Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?
Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.
Tämä ylösen firma on käsittääkseni saanut ison tontin jostain Tuusulan pelloilta johon rakentavat usean paritalon rykelmän ympyrän muotoon ja keskelle tulee jokin puutarhapalsta. Muistaakseni tästä oli jossain jaksossakin puhe ja siinä sanottiin että sinne tulee yksi autopaikka 10 taloa kohti. En pysty kuvittelemaan että yksikään lapsiperhe muuttaisi keskellä peltoa sijaitsevaan palveluista kaukana olevaan asuntoon jossa ei ole edes pysäköintimahdollisuutta omalla pihalla tai taloyhtiön alueella.
Ekologisuus ja yhteisöllisyys viljelypalstoineen on kiva juttu, mutta fakta on se että ilma autoa tuollaisessa asuminen on monelle aika mahdottomuus.https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tuusula/13688341
ensin katsoin että onpas halpa kämppä , kunnes huomasin sen kuukausivuokran,huh hellettä!!
Heh, ensin maksetaan 10% asunnon hinnasta kynnysrahaa, sitten vuokraa 10 vuotta jonka jälkeen maksetaan asunnon hinnasta loput 90%. Aika kallis tapa hankkia asunto.
Ymmärsinkö oikein, että ostaessaan asunnon asukas maksaa 90m2 asunnosta Tuusulassa ensin sen reilut 40 000e, jonka jälkeen hän maksaa vuokraa Alvardagille yht.165 000e, ja tämän jälkeen hän maksaa asunnostaan vielä sen 360 000e. Halpaa kuin makkara.
Niin siinä ilmoituksessa sanottiin. Aivan posketon hinta pienestä puutalosta jossain pellolla Tuusulassa. Mutta varmaan moni haluaa maksaa mitä, 565000€ Laurin suunnittelemasta tönöstä ettei vaan nimitellä poraavaksi köyhäksi... 😂
Kattaakohan tuo hinta mahdolliset rakennusvirheet(vrt. Elastisen talo)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
[ Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta.
Kiitos vinkistä. Taidankin rakentaa talon, jossa on tuollainen pohjaratkaisu. Eipä Suomessa juuri koskaan ole niin kuuma (minun mielestäni), että tuosta olisi haittaa. Oikeastaan juuri päinvastoin.
Jaa, varsinkin heinä-elokuussa on helpompi mennä suoraan olkkariin nukkumaan, kun koko illan paistaa makkariin aurinko, niin on siellä illalla niin kuuma, ettei siellä pysty nukkumaan.
Eiköhän tuon tasoisessa talossa ole jäähdyttävä koneellinen ilmastointi, joten se on ihan sama mihin menee nukkumaan.
Niin onhan se EKO talo ;)
Niin, mahdollista myös ekotalossa. Koneellinen ilmastointi voidaan järjestää niin, että poistettu lämpö siirretään lämmönvaihtimella hyötykäyttöön. Esim helteillä poistettu lämpö siirretään käyttöveden lämmitykseen. Se on taloudellista ja ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.
Tämä ylösen firma on käsittääkseni saanut ison tontin jostain Tuusulan pelloilta johon rakentavat usean paritalon rykelmän ympyrän muotoon ja keskelle tulee jokin puutarhapalsta. Muistaakseni tästä oli jossain jaksossakin puhe ja siinä sanottiin että sinne tulee yksi autopaikka 10 taloa kohti. En pysty kuvittelemaan että yksikään lapsiperhe muuttaisi keskellä peltoa sijaitsevaan palveluista kaukana olevaan asuntoon jossa ei ole edes pysäköintimahdollisuutta omalla pihalla tai taloyhtiön alueella.
Ekologisuus ja yhteisöllisyys viljelypalstoineen on kiva juttu, mutta fakta on se että ilma autoa tuollaisessa asuminen on monelle aika mahdottomuus.https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tuusula/13688341
ensin katsoin että onpas halpa kämppä , kunnes huomasin sen kuukausivuokran,huh hellettä!!
Heh, ensin maksetaan 10% asunnon hinnasta kynnysrahaa, sitten vuokraa 10 vuotta jonka jälkeen maksetaan asunnon hinnasta loput 90%. Aika kallis tapa hankkia asunto.
Älä köyhä poraa.
Ei minun tarvitse porata koska olen sen verran laskutaitoinen ja hyvätuloinen että saan pankista asuntolainaa sen minkä tarvitsen. Toivottavasti muutkin tajuavat minkälainen kusetus tuo kuvio on, eivätkä tartu siihen.
Tai sitten annetaan sellaisten joilla on varaa laittaa rahansa mihin haluavat. t. Hakunila 5krs kaupungin vuokra-asunto ja helvetin kateellinen tollaisesta kämpästä
No eipä muuta kuin Hakunilasta Tuusulaan ponnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että ostaessaan asunnon asukas maksaa 90m2 asunnosta Tuusulassa ensin sen reilut 40 000e, jonka jälkeen hän maksaa vuokraa Alvardagille yht.165 000e, ja tämän jälkeen hän maksaa asunnostaan vielä sen 360 000e. Halpaa kuin makkara.
Niin siinä ilmoituksessa sanottiin. Aivan posketon hinta pienestä puutalosta jossain pellolla Tuusulassa. Mutta varmaan moni haluaa maksaa mitä, 565000€ Laurin suunnittelemasta tönöstä ettei vaan nimitellä poraavaksi köyhäksi... 😂
Ei se ole niin nuukaa jos on ylimääräistä pätäkkää usko pois. Tämä tullut todettua, kun päässyt vierestä seuraamaan pientä äkillistä rikastumista. Silloin ei muutamat satatonnia sinne ja tänne paljoa paina :)
Mun mielestä joku luksus-designtalo olisi konseptina parempi kuin ekotalo jota markkinoidaan ekaksi omaksi taloksi. Eli taloja oikeasti rikkaille. Siitähän Lauri juuri tienasi hyvin, kun joku saksalainen perijätär osti sen Karhusaaren kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkin jo kaikkien tiedossa, että Elan talossa on ollut rakennusvirheitä (seinät vinossa, autotalli vaarassa romahtaa jne), ja oikeusprosessit menossa.
Että sellasta. Sekundaa tulee kun amatööri leikkii ammattirakennuttajaa.
Ei kai nyt sentään??
Rakennuksella käytettiin virolaista rakennualan osaamista ja lehtitietojen mukaan yhdessä viikossa tuli nuo mainitut virheet, jotka pääsuunnittelija heti huomasi ja korjautti eri firmalla. Oikeusprosessi koskee korjauskuluja. Niitä korjauskuluja vaaditaan nyt virolaiselta talonrakennusfirmalta. Voipi olla vaikea saada kaikkia rahoja takaisin, sillä ensisijaisesti lain mukaan rakennusvirheet pitäisi antaa korjata sen tahon, joka ne aiheutti. Eikä ostaa korjausta eri firmalta.
Vierailija kirjoitti:
Onkin jo kaikkien tiedossa, että Elan talossa on ollut rakennusvirheitä (seinät vinossa, autotalli vaarassa romahtaa jne), ja oikeusprosessit menossa.
Kannattaa hankkia "ammattimiehet" Virosta kun halvalla saa. Tosin usein se "ammatti" tulee vasta laivamatkalla Tallinnasta Helsinkiin ihan kysynnän mukaan ja paluumatkan jälkeen häviää tyypit niin tehokkaasti, että ketään et saa enää koskaan vastuuseen yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
[ Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta.
Kiitos vinkistä. Taidankin rakentaa talon, jossa on tuollainen pohjaratkaisu. Eipä Suomessa juuri koskaan ole niin kuuma (minun mielestäni), että tuosta olisi haittaa. Oikeastaan juuri päinvastoin.
Jaa, varsinkin heinä-elokuussa on helpompi mennä suoraan olkkariin nukkumaan, kun koko illan paistaa makkariin aurinko, niin on siellä illalla niin kuuma, ettei siellä pysty nukkumaan.
Eiköhän tuon tasoisessa talossa ole jäähdyttävä koneellinen ilmastointi, joten se on ihan sama mihin menee nukkumaan.
Kuulostaa todelliselta ekoteolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sentään??
Rakennuksella käytettiin virolaista rakennualan osaamista ja lehtitietojen mukaan yhdessä viikossa tuli nuo mainitut virheet, jotka pääsuunnittelija heti huomasi ja korjautti eri firmalla. Oikeusprosessi koskee korjauskuluja. Niitä korjauskuluja vaaditaan nyt virolaiselta talonrakennusfirmalta. Voipi olla vaikea saada kaikkia rahoja takaisin, sillä ensisijaisesti lain mukaan rakennusvirheet pitäisi antaa korjata sen tahon, joka ne aiheutti. Eikä ostaa korjausta eri firmalta.
Tässä linkki juttuun: http://www.iltalehti.fi/viihde/201705182200146448_vi.shtml
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Se on selitetty jo kerran tässä ketjussa, sivulla 11. Avainsanat on lämmöntalteenotto ja lämmönvaihdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Sitä se oikeastaan on. Otetaan ylimääräinen lämpö pois ja käytetään se käyttöveden lämmitykseen. Näin säästyy ihan suoraan energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sentään??
Mutta miten autotallin katto sitten voi olla väärin rakennettu, jos viat korjattiin.
Bullshit is your living.
Tykkäisin niin paljon Japanialaisesta yrityskulttuurista, jossa paskaa tehneitä alaisia saisi vedellä korville.
Sinkkumies
Hupaisa firma, kun kukaan ei voi piirtää taloja eikä saa niille rakennuslupaa- käsittääkseni arkkitehti ja rakennusmestari on jotenkin suojattuja ammatteja, täytyy tietää mitä tekee että saa luvat rakentaa ja määräykset on tiukkoja. "Skissailijat" on sitten sen armoilla että hankkii ammattilaisen allekirjoituksen papereihin ja valvojan. Siksipä tulee sutta ja sekundaa kun laurit sun muut ovat alihankkijoiden armoilla eivätkä ymmärrä mitä ovat tekemässä ja mitä ostaneet. Loppuasiakas voi olla epäileväinen kun tämän tajuaa.
LOL
Olet häpäissyt firmamme. Pari litsaria päin näköä ja potkut tai julkihäpäisy koko tehtaan edesssä.
Tästä mä tykkäisin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
En kommentoi muuten kuin että melkoinen yleistys "jenkkitaloista".
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.
Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym
Puhuin talon huonejärjestyksestä ja pohjaratkaisusta..
Pohjaratkaisut vaikuttaa lämmityskuluihin. Lämmitä sit talvella joka huone erikseen. Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta. Eli kyllä nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Ja ne pitkät käytävät, valot oltava päivälläkin.
Tässä nyt pari juttua, jotka ekana tuli mieleen
Nuo talot oli tehoneliöitä eli lämmityskulut ovat aisoissa sen takia. Kyllä nykytalossa joka huoneessa lattialämmityksessä on kierto päällä, muuten on parketit entiset. Ja tuuletusikkuna on hieman aikansa elänyt käsite. Taloissa on nykyään ilmastointi, uusissa taloissa viilennyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.
Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym
Puhuin talon huonejärjestyksestä ja pohjaratkaisusta..
Pohjaratkaisut vaikuttaa lämmityskuluihin. Lämmitä sit talvella joka huone erikseen. Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta. Eli kyllä nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Ja ne pitkät käytävät, valot oltava päivälläkin.
Tässä nyt pari juttua, jotka ekana tuli mieleen
Nuo talot oli tehoneliöitä eli lämmityskulut ovat aisoissa sen takia. Kyllä nykytalossa joka huoneessa lattialämmityksessä on kierto päällä, muuten on parketit entiset. Ja tuuletusikkuna on hieman aikansa elänyt käsite. Taloissa on nykyään ilmastointi, uusissa taloissa viilennyksellä.
Henkilökohtaisesti kaipaan ainakin joskus raitista ulkoilmaa sieltä tuuletusikkunasta. Koneellinen tuloilma on yleensä liian kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin niin paljon Japanialaisesta yrityskulttuurista, jossa paskaa tehneitä alaisia saisi vedellä korville.
Sinkkumies
Kirjoitusvirheesi on niin alkeellinen, että korvillesi saisit sinäkin tollo. Mutta söpöä tuo uho ja suuret luulot itsestäsi.
Älä suotta rakenna, näitä on jo rakennettu 60-70-luvuilla ihan tarpeeksi. Kerrostaloissa on usein koko seinän kokoinen ikkuna olohuoneessa länteen, ei tuuletusikkunaa (eikä siitä mitään iloa olisikaan) vaan ovi sisäänvedetylle parvekkeelle jossa on aurinkoisella säällä vaatimattomat +50 astetta. Olohuoneessakin tosiaan tarkenee.