Voiko koulu kieltää oppilailta vessakäynnit oppituntien aikana?
Minusta ei mutta lasten koulussa on ollut tällainen kielto koko kevätlukukauden.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Kovin pieniltä ehkä ei. Tosin esim alakoulussahan on välitunti 45 minuutin välein ja silloin voi käydä.
Ja entä jos yläkouluikäisellä sattuu olemaan menkat?
Ei ollut muistaakseni ongelma kun olin yläkoulussa. Ei töissäkään pääse milloin vain vessaan vaikka on menkat. Teen asiakastyötä ja vessamahdollisuus on noin kerran tunnissa, asiakkaiden välillä.
Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun. Joskus sinne vessaan on pakko mennä sillä sekunnilla. Kunhan opettaja erottaa milloin kyseessä on tällainen tapaus niin ok, mutta lähtökohtaisesti niitä vessakäyntejä ei voi mun mielestä täysin kieltää oppituntien aikana. Joskus sinne vessaan on oikeasti pakko päästä HETI vaikka kuinka yrittäisi hoitaa tarpeensa välitunneilla.
Mikä ripuli? Sairaana ei tulla kouluun (infektio). Ja kellä niin runsaat menkat on, että ei pysty välitunnilla hoitamaan asiaa? Silloin pitää laittaa kunnolla suojia ja/tai ennakoida.
Kyllä kyllä... mutta entäs jos se mahatauti tai oksennustauti alkaa kesken päivän? Tai tunnin alussa tulee fiilis, että nyt alkoi menkat, siinäkö sit istutaan lopputunti?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen karsinut turhat käynnit sillä, että jos vessareissuun menee 3 min, pääsee seuraavalle välitunnille 3 min myöhässä. Tämä sääntö tuli, kun vessareissut olivat ongelma.
Ei muuten opettajakaan voi mennä kesken tunnin vessaan. Eikä joka välitunti edes ehdi.
Tuo on minusta hyvä idea. Karsii turhat vessareissut, mut pääsee vessaan jos oikeasti tarvii päästä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen karsinut turhat käynnit sillä, että jos vessareissuun menee 3 min, pääsee seuraavalle välitunnille 3 min myöhässä. Tämä sääntö tuli, kun vessareissut olivat ongelma.
Ei muuten opettajakaan voi mennä kesken tunnin vessaan. Eikä joka välitunti edes ehdi.
Tuo on minusta hyvä idea. Karsii turhat vessareissut, mut pääsee vessaan jos oikeasti tarvii päästä.
Ainakin parempi idea kun kieltää kokonaan vessaan lähtö.
Meillä ainakin lukiolaiset myy nuuskaa, viinaa, sähköä ja kovempiakin aineita vessassa ja peruskoulun vessakäyntejä on jouduttu rajoittamaan erityisesti lukion välituntien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei mutta lasten koulussa on ollut tällainen kielto koko kevätlukukauden.
Ihan järkevä ja hyvä kielto. Jos sinun lapsesi on niin passattu ettei hän pysty 45min pidettälemään ja käymään niillä 15min välitunneilla vessassa niin viimeistään koulussa on aika oppia siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin yläasteella (keskisuuri yläaste Vantaalla, ei mikään kyläkoulu) niin koko koulussa oli about 10 wc-koppia per sukupuoli eli jos kaikkien olisi pitänyt käydä välituntien aikana niin ei olisi tullut mitään.
Taas tekemällä tehtyjä ongelmia. Olen 100% varma ettei jokaisen koulun oppilaan tarvinnut käydä joka välitunti vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun.
Olethan käynyt lääkärin luona juttelemassa ongelmistasi? Teitä joilla on jatkuvasti näitä menkkaveri tahrii housut ja ripulit tulee housuun ongelmia tuntuu olevan sen verran harvassa, että sinussa on nyt selvästi jotain vialla ja lääkäri voi varmasti auttaa sinua tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle. Osa oppilaista ravaa vessassa jatkuvasti ja pelaa sielä kännykällä 10-15 minuuttia kerrallaan. Vessahätä on joka tunnilla. En jaksa alkaa vanhempien kanssa tappelemaan. Istukoon vessassa.
OpeKai raportoit Wilmaan? Oikeasti. Koska lintsaamistahan tuo on. "Pitkä poissaolo tunnilta vessassa". Alkaisivat vanhemmat ihmetellä.
Ja sitten saisimme tänne uudet ketjun "Opettaja valittaa jos lapseni vessassa käymisestä".
Mä kävin tasan yhden kerran yläasteen aikana vessassa. Välitunnilla. Hyvin pärjäsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä, mutta yhden ja saman oppilaan ei tarvitse päästä vessaan joka päivä noin 3-4 oppitunnilla säännöllisesti joka viikko. Silloin hätä ei ole todellinen.
Miten niin ei ole todellinen? On sairauksia, joissa on päästävä vessaan ja todella usein. En nyt puhu satunnaisesta mahataudista.
Tämä palsta on kyllä uskomaton :-D Täällä tehdään jonkun mahdollisesta sairaudesta yleinentapa toimia jonka mukaan sitten maailma pitää suunnitella.
Väitän, että 99%:lla ihmisistä ei ole sellaista sairautta jonka takia vessassa pitää jatkuvasti hypätä.
Tätä maailmaa ei voida tehdä sen 1% mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kai, mutta toi on tosi ikävä tilanne sellaisille, joilla on oikeasti jokin lääketieteellinen syy käydä vessassa usein tai tietyin väliajoin tai tiettyyn kellonaikaan. Jos/kun sopii opettajan kanssa, käytännössä sen jälkeen koko luokka tietää, että ko. henkilöllä on joku erityistilanne.
Minulla on virtsarakon sairaus joka on synnynnäinen, mutta diagnosoitiin vasta 17 -vuotiaana. Kouluaikoina jouduin käymään vessassa joka välitunti ja joskus tunnillakin. Oi sitä kiusaamisen määrää. Kun menin välitunnilla vessaan, sinne tuli perässäni joukko tyttöjä, jotka kiipesivät viereisten koppien pytyille kurkkimaan seinämien yli, että mitä oikein teen siellä pöntöllä. Asiaa ei helpottanut, että jotkut opettajat tekivät ison numeron, jos pyysin päästä tunnilla vessaan. Taas lisää pilkkaa kiusaajilta. Elämäni olisi ollut paljon helpompaa, jos sairaus olisi diagnosoitu jo lapsena ja luokkatovereille olisi voinut asiallisesti kertoa, että X:llä nyt on tällainen sairaus ja opettajatkin olisivat osanneet suhtautua fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä, mutta yhden ja saman oppilaan ei tarvitse päästä vessaan joka päivä noin 3-4 oppitunnilla säännöllisesti joka viikko. Silloin hätä ei ole todellinen.
Miten niin ei ole todellinen? On sairauksia, joissa on päästävä vessaan ja todella usein. En nyt puhu satunnaisesta mahataudista.
Tämä palsta on kyllä uskomaton :-D Täällä tehdään jonkun mahdollisesta sairaudesta yleinentapa toimia jonka mukaan sitten maailma pitää suunnitella.
Väitän, että 99%:lla ihmisistä ei ole sellaista sairautta jonka takia vessassa pitää jatkuvasti hypätä.
Tätä maailmaa ei voida tehdä sen 1% mukaan.
No itse asiassa sivistyneessä yhteiskunnassa täytyy ottaa huomioon myös se 1% . Esim liikunta- ja näkövammaiset. Ei nyt voida olettaa, että kaikkien pitää vaan pystyä toimimaan samalla tavalla. -eri.
En hitto tajua muutenkaan miksi pitäs tunnin aikana päästä vessaan? Ainoo on jos isompi hätä päättää möyrähtää vatsassa, mutta se 45min ole oikeesti aika eikä mikään pidätellä varsinkaan jos ole edes kusettanut tunnin alussa eikä tajua käydä kusella ennen tuntia eli käytännössä joutuu ehkä sen 30min max venaamaan.
Ainakin yläasteella tytöillä oli kova hätä päästä joka päivä vessaan pari kertaa päivässä ja jännästi ne reissut kesti jotain 15-20min vaikka vessat oli 1min matkan päässä olit missäpäin koulua tahansa.
Pojallani on laktoosi-intoleranssi ja koulussa kielto käydä vessassa tunnin aikana. Sanoin että senkun karkaa ilmoittamatta vessaan jos tulee tarve, ja käskee open soittaa kotiin jos on valittamista.
jotkut opettajat eivät kyllä päästä oppilaita vessaan
Mä sain wilmamerkinnän kun kävin välitunnilla vessassa
Oppilaat tekevät treffejä oppituntien aikana käytäville. Eri tunneilla olevat pyytävät samaan aikaan päästä vessaan ja sitten tapaavat käytäväll ja tekevät jotain spontaania hölmöä.
Olen käynyt kouluni vuosina 1954-1966 eikä silloin ollut mitään vessarallia. Käytiin välitunnilla jos oli tarvis.
Suomessa menettäisi tukensa tuon takia. Halukkaita varmaan olisi, ainakin tekisi jotain hyödyllistä. Ei sen puoleen, tiedän että kouluissa kaivattaisiin kipeästi koulunkäyntiavustajia mutta kun ei kuulemma ole rahaa palkata heitä. Mutta jos tosiaan menet vapaaehtoisena niin rahaa ei tipu mistään, olethan työhön verrattavissa hommissa ja siten pois työmarkkinoilta.