Siis oikeastiko monilla 39-vuotiailla on jo nivelten jäykkyyttä ja kipuja?
Olen 39 v. eikä ole mitään kipuja tai jäykkyyttä. Mielikin on yhä virkeä ja hyväntuulinen.
Kommentit (41)
En edes tiedä mitä on nivelkivut.
N44
Olen vasta 36 ja on jo. Raskauden aikana tuli.
Kyllä pitäisi viisikymppisenä jo päästä eläkkeelle. Ennen pääsi 55v eläkkeelle.
Estrogeenin puute vaikuttaa negatiivisesti mm. luustoon ja niveliin.
Ei vielä tuossa iässä. Vasta 40 jälkeen. Vanheneminen voi tapahtua lähes yhdessä yössä, siltä se ainakin tuntuu. En tiedä kivuista, ei kai niitä ole sen enempää kuin ennenkään, jos ei liiku. mutta ei taivu ja palaudu liikunnasta kuten ennen.
52 v ja jäykkä kun mikä. Ei taivu eteen ei taakse.
No minulla on ollut ajoittain nivelkipuja jo alle kolmekymppisestä. Vähenivät minimiin kun muutin ruokavaliota (sokeri ja maito pois). Silti niitä jaksoja tulee joskus.
Monella on tietämättään autoimmuunioireita, vaikka diagnoosin saaminen on kiven alla. Äitinikin kärsi reuman oireista 15 vuotta ennen kuin lopulta sai diagnoosin.
No jos ei tee mitään niin varmasti on kipuja eikä taivu mihinkään.
Erijuttu jos pitää itsestä huolta, voi vielä 80 vuotiaanaki pitää hauskaa, kuten Mick Jagger:
Ei ole vielä 54-vuotiaana. Milloinkahan mahtaa alkaa? Liikun kyllä paljon, vaikken venyttelekään.
Ei mitään kipuja. Olen 55v. Vaihtareiden aikaan oli, mutta kaikki hävisivät estrogeenilaastareiden myötä. Nyt ei kolota eikä.särje mistään.
Mulla alkoi nivelet oireilla kun täytin 50. Riippuu varmasti monesta tekijästä, mulla nuo esivaihdevuodet napsahti päälle silloin.
Esivaihdevuodet voi aiheuttaa. Monilla ei kyllä vielä ihan tossa vaiheessa ala, 40+ ikäisenä pikemminkin.
Selkä alkoi jäykentyä jo kolmissakymmenissä, mutta fyysisesti kohtuuttoman raskaalla teollisuustyöllä oli varmasti osuutta asiaan. Nyt 51 vuotiaana on ilmaantunut vasempaan olkapäähän / olkavarteen jotain ihme kipua vaikka en ole ollut enää vuosiin tehtaalla rimpuilemassa ylivoimaisen raskaiden tuotteiden kanssa.
Ei onneksi ollut. Alkoi 53v kun menkat loppui. Kaikenlaista kremppaa. Minun kroppa ei kestä estrogeenin vähentymistä.
Ihmiset on niin rapakunnossa niin ihmekös tuo!
Olen 36 ja ollut nivelkipuja ja ajoittaista jäykkyyttä jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Pahentunut vain vuosien saatossa että vanhuutta odotellessa! Saattaa kyllä olla myös jokin reumaattinen sairaus tms. taustalla mitä ei ole vain osattu diagnosoida. Mulla myös yliliikkuvat nivelet.
Niveloireet ovat tyypillinen esivaihdevuosioire. Se ei katso kuntoa tai ruokavaliota. Estrogeeni pitää luuston ja nivelet kunnossa. Kun sen määrä alkaa heitellä, moni saa niveloireita. Kipeät jalkapohjat ovat myös yleinen oire, samoin ns. jäätynyt olkapää.
Moni alkaa oirehtia jo 35 ikävuoden jälkeen.
Suurin osa naisista ei tunnu tietävän, mitä voi olla edessä ja miten aikaisin oireita voi tulla. Mediassa on onneksi ollut viimeaikoina julkkisten avautumisia. Esimerkiksi Hanna Himanka ei ymmärtänyt, että kutisevat korvat ovat esivaihdevuosioire ja ravasi turhaan korvalääkärillä. Tai tämä biseksuaali tanssija, jonka nimen unohdan, sai suureksi yllätyksekseen esivaihdevuosi "diagnoosin" oireilleen ollessaan 39.
Ei muuta kuin gynekologille.
En tiedä, mutta kun täytin 44, niin sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä.