Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?

Vierailija
30.05.2017 |

Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?

Kommentit (571)

Vierailija
101/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.

Tämä ylösen firma on käsittääkseni saanut ison tontin jostain Tuusulan pelloilta johon rakentavat usean paritalon rykelmän ympyrän muotoon ja keskelle tulee jokin puutarhapalsta. Muistaakseni tästä oli jossain jaksossakin puhe ja siinä sanottiin että sinne tulee yksi autopaikka 10 taloa kohti. En pysty kuvittelemaan että yksikään lapsiperhe muuttaisi keskellä peltoa sijaitsevaan palveluista kaukana olevaan asuntoon jossa ei ole edes pysäköintimahdollisuutta omalla pihalla tai taloyhtiön alueella.

Ekologisuus ja yhteisöllisyys viljelypalstoineen on kiva juttu, mutta fakta on se että ilma autoa tuollaisessa asuminen on monelle aika mahdottomuus.

Ilmeisesti 20 taloutta käyttää yhteistä sähköautoa ajoihinsa, kun se on niin sairaan siistii ja ekologista. Jotenkin minun on vaikea uskoa tuollaisen yhteisöllisyyden toteutuvan, mutta toivottavasti olen väärässä.

Vierailija
102/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Elastisen talo oli jotenkin mielestäni huonosti suunniteltu. Lapsi talossa, kaikki makuuhuoneet alhaalla, kun piti saada yläkerta 'hengailualueeksi'. Satavarma, niin ne lapsi/lapset eivät siellä kellarissa viihdy muuta kuin teineinä omien kavereidensa kanssa. Kyllä ne siellä ovat missä kuin aikuisetkin. Ja oliko siellä muita huoneita lapsille kuin se yksi? No, ei ole mun päänsärky, tosin silloin olisi, jos olisin se naapuri. Olikohan lain vaatimat viisi metriä tontin rajaan?

Siitäkin rajoituksesta joustetaan kunhan naapuri hyväksyy. Miehen siskon perheen naapuriin rakennettiin talo ja yksi sivu talosta tuli 3metriä rajalta. He antoivat naapureilleen suostumuksen että voi rakentaa siihen. Tästä kiitollisina rakentavat naapurit tarjosivat loma-asuntonsa miehen siskon perheen käyttöön pariksi viikoksi.

Se menee mutten sitten niin että rakennuksilla pitää olla tietty väli ja jos joku antaa naapurin tulla lähemmäs niin itse joutuu omalla tontillaan vetäytymään taaksepäin. Eli jos rakennnus pitää olla 4 metriä rajasta ja antaa naapurin tulla 3 metriin niin oma rakennusoikeus on sitten 5 metriä rajasta. Eli meni aika halvalla kun parin viikon mökin käyttöoikeudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Elastisen talo oli jotenkin mielestäni huonosti suunniteltu. Lapsi talossa, kaikki makuuhuoneet alhaalla, kun piti saada yläkerta 'hengailualueeksi'. Satavarma, niin ne lapsi/lapset eivät siellä kellarissa viihdy muuta kuin teineinä omien kavereidensa kanssa. Kyllä ne siellä ovat missä kuin aikuisetkin. Ja oliko siellä muita huoneita lapsille kuin se yksi? No, ei ole mun päänsärky, tosin silloin olisi, jos olisin se naapuri. Olikohan lain vaatimat viisi metriä tontin rajaan?

Siitäkin rajoituksesta joustetaan kunhan naapuri hyväksyy. Miehen siskon perheen naapuriin rakennettiin talo ja yksi sivu talosta tuli 3metriä rajalta. He antoivat naapureilleen suostumuksen että voi rakentaa siihen. Tästä kiitollisina rakentavat naapurit tarjosivat loma-asuntonsa miehen siskon perheen käyttöön pariksi viikoksi.

Se menee mutten sitten niin että rakennuksilla pitää olla tietty väli ja jos joku antaa naapurin tulla lähemmäs niin itse joutuu omalla tontillaan vetäytymään taaksepäin. Eli jos rakennnus pitää olla 4 metriä rajasta ja antaa naapurin tulla 3 metriin niin oma rakennusoikeus on sitten 5 metriä rajasta. Eli meni aika halvalla kun parin viikon mökin käyttöoikeudella.

Miten niin halvalla? Miehen siskon perheen talo on vanha rintamamamiestalo, joka oli isolla tontilla ja naapurit rakensivat siihen lohkotulle osalle josta maksoivat yli 100000€. Talojen väli varmaan parikymmentä metriä joka tapauksessa.

Vierailija
104/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan niin, että tässä on mietitty, että kun teeveessä tekee muutaman talon julkkiksille, niin kohta niitä Laurin taloja tavan kansakin oikein jonottaa että saa ylihintaan sen suunnitteleman talon? Että näin saa kätevästi itselleen taattua hyvät tulot.

Tämä ylösen firma on käsittääkseni saanut ison tontin jostain Tuusulan pelloilta johon rakentavat usean paritalon rykelmän ympyrän muotoon ja keskelle tulee jokin puutarhapalsta. Muistaakseni tästä oli jossain jaksossakin puhe ja siinä sanottiin että sinne tulee yksi autopaikka 10 taloa kohti. En pysty kuvittelemaan että yksikään lapsiperhe muuttaisi keskellä peltoa sijaitsevaan palveluista kaukana olevaan asuntoon jossa ei ole edes pysäköintimahdollisuutta omalla pihalla tai taloyhtiön alueella.

Ekologisuus ja yhteisöllisyys viljelypalstoineen on kiva juttu, mutta fakta on se että ilma autoa tuollaisessa asuminen on monelle aika mahdottomuus.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tuusula/13688341

Samanlaisia laatikkotaloja kuin ohjelman talot. Ja taas tuo ikkunarivi huoneen katonrajassa. Eikö Laurin firma muunlaisia taloja osaa tehdä vai onko ideat totaalisen loppu?

Vierailija
105/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti 20 taloutta käyttää yhteistä sähköautoa ajoihinsa, kun se on niin sairaan siistii ja ekologista. Jotenkin minun on vaikea uskoa tuollaisen yhteisöllisyyden toteutuvan, mutta toivottavasti olen väärässä.

sitten kun jokaisessa perheessä on se 1-4 harrastuksiin kuljetettavaa lasta, alkaa yhteiskäytössä oleva auto olla haluttu

Vierailija
106/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://static.iltalehti.fi/viihde/ylonen_talo071010PP_vi.jpg

Tää Laurin eka talohan oli varsinainen laatikko. Muistelisin että totesi haluavansa seuraavasta talostaan matalan yksikerroksisen. Tällöin siis oli vasta tontti hankittu ja myöhemmin siihen rakentui se Elastisenkin vuokraama tönö.

Ai, oliko Laurilla itse suunniteltu talo jo ennen sitä Elastiselle vuokrattua taloa? Kehuin jossain viestissäni Laurin ekaa taloa ja tarkoitin sillä vasta tuota Elastisen vuokraamaa taloa.

Ei tainnut olla Laurin suunnittelema, mutta se kämppä ennen sitä Karhusaaren asuntoa kuitenkin. Ja mainitsi tuolloin haluavan seuraavasta asunnostaan matalan ja mietin silloin oliko tullut joku kammo tosta tän asunnon hieman korkeahkosta olohuoneratkaisusta. Näin nyt otsikkoon liittyen siis.

Vierailija
107/571 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://static.iltalehti.fi/viihde/ylonen_talo071010PP_vi.jpg

Tää Laurin eka talohan oli varsinainen laatikko. Muistelisin että totesi haluavansa seuraavasta talostaan matalan yksikerroksisen. Tällöin siis oli vasta tontti hankittu ja myöhemmin siihen rakentui se Elastisenkin vuokraama tönö.

Ai, oliko Laurilla itse suunniteltu talo jo ennen sitä Elastiselle vuokrattua taloa? Kehuin jossain viestissäni Laurin ekaa taloa ja tarkoitin sillä vasta tuota Elastisen vuokraamaa taloa.

Ei tainnut olla Laurin suunnittelema, mutta se kämppä ennen sitä Karhusaaren asuntoa kuitenkin. Ja mainitsi tuolloin haluavan seuraavasta asunnostaan matalan ja mietin silloin oliko tullut joku kammo tosta tän asunnon hieman korkeahkosta olohuoneratkaisusta. Näin nyt otsikkoon liittyen siis.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2010100712476785_vi.shtml

Vierailija
108/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.

Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.

Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.

Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.

Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym

Puhuin talon huonejärjestyksestä ja pohjaratkaisusta..

Pohjaratkaisut vaikuttaa lämmityskuluihin. Lämmitä sit talvella joka huone erikseen. Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta. Eli kyllä nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Ja ne pitkät käytävät, valot oltava päivälläkin.

Tässä nyt pari juttua, jotka ekana tuli mieleen

Vierailija
109/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tässä taas esimerkki, kuinka turhanpäiväiseltä vaikuttavien tositv ohjelmien päätarkoitus on myydä jotakin, ja kovaan hintaan! (Mä jo niin odotan niitä foliohattu-kommentteja) Moni tv ohjelma sisältää paljon enemmän maioksia/mainosta kun ne mainoskatkojen mainokset. Tämäkin ohjelma tehty vaan edistämään näitten Laurin talojen myyntiä.

Kannattaa nyt muistaa, että prokkiksella on varmasti kymmeniä yhteistyökumppaneita. Kuinkahan monta tuotemerkkiä tässä ohjelman aikana onkaan tullut esille. Ohjelman tuottaa http://www.fremantlemedia.fi/ ja heitä tuskin kiinnostaa miten Alvardag myy taloja tulevaisuudessa, mutta heitä toki kiinnostaa kuinka paljon he saavat rahaa mainostajilta.

Ei varmaan tuotantoyhtiötä kiinnostakaan, montako taloa myydään, mutta tajuaako kaikki katsojat, että moni yritys maksaa siitä, että heidä tuotteitaan näytetään tv-ohjelmassa, luontevasti sinne mukaan ujutettuna. Eli se on parempaa mainosta kun mikään muu.

Tottakai toiset tajuaa, älkää ymmärtäkö väärin, mut kaikki ehkä ei, kun esim tv-kokit saa varmasti rahaa siitä, kun käyttää tietyn valmistajan astioita, sisustusohjelmissa maksetaan erikseen siitä kun kehuu jonkun yrityksen "tosi makeita" lamppuja vaikka jne. (Siis tuotantoyhtiökö vai se esiintyjä rahaa siitä saa, en tiedä, mut pointti oli että maksetaan tiettyjen tuotteiden käytöstä, vaatteet mukaanlukien) +mainoskatkoille ostetaan mainosaikaa.

Mutta tuskinpa tuo Laurikaan olisi tv ohjelmassa noita taloja rakentamassa jos ei omaa Alvardagia haluaisi mainostaa. Voishan se nuo talot rakentaa ilman tv ohjelmaakin, jos olisi niin aidosti innostunut harrastuksestaan, ilman että haluaa rahallisesti hyötyä.

Eli tv-ohjelmat on hurjan täynnä mainontaa ja piilomainontaa.

Vierailija
110/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5454 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.

Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.

Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.

Amerikassa asuneena pidän niistä käytävistä, jotka yhdistää huoneet. Ääni ei kanna huoneesta huoneeseen ja saadaan ehjiä seiniä enemmän ja huoneet helpompi sisustaa, kun on niitä ehjiä, ei oviaukkojen rikkomia seiniä. Lauri itse perusteli eteisen käytävämäisyyttä eteisen toisen pään isolla ikkunalla ja näkymällä. Mielestäni Suomessa kaivataan talojen suunnittelussa jo jotain uutta. Se suomalaisen talon pohjasuunnitelma, että astuessaan pääovesta sisään näkee yhdellä silmäyksella koko alakerran tai parhaassa tapauksessa koko talon kaipaa jo päivitystä.

Kun suomessa tuo ilmasto pakottaa suunnittelemaan talot tietyllä tavalla. Ellei halua hurjia lämmityskuluja, vuotavaa kattoa, vettä ulkoseinien väliin ym ym

Puhuin talon huonejärjestyksestä ja pohjaratkaisusta..

Pohjaratkaisut vaikuttaa lämmityskuluihin. Lämmitä sit talvella joka huone erikseen. Ja käytävän verrarrella oleva pieni huone+iso ikkuna=kesällä kun sauna, yksi tuuletusikkuna ei paljon auta. Eli kyllä nuo pohjaratkaisut vaikuttaa. Ja ne pitkät käytävät, valot oltava päivälläkin.

Tässä nyt pari juttua, jotka ekana tuli mieleen

asiaa!

Vierailija
111/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasiko kukaan muu, että Jarpin saunan ylälauteen alle oli myöhemmin lisätty 3 pystytolppaa. Olikohan se "leijuva wow " laude suunniteltu alunperin liian huteraksi ;) 

Vierailija
112/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasiko kukaan muu, että Jarpin saunan ylälauteen alle oli myöhemmin lisätty 3 pystytolppaa. Olikohan se "leijuva wow " laude suunniteltu alunperin liian huteraksi ;) 

Niinpä... Moneen asiaan kun on syynsä, miksi niin tehdään, ja monella varmasti olisi ideoita toteuttaa ne toisin, mutta kun kaikki hienolta näyttävät jutut ei vaan toimi käytännössä.

Vierailija
113/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Alvardagista oli juttua jossain ip-lehdessä. Sielläkään ole yhtään arkkitehtiä tai insinöörejä. Laurin kivoja kamuja vaan ja naisystävä kahvinkeittäjänä.

Siinä sitä ammattirakentajilla ihmettelemistä kun nämä "suunnittelee.

Vierailija
114/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä... Moneen asiaan kun on syynsä, miksi niin tehdään, ja monella varmasti olisi ideoita toteuttaa ne toisin, mutta kun kaikki hienolta näyttävät jutut ei vaan toimi käytännössä.

mut ku se oli niin mageee ;) 

Vierailija
115/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut millaisia taloja hän on muille rakentanut mutta hänen oma talonsa on huono kopio tietyntyyppisestä kalifornialaistalosta jollaisessa minäkin asun tällä hetkellä. Ei sovi Suomeen ja täällä Kaliforniassa ihmiset ovat avanneet katot harjaan asti koska talot todellakin tuntuvat ahtailta kun on tuo matala välikatto. Huomaan usein että eurooppalaiset, ei pelkästään suomalaiset, tuovat Eurooppaan kalifornialaisia asioita omina ideoinaan. Ja siis tämä talotyyppi on todellakin kotoisin 60luvulta...

Lauri, tuo nykypäivän Kolumbus

Vierailija
116/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkkikset hääräilee omien julkkiskavereiden kanssa. En jaksa näitä ohjelmia enää yhtään.

ja seuraavaksi varmaan nähdään ohjelma, jossa Jethro myy nämä talot eteenpäin ;)

Repesin totaalisesti. Kiitos aamun nauruista XD

Vierailija
117/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Joillakin on tapana jättää irti revityt jäätelöpaperit ovien lokeroihin ja rouskutella Magnum-puikkoa  niin että suklaan palaset tippuvat verhoiluille. Meinaako joku oikeasti, että tuollainen toimisi yhteisautoissa?

Vierailija
118/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun Jarppi kömpi sinne lauteille niin kuului aivan infernaalinen natina. Hän vaikutti itsekin hieman hölmistyneeltä (hajoaako tämä vai mitä).

Jarppi muuten kantoi kiukaan pahvilaatikossa saunan viereen ja aukaistuaan sen oivalsi, että eihän tässä kiviä ollutkaan... Olisi ehkä pitänyt jollain tapaa alleviivata vitsiksi, koska minulle tuli aidosti mielikuva, että tuo oli todellinen tilanne.

Vierailija
119/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Joillakin on tapana jättää irti revityt jäätelöpaperit ovien lokeroihin ja rouskutella Magnum-puikkoa  niin että suklaan palaset tippuvat verhoiluille. Meinaako joku oikeasti, että tuollainen toimisi yhteisautoissa?

Tuo ekologisuus noissa Alvardagin projekteissa on vaan sanahelinää. Noita autottomille ihmisille tarkoitettuja asuntoja yritetään markkinoida pyöräileville hipsteripariskunnille. Tosiasiassa nämä ekohipsterit haluavat asua lähellä kaupunkien keskusta ja siihen on syynsä.

Vierailija
120/571 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kovia rakennusalan ammattilaisia:

http://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/525137-tassa-ovat-lauri-ylosen-al…

But hey, anyone can do it! Just Believe!