Uskotteko, että syväjäädytetyt vainajat voidaan joskus herättää?
http://yle.fi/uutiset/3-9635331
"Venäläisyritys syväjäädyttää kuolleita siinä toivossa, että ne voitaisiin tieteen kehityttyä elvyttää henkiin. Yritykselle riittää asiakkaita, vaikka sen lupauksille ei ole tieteellistä näyttöä."
Uskotteko, että vainajat voidaan herättää henkiin? Olisitteko itse valmiita syväjäädyttämään itsenne?
Kommentit (67)
Voihan tuo joskus olla mahdollista. Esim. 1000 vuotta sitten kukaan ei olisi osannut kuvitella, että sydämiä siirrellään ihmisestä toiseen tai että kliinisesti kuollut voidaan elvyttää henkiin. Miksei sitten 1000 vuoden päästä voitaisi elvyttää henkiin kuollut joka on ollut asianmukaisesti säilöttynä 1000 vuotta syväjäädytyksessä? Onhan meillä ihmisalkioitakin syväjäädytettynä ja niistä saadaan aikaan eläviä ihmisiä.
Toisaalta, parempi mahdollisuus heräämiseen olisi, jos ihminen voitaisiin syväjäädyttää jo eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tulee just siinä että nykyään ei osata jäädyttää siten että solut ei tuhoutuisi joko jäätyessä tai viimeistään sulattaessa. Toimivat pakkasnesteet on myös myrkyllisiä. Yhtä hyvin voisi laittaa kehon/pään säilöntäaineeseen purkkiin ja toivoa että tulevaisuudessa ne säilöntäaineen myrkkyjen vaikutukset saadaan jotenkin putsattua ja keho herätettyä henkiin.
Olen itse ainakin onnistunut jäädyttämään soluja niin että niistä osa säilyy hengissä normi pakastimessa glyserolin(ei myrkyllistä) avulla eli ei aivan täysin pidä paikkaansa mitä kirjoitat.
Ei se riitä että osa säilyy ehjänä vaan niiden pitäisi säilyä ehjänä ja muuttumattomana liki kaikkien.
Katsoppa se tarkoittaa vastausta tuolle joka väitti niiden tuhoutuvan viimeistään sulatettaessa ja tämähän ei pidä paikkaansa korjasin ettei hänen tarinansa ole totta vaan niistä osa säilyy hengissä. Sinä raukka oletit että puhun syväjäädytetyn ihmisen sellaisenaan henkiin herättämisestä ja tässä teit virheen. Mutta jos kysyt mitä moukka et tee niin voin vastata että riittää kun kantasolu/soluja on hengissä niin kyseisen henkilön voi kloonata jos on rahaa. Eli siinä mielessä sekin on mahdollista. Osa täälä ei näytä tietävät tieteestä mitään.
Menikö tunteisiin? :'DD
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo oman tietoisuuden katoaminen itseäni "pelottaa".
Kuvitelkaapa seuraavanlainen tilanne:Minun kehoni, aivoni, ja kaikki mahdollinen kloonataan/kopioidaan 100%:sti, ja meitä on kaksi. Minä olen silti minä oman tietoisuuteni kanssa. Jos puolisoni juttelisi kumman tahansa kanssa - minun tai kloonini - hän ei kokisi tilannetta yhtään erilaisena, koska olemme identtisiä. Kuitenkin minä, tietoisuuteni, on vain tässä alkuperäisessä kehossa. Se kopio on uusi ja erillinen tietoisuus.
Jos aivoni skannattaisiin täydellisinä tietokoneelle, se entiteetti eläisi omaa elämäänsä, enkä minä sitä elämää pääsisi kokemaan. Minä kuolisin kun tämä keho kuolee. Toki jos tämä tietoisuus pystyttäisiin jotenkin siirtämään, niin asia olisi toinen. Samaa puhutaan esimerkiksi teleportaation kanssa, jossa alkuperäinen data skannataan, ja luodaan identtisenä toiseen paikkaan, ja alkuperäinen data tuhoutuu. Teknisesti ottaen tämä on teleportaatiota, mutta se on silti kopio. Toki ulkopuoliselle tarkkailijalle minä en olisi muuttunut mihinkään, mutta tämä minun alkuperäinen tietoisuuteni - minä - olisi kadonnut, enkä tietäisi siitä teleportaation jälkeisestä elämästä tuon taivaallista.
Olisiko tuollainen skannattu aivotietokone kuitenkaan varsinaisesti minätietoinen ja tunteva niinkuin ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuo joskus olla mahdollista. Esim. 1000 vuotta sitten kukaan ei olisi osannut kuvitella, että sydämiä siirrellään ihmisestä toiseen tai että kliinisesti kuollut voidaan elvyttää henkiin. Miksei sitten 1000 vuoden päästä voitaisi elvyttää henkiin kuollut joka on ollut asianmukaisesti säilöttynä 1000 vuotta syväjäädytyksessä? Onhan meillä ihmisalkioitakin syväjäädytettynä ja niistä saadaan aikaan eläviä ihmisiä.
Toisaalta, parempi mahdollisuus heräämiseen olisi, jos ihminen voitaisiin syväjäädyttää jo eläessään.
Me emme tiedä onko nykytekniikalla nestetyppeen survottu ruumis "asianmukaisesti säilötty" vai pelkkä glorifioitu pakaste jolla on yhtä suuret mahdollisuudet herätä henkiin kuin kanan koipireisipaketilla.
Ei onnistu. Vettä sisältävät solut laajenevat jäätyessään ja tuhoutuvat. Myös sulatettu mössö on kuollutta. Mikrokokoiset siittiöt jäätyvät niin nopeasti, ettei tuhoa ehdi tapahtua.
Onkohan tuota menetelmää testattu jo eläimillä? Pakastetaan rotta tuolla menetelmällä ja sulatetaan se - mitä tapahtuu? Onhan apinoillakin testattu päänsiirtoja ja vaikka mitä.
Koko ajatus jäädytyksestä ja heräämisestä takaisin on sekä kiehtova, että puistattava.
Ulkopuolisten silmissä henkiin herätetty olisi kuitenkin aina "kuollut", joten osattaisiin kotiin tietoisuutta kunnioittaa kunnioittaa vai olisiko se vain henkiinherätetty kuollut jolla ei ole väliä?
Entä kuinka tietoisuus kokisi heräämisen? Olisiko se välitön siirtymä, hieman kuten nukutuksesta herääminen.
Vai olisiko oman kuoleman muisto olemassa ja traumatisoimassa?
Entä jos tietoisuus skannaamalla talteen ja palautetaan myöhemmin joko robottiin tai elävään kehoon, miltä muutos tuntuisi ja kuinka siihen osaa varautua psyykkisesti.
Jos vaikka kuolisin nyt äkisti tähän paikkaan, mitkä olisivat tunnelmat jos havahtuisin seuraavaksi 35 vuoden päässä toisenlaisessa kehossa?
Toki muutama harva on kokenut tuon tavallaan pitkän kooman myötä, mutta kuinka he ovat selvinneet jatkosta?
Entäpä jos skannaus on palautettu vaikka keinotekoisesti tuotettuun "tyhjään" kehoon ja tapahtuu kuolemaan johtava onnettomuus ja tietoisuus palautetaan uudestaan samasta tallenteesta?
Tai vielä pahempaa, samaa tietoisuutta käytetään koehenkilön testaamiseen ja kuoleman jälkeen vain tallenteesta uuteen laboratorio-ihmiseen?
Ikuinen elämä, ikuinen helvetti?