Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu kieltää oppilailta vessakäynnit oppituntien aikana?

Vierailija
30.05.2017 |

Minusta ei mutta lasten koulussa on ollut tällainen kielto koko kevätlukukauden.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä, mutta yhden ja saman oppilaan ei tarvitse päästä vessaan joka päivä noin 3-4 oppitunnilla säännöllisesti joka viikko. Silloin hätä ei ole todellinen.

Vierailija
42/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän kyllä sen, että suurin osa noista oppitunnin aikaisista vessakäynneistä on turhia. Mutta toisaalta on sitten niitä, joille voi tulla nopeasti kova vessahätä jännityksen vuoksi. Minulla voi itselläni tulla oikeasti kunnon hätä puoli tuntia sen jälkeen, kun olen käynyt vessassa, jos jännitän jotain. Ja yksi jännitystä aiheuttava tekijä on juuri se, jos tiedän, että nyt ei ole vähään aikaan mitään mahdollisuutta päästä vessaan.

Näin aikuisena olen oppinut jo tulemaan toimeen tuon kanssa, mutta lapsena olisi ollut aivan hirveä ajatus se, että kesken oppitunnin ei pääse vessaan, vaikka olisi hätä. Oikeasti kävin vessassa oppitunnin aikana vain pari kertaa koko kouluaikana, mutta oleellista oli nimenomaan varmuus siitä, että tarvittaessa pääsen vessaan.

Mulla on tismalleen sama vaiva. Jos saa liikkua vapaasti niin ei tota ikinä tapahdu, mutta tommonen suljettu tila niin varmasti iskee tappava pissahätä. Eikä siihen auta edes juomattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuo on hyvä perussääntö. Jos on jokin poikkeustapaus, voi siitä oppilas tai hänen vanhempansa opettajalle kertoa. Poikkeustapaus voi olla akuutti, kuten yllättäen alkaneet kuukautiset tai todella paha ripuli (silloin ei toki vanhemmat ehdi kertoa), tai se voi olla myös jatkuva, kuten vaikkapa joku suolistosairaus.

En varmaankaan kirjoittaisi tätä, ellei olisi aikoinaan ärsyttänyt eräs poika omalla luokallani, joka aina koetunnin aikaan halusi päästä vessaan. Ilman saattajaa tietenkin, koska sellaisia ei ollut. Milloinkaan muulloin ei hänelle iskenyt vessahätä kesken tunnin.

Niin että sitten kun oppilaalle iskee ripuli tai vaikka elämänsä ensimmäiset menkat niin viittaa ja selittää opettajalle syyn miksi on pakko päästä vessaan? Yeah, right. Olis varmaan kivaa kaikille.

Vierailija
44/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Kovin pieniltä ehkä ei. Tosin esim alakoulussahan on välitunti 45 minuutin välein ja silloin voi käydä.

Ja entä jos yläkouluikäisellä sattuu olemaan menkat?

Ei ollut muistaakseni ongelma kun olin yläkoulussa. Ei töissäkään pääse milloin vain vessaan vaikka on menkat. Teen asiakastyötä ja vessamahdollisuus on noin kerran tunnissa, asiakkaiden välillä.

Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun. Joskus sinne vessaan on pakko mennä sillä sekunnilla. Kunhan opettaja erottaa milloin kyseessä on tällainen tapaus niin ok, mutta lähtökohtaisesti niitä vessakäyntejä ei voi mun mielestä täysin kieltää oppituntien aikana. Joskus sinne vessaan on oikeasti pakko päästä HETI vaikka kuinka yrittäisi hoitaa tarpeensa välitunneilla.

Nih. Tällaisia tapauksia tulee yhden ihmisen elämässä kuinka usein?

Vierailija
45/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän kyllä sen, että suurin osa noista oppitunnin aikaisista vessakäynneistä on turhia. Mutta toisaalta on sitten niitä, joille voi tulla nopeasti kova vessahätä jännityksen vuoksi. Minulla voi itselläni tulla oikeasti kunnon hätä puoli tuntia sen jälkeen, kun olen käynyt vessassa, jos jännitän jotain. Ja yksi jännitystä aiheuttava tekijä on juuri se, jos tiedän, että nyt ei ole vähään aikaan mitään mahdollisuutta päästä vessaan.

Näin aikuisena olen oppinut jo tulemaan toimeen tuon kanssa, mutta lapsena olisi ollut aivan hirveä ajatus se, että kesken oppitunnin ei pääse vessaan, vaikka olisi hätä. Oikeasti kävin vessassa oppitunnin aikana vain pari kertaa koko kouluaikana, mutta oleellista oli nimenomaan varmuus siitä, että tarvittaessa pääsen vessaan.

Mulla on tismalleen sama vaiva. Jos saa liikkua vapaasti niin ei tota ikinä tapahdu, mutta tommonen suljettu tila niin varmasti iskee tappava pissahätä. Eikä siihen auta edes juomattomuus.

Tuota asiaa voi hoitaa, psykologikäynnit esim voisivat auttaa.

Vierailija
46/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläasteen opettaja ja yleensä annan oppilaiden käydä vessassa tunnin aikana. Nämä vessassa kännykkää räpläävät huomaa helposti, jolloin käsken jättämään kännykän pöydälleni ennen vessaanmenoa. Yleensä vessahätä menee sillä ohi.

Uskon hyvin, että jossain koulussa tästä on voinut tulla todellinen ongelma, luultavasti tälläistä kieltoa ei ole ihan huvikseen laitettu. Kyllä yläasteikäisen pitäisi pystyä pidättämään 45 minuuttia. Jos ei nyt sitten ole kaikkia mahdollisia suolisto- ja rakkosairauksia kaikilla vessaanpyrkivillä oppilailla.

Vierailija
47/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyllä, mutta yhden ja saman oppilaan ei tarvitse päästä vessaan joka päivä noin 3-4 oppitunnilla säännöllisesti joka viikko. Silloin hätä ei ole todellinen.

No mulla tuli koululaisena stressistä yliaktiivinen rakko tms. psykosomaattinen oire. Ramppasin vessassa ihan koko ajan, välitunneillakin toki. Ja sitten taas vuosia myöhemmin olin ärtyneen suolen vuoksi yhden vuoden pois opinnoista, koska siellä olisi pitänyt istua paljon kaksoistunteja yhtäsoittoa ja mahaan tuli todella kivuliaat krampit. 

Vierailija
48/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole todellinen? On sairauksia, joissa on päästävä vessaan ja todella usein. En nyt puhu satunnaisesta mahataudista.

Vierailija
49/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ekalla luokalla virtsatulehdus. En päässyt vessaan ja pissasin housuun. En kehdannut kertoa syytä, kysyin vain lupaa päästä kotiin. En saanut lupaa, joten olin koko loppukoulupäivän pissat housuissa.

Myöhemmin kun opettajalle kerrottiin syy vessassa ramppaamiseen. Niin hän ehdotti, että josko hän kertoisi koko luokalle virtsatulehduksestani ettei muut ihmettele miksi ramppaan vessassa. En suostunut tähän mutta muistan, että hän edelleen yritti saada lupaa kertoa muille. Tästä on yli 20 vuotta siis aikaa mutta edelleen muistan episodin.

Jos joku ramppaa koko ajan vessassa niin syy pitää selvittää ja lintsaajat laittaa vastuuseen. Mutta ei se ole mikään syy kieltää lähtökohtaisesti kaikilta vessassa käymistä. On todella noloa, jos on "yleinen vessakielto" ja tähän pitää jotenkin anoa lupaa, jolloin muille käy selvälsi, että yhdellä on jokin "ongelma."

Vierailija
50/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sinä tiedät, mikä on todellista hätää ja mikä ei ole.

"Vessapassin tarkoituksena on helpottaa suolistosairauksien, endometrioosin ja suolistosyöpää sairastavien mahdollisuutta päästä välittömästi lähimpään vessaan. Sairauksien ikävimpiin oireisiin kuuluu suoliston toiminnallinen häiriö, joka pakottaa sairastuneet jopa kymmeniin WC-käynteihin vuorokaudessa. He ovat pakotettuja pysyttelemään WC:n läheisyydessä: kun tarve päästä vessaan iskee, ei sitä ole aikaa etsiä. Vessapassilaisen voi päästää esimerkiksi inva-WC:hen, henkilökunnan WC:hen tai maksulliseen yleisö-WC:hen, johon Vessapassin haltijan tulisi päästä ilmaiseksi."

https://crohnjacolitis.fi/vaikuttaminen/vessapassi/

Vierailija
51/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quuhyty2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä annan käydä vessassa oppituntien aikana ja aina silloin tällöin joku keksii ruveta käyttämään sitä tekosyynä. Kummasti loppuu ne vessaramppaamiset, kun käsken jättämään kännykän pulpetille. Ei siellä vessassa ole kiva kökkiä yksinään. Ja tietenkään vessaan ei mennä yhtä aikaa vaan yksi kerrallaan.

Kieltämättä se kyllä häiritsee tuntia. Saatan opettaa jotain erityisen tärkeää asiaa ja yksi oppilas haluaakin lähteä vessaan. Siinä vaiheessa kun olen saanut asian opetettua ja oppilaat tekevät tehtäviä, tulee se yksi takaisin ja on ihan pihalla. Jos ehdin, opetan hänelle asian uudelleen, mutta muuten pidän ehdottomana sääntönä, että opiskelussa on kyse motivaatiosta ja jos se motivaatio on mennä vessaan, niin sitten ei osaa niitä sinä aikana opetettuja asioita ja voi vapaasti opiskella ne itse. Välitunnit kun tulevat säännöllisesti ja jokainen yläkoululainen sen tietää. Oppitunneilla opiskellaan, välitunneilla hoidetaan vessahommat.

Kerran selitin oppilaalle, että hän on käynyt jokaiselta tunniltani vessassa viimeisen kuukauden ajan ja pitäisiköhän tästä huolestua. Ei tarvinnut pyydellä diagnoosia tai olla yhteydessä vanhempiin, kun kummasti se lapsi oppi pidättämään välitunteihin.

Jos oppilaalla on oikea syy käydä vessassa esim. ottamassa lääkkeitä tai pidätysvaikeuksia tms. niin kyllä siitä on hyvä infota opettajia. Näissä tapauksissa oppilas on tullut luokseni ja sanonut, että lähtee nyt ja minä olen todennut, että selvä eikä kenenkään muun tarvitse tietää, minne lähti ja miksi.

Välitunneilla on toisinaan myös vessakiusaajia, joka johtaa vessaan lähtöön tuntien aikana.

Niinpä. Itseäni on kuvattu kopin reunan yli kun vaihdoin sidettä. En halunnut sen jälkeen käydä kuin tietyssä yhden hengen vessassa jonne oli pisimmät jonot. Sairain asia koulussani oli se, että välituntivalvojien mielestä vessalle kävely ei ollut hyväksyttävä syy olla sisätiloissa. Usein jouduin selittelemään opettajalle miksi tulin myöhässä tunnille. NO KUN PAKKO JOSKUS KUSTA.

Vierailija
52/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo kun just ne neljä tyyppiä jotka vähän väliä sähläävät ja häiritsevät tunnilla haluavat kaikki just joka tunnilla tasan yhtäaikaa vessaa ja siihen vielä pari muuta lisää samalla. Tätä kun toistuu tosi usein niin alkaa opena aika lailla epäillä tokkopa kaikilla ja just näillä poikalapsilla on yhtä aikaa vessahätä tai "menkat". Ja kun olet 80 prosenttia opettajan huomiosta ja opetusajasta tunti tunnin jälkeen kohdistanut just näihin kavereihin saadaksesi nämä pysymään jotenkuten aisoissa, niin huomaat näiden tyyppien viittaavan esim kerran puoleen vuoteen. Ja yllätys yllätys kysymys on, pääseekö vessaan ja heti perään toinen. Olen näiltä tyypeiltä monesti kieltänyt vessaan lähdön kesken tunnin kun viipyvät siellä sit 10 minsaa ainakin. Toki joskus päästän ja olen aina sanonut, että jos on pakko mennä, niin voi mennä. Jos joku muu pyytää, niin yleensä päästän kun pyytävät kun vaan oikeasti tarvitsee päästä. Kotonakaanei joka tarinaa kannata uskoa, miten ei olla tehty yhtään mitään ja edes vessaan ei päästetä. Ps. Voitte siitä laskea paljonko opettajan huomiota ja apua saa ne tunnolliset 21 kunnolla opiskelevaa.

Vierailija
53/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessassa pääsee kiellosta huolimatta käymään, jos hätä tulee, viittaamalla vain pyytää päästä. Nykypäivän ongelmana on se, että oppilaat (etenkin tytöt) vain haluavat päästä tunnilta meikkaamaan/ottelemaan selfieitä/viestittelemään. Naurettavaahan se olisi nykykännykkämaailmassa, jos kaikki saisivat tuosta vain lähteä vessakäynnille. Nykynuori osaa kyllä pidättää, ja jos oikea hätä iskee, vessaan pääsee kyllä pyytämällä, mutta samalle reisuulee ei ehkä tarvitsisi ottaa puhelinta ja parasta kaveria.

Vierailija
54/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ujo lapsi ja tuollaiset kiellot ois ollut todella henkisesti tukalia. Ei ole helppoa lapselle kysyä lupaa käydä vessassa vaikka todella olisi tarve, jos pelkona on tyly kielto. Se on vittumaista sitten jos ripuli yllättää, mutta ei kehtaa kysyä vessaan pääsyä. Ei minusta pitäisi antaa erikseen mitään kieltoja, kyllä opettajan pitää osata katsoa milloin kyseessä on lintsaamistarkoitus.

Vierailija
55/94 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen karsinut turhat käynnit sillä, että jos vessareissuun menee 3 min, pääsee seuraavalle välitunnille 3 min myöhässä. Tämä sääntö tuli, kun vessareissut olivat ongelma.

Ei muuten opettajakaan voi mennä kesken tunnin vessaan. Eikä joka välitunti edes ehdi.

Vierailija
56/94 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vessakäynneistä on tullut ongelma. Aika useinhan kesken tunnin halutaan vessaan, koska ei haluta olla tunnilla. Ja se jatkuva ravaus lisäksi häiritsee muuta.

En näe tuossa mitään ongelmaa, jis oppilailla on asia tiedossa, hehän voicat käydä vessassa oppituntien välissä. Ja todellisissa tilanteissa ope varmasti joustaa.

Entä jos kaikkien pitää päästä samaan aikaan? Oppilaita parikymmentä muutamaa pönttöä kohden

Vierailija
57/94 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Kovin pieniltä ehkä ei. Tosin esim alakoulussahan on välitunti 45 minuutin välein ja silloin voi käydä.

Ja entä jos yläkouluikäisellä sattuu olemaan menkat?

Ei ollut muistaakseni ongelma kun olin yläkoulussa. Ei töissäkään pääse milloin vain vessaan vaikka on menkat. Teen asiakastyötä ja vessamahdollisuus on noin kerran tunnissa, asiakkaiden välillä.

Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun. Joskus sinne vessaan on pakko mennä sillä sekunnilla. Kunhan opettaja erottaa milloin kyseessä on tällainen tapaus niin ok, mutta lähtökohtaisesti niitä vessakäyntejä ei voi mun mielestä täysin kieltää oppituntien aikana. Joskus sinne vessaan on oikeasti pakko päästä HETI vaikka kuinka yrittäisi hoitaa tarpeensa välitunneilla.

Mikä ripuli? Sairaana ei tulla kouluun (infektio). Ja kellä niin runsaat menkat on, että ei pysty välitunnilla hoitamaan asiaa? Silloin pitää laittaa kunnolla suojia ja/tai ennakoida.

Ripuli voi iskeä milloin vain ja ilman ennakkovaroitusta (no okei, ehkä voi vatsa vähän muljata). Juuri yksi päivä haettiin poika koulusta, joutui istumaan puoli tuntia vessassa ja lopulta ope soitti että varmaan kannattaa hakea kotiin (ei olisi millään voinut mennä linkalla, siinä olisi mennyt jo 45 min. plus olisi tartuttanut tautia eteenpäin).

Ja kun puhutaan kouluikäisten menkoista niin siinähän vaiheessa ne ovat useimmiten niin epäsäännölliset, että käytännössä joutuisi pitämään sidettä joka päivä. Ei todellakaan tee hyvää alapään terveydelle.

Vierailija
58/94 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas sentään. kaikki maailman selitykset sille miksi vessassa on PAKKO käydä oppitunnin aikana. Jos on ongelmia vatsan kanssa niin asiasta voi puhua opettajalle etukäteen. Aika harvoin kuitenkaan kenelläkään on tarvetta vessaan niin pienellä aikavälillä. Meillä oli koulussa aikanaan vessakielto oppitunneilla. Kyllä sen sitten huomas jos jonkun ihan oikeasti piti mennä. Harvassa oli ne tilanteet. Pari kertaa vuodessa:) 

Mun mielestä sekin on hyvä idea täällä jenkeissä luokanavustaja lähtee lapsen/nuoren mukana vessaan tunnin aikana. Ei tule turhia käyntejä

Vierailija
59/94 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiris kirjoitti:

Voi jestas sentään. kaikki maailman selitykset sille miksi vessassa on PAKKO käydä oppitunnin aikana. Jos on ongelmia vatsan kanssa niin asiasta voi puhua opettajalle etukäteen. Aika harvoin kuitenkaan kenelläkään on tarvetta vessaan niin pienellä aikavälillä. Meillä oli koulussa aikanaan vessakielto oppitunneilla. Kyllä sen sitten huomas jos jonkun ihan oikeasti piti mennä. Harvassa oli ne tilanteet. Pari kertaa vuodessa:) 

Mun mielestä sekin on hyvä idea täällä jenkeissä luokanavustaja lähtee lapsen/nuoren mukana vessaan tunnin aikana. Ei tule turhia käyntejä

Hyvä kun saadaan avustajia edes niiden oppilaiden tarpeisiin jotka sitä tarvitsevat oppimiseen saati että vielä vessakäynteihin.

Vierailija
60/94 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anya kirjoitti:

siiris kirjoitti:

Hyvä kun saadaan avustajia edes niiden oppilaiden tarpeisiin jotka sitä tarvitsevat oppimiseen saati että vielä vessakäynteihin.

Täällä se on vapaaehtoistyötä, on avustajia ja " avustajia" Minä esimerkiksi olen joskus lupautunut avustamaan luokkaa päivän ajan. Siihen kuuluu sitten se että saatetaan vessaan haluava lapsi sinne. Niin. Suomessa nyt on turha haaveilla edes sellaisesta luovasta ajatuksenkulusta millä asioita saataisiin hoidettua joskus ilman rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi