IS ja uskottavuus
Helposti tulee luettua päivän "uutisia" IS:n nettilehdestä, vaikka esimerkiksi kirjoitus- ja asiavirheitä tuntuu vilisevän.
Eilen kuninkaallisia käsittelevässä jutussa oli aluksi väärä kuva, kuningataräitiä tituleerattiin kuningattareksi. Useampi lukija oli tästä huomauttanut. Kuva olikin sitten vähin äänin otettu pois, mutta oikaisusta ei ole mitään tietoa. Kommentit vaikuttavat siis oikaistuun juttuun nähden typeriltä, vaikka oikeassa olivat.
Eräs tuttuni työskentelee yrityksessä, jonka tuottamia tietoja käytetään hyväksi suoraan IS:n jutuissa (ei julkisen alan kaikkien saatavilla olevaa tietoa tms.). Minua harmittaa, että lähde on aina mainitsematta.
Olen alkanut epäillä vahvasti journalismin tasoa. Mitä se sitten YLEN kohut huomioon ottaen ylipäätänsäkään mahtaa tässä maassa olla. En pidä iltapäivälehtiä tasokkuuden mittarina todellakaan, mutta ylimielisyys ja lukioiden aliarvioiminen harmittavat. Taitavat minun klikkaukseni radikaalisti vähentyä.
Kommentit (27)
Olen jo pidempään ihmetellyt miksi TIR yhä laittaa Suomen sijoituksissaan niin korkealle. Vaikea löytää mediatahoa joka pysyy asiassa ja tutkii ennen kuin julkaisee.
Iltapäivälehtiä en ole lukenut vuosiin. Facestakin sai kivasti blokattua ettei tule esiin ne uutiset vaikka joku tuttu niistä tykkäisi tai muuta. Hirveää sontaa kirjoitusvirheineen.
Mitä alalla itse työskentelevät ajattelevat? Pidetäänkö iltapäivälehtien toimittajia alempiarvoisina, oatko kovin nuoria ja kokemattomia? Onko heillä alan koulutusta? Tai mikä on toimittajakoulutuksen taso Suomessa tällä hetkellä?
Voisiko suomeen saada oman tälläisen?
Vaikkei mistään maailman tärkeimmästä jutusta olekaan kyse, olen kaksi kertaa pyytänyt IS:a kirjoittamaan kuningatarjuttuun, että alkuperäinen, virheellinen kuva on poistettu, mutta kommenttia ei julkaista. Pelottavaa, että sensuuria harrastetaan näinkin vähäpätöisessä jutussa. Mitäköhän se on tärkeämpien kohdalla. Mieluummin saadaan lukijat näyttämään typeriltä kuin kerrotaan, että toimittajalle on sattunut virhe. Lukijoiden kunnioitus puuttuu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pidempään ihmetellyt miksi TIR yhä laittaa Suomen sijoituksissaan niin korkealle. Vaikea löytää mediatahoa joka pysyy asiassa ja tutkii ennen kuin julkaisee.
TIR ei luokittele journalismin laadun vaan lehdistön vapauden mukaan. Tosin se että pääministeri puuttuu julkaistavaan sisältöön pitäisi pudottaa kyllä paljon alemmas kuin kolmossijalle.
IS tai IL vaikea löytää oikeaa uutista kun niiden pitää spämmiä sivut täyteen turhuuksia klikkien toivossa.
Tietoa tulvii reaaliajassa joka puolelta, mutta luotettavuuden ja puolueettomuuden sekä riippumattomuuden pitäisi olla ykkösasioita. Paljon jää yksittäisen ihmisen vastuulle nykyään. Raha ja valta sanelevat tahdin.
Vierailija kirjoitti:
IS tai IL vaikea löytää oikeaa uutista kun niiden pitää spämmiä sivut täyteen turhuuksia klikkien toivossa.
Hesari menee samaan kastiin noiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tietoa tulvii reaaliajassa joka puolelta, mutta luotettavuuden ja puolueettomuuden sekä riippumattomuuden pitäisi olla ykkösasioita. Paljon jää yksittäisen ihmisen vastuulle nykyään. Raha ja valta sanelevat tahdin.
Medialukutaitoa pitäisi opettaa koulussa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Se on näitä kaverikerhoja jotka palkitsee toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alalla itse työskentelevät ajattelevat? Pidetäänkö iltapäivälehtien toimittajia alempiarvoisina, oatko kovin nuoria ja kokemattomia? Onko heillä alan koulutusta? Tai mikä on toimittajakoulutuksen taso Suomessa tällä hetkellä?
http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/
Tuolta voi lukea mitä julkaisulta ja toimittajalta vaaditaan ja sitten mennä vaikka sinne ilta-Sanomien sivuille katsomaan kuitenkin usein nämä täyttyy.
Medialukutaidon ja kriittisyyden opettaminen ovat tosiaa tärkeitä juttuja. Tuntuu että lasten mielestä mainoksetkin ovat ihan totta, pitää opettaa, mikä niitten tarkoitusperä on, ja etteivät kaikki mainoksissa kerrotut asiat ole totta. Nyt pitää kai alkaa ottaa sama linja lehdistön suhteen. Kertoa, että jutuilla on tarkoitusperä, ja niissä kerrotut asiat eivät useinkaan pidä paikkaansa.
Heh IS ja laatujournalismi :D Lähes jokaisessa jutussa kirjoitusvirhe tai jokin asiavirhe. Pari kertaa laitoin toimittajalle huomautuksen asiavirheestä. Eivät vastanneet mutta eivät myöskään korjaile juttuja.
Niin ja kommentoi itse uutisjuttuun negaa tai kirjoitusvirheistä niin eivät julkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei mistään maailman tärkeimmästä jutusta olekaan kyse, olen kaksi kertaa pyytänyt IS:a kirjoittamaan kuningatarjuttuun, että alkuperäinen, virheellinen kuva on poistettu, mutta kommenttia ei julkaista. Pelottavaa, että sensuuria harrastetaan näinkin vähäpätöisessä jutussa. Mitäköhän se on tärkeämpien kohdalla. Mieluummin saadaan lukijat näyttämään typeriltä kuin kerrotaan, että toimittajalle on sattunut virhe. Lukijoiden kunnioitus puuttuu täysin.
"
Verkossa olennaisen virheen korjaamiseksi ei riitä virheellisen tiedon tai jutun poistaminen, vaan yleisölle on kerrottava virheestä sekä miten ja milloin se on korjattu."
Kohta 20. Virheen korjaus ja oma kannanotto
Vierailija kirjoitti:
Medialukutaidon ja kriittisyyden opettaminen ovat tosiaa tärkeitä juttuja. Tuntuu että lasten mielestä mainoksetkin ovat ihan totta, pitää opettaa, mikä niitten tarkoitusperä on, ja etteivät kaikki mainoksissa kerrotut asiat ole totta. Nyt pitää kai alkaa ottaa sama linja lehdistön suhteen. Kertoa, että jutuilla on tarkoitusperä, ja niissä kerrotut asiat eivät useinkaan pidä paikkaansa.
Usein kun lukee uutisen pitää tutkia lähteet ja miten juttu on alunperin kirjoitettu. Tuntuu ettei suomalaiset "journalistit" osaa hyvin edes englantia kun jutut saataa kääntyä ihan ihmeelliseen muotoon suomentaessa.
Koitin lähettää palautetta palautesivun kautta, eipä onnistunut, kaksi kertaa tuli "lähetys keskeytyi". Eläköön avoimuus!
Vierailija kirjoitti:
Koitin lähettää palautetta palautesivun kautta, eipä onnistunut, kaksi kertaa tuli "lähetys keskeytyi". Eläköön avoimuus!
Avoimuudesta puheen ollen mitä kommentteja täältä on poistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimuudesta puheen ollen mitä kommentteja täältä on poistunut?
Ainakin tämä
http://kioski.yle.fi/omat/media-nielaisi-huijauksen-totuus-laihduttavas…
Mutta miksi?
* lukiJoiden