Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?

Vierailija
30.05.2017 |

Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?

Kommentit (571)

Vierailija
41/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa tämä meininki että kun on julkkis niin saa tehdä ihan mitä vaan millä alalla haluaa. Sitten koulutetuille ihmisille ei riitä töitä. Annettais alalle koulutettujen, vuosikausia opiskelleiden ihmisten tehdä heille kuuluvat työnsä. Muusikko pysykööt muusikkona niin kauan kunnes hankkii itse uuden koulutuksen.

Kyllä noikin talot tehtiin ihan ammattilaisten toimesta. Lauri oli hommassa mukana vain muodon vuoksi, tuomassa katsojia. Ei se oikeesti niitä suunnitellut. Ei se lain mukaan edes onnistuis.

Vierailija
42/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa tämä meininki että kun on julkkis niin saa tehdä ihan mitä vaan millä alalla haluaa. Sitten koulutetuille ihmisille ei riitä töitä. Annettais alalle koulutettujen, vuosikausia opiskelleiden ihmisten tehdä heille kuuluvat työnsä. Muusikko pysykööt muusikkona niin kauan kunnes hankkii itse uuden koulutuksen.

Kyllä noikin talot tehtiin ihan ammattilaisten toimesta. Lauri oli hommassa mukana vain muodon vuoksi, tuomassa katsojia. Ei se oikeesti niitä suunnitellut. Ei se lain mukaan edes onnistuis.

No tosi ammattilaisia sitten olivat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska tietää, kuinka paljon taloissa on Laurin omia ideoita ja kuinka paljon muualta kopioitua.

Lauri väitti ohjelmasarjan alussa, ettei moduulirakentamista muka ole ennen tehty. Kissanp*skat!

Ohjelmasarjan seuraaminen on ollut mielenkiintoisesta aiheestaan huolimatta yhtä tuskaa, koska "julkkisarkkitehdin" puheita on ollut kamalaa kuunnella. Ideat ja teesit ovat itsessään ok, mutta mielestäni Lauri ei ole keksinyt itse mitään uutta.

Elastisen talo synkentää maiseman, Aleksin residenssi on ahdettu väkisin tontilleen pilaamaan puutaloalue ja Jarpin kämppä vaikuttaa ainoalta jokseenkin järkevältä projektilta. Laurin ensimmäinen oma talo oli minusta hieno ja sopi ympäristöönsä.

Vallilaa boikotoin jo Bernerin takia, joten sekin asia on jo hoidossa. Isan sisustussuunnitelmista olen tykännyt.

Vierailija
44/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt kuin välähdyksiä ohjelmasta, mutta yksi taloista on vilkas liikenteisen kadun varrella, sopii viereisiin taloihin kuin räkä otsaan.

Ennen kuin edes tiesin että kyseessä on yksi näistä Laurin taloista ihmettelin et onpas typerästi sijoitettu pinnasänky joka näkyy suoraan kadulle varsin isosta ikkunasta. Eilen viereisestä ikkunasta näkyi lattialuuttu ja pesuämpäri. Minua ainakin ahdistaisi asua niin näyteikkunassa.

En koe edes olevani erityinen kyylä kun autolla ajan talojen ohi ja varsinkin näin keväällä katselen asuinalueen ihanan vehreitä puutarhoja, tämän talon tontti taitaa olla talon kokoinen.

No ainakin Seiskan kuvaajat kiittää ;)

Tuskin kiittävät, kyllä ne lain tuntee ja tietää, ettei edes julkkiksia saa kuvata näissä näyteikkunoissaan. Meillä kun on tuo kotirauha.

Koskeeko sama myös näitä kääk juoruja?

Vierailija
45/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska tietää, kuinka paljon taloissa on Laurin omia ideoita ja kuinka paljon muualta kopioitua.

Lauri väitti ohjelmasarjan alussa, ettei moduulirakentamista muka ole ennen tehty. Kissanp*skat!

Ohjelmasarjan seuraaminen on ollut mielenkiintoisesta aiheestaan huolimatta yhtä tuskaa, koska "julkkisarkkitehdin" puheita on ollut kamalaa kuunnella. Ideat ja teesit ovat itsessään ok, mutta mielestäni Lauri ei ole keksinyt itse mitään uutta.

Elastisen talo synkentää maiseman, Aleksin residenssi on ahdettu väkisin tontilleen pilaamaan puutaloalue ja Jarpin kämppä vaikuttaa ainoalta jokseenkin järkevältä projektilta. Laurin ensimmäinen oma talo oli minusta hieno ja sopi ympäristöönsä.

Vallilaa boikotoin jo Bernerin takia, joten sekin asia on jo hoidossa. Isan sisustussuunnitelmista olen tykännyt.

Asiaa!  

Vierailija
46/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkkikset hääräilee omien julkkiskavereiden kanssa. En jaksa näitä ohjelmia enää yhtään.

ja seuraavaksi varmaan nähdään ohjelma, jossa Jethro myy nämä talot eteenpäin ;)

Ja jos Jethro ei onnistu niin sitten tulee uusi sarja, Palsanmäki ja pakkohuutokauppa. 

Vierailija
47/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkkikset hääräilee omien julkkiskavereiden kanssa. En jaksa näitä ohjelmia enää yhtään.

ja seuraavaksi varmaan nähdään ohjelma, jossa Jethro myy nämä talot eteenpäin ;)

Ja jos Jethro ei onnistu niin sitten tulee uusi sarja, Palsanmäki ja pakkohuutokauppa. 

repesin :D

Vierailija
48/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti koko idea alunperinkin, että mitä ihmettä se tyyppi talonrakennuksesta tietää. Siis kyllä mä osaan kans suunnitella ihan mitä hyvänsä jos mulla on kulisseissa monta(kymmentä) tyyppiä toteuttamassa ne mun ideat ja inspiraatiot ja muokkaamassa ne edes jotenkin toimiviksi. Tosin en tiedä missä suhteessa esim talonrakentamisessa on syytä ottaa huomioon se tylsä(?) käytännöllisyys ja toimivuus tai taiteelliset inspiraatiot ja ideat... Siis että tulee toimiva ja hyvä lopputulos. Toki jokainen itselleen saa rakentaa sellaisen talon kun haluaa. Mutta enpä palkkais tuota Lauria ees koirankoppia suunnittelemaan.

Vierailija
49/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee Elastisen taloon, aivan järkyttävän näköistä kun talo on miltei kiinni naapurissa. Muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä.

Vierailija
50/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylösen ihannoimat tasakattotalot on ihan kivoja Kaliforniassa mutta eikö täällä Suomen ilmasto-oloissa ole todettu niiden toimimattomuus jo vuosikymmeniä sitten?

Vierailija
51/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa muuten siistiä nähdä Laurin suunnittelema koirankoppi. Koko piski ei ees mahtuis sisään ja ulkoakin ois niin hurjannäköinen, että herkimmät hauvat lähtis häntä koipien välissä pötkimään pakoon.

Vierailija
52/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä odotin tältä ohjelmalta jotain uutta ja hienoa, mutta Lauri näyttikin keksineen pakettitalon uudelleen.

Valavuoren talo ei sovi ympäristöönsä ollenkaan.

Samaa mieltä mitä tulee Valavuoren taloon.

Paljonkohan muuten myyntiin tulevissa talopaketeissa tulee olemaan  "Lauri Ylönen lisää" hinnassa?

Jos taloa mainostetaan Lauri Ylösen nimellä niin taloa ei pidä ostaa ollenkkaan. Todellisessa elämässä silloin kun järkevästi ajatellaan niin Lauri Ylösen nimen pitää laskea kiinteistön arvoa eikä nostaa koska amatööri on päästetty ammattilaisten tontille ideoimaan. Näin se pitäisi hinnamuodostus mennä. 

Vierailija
53/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ekoälytalo hehkutus oli kun tuossa eilisessä talokatselmuksessa ei mitenkään asia käynyt ilmi.

Mikä niissä oli ekoa jotain kierrätysmateriaaleista tehtyjä keittiötasoja lukuunottamatta? Ja mitä älytekniikkaa niissä käytettiin?

Vierailija
54/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ei mee ihmiselle jakeluun, että suomessa ei tasakattoiset talot toimi, tai jotkut materiaalit. Joo, ne toimii maissa joissa on erilainen ilmasto, sen vuoksi niitä siellä käytetään ja suomessa ei. Eli idea ei ole uusi, luova eikä innovatiivinen, sitä ideaa/materiaalia vaan ei suomessa käytetä kun ei toimi täällä.

Vierailija
55/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo todella negatiivista Suomesta että amatöörisuunnittelija on saanut oman ohjelman telkkariin ja vielä niin perustavaa laatua olevalta alalta kuin rakentaminen. Ei kyllä ammattitaitoa kunnioiteta pätkääkään.

Yhtä hyvin voitaisiin tehdä ohjelma amatöörilääkäristä tai kortittomasta taksikuskista ja tämä ihan kirkkain silmin.

Hellitäpä nyt hieman pipoa:kuka tahansa , sinä ja minäkin, saa suunnitella talon. Viralliset kuvat piirtää luonnoksesta arkkitehti. That's it.

Vierailija
56/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti koko idea alunperinkin, että mitä ihmettä se tyyppi talonrakennuksesta tietää. Siis kyllä mä osaan kans suunnitella ihan mitä hyvänsä jos mulla on kulisseissa monta(kymmentä) tyyppiä toteuttamassa ne mun ideat ja inspiraatiot ja muokkaamassa ne edes jotenkin toimiviksi. Tosin en tiedä missä suhteessa esim talonrakentamisessa on syytä ottaa huomioon se tylsä(?) käytännöllisyys ja toimivuus tai taiteelliset inspiraatiot ja ideat... Siis että tulee toimiva ja hyvä lopputulos. Toki jokainen itselleen saa rakentaa sellaisen talon kun haluaa. Mutta enpä palkkais tuota Lauria ees koirankoppia suunnittelemaan.

Juuri näin.

En itse ollut oikein uskoa todeksi koko ohjelmaa että missä oikein mennään kun muusikko alkaa ideoimaan kinteistöjä harrastuspohjalta ja sitten tulee vielä joukko julkimoita jotka tarttuu tähän täkyyn :)

Koko kuvio vaikuttaa täysin ufomaiselta, mutta ilmeisesti on täyttä totta. Ei uskoisi että löytyy ihmisiä jotka päästää jonkun amatöörin suunnittelemaan tulevaa kotiaan :)

Vierailija
57/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mageita! Tasakatto ilman räystäitä = Home sweet home!

Vierailija
58/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se ekoälytalo hehkutus oli kun tuossa eilisessä talokatselmuksessa ei mitenkään asia käynyt ilmi.

Mikä niissä oli ekoa jotain kierrätysmateriaaleista tehtyjä keittiötasoja lukuunottamatta? Ja mitä älytekniikkaa niissä käytettiin?

Samaa mietin. Ehkä se taloelementtien kuskaaminen Latviasta sekä rakennutyömiesten edestakainen reissaaminen Itämeren yli lasketaan tässa tapauksessa suureksi ekoteoksi.

Vierailija
59/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Lauri on niin lyhyt.

Vierailija
60/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se Saksasta haettu älytalo-idea oli? Toteutuiko se ollenkaan? Tässä jaksossahan kerrottiin ainoastaan, että oli haasteita sovittaa tekninen tila tiettyyn paikkaan ja kerrottiin vain, että kehitimme Domuksen kanssa liukuoviratkaisun piilottamaan tekniikka.

Ei tainnut tulla älytaloa, eikä etenkään ekologista sellaista. Lauri olisi ekologisimmillaan kun jättäisi rakentamatta itselleen kakkoskotia.

Onko ekologinen samaa kuin kalliit materiaalit? Etenkin se Elastisen valkoinen keittiötaso herätti isolti ihmetystä. Jos siinä on käytetty kierrätysmateriaalia niin so what? Isompi teko olisi hillitä omaa kulutustaan sen verran, että tuohon käytettyä muovia ei syntyisi.

Täytyy lyllä vähän puolustaa tuota Elastisen keittiötasoa. Se on oikeasti hyvä ja kulumaton. Sitä ei tarvitse huoltaa, se ei naarmuunnu, eikä puhdistamiseen tarvita oikeastaan mitään pesuaineita. Se on käytössä lähes ikuinen. Se on 80% kiveä ja loput PMMA:ta. Se kivi on siinä se kierrätetty materiaali.

Meillä on taso ja altaat samaa materiaalia, enkä pois vaihtaisi.