Voiko koulu kieltää oppilailta vessakäynnit oppituntien aikana?
Minusta ei mutta lasten koulussa on ollut tällainen kielto koko kevätlukukauden.
Kommentit (94)
Aika monissa kouluissa on oppilasmäärään nähden aika vähän vessoja joten se että kaikki kävisivät välitunnilla vessassa ei yksinkertaisesti olisi mahdollista. Kun olin yläasteella (keskisuuri yläaste Vantaalla, ei mikään kyläkoulu) niin koko koulussa oli about 10 wc-koppia per sukupuoli eli jos kaikkien olisi pitänyt käydä välituntien aikana niin ei olisi tullut mitään. Jos oletetaan että kumpaakin sukupuolta olisi koulussa vaikka 150kpl ja välituntiminuutteja päivässä 100min (ruokavälkkä plus neljä 15min välkkää) niin jokainen vessakäynti saisi kestää max. 40 sekuntia jotta kaikki ehtisivät käydä.
Siksi oli hyvä että opettajat antoivat osan käydä tuntien aikana.
Minä annan käydä vessassa oppituntien aikana ja aina silloin tällöin joku keksii ruveta käyttämään sitä tekosyynä. Kummasti loppuu ne vessaramppaamiset, kun käsken jättämään kännykän pulpetille. Ei siellä vessassa ole kiva kökkiä yksinään. Ja tietenkään vessaan ei mennä yhtä aikaa vaan yksi kerrallaan.
Kieltämättä se kyllä häiritsee tuntia. Saatan opettaa jotain erityisen tärkeää asiaa ja yksi oppilas haluaakin lähteä vessaan. Siinä vaiheessa kun olen saanut asian opetettua ja oppilaat tekevät tehtäviä, tulee se yksi takaisin ja on ihan pihalla. Jos ehdin, opetan hänelle asian uudelleen, mutta muuten pidän ehdottomana sääntönä, että opiskelussa on kyse motivaatiosta ja jos se motivaatio on mennä vessaan, niin sitten ei osaa niitä sinä aikana opetettuja asioita ja voi vapaasti opiskella ne itse. Välitunnit kun tulevat säännöllisesti ja jokainen yläkoululainen sen tietää. Oppitunneilla opiskellaan, välitunneilla hoidetaan vessahommat.
Kerran selitin oppilaalle, että hän on käynyt jokaiselta tunniltani vessassa viimeisen kuukauden ajan ja pitäisiköhän tästä huolestua. Ei tarvinnut pyydellä diagnoosia tai olla yhteydessä vanhempiin, kun kummasti se lapsi oppi pidättämään välitunteihin.
Jos oppilaalla on oikea syy käydä vessassa esim. ottamassa lääkkeitä tai pidätysvaikeuksia tms. niin kyllä siitä on hyvä infota opettajia. Näissä tapauksissa oppilas on tullut luokseni ja sanonut, että lähtee nyt ja minä olen todennut, että selvä eikä kenenkään muun tarvitse tietää, minne lähti ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan käydä vessassa oppituntien aikana ja aina silloin tällöin joku keksii ruveta käyttämään sitä tekosyynä. Kummasti loppuu ne vessaramppaamiset, kun käsken jättämään kännykän pulpetille. Ei siellä vessassa ole kiva kökkiä yksinään. Ja tietenkään vessaan ei mennä yhtä aikaa vaan yksi kerrallaan.
Kieltämättä se kyllä häiritsee tuntia. Saatan opettaa jotain erityisen tärkeää asiaa ja yksi oppilas haluaakin lähteä vessaan. Siinä vaiheessa kun olen saanut asian opetettua ja oppilaat tekevät tehtäviä, tulee se yksi takaisin ja on ihan pihalla. Jos ehdin, opetan hänelle asian uudelleen, mutta muuten pidän ehdottomana sääntönä, että opiskelussa on kyse motivaatiosta ja jos se motivaatio on mennä vessaan, niin sitten ei osaa niitä sinä aikana opetettuja asioita ja voi vapaasti opiskella ne itse. Välitunnit kun tulevat säännöllisesti ja jokainen yläkoululainen sen tietää. Oppitunneilla opiskellaan, välitunneilla hoidetaan vessahommat.
Kerran selitin oppilaalle, että hän on käynyt jokaiselta tunniltani vessassa viimeisen kuukauden ajan ja pitäisiköhän tästä huolestua. Ei tarvinnut pyydellä diagnoosia tai olla yhteydessä vanhempiin, kun kummasti se lapsi oppi pidättämään välitunteihin.
Jos oppilaalla on oikea syy käydä vessassa esim. ottamassa lääkkeitä tai pidätysvaikeuksia tms. niin kyllä siitä on hyvä infota opettajia. Näissä tapauksissa oppilas on tullut luokseni ja sanonut, että lähtee nyt ja minä olen todennut, että selvä eikä kenenkään muun tarvitse tietää, minne lähti ja miksi.
Välitunneilla on toisinaan myös vessakiusaajia, joka johtaa vessaan lähtöön tuntien aikana.
Tavallaan ymmärrän kyllä sen, että suurin osa noista oppitunnin aikaisista vessakäynneistä on turhia. Mutta toisaalta on sitten niitä, joille voi tulla nopeasti kova vessahätä jännityksen vuoksi. Minulla voi itselläni tulla oikeasti kunnon hätä puoli tuntia sen jälkeen, kun olen käynyt vessassa, jos jännitän jotain. Ja yksi jännitystä aiheuttava tekijä on juuri se, jos tiedän, että nyt ei ole vähään aikaan mitään mahdollisuutta päästä vessaan.
Näin aikuisena olen oppinut jo tulemaan toimeen tuon kanssa, mutta lapsena olisi ollut aivan hirveä ajatus se, että kesken oppitunnin ei pääse vessaan, vaikka olisi hätä. Oikeasti kävin vessassa oppitunnin aikana vain pari kertaa koko kouluaikana, mutta oleellista oli nimenomaan varmuus siitä, että tarvittaessa pääsen vessaan.
Lapsia ei saa jättää valvomatta. Eli näille vessareissuille pitäisi löytää valvoja koska opettaja ei voi jättää muuta luokkaa ilman valvontaa.
Haluatko sinä että verojasi nostetaan sen takia että kaikille luokille pitää palkata vessasaattaja?
Ehkä kumminkin olisi parasta että vessassa käydään välituntivalvojan valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kai, mutta toi on tosi ikävä tilanne sellaisille, joilla on oikeasti jokin lääketieteellinen syy käydä vessassa usein tai tietyin väliajoin tai tiettyyn kellonaikaan. Jos/kun sopii opettajan kanssa, käytännössä sen jälkeen koko luokka tietää, että ko. henkilöllä on joku erityistilanne.
Ai se luokka ei muuten huomaisi, että ykis ravaa koko ajan vessassa?
Miten tämäkin voi olla joillekin ongelma? En muista kouluaikanani juuri koskaan käyneeni vessassa. Ja aivan varmana ehtii välkälläkin. Täysin typerä aihe taas.
Ihan sama mulle. Osa oppilaista ravaa vessassa jatkuvasti ja pelaa sielä kännykällä 10-15 minuuttia kerrallaan. Vessahätä on joka tunnilla. En jaksa alkaa vanhempien kanssa tappelemaan. Istukoon vessassa.
Ope
Mitä jos on akuutti ripuli? Tai kusihätä? Tai oksennustauti?
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei saa jättää valvomatta. Eli näille vessareissuille pitäisi löytää valvoja koska opettaja ei voi jättää muuta luokkaa ilman valvontaa.
Haluatko sinä että verojasi nostetaan sen takia että kaikille luokille pitää palkata vessasaattaja?Ehkä kumminkin olisi parasta että vessassa käydään välituntivalvojan valvonnassa.
Ei saakaan jättää valvomatta. Vessassa voi tapahtua onnettomuus, oli lapsi voi vetää itsensä vessanpöntöstä alas vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kyllä on vaikea tietää, milloin on "oikea" hätä ja milloin vaan halutaan lintsata tunnilta vessassa käynnin varjolla. Mutta herättäähän se vähän epäilystä jos joku haluaa joka tunti vessaan.
mielestäni pitää päästää aina kun haluaa, mutta jos käy tosi usein niin terveydenhoitajan tutkimuksiin. nuorella voi olla vaikka mikä vakava tauti. tai liikaa energijuomaa. jos joutuu laskemaan housuihin kun ei pääse vessaan niin on thoon tuomittu sosiaalisesti
Tuntuu, että joillain on hämärtyny syyt, että miksi koulussa käydään. Onko pääasia energiajuoman juominen vai mikä.
Minun mielestäni tuo on hyvä perussääntö. Jos on jokin poikkeustapaus, voi siitä oppilas tai hänen vanhempansa opettajalle kertoa. Poikkeustapaus voi olla akuutti, kuten yllättäen alkaneet kuukautiset tai todella paha ripuli (silloin ei toki vanhemmat ehdi kertoa), tai se voi olla myös jatkuva, kuten vaikkapa joku suolistosairaus.
En varmaankaan kirjoittaisi tätä, ellei olisi aikoinaan ärsyttänyt eräs poika omalla luokallani, joka aina koetunnin aikaan halusi päästä vessaan. Ilman saattajaa tietenkin, koska sellaisia ei ollut. Milloinkaan muulloin ei hänelle iskenyt vessahätä kesken tunnin.
En kyllä muista, että oisin ikinä koulussa (peruskoulu, lukio) joutunu lähteen kesken tunnin vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Kovin pieniltä ehkä ei. Tosin esim alakoulussahan on välitunti 45 minuutin välein ja silloin voi käydä.
Ja entä jos yläkouluikäisellä sattuu olemaan menkat?
Ei ollut muistaakseni ongelma kun olin yläkoulussa. Ei töissäkään pääse milloin vain vessaan vaikka on menkat. Teen asiakastyötä ja vessamahdollisuus on noin kerran tunnissa, asiakkaiden välillä.
Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun. Joskus sinne vessaan on pakko mennä sillä sekunnilla. Kunhan opettaja erottaa milloin kyseessä on tällainen tapaus niin ok, mutta lähtökohtaisesti niitä vessakäyntejä ei voi mun mielestä täysin kieltää oppituntien aikana. Joskus sinne vessaan on oikeasti pakko päästä HETI vaikka kuinka yrittäisi hoitaa tarpeensa välitunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle. Osa oppilaista ravaa vessassa jatkuvasti ja pelaa sielä kännykällä 10-15 minuuttia kerrallaan. Vessahätä on joka tunnilla. En jaksa alkaa vanhempien kanssa tappelemaan. Istukoon vessassa.
Ope
Kai raportoit Wilmaan? Oikeasti. Koska lintsaamistahan tuo on. "Pitkä poissaolo tunnilta vessassa". Alkaisivat vanhemmat ihmetellä.
Ei ois tullut kuuloonkaan 80-luvulla kun kävin koulua, että luokasta ois poistuttu mihinkään omin päin! Ei edes yläasteella. Siis vain haahuilemaan jonnekin vessaan! Me ois naurettu kun joku ois pyytänyt päästä vessaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kyllä on vaikea tietää, milloin on "oikea" hätä ja milloin vaan halutaan lintsata tunnilta vessassa käynnin varjolla. Mutta herättäähän se vähän epäilystä jos joku haluaa joka tunti vessaan.
mielestäni pitää päästää aina kun haluaa, mutta jos käy tosi usein niin terveydenhoitajan tutkimuksiin. nuorella voi olla vaikka mikä vakava tauti. tai liikaa energijuomaa. jos joutuu laskemaan housuihin kun ei pääse vessaan niin on thoon tuomittu sosiaalisesti
Tuntuu, että joillain on hämärtyny syyt, että miksi koulussa käydään. Onko pääasia energiajuoman juominen vai mikä.
Mä stressasin lapsena vatsallani. Iski siis vesiripuli, jos stressaannuin. Muutama opettaja oli sellainen, jonka tunneilta ei vessaan päässyt, joten aina edellisellä välitunnilla menin kouluhoitajalle. Suoritin nuo kouluaineet yksityisopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Kovin pieniltä ehkä ei. Tosin esim alakoulussahan on välitunti 45 minuutin välein ja silloin voi käydä.
Ei ollut muistaakseni ongelma kun olin yläkoulussa. Ei töissäkään pääse milloin vain vessaan vaikka on menkat. Teen asiakastyötä ja vessamahdollisuus on noin kerran tunnissa, asiakkaiden välillä.
Tuskin sinäkään jäät odottelemaan että menkkaveri tahrii housut tai ripulit tulee housuun. Joskus sinne vessaan on pakko mennä sillä sekunnilla. Kunhan opettaja erottaa milloin kyseessä on tällainen tapaus niin ok, mutta lähtökohtaisesti niitä vessakäyntejä ei voi mun mielestä täysin kieltää oppituntien aikana. Joskus sinne vessaan on oikeasti pakko päästä HETI vaikka kuinka yrittäisi hoitaa tarpeensa välitunneilla.
Mikä ripuli? Sairaana ei tulla kouluun (infektio). Ja kellä niin runsaat menkat on, että ei pysty välitunnilla hoitamaan asiaa? Silloin pitää laittaa kunnolla suojia ja/tai ennakoida.
Osa ooiskelijoista ei malta käydä vessassa välitunnilla, osa ei jaksa keskittyä tunnilla, osa on vaan ajattelemattomia ja osalle vessassa käynnistä on tullut tapa jaksaa pitkän tunnin yli. Minun tunneillani ovi on aina auki ja opiskelijat saavat poistua luokasta ilman selityksiä milloin vain - ja hiipiä takaisin luokkaan, kun haluavat. Kyllä lukiolaiset pitävät itse huoken opiskeluistaan, mutta yläasteella ehkä minäkin kieltäisin vessakäynnit (tosin joustaisin kyllä, jos tosi hätä). Kyllä ope huomaa, kellä on oikea hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ripuli? Sairaana ei tulla kouluun (infektio). Ja kellä niin runsaat menkat on, että ei pysty välitunnilla hoitamaan asiaa? Silloin pitää laittaa kunnolla suojia ja/tai ennakoida.
Ripulille on muitakin syitä kuin infektiot.
Olin aikuisopiskelija ja meillä oli opettaja joka kielsi vessakäynnit. No, kävin silti, kun en viittinyt paskat housuissa istua loppupäivää, kun on vatsa tällainen lievästi sanottuna arvaamaton. En enää muista tuliko sanomista... oli muutenkin joku hermoheikko pösilö, kun tuli meille kurssin jälkeen raivoomaan antamastamme huonosta kurssipalautteesta. Oli kuulemma aiheetonta , koska Hän on loistava opettaja!