Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?
Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Master petruum, sanoi partanaama 😂
vanhempien makuukammari kun kuulostaa liian rahvaalta ;)
Miksi noin hyvin tienaavat ihmiset eivät käytä suomalaista työvoimaa aikana, jolloin nimenomaan kotimaista työtä pitäisi tukea?
Vierailija kirjoitti:
Kenen talo noista kolmesta on ensimmäisenä myynnissä? Itse veikkaan Jarppia.
Minä veikkaan Aleksia perheineen ekaksi muuttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin hyvin tienaavat ihmiset eivät käytä suomalaista työvoimaa aikana, jolloin nimenomaan kotimaista työtä pitäisi tukea?
Siinäpä tuhannen taalan kysymys. Kysymys pitäisi osoittaa suoraan näille rahamiehille.
Eiköhän jokaisella noista oletettavasti ollut mielessä tehdä myös rahaa noilla asunnoillansa. Eikä siinä mitään väärää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa aina ihmetyttää, että tasaisin väliajoin joku kun näkee ulkomailla taloja, se tuo sen idean uutena/omanaan suomeen ja rakentaa tänne täysin sopimattoman talon, selittää jotain omaperäisyydestä ja kansainvälisyydestä jne ja sit se idea ei taas kerran toimi. Hyvänä esimerkkinä nuo tasakatot.
No en usko, että Lauri on tuota ideaa ulkomailta varsinaisesti tuonut, onhan yrityksensä nimikin Alvardag - viitaten Alvar Aaltoon. Itse Alvar Aallon suunnittelemissa rakennuksissa opiskelleena (Jyväskylän Yliopiston kampus) satun tietämään, että mestariarkkitehdinkin tasakattotalot ovat täysin homeessa.
Jyväskylän yliopistosta mulle tulee aina mieleen pääsykokeet ja vessa. Se vessa jossa kävin oli aivan sairaan pieni. Sinne piti peruuttaa ja tilaa oli tasan sen pöntön verran. Ikinä en ole niin pienessä vessassa käynyt :)
Jyväskyläläisenä en tykkää siitä, että tuo firma tavallaan ratsastaa maailmankuulun arkkitehdin nimellä. Parhaimmillaan Aallon rakennuksissa on ainutlaatuinen tunnelma, mielenkiintoisia materiaalivalintoja ja yhteys luontoon. (En viittaa nyt sisäilmaongelmiin, vaikeasti pestäviin ikkunoihin, liikuntaesteisiin yms.) Minusta oli upeaa opiskella Aallon suunnittelemalla kampuksella. Päärakennuksen vessat olivat legendaarisia:
"Päärakennuksella erityisen huvittavan maineen ovat saaneet vessat. Hyvin pienet vessat. Syy kokoon ei kuitenkaan ole siinä, että Aalto-herraa itseään ei ollut pituudella pilattu. Asiaan löytyy paljon loogisempi selitys."
"“Vessojen tilavuus on suunniteltu vanhanaikaisille tehovessoille, joiden vesisäiliö oli ylhäällä. Silloin pytyt eivät tarvinneet näin paljon tilaa”, Pöyhiä selittää päärakennuksen naisten vessassa."
"Vessojen pienuuteen onkin tulossa muutos C-rakennuksen remontissa."
"“Päärakennuksen vessojen seiniä siirretään taaksepäin ja sivuille niin, että tilaa tulee enemmän. On ihan turha ylläpitää tällaista turhaa epäsopua Aallon ja opiskelijoiden välillä, kun asia voidaan kuitenkin helposti ratkaista”, Pöyhiä kertoo.
"Kummaksuntaa aiheuttavat myös vessoihin johtavat portaat. Päärakennuksen vessoihin kun laskeudutaan portaita pitkin vielä vessan oven jälkeenkin. Niihin Pöyhiäkään ei keksi selitystä."
"“Ehkä niiden tarkoitus on ollut vain luoda hienoutta myös vessaan”, hän toteaa."
Lähde: https://www.jylkkari.fi/2013/04/aallon-akropoliksessa/
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi Laurin suunnittelemat kankaat olleet menestys Vallilalle? Mitäs pidätte kuoseista?
Tykkään siitä kliseisimmästä Sulka-kuosista. Jos sitä saisi polttoleikattuna ohuena kankaana, ostaisin sitä, ellen boikotoisi Vallilaa.
http://www.vallila.fi/kokoelmat/alvardag-x-vallila-erikoismallisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi Laurin suunnittelemat kankaat olleet menestys Vallilalle? Mitäs pidätte kuoseista?
Tykkään siitä kliseisimmästä Sulka-kuosista. Jos sitä saisi polttoleikattuna ohuena kankaana, ostaisin sitä, ellen boikotoisi Vallilaa.
Allekirjoitan kaiken kirjoittamasi ;) Se läpikuultava kangas oli muuten parasta suunnittelua koko sarjassa :)
Näpäkkää pyhkiä pölyt katosta mennessään
Vierailija kirjoitti:
Muusikothan aina valittaa, että ihmisten olisi reilua maksaa musiikista (vaikka sitä ilmaiseksi netistä löytyykin), niin eikös nää muusikot sitten itse myös vois maksaa suomalaisesta työstä, (eikä ottaa työntekijöitä sieltä mistä halvalla saa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mut... mä en oikein tajunnut, kun vallila on siirtänyt ne suositut kuosit nyt vaan verhoista mattoihin. Mun mielestä ne ei oikein toimi matossa, vai oonko mä ainoa joka ajattelee niin?
Eipä oo kyllä tehnyt mieli ostaa mitään vallilan juttuja enää, ton Bernerin sekoilujen takia, eikä oikein siksikään, kun niitä suosittuja kuoseja kierrätetään tuolleen. Miks ostaisin maton, jonka kuvioita oon jo vuosikaudet katsellut omissa/muitten verhoissa?
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mut... mä en oikein tajunnut, kun vallila on siirtänyt ne suositut kuosit nyt vaan verhoista mattoihin. Mun mielestä ne ei oikein toimi matossa, vai oonko mä ainoa joka ajattelee niin?
Eipä oo kyllä tehnyt mieli ostaa mitään vallilan juttuja enää, ton Bernerin sekoilujen takia, eikä oikein siksikään, kun niitä suosittuja kuoseja kierrätetään tuolleen. Miks ostaisin maton, jonka kuvioita oon jo vuosikaudet katsellut omissa/muitten verhoissa?
Sori, tuli sama kahdesti,kun yritin muokata tekstiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.
Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym
Puhuin talon huonejärjestyksestä ja pohjaratkaisusta..
Pohjaratkaisut vaikuttaa lämmityskuluihin. Lämmitä sit talvella joka huone erikseen. Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta. Eli kyllä nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Ja ne pitkät käytävät, valot oltava päivälläkin.
Tässä nyt pari juttua, jotka ekana tuli mieleen
Nuo talot oli tehoneliöitä eli lämmityskulut ovat aisoissa sen takia. Kyllä nykytalossa joka huoneessa lattialämmityksessä on kierto päällä, muuten on parketit entiset. Ja tuuletusikkuna on hieman aikansa elänyt käsite. Taloissa on nykyään ilmastointi, uusissa taloissa viilennyksellä.
Henkilökohtaisesti kaipaan ainakin joskus raitista ulkoilmaa sieltä tuuletusikkunasta. Koneellinen tuloilma on yleensä liian kuivaa.
Samaa mieltä.
Oon vaan huomannut, miten nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Toisessa talossa makkari on illalla mukavan viileä ja toisessa liian kuuma nukkumiseen. (Ilman ilmastointia siis, sellaisen tiedän olevan keksitty, kyllä)
Mut jokainen joka talon rakentaa, niin tehköön siitä itselleen mieleisen, ja sellaisia ratkaisuja joista itse tykkää, itse jos siinä on tarkoitus asua.
Alvar Aalto ei ole ainoa Alvar maailmassa. Esimerkiksi parikymppisen serkkuni nimi on Alvar ja vanhempia Alvareita löytyy myös. On suosittu nimi varsinkin toisena nimenä:) Meksikolaisetkin tykkää Alvar-nimestä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa aina ihmetyttää, että tasaisin väliajoin joku kun näkee ulkomailla taloja, se tuo sen idean uutena/omanaan suomeen ja rakentaa tänne täysin sopimattoman talon, selittää jotain omaperäisyydestä ja kansainvälisyydestä jne ja sit se idea ei taas kerran toimi. Hyvänä esimerkkinä nuo tasakatot.
Niinpä ja valitettavasti tuo asenne ei rajoitu vain talonrakennukseen. Tuntuu, että nykyisin ihan kaikki on tehty aiemmin "väärin" ja siksi kaikki pitää uudistaa ihan vain uudistamisen ilosta. Ei ymmärretä, että ei asioita tehdä tietyllä tavalla vain siksi, että muita/uusia tapoja ei olisi hoksattu (ja jopa kokeiltu) aiemmin vaan siksi että nykymalli on se ainoa millä homma oikeasti hoituu. Varsin usein nämä omasta mielestään innovatiiviset on juuri niitä, joiden kapasiteetti ei riitä näkemään asioiden syy-seuraussuhteita ja sitä että muuttamalla yhden asian muuttuu yleensä kaikki muutkin. Siinä sitä sitten jälkeenpäin ihmetellään, miksi tämä kokonaisuus nyt ei nyt enää toiminutkaan ja homma levisi käsiin kun se aiemminkin toimi niin hyvin.
Kerrankin olen täällä jonkun kanssa samaa mieltä:) Osittain. Suomalainen rakentaminen on osoittautunut sekin sekundaksi vuosien varrella.
Musta ne talot oli ainakin sisätiloista toistensa klooneja. Se ärsytti eniten. Olisi voinut tehdä kolme vähän erilaista taloa, olisi ollut mielenkiintoisempaa. Ja tuntuu, että Lauri on ihastunut tiettyyn tyyliin itse ja varmaan hanskaa sen hyvin. Nyt kopioidaan samaa uudestaan ja uudestaan. Hänen omat talonsa, nämä jne.
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa suunnittelutoimistoahan, Alvardagia, siinä koko ajan buffattiin. Ne talot olivat, no jaa..
AlvarAaltodagia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa suunnittelutoimistoahan, Alvardagia, siinä koko ajan buffattiin. Ne talot olivat, no jaa..
AlvarAaltodagia?
AlvarAalto -jag?
Master petruum, sanoi partanaama 😂