Synnytyssairaalan vaihto johti huumeidenkäyttöepäily
Tarkoitukseni oli synnyttää sairaalassa x ja olin käynyt siellä äitiyspoliklinikalla huumeseuloissa koko raskauden ajan. Näin siksi koska olen joskus käyttänyt huumeita. Seulat olivat tietenkin puhtaat. Äitini kuoli pitkän sairauden jälkeen (kuitenkin hieman yllättäen) tuossa sairaalassa ja laskettuun aikaan oli enää muutama kuukausi. Halusin vaihtaa viime hetkellä synnytyssairaalaa joka poiki jonkinlaiset huumeidenkäyttöepäilyt. Terveydenhoitaja sanoi etten pääse seuloja karkuun vaikka vaihdankin sairaalaa. Minusta tilanne oli järkyttävä ja jouduinkin loppuraskauden syömään huumeaineiksi luokiteltavia lääkkeitä jotka lääkäri oli määrännyt. Missä hoitohenkilökunnan empatia?
Kommentit (93)
Niin mikä tässä oli ongelma AP? Se että joudut jatkossakin huumetesteihin? Tottakai herättää epäilyksiä, jos ihminen ihan yhtäkkiä haluaakin vaihtaa hoitopaikkaa...
Ap, älä välitä näistä huuteluista.
Av:lla saat haukut aiheesta kuin aiheesta, se on varmaa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Päihderiippuvaiselle bentsoja raskausaikana. Niin varmaan.
Miten ajattelit jaksaa sitten vauvan kanssa, kun sitä pitää hoitaa ja huolehtia 24/7? Huolestuttavaa...
Tarkoitit varmaan ENTISELLE päihderiippuvaiselle :) Tosin ihan samanlainen alttius sinulla on koukuttua mihin vaan, kuten minullakin. Tosin minulla on vuosien kokemus omasta päihteidenkäytöstä ja siitä kuinka niiden kanssa tulee toimia ja kuinka ei ja mikä lääke sopii ja mikä ei. Olin kyllä surullinen vielä pitkään vauvan syntymän jälkeen, mutta se ei johtunut rauhoittavista :) Onhan sellainen suru huolestuttavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä oli ongelma AP? Se että joudut jatkossakin huumetesteihin? Tottakai herättää epäilyksiä, jos ihminen ihan yhtäkkiä haluaakin vaihtaa hoitopaikkaa...
Mitä epäilyttävää siinä on, ettei halua synnyttää samassa sairaalassa jossa oma äiti on juuri kuollut? Eli sinusta ei saisi surra tai olla uneton rakkaan ihmisen poismenon vuoksi? Ongelma oli hoitajan asennevammaisuus, sekä totaalinen tilannetajuttomuus. Vähän kuin täällä muutamat vastaajat, joilla en toivo olevan omia lapsia :(( Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä välitä näistä huuteluista.
Av:lla saat haukut aiheesta kuin aiheesta, se on varmaa. Valitettavasti.
Ihan odotettavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä voi vaihtaa synnytyssairaalaa noin vain? isossa osassa maata vaihtoehtoja on tasan 1.
Isossa osassa maata joo, mutta ei kaikkialla. Ap
Eli sun äiti kuoli Naistenklinikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä voi vaihtaa synnytyssairaalaa noin vain? isossa osassa maata vaihtoehtoja on tasan 1.
Ei. Ap
Hoidatko lapsen itse?
Elättekö lääkkeiden varassa vai psykoosiuhan alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kait tuossa pitäisi ongelmaa olla. kun uudessa sairaalassa tehtä huumetesti, niin kerrot testaajalle että käytät lääkärin määräämiä aineita.
Kommenttien perusteella lapsi on jo syntynyt ja seulat annettu. Ihmetyttää, millainen lääkäri on huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä raskaana olevalle entiselle huumeidenkäyttäjälle kirjoittanut.
Raskauden takia. Muilla vastaavilla lääkkeillä olisi ollut sikiölle epäedullisia vaikutuksia. Söin rauhoittavia n.1kk-1,5kk epäsäännölisesti tai tarvittaessa. Ihan yhtä lailla kuka vaan voi koukuttua noihin lääkkeisiin, ei ainoastaan ex-narkkarit. Ap
Kyllä voi, ihan niin kuin kenestä tahansa voi tulla alkoholisti. Pointti on, että erittäin outoa toimintaa lääkäriltä, vastoin ohjeistusta toimittu. Mutta onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ap
Vaihdoit Naistenklinikalle Jorvista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit jaksaa sitten vauvan kanssa, kun sitä pitää hoitaa ja huolehtia 24/7? Huolestuttavaa...
Tarkoitit varmaan ENTISELLE päihderiippuvaiselle :) Tosin ihan samanlainen alttius sinulla on koukuttua mihin vaan, kuten minullakin. Tosin minulla on vuosien kokemus omasta päihteidenkäytöstä ja siitä kuinka niiden kanssa tulee toimia ja kuinka ei ja mikä lääke sopii ja mikä ei. Olin kyllä surullinen vielä pitkään vauvan syntymän jälkeen, mutta se ei johtunut rauhoittavista :) Onhan sellainen suru huolestuttavaa. Ap
Niinhän se on, päihteiden väärinkäyttäjät tietävät itse, mitä lääkkeitä lääkärin pitää heille määrätä.
Bentsoja ei kyllä psykoosin estoon taideta määrätä. Mutta jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän tyhmää tehdä lapsi jos ei kestä unettomuutta ja stressiä.
Niin. Mistäs sitä tietää mitä kaikkea ihminen kestää tai ei kestä ennenkuin sen kokee. Samalla voisi ajatella miksi kukaan ylipäänsä tekee lapsia, kun mitä vaan voi sattua. Psykoosialttius on kyllä paha, mutta hoidettavissa eikä mikään maailmanlopun sairaus. Ap
Mitähän mieltä Valvira on lääkäristä, joka hoitaa psykoosialttiutta bentsoilla. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihderiippuvuus on pysyy ihmisessä samalla tapaa, kuin alkoholismi. Kummallista toimintaa lääkäriltä todella.
Pitää olla kyllä aika paha "psykoosiherkkyys", että jotain Risperdalia edes mainitaan ääneen. Muutenkin ihmetyttää nuo luetellut vaihtoehdot, osa on masennuslääkkeitä, osa antipsykootteja ja osa rauhoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä niitä lääkkeitä jouduit syömään?
Huumeidenkäyttö laukaisi jonkinlaisen herkkyyden ahdistushäiriölle. Saatan pahimmassa tapauksessa vajota psykoosiin. Ihan tarpeeseen ne tuli, koska en kestä kovaa unettomuutta tai stressiä. Ap
Et kestä stressiä tai unettomuutta ja teet lapsia?
Mitä täällä tapahtuu. Olenko pudonnut johonkin rinnakkaisulottuvuuteen missä lapsia ei enää kasvateta?
Voin kertoa että siitä lapsesta tulee unettomuutta ja stressiä että parempi ois alkaa kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kait tuossa pitäisi ongelmaa olla. kun uudessa sairaalassa tehtä huumetesti, niin kerrot testaajalle että käytät lääkärin määräämiä aineita.
Kommenttien perusteella lapsi on jo syntynyt ja seulat annettu. Ihmetyttää, millainen lääkäri on huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä raskaana olevalle entiselle huumeidenkäyttäjälle kirjoittanut.
Raskauden takia. Muilla vastaavilla lääkkeillä olisi ollut sikiölle epäedullisia vaikutuksia. Söin rauhoittavia n.1kk-1,5kk epäsäännölisesti tai tarvittaessa. Ihan yhtä lailla kuka vaan voi koukuttua noihin lääkkeisiin, ei ainoastaan ex-narkkarit. Ap
Kyllä voi, ihan niin kuin kenestä tahansa voi tulla alkoholisti. Pointti on, että erittäin outoa toimintaa lääkäriltä, vastoin ohjeistusta toimittu. Mutta onhan näitä.
Tämä ohjeistus tuli helpottamaan lääkäreiden työtä. Enää ei tarvitse sille bentsoja kinuavalle narkille myöntää lisää huumeita ja ongelmia. Kuinka niin ohjeistuksen vastainen? Jos vaihtoehtoina olisi ollut vauvan vammautuminen tai äidin koukuttuminen niin eiköhän tuo lääkäri tehnyt tuossa tilanteessa oikean ratkaisun. Sitä paitsi, en jäänyt niihin koukkuun mutta pääsin pahimman ylitse eikä tarvinnut pelätä epämuodostumia tai muutakaan, kiitos tuon lääkärin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä niitä lääkkeitä jouduit syömään?
Huumeidenkäyttö laukaisi jonkinlaisen herkkyyden ahdistushäiriölle. Saatan pahimmassa tapauksessa vajota psykoosiin. Ihan tarpeeseen ne tuli, koska en kestä kovaa unettomuutta tai stressiä. Ap
Et kestä stressiä tai unettomuutta ja teet lapsia?
Mitä täällä tapahtuu. Olenko pudonnut johonkin rinnakkaisulottuvuuteen missä lapsia ei enää kasvateta?
Voin kertoa että siitä lapsesta tulee unettomuutta ja stressiä että parempi ois alkaa kestämään.
Missä todellisuudessa lapset kasvatetaan yksin, tai missä kirjoitin niin? Myös sinulla voi olla psykoosialttius, muttet tiedä sitä ja jos lapsesi joskus sairastuu mieleltään saattaa diagnoosi viivästyä koska sinä olet näennäisesti "terve". Noin muuten kova järkytys saattaa heilauttaa kenen vaan mieltä ja ainoa mikä omaan sairauteen on auttanut on aika. Olin oireeton ennen raskautta ja raskauden aikana mutta äidin poismeno toi unettomuuden, enkä halua pelleillä mielenterveydelläni. Ap
Ai niin, ja lapsi oli ja on vieläkin helppo. Ei yöheräämisiä, ei stressiä ja vauva-aika oli rennointa mitä pitkään aikaan olen kokenut. Mutta aloitukseni pointti ei ollut tuossa hätälääkityksessä vaan asenteissa joita näemmä täälläkin on ja paljon. Miten voikin joku historia (mennyt aika) vaikuttaa näin paljon hoitohenkilökunnan asenteisiin? Miksei voi elää nykyhetkessä ja niissä ongelmissa, vaan pitää palata aina sinne vanhoihin ongelmiin? Olen saanut historiani vuoksi paljon märkiä pyyhkeitä naamalleni, eikö ole mitään rajaa jolloin ihminen voisi olla vapaa? Miettikää jos te olisitte tehneet nuoruudessanne virheen, josta teille aina muistutettaisiin lääkärikäynneillä? Teitä epäiltäisiiin ja teille puhuttaisiin halveksuen? Asiallista? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja lapsi oli ja on vieläkin helppo. Ei yöheräämisiä, ei stressiä ja vauva-aika oli rennointa mitä pitkään aikaan olen kokenut. Mutta aloitukseni pointti ei ollut tuossa hätälääkityksessä vaan asenteissa joita näemmä täälläkin on ja paljon. Miten voikin joku historia (mennyt aika) vaikuttaa näin paljon hoitohenkilökunnan asenteisiin? Miksei voi elää nykyhetkessä ja niissä ongelmissa, vaan pitää palata aina sinne vanhoihin ongelmiin? Olen saanut historiani vuoksi paljon märkiä pyyhkeitä naamalleni, eikö ole mitään rajaa jolloin ihminen voisi olla vapaa? Miettikää jos te olisitte tehneet nuoruudessanne virheen, josta teille aina muistutettaisiin lääkärikäynneillä? Teitä epäiltäisiiin ja teille puhuttaisiin halveksuen? Asiallista? Ap
Se on niin, että tiettyjä virheitä ei saa koskaan täysin pyyhittyä elämästä pois. Kun päihderiippuvainen tai entinen rikollinen jne saa lapsen on luonnollisesti asiaa seurattava tarkoin, lapsen etu menee vanhemman edun edelle.