Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?
Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa suunnittelutoimistoahan, Alvardagia, siinä koko ajan buffattiin. Ne talot olivat, no jaa..
Meinaakohan tulla uudeksi Alvar Aalloksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ei mee ihmiselle jakeluun, että suomessa ei tasakattoiset talot toimi, tai jotkut materiaalit. Joo, ne toimii maissa joissa on erilainen ilmasto, sen vuoksi niitä siellä käytetään ja suomessa ei. Eli idea ei ole uusi, luova eikä innovatiivinen, sitä ideaa/materiaalia vaan ei suomessa käytetä kun ei toimi täällä.
Asun 30 vuotta vanhassa tasakattoisessa talossa. Vesi tulee katosta läpi, lumi aiheuttaa omat ongelmansa ja monta, monta kattoremonttia tehty, noin jokatoinen kesä, välillä joka kesä, ainakin viimeiset 10v
Suunnittelija oli saanut inspiraation jostain ulkomaita. Ja saanut jonkun palkinnonkin (kun ei ole niin tavanomainen suomalainen talo)
Siksi koska Lauri on itse puolitoistametrinen.
Kyllä ne käytävät on oikeasti ihan hukkatilaa ja huonoa suunnittelua.
Olen aina inhonnut niitä ja juuri noissa 60-70-luvun taloissa oli pitkän käytävän varrella kaikki huoneet.
ei siihen mitään arkkitehtia tarvita, jos tekee moisia rakennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ei mee ihmiselle jakeluun, että suomessa ei tasakattoiset talot toimi, tai jotkut materiaalit. Joo, ne toimii maissa joissa on erilainen ilmasto, sen vuoksi niitä siellä käytetään ja suomessa ei. Eli idea ei ole uusi, luova eikä innovatiivinen, sitä ideaa/materiaalia vaan ei suomessa käytetä kun ei toimi täällä.
Asun 30 vuotta vanhassa tasakattoisessa talossa. Vesi tulee katosta läpi, lumi aiheuttaa omat ongelmansa ja monta, monta kattoremonttia tehty, noin jokatoinen kesä, välillä joka kesä, ainakin viimeiset 10v
Suunnittelija oli saanut inspiraation jostain ulkomaita. Ja saanut jonkun palkinnonkin (kun ei ole niin tavanomainen suomalainen talo)
En tienny pitäskö sun kommentille laittaa ylä- vai alapeukkua
Oonko ainut joka ei lämpene yhtään niille yläikkunoille? Ne kapeat katonrajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.
Mikään noista ohjelman taloista ei ollut suuri pinta-alaltaan, vaikka kuvaustekniikalla yritettiinkin hämätä katsojaa. Ne ylimääräiset käytävät syö tilaa esimerkiksi makuhuoneilta, jotka näissä taloissa oli suunniteltu todella pieniksi. Ei ole järkevää etenkään täällä Suomessa rakentaa hyödytöntä tilaa, koska rakennuksen lämmittäminen vie valtavasti energiaa. Se siitä ekologisuudesta.
Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.
Häiritseekö muita Laurin spiikit? Ihan kuin se ei osaisi enää puhua suomea. Puheessa on paljon se/ne/tämä/nämä -sanoja ihan kuin artikkeleina. Ei se nyt niin internätsiönäl ole jos muutaman vuoden on asunut Losissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska tietää, kuinka paljon taloissa on Laurin omia ideoita ja kuinka paljon muualta kopioitua.
Lauri väitti ohjelmasarjan alussa, ettei moduulirakentamista muka ole ennen tehty. Kissanp*skat!
Ohjelmasarjan seuraaminen on ollut mielenkiintoisesta aiheestaan huolimatta yhtä tuskaa, koska "julkkisarkkitehdin" puheita on ollut kamalaa kuunnella. Ideat ja teesit ovat itsessään ok, mutta mielestäni Lauri ei ole keksinyt itse mitään uutta.
Elastisen talo synkentää maiseman, Aleksin residenssi on ahdettu väkisin tontilleen pilaamaan puutaloalue ja Jarpin kämppä vaikuttaa ainoalta jokseenkin järkevältä projektilta. Laurin ensimmäinen oma talo oli minusta hieno ja sopi ympäristöönsä.
Vallilaa boikotoin jo Bernerin takia, joten sekin asia on jo hoidossa. Isan sisustussuunnitelmista olen tykännyt.
Sama pätee Elastisen taloon, aivan järkyttävän näköistä kun talo on miltei kiinni naapurissa. Muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Minäkin olen samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ohjelman taloista ei ollut suuri pinta-alaltaan, vaikka kuvaustekniikalla yritettiinkin hämätä katsojaa. Ne ylimääräiset käytävät syö tilaa esimerkiksi makuhuoneilta, jotka näissä taloissa oli suunniteltu todella pieniksi. Ei ole järkevää etenkään täällä Suomessa rakentaa hyödytöntä tilaa, koska rakennuksen lämmittäminen vie valtavasti energiaa. Se siitä ekologisuudesta.
Minusta se käytävämäinen eteinen, joka päättyy ikkunaan oli hyvänäköinen. Jarpin eteisen vasemalla puolella oleva olohuone sai pitkän ehjän seinän lisää. Miksi eteisestä jabulko-ovelta pitäisi näkyä peräkammariin asti. Joo Suomessa perinteisesti pienet makuuhuoneet, koska niissä vaan nukutaan. Niinhän sitä usein meillä perustellaan. Käytävien käyttö huoneiden välillä rauhoittaa tiloja. Makkarin ovet olohuoneessa vs. Makkarin ovet käytävässä, jonka vieressä olohuone. Jokainen tyylillään.
En ole katsonut millaisia taloja hän on muille rakentanut mutta hänen oma talonsa on huono kopio tietyntyyppisestä kalifornialaistalosta jollaisessa minäkin asun tällä hetkellä. Ei sovi Suomeen ja täällä Kaliforniassa ihmiset ovat avanneet katot harjaan asti koska talot todellakin tuntuvat ahtailta kun on tuo matala välikatto. Huomaan usein että eurooppalaiset, ei pelkästään suomalaiset, tuovat Eurooppaan kalifornialaisia asioita omina ideoinaan. Ja siis tämä talotyyppi on todellakin kotoisin 60luvulta...
Vierailija kirjoitti:
Häiritseekö muita Laurin spiikit? Ihan kuin se ei osaisi enää puhua suomea. Puheessa on paljon se/ne/tämä/nämä -sanoja ihan kuin artikkeleina. Ei se nyt niin internätsiönäl ole jos muutaman vuoden on asunut Losissa.
Mut ku se on niin sikasiistii, kipeen mageeta ja sairaan hienoo! Sarjan loppuvaiheessa alkoi jo tulla korvista ulos tuo nuorisokieli, joka ei ainakaan alleviivaa suunnittelijan ammatillisuutta. Yrittipä se yhteistyötahon edustajakin tapailla "siisteyttä" sanontoihinsa, mutta ei olisi kannattanut. Onneksi ohjelmassa on Jarppi, jonka konstailemattomuudesta tykkään.
Jos mun pitäis valita, otanko vähän tylsähkön, tavanomaisen ja (suomen ilmastossa) toimivan talon , vai omaperäisen, ainutlaatuisen ja epäkäytännöllisen talon, niin hmm...
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.
Tämä ylösen firma on käsittääkseni saanut ison tontin jostain Tuusulan pelloilta johon rakentavat usean paritalon rykelmän ympyrän muotoon ja keskelle tulee jokin puutarhapalsta. Muistaakseni tästä oli jossain jaksossakin puhe ja siinä sanottiin että sinne tulee yksi autopaikka 10 taloa kohti. En pysty kuvittelemaan että yksikään lapsiperhe muuttaisi keskellä peltoa sijaitsevaan palveluista kaukana olevaan asuntoon jossa ei ole edes pysäköintimahdollisuutta omalla pihalla tai taloyhtiön alueella.
Ekologisuus ja yhteisöllisyys viljelypalstoineen on kiva juttu, mutta fakta on se että ilma autoa tuollaisessa asuminen on monelle aika mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui mainita, että vesi oli päässyt myös ulkoseinien väliin, ja sitä ongelmaa parikin vuotta ratkottiin, että näin toimii välimeren maista saatu idea suomessa
http://static.iltalehti.fi/viihde/ylonen_talo071010PP_vi.jpg
Tää Laurin eka talohan oli varsinainen laatikko. Muistelisin että totesi haluavansa seuraavasta talostaan matalan yksikerroksisen. Tällöin siis oli vasta tontti hankittu ja myöhemmin siihen rakentui se Elastisenkin vuokraama tönö.
Lidle tuli Suomeen ja tekee reilun harjakaton koska ei halua heti kättelyssä itselleen lisää harmeja ja vielä että itse niitä itselleen tekisi.