapahtuu: polkupyöriä varastetaan, graffiteja maalataan ja olen nähnyt, kuinka roskis heitetään auton kylkeen. Todistan näitä tilanteita omin silmin ja näen myös, mihin rakennukseen nämä henkilöt menevät. Materiaa enemmän vaivaa kuitenkin turvattomuus.

Asumispalveluiden tarjoaminen päihteiden käyttäjille ei mielestäni ratkaise ongelmien syitä. Tällä tavoin vastataan pelkkiin seurauksiin. Peräänkuulutan päihdekuntouttamista.

Sosiaali- ja terveysministe­riön mukaan kuntoutuksen tavoitteena on edistää ihmisen toimintakykyä, itsenäistä selviytymistä, hyvinvointia, osallistumismahdollisuuksia ja työllistymistä. En usko päihteiden käyttämisen auttavan näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Aina paras ratkaisu ei ole loputon ymmärtäminen, vaan joskus tarvitaan asioihin puuttumista. On halvempaa tarjota pelkkä asunto päihdekuntoutuksen sijaan, mutta samaan aikaan näistä ”säästöistä” maksavat muut osapuolet. Poliisien resurssit menevät häiriötilanteiden hoitamiseen ja lähikaupat kärsivät varkauksista.

Haluan kuitenkin, että asunnottomien oikeuksista huolehdittaisiin, mutta en ymmärrä, miten heillä voi olla mahdollisuus jatkaa päihteiden käyttöä asunnon saamisen jälkeen. Erityisesti tämä tuorein tapaus, jossa asuntolasta on löydetty matkalaukkuun pakattu ruumis, todella järkyttää minua.

Päihdeongelmaiset asukkaat selvittelevät usein välejään vain keskenään, mutta joskus täysin ulkopuolinen henkilö voi joutua kohteeksi.

Kuinka pitkälle asioiden pitää mennä ennen kuin niihin puututaan?

Ruusulankadun asukas

Itse ihmettelen, miksi asuntolassa saa käyttää vapaasti päihteitä..

Kommentit (263)

Vierailija
41/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limuviinat kauppoihin.

Ihan tiedoksesi vaan, ovat olleet siellä jo vuosien ajan. Se, että jatkossa saisi myydä muutaman kymmenyksen vahvempaa, eikä enää pelkästään käymisteitse valmistettuja, ei muuta mitään mihinkään suuntaan. Alkoholistejahan ei limuviinat hetkauta suuntaan eikä toiseen, he käyttävät hieman toisenlaisia tuotoksia.

Lueppa tarkasti tuon ex nistin viesti. Sinun politiikkasi riistää ei vapauta. Koeta ymmärtää ettei noille tapauksille haluta antaa sitä vahvempaa käteen kun riittävästi tulee ongelmia jo tästä miedommastakin. Eli aivan turhaan puolustelet limuviinojen kauppasaataavuutta saivartelija. 

Vierailija
42/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kadulla pyörii kaikkiin kellonaikoihin jos jonkinlaista seikkailijaa, ja maassa lojuu tällä seudulla poikkeuksellisen paljon ruiskuja. Sekavuustiloissaan nurkissa pyörivät ihmiset ovat siis arkipäivää, mutta itse en ole milloinkaan kokenut heitä uhkana. Juttu tuntuu turhalta päihdeongelmaisten demonisoinnilta."

Kiva ettei Tapani Hesarin kommenteissa näe maassa lojuvia neuloja uhkana. Jostain syystä minä pikkulasten äiti näen. Voi kun minä nimby demonisoin ruiskuja ja rajoitan lasteni elämää, kun tahdon, että he kasvavat aikuiseksi ilman hepatiittia.

Ruisku tuskin on ongelma, neula olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töölössä taitaa olla enemmän nimbyjä.

Mutta kommenttiboksia lukiessa voi kyllä kaivaa popcornit esiin. Että voisko ne kaikki päihteenkäyttäjät vaikka kuormurilla kärrätä jonnekin laitakaipungin varastoon, ja vielä muualle Suomeen. Siellä saisivat olla keskenään. Rakentavia ideoita:D

No kyllä minäkin nimbyilisin jos naapurustossa olisi tuollainen meno. Etenkin jos tulee ruumiita.

Haluamatta vähätellä ikäviä fiiliksiä, mietin, onko silti perusteltua kokea uhkaa näistä asukeista. Haittaa heistä silti on, se on kiistatonta.

Minusta on perusteltua kokea uhkaa, kun vieras ihminen on käyttäytyy aggressiivisesti. Ihan oikeasti, kyse ei ole siitä että tavallisia mielenterveyskuntoutujia, vähän resuisesti pukeutuneita tai ex-käyttäjiä pelättäisiin. Päihteettömät ja tavalliseen elämään haluavat ovat tervetulleita Töölöön. Ruusulankadun ongelma on, että monella kuntoutujista on vankilakierre päällä eikä pienintäkään halua kuntoutua.

Minun lähikauppani on Piritorin S-market. Siellä kaupan edessä on aina tällaista porukkaa. Muuttaessa tähän kiinnitin enemmän huomiota, nykyään en enää edes mieti. Välillä örisevät ja rähjäävät siellä keskenään ja pöllivät S-marketista. En koe turvattomuutta, toki en nyt porukasta niin tykkääkään, olen lähinnä tottunut. Toisaalta metrolla on vartijat ja pollaritkin käyvät säännöllisin väliajoin tarkastamassa, että kaikki Piritorilla on kondiksessa. Ehkä siis turvallisuudentunteeni tulee siitä?

Kalliossa on myös jotenkin parempi yhteisöllisyydentunne, jos jotain sattuu, ehkä se on toinen tekijä, mikä puuttuu Töölöstä.

Vai että yhteisöllisyydentunne. Kalliossa asuu nuoria halvoissa pikkuyksiöissä, Töölössä asuu perheellisiä satojen tuhansien omistusasunnoissa. Ilmankos varkaudet ei haittaa, jos ei itse omista mitään.

Vierailija
44/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauroin katketakseni kun tuo siirrettin Kurvista Töölöön. Miksi muuten noi nistit saavat aina parhaimmat paikat kaupungista? Eikö heitä voisi asuttaa jossain metsässä pois ihmisten näköpiiristä?

Luettelisitko ne kaikki parhaimmat paikat kaupungista, jotka nistit ovat saaneet?

Munkkisaaressa Eiran vieressä on myös joku nistien paikka. Siellähän se Armankin kävi kuvaamassa sitä narkkijaksoa. Niin eli Eiran vieressä Helsingin kantakaupungissa = on todella hyvä sijainti.

Vierailija
45/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en silti ymmärrä, miksi ehdotetaan, että tuollainen voisi ennemmin olla "jossain lähiössä". Niin kuin anteeksi, että "olen parempi ihminen, joten ei tänne minun kulmilleni kiitos, mutta jossain lähiössä tämmöinen voi olla"...ööh?

Voihan luetunymmärrys.

Kirjoittaja peräänkuuluttaa päihdekuntoutusta. Ei sitä että paikka pitäisi siirtää johonkin lähiöön.

Vierailija
46/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko joku tietämään, miksi asuntolassa saa käyttää päihteitä vapaasti?

Joissain asuntoloissahan ilmeisesti ei saa.

Että kattoon pään päälle on oikeutettu vain, jos on raitis?

Mutta olen kyllä käsittänyt, että kyseisen, ehkä liian suuren,  ja siksi hallitsemattoman yksikön toiminta ollaan lopettamassa. Vaatisi varmaan enemmän henkilökuntaa ja muuta tukea asukkaille tuollainen toiminta ylipäätään. Diakonissalaitoksella ainakin on myös asuntoloita, joissa ei vaadita täydellistä päihteettömyyttä. Niistä ei moisia ongelmia ole koitunut.

Vierailija
47/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kadulla pyörii kaikkiin kellonaikoihin jos jonkinlaista seikkailijaa, ja maassa lojuu tällä seudulla poikkeuksellisen paljon ruiskuja. Sekavuustiloissaan nurkissa pyörivät ihmiset ovat siis arkipäivää, mutta itse en ole milloinkaan kokenut heitä uhkana. Juttu tuntuu turhalta päihdeongelmaisten demonisoinnilta."

Kiva ettei Tapani Hesarin kommenteissa näe maassa lojuvia neuloja uhkana. Jostain syystä minä pikkulasten äiti näen. Voi kun minä nimby demonisoin ruiskuja ja rajoitan lasteni elämää, kun tahdon, että he kasvavat aikuiseksi ilman hepatiittia.

Olen kerännyt neuloja omalta asuinalueeltani, Tapanilasta. Mikä tekee sen erilaiseksi?  Vaikka nykyään on neulanvaihtopisteet, niin luulen ettei ole paikkaa josta ei neuloja voisi löytyä. En minäkään halua niitä neuloja mihinkään. En tiedä miten sen asian voisi muuttaa.

Vierailija
48/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kommenttiboksia lukiessa voi kyllä kaivaa popcornit esiin. Että voisko ne kaikki päihteenkäyttäjät vaikka kuormurilla kärrätä jonnekin laitakaipungin varastoon, ja vielä muualle Suomeen. Siellä saisivat olla keskenään. Rakentavia ideoita:D

No kyllä minäkin nimbyilisin jos naapurustossa olisi tuollainen meno. Etenkin jos tulee ruumiita.

Haluamatta vähätellä ikäviä fiiliksiä, mietin, onko silti perusteltua kokea uhkaa näistä asukeista. Haittaa heistä silti on, se on kiistatonta.

Minusta on perusteltua kokea uhkaa, kun vieras ihminen on käyttäytyy aggressiivisesti. Ihan oikeasti, kyse ei ole siitä että tavallisia mielenterveyskuntoutujia, vähän resuisesti pukeutuneita tai ex-käyttäjiä pelättäisiin. Päihteettömät ja tavalliseen elämään haluavat ovat tervetulleita Töölöön. Ruusulankadun ongelma on, että monella kuntoutujista on vankilakierre päällä eikä pienintäkään halua kuntoutua.

Minun lähikauppani on Piritorin S-market. Siellä kaupan edessä on aina tällaista porukkaa. Muuttaessa tähän kiinnitin enemmän huomiota, nykyään en enää edes mieti. Välillä örisevät ja rähjäävät siellä keskenään ja pöllivät S-marketista. En koe turvattomuutta, toki en nyt porukasta niin tykkääkään, olen lähinnä tottunut. Toisaalta metrolla on vartijat ja pollaritkin käyvät säännöllisin väliajoin tarkastamassa, että kaikki Piritorilla on kondiksessa. Ehkä siis turvallisuudentunteeni tulee siitä?

Kalliossa on myös jotenkin parempi yhteisöllisyydentunne, jos jotain sattuu, ehkä se on toinen tekijä, mikä puuttuu Töölöstä.

Vai että yhteisöllisyydentunne. Kalliossa asuu nuoria halvoissa pikkuyksiöissä, Töölössä asuu perheellisiä satojen tuhansien omistusasunnoissa. Ilmankos varkaudet ei haittaa, jos ei itse omista mitään.

Osittain totta. Mutta kyllä Kalliossakin on omistusasuntoja ja perheitä ja muitakin kuin vain nuoria pikkuyksiöissä. Ehkä Töölössä kuitenkin suurten asuntojen ja porvariston osuus on suurempi. Mutta ehkä olet oikeassa siinä, että kirpaisee se eri tavalla, kun töölöläisen bemaria naarmutetaan kuin että kalliolaisen kadulla olevaa edullisemman hintaluokan autoa naarmutetaan.:)

Piruilusta huolimatta olen myös aidosti kiinnostunut siitä, miksi töölöläisiä tuntuu narkkarit pelottavan ja ärsyttävän astetta enemmän kuin kalliolaisia. Onhan Kalliossakin Alppikadun asuntola eikä siitäkään ole jatkuvaa valitusta.

Vierailija
49/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limuviinat kauppoihin.

Ihan tiedoksesi vaan, ovat olleet siellä jo vuosien ajan. Se, että jatkossa saisi myydä muutaman kymmenyksen vahvempaa, eikä enää pelkästään käymisteitse valmistettuja, ei muuta mitään mihinkään suuntaan. Alkoholistejahan ei limuviinat hetkauta suuntaan eikä toiseen, he käyttävät hieman toisenlaisia tuotoksia.

Lueppa tarkasti tuon ex nistin viesti. Sinun politiikkasi riistää ei vapauta. Koeta ymmärtää ettei noille tapauksille haluta antaa sitä vahvempaa käteen kun riittävästi tulee ongelmia jo tästä miedommastakin. Eli aivan turhaan puolustelet limuviinojen kauppasaataavuutta saivartelija. 

Minun "politiikkani" riistää??? Minkälainen ihminen päästelee suustaan tuollaisia, kun minä kerroin ainoastaan kylmän faktan, en politisoinut yhtään mitään? 

Limuviinat siis ovat olleet kaupoissa ihan vapaasti saatavilla jo vuosien ajan, ovat vain olleet käymisteitse valmistettuja. Uuden lain myötä ne muuttuisivat muutaman kymmenyksen verran, eivät siis käytännössä juuri lainkaan. Se ei vaikuttaisi yhtään mihinkään ja on naurettavaa ja samalla erittäin surullista, että joku vertaa limuviina-asetuksen muuttamista johonkin nistihommiin. 

Vierailija
50/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkaat ovat varmasti niitä kaikkein hankalimpia, koska mielenterveyden ongelmat ovat yksi kriteeri.  Luultavasti kaikilla päihderiippuvaisilla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia, mutta tässä tapauksessa se on asunnon saannin ensimmäinen edellytys. Se ehkä lisää levottomuutta ja arvaamattomuutta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi joku toinen paikka olisi parempi kuin tuo? Tuolla alueellahan liikkuu enemmän ihmisiä kuin jossain syrjemmässä, joten se on yksi turva. Joku liikkuja voi soittaa poliisit tai mitä apua tarvitaankin. 

Vierailija
51/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauroin katketakseni kun tuo siirrettin Kurvista Töölöön. Miksi muuten noi nistit saavat aina parhaimmat paikat kaupungista? Eikö heitä voisi asuttaa jossain metsässä pois ihmisten näköpiiristä?

Luettelisitko ne kaikki parhaimmat paikat kaupungista, jotka nistit ovat saaneet?

Munkkisaaressa Eiran vieressä on myös joku nistien paikka. Siellähän se Armankin kävi kuvaamassa sitä narkkijaksoa. Niin eli Eiran vieressä Helsingin kantakaupungissa = on todella hyvä sijainti.

"Joku nistien paikka". Nyt on faktojentarkistaja äänessä. Oliko tässä kaikkki kaupungin parhaat paikat? Kerro toki loputkin.

Vierailija
52/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata sitä, että päihdeongelmaiset sijoitetaan "teollisuushalliin keskelle metsää pois muiden silmistä", mutta en silti voi käsittää, että näitä asuntoloita rakennetaan koko maan arvokkaimmille paikoille, kun on täysin selvää, että alueen neliöhinta ei vaikuta mitenkään asukkaiden toipumiseen tai vähennä häiriökäyttäytymistä. Hajasijoittelu on mahdollista myös kauempana Helsingin keskustasta. 

Vierailija
53/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en silti ymmärrä, miksi ehdotetaan, että tuollainen voisi ennemmin olla "jossain lähiössä". Niin kuin anteeksi, että "olen parempi ihminen, joten ei tänne minun kulmilleni kiitos, mutta jossain lähiössä tämmöinen voi olla"...ööh?

Voihan luetunymmärrys.

Kirjoittaja peräänkuuluttaa päihdekuntoutusta. Ei sitä että paikka pitäisi siirtää johonkin lähiöön.

Alkuperäisessä kirjoituksessa ei ehdoteta näin, mutta Hesarin kommenteissa ja tässäkin keskusteluissa ollaan monessa kommentissa sitä mieltä, että "ihan sama mihin sen tungette mutta tunkekaa se asuntola jonnekin, jossa nämä tyypit ei näy minun elämässäni". Otin siis kantaa siihen, kuinka järkevää se toive lopulta on.

Vierailija
54/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vihervasemmistolaiset voi ottaa noita omalle alueelleen? Jos on kerran niin suuri voimavara ja rikkaus

Rikkaus-retoriikasta tunnistaa, ettei faktoilla ole niin väliä.

Todellisuudessa Helsingin arvoalueiden asukkaat eivät keskimäärin ole arvoiltaan oikeistokonservatiiveja.

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005197098.html

Vierailija
55/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kova isku, kun äänestää kokoomuksen Helsingin päättäjäksi ja saa kiitokseksi alkoholistien asuntolan. Satojen tuhansien omistusasunto.... nyyh!

Vierailija
56/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vihervasemmistolaiset voi ottaa noita omalle alueelleen? Jos on kerran niin suuri voimavara ja rikkaus

Rikkaus-retoriikasta tunnistaa, ettei faktoilla ole niin väliä.

Todellisuudessa Helsingin arvoalueiden asukkaat eivät keskimäärin ole arvoiltaan oikeistokonservatiiveja.

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005197098.html

Kiinnostaisi myös lähde, kuka muka on sanonut vakavia päihdeongelmia voimavaraksi ja rikkaudeksi :D Taitaa olla ihan vahtoehtoisia faktoja.

Vierailija
57/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä menevät nykyään aina saman kaavan mukaan. Tietyt tahot hyötyvät erittäin runsaasti näistä yhteiskunnan "Raneista", eikä tarkoitus ole ollenkaan kuntoutus, vaan ylläpito. Kuka nyt lypsävän lehmän tappaisi. Yleisön suuntan nämä ns. laupiaat samarialaiset jeesustelevat yhteiskunnan vähäosaisista syrjityistä kassakilinän säestäessä hyminää. 

Enpä olis kyllä ikinä uskonut, että tällainen hanke menee läpi yhdellä Hesingin kalleimmilla alueilla, mutta uups vaan, kun meni. Kärsijänä näissä ovat aina ne, jotka kynsin hampain yrittävät pitää systeemiä käynnissä eli ne kuuluisat veronmaksajat, yhteisön todelliset sosrsitut. Henkilöä, joka  käy töissä ja maksaa veronsa pidetään nykyään vähintäänkin epäilyttävänä.

Vierailija
58/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odinin porukka pitäisi saada turvaamaan normaalikansalaisen turvallinen liikkuminen tuolla töölössä. Ainiin, mutta nehän ova itse juuri näitä päihdeasiakkaita.

Vierailija
59/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään ei ole mitään vihervasemmistolaisten alueita. Ne sijoitetaan sinne missä näitä tapauksia muutenkin pyörii koska siellä ne kohtaavat parhaiten nämä palvelut. Jos ne sijoitetaan viher-alue 3 lle niin he eivät yksinkertaisesti pysy siellä vaan pyörivät edelleen niillä kulmilla missä haluavat pyöriä. Valvonnan allehan näitä halutaan ja tämä on se keino.

Vierailija
60/263 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joku nistien paikka". Nyt on faktojentarkistaja äänessä. Oliko tässä kaikkki kaupungin parhaat paikat? Kerro toki loputkin.

https://www.hdl.fi/fi/ajankohtaista/1744-korvaushoito

No, jos ajatellaan, että narkeille on oma paikka Munkkisaaressa, Töölössä ja vaikka Mäkelänkadullakin, aikana, jolloin kaikki eivät edes saa toivottua asuntoa mistään, puhumattakaan kantakaupungista, voi noidenkin sijainti herättää jossakussa tunteita. En puhu omasta puolestani, asun itse kantakaupungissa.