Apteekin nihkeys ostettaessa pieniä lääkeruiskuja
Minkä vuoksi apteekista on niin hemmetin vaikeaa saada ostettua pieniä lääkeruiskuja. Aina kun niitä kysyy, niin tätien ilmeet kassalla on ensin sellaisia, ettei ne tiedä mistä puhutaan ja sitten ne tarjoaan niitä 20 ml ruiskuja ja kun sanoo, että niitä ihan ohuita, niin ne kiemurtelee ihan vaikeana ja tarjoaa 5ml ruiskua.
Onko ne aina narkkareita, jotka tarvii niitä ohuita ja pieniä, jotain 0,5-1 ml ruiskuja.
Onko muut huomannut samaa?
Apteekin henkilökuntaa paikalla?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo päivystyspakkaus on?
Olen aikeissa ostaa muutaman ruiskun lääkkeiden annosteluun ja miksei niille muutakin käyttöä keksi. Lapsuudenkodissani oli juurikin 1ml ja 5ml ruiskut astiakaapissa lasten ja eläinten lääkkeitä varten.
Kaikenlisäksi olen sh ja en viitsi töistä VARASTAA ruiskuja, pakko varmaan ryhtyä narkiksi ja ostaa apteekista :D
Siinä on kolme neulaa ja ruiskua ja ohjeita turvalliseen käyttöön ja käytön lopettamiseen.
Tai vahvan kipulääkkeen osto reseptillä leikkauksen jälkeen. Hirveä kuulustelu farmaseutilta mitä on tehty jne. Kun vastasin ympäripyöreitä hirteishuumorilla meni hieman noloksi ja alkoi selittämään miten itsellä oli ollut joku vamma ja miten siitä oli toipunut, että sillä hän vaan kyseli. En viitsinyt sanoa että kyseessä aivan toisentyyppinen asia josta toipuminen erilaista kuin hänen vammassaan.
YA Tampere kirjoitti:
Ostin apteekista kerran kissalleni ummetukseen parafiiniöljyä ja ruiskun, ilman neulaa tietysti. Kyllä oli vaikeaa se ruiskun saaminen ja ilmeet ja käytös olivat apteekkihenkilökunnalla sellaiset, että ilmeisesti epäilivät minun olevan narkomaani (en ole koskaan kokeillut mitään huumeita). Ei tee mieli mennä enää!
Minäkin olen ostanut kissan takia, lääkkeen antamiseen. Olen kyllä selittänyt apteekin tädille mihin tarvitsen eikä minua ole mielestäni mulkattu oudosti.
Sitä en kyllä kertonut, että ostin kissalle tarkoitettua lisäravinnetta itselleni.. halvempaa, muuten samaa.
Orion valmistaa sellaisia settejä, joissa on 1ml ruisku ja adapterikorkki nestemäisen lääkkeen pulloon. Oli muunkin kokoisia ruiskuja tarjolla. Mä ostin lapselle lääkekuurin ja täti tiskillä kysyi tarviiko ruiskua. Luulin, että lääkkeen mukana olis tullut mitta.
Jospa tollasta settiä kyselemällä pääsisi kaikki helpommalla.
Minulla on diabeetikkokissa jolle pitää päivittäin pistää insuliinia. Kaikissa apteekeissa ei ole ruiskuja myyty. Nykyään otan aina insuliinireseptin mukaan, jotta uskovat että en niitä itselleni ole ostamassa. Ihmettelyjä kyllä tulee, ei ole kuultukaan että kissallakin voi olla diabetes. (Kauhistelijoille tiedoksi niin kissa ei tunnu olevan moksiskaan kun tökkään ruiskun vatsanahkaan. Voi kun kissalle voisikin ainaa kaikki lääkkeet ruiskeena nahkan alle, paljon helpompaa kuin pillerin antaminen.)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vauvansa-kanssa-apteekkiin-mennyt-i…
Pakko linkata tähän samalla googletuksella löytämäni uutinen 😂 Imetyksen tuki suosittelee maidon antamista tarvittaessa lääkeruiskulla, mutta aivan jumalattoman hankalalle niiden hankkiminen kuulostaa. Ei kiinnosta mennä kivijalkaan henkilökunnan arvosteltavaksi, ja nettikaupoissa myyntierä on 100kpl...
Vierailija kirjoitti:
Olisin joskus halunnut ostaa sellaisen isomman ruiskun askartelukäyttöön, ja hämmennyin kun niitäkään ei myyty. Farmaseutti sanoi, että myyvät vain ruiskujen kanssa käytettävien lääkeiden oston yhteydessä.
Olen yrittänyt ostaa myös neuloja, ja jossain Helsingin keskustan apteekissa vastasivat, että neuloja myydään vain jossain tietyssä apteekissa. En sitten jaksanut lähteä etsimään sitä apteekkia, koska en varsinaisesti tarvinnut, olisin vain halunnut säästää rei'ittää korvani itse neulalla.
Rei'ittää itse korvasi 🙄👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin joskus halunnut ostaa sellaisen isomman ruiskun askartelukäyttöön, ja hämmennyin kun niitäkään ei myyty. Farmaseutti sanoi, että myyvät vain ruiskujen kanssa käytettävien lääkeiden oston yhteydessä.
Olen yrittänyt ostaa myös neuloja, ja jossain Helsingin keskustan apteekissa vastasivat, että neuloja myydään vain jossain tietyssä apteekissa. En sitten jaksanut lähteä etsimään sitä apteekkia, koska en varsinaisesti tarvinnut, olisin vain halunnut säästää rei'ittää korvani itse neulalla.
Rei'ittää itse korvasi 🙄👌
Hakaneula?
Olen saanut ruiskuja ilman neulaa aina ostettua ilman että olisi katsottu vinoon. Olen käyttänyt niitä kasviravinteiden mittaamiseen. Ja käytin huumeita mutta en piikitettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Ruiskuja ei myöskään vaivauduta esittelemään tai haeskelemaan varastosta tai myymään yksitellen. Kerran farmaseutti sanoi, että olihan heillä juuri kysymiäni ruiskuja mutta ei niitä nyt viitsi käydä noutamassa. Väitin olevani maksava asiakas, mutta käski toiseen apteekkiin. Pöh, en edes näytä narkilta.
Narkkarit saavat ruiskut ilmaiseksi. Heidät tunnetaan jo ulkonäöltä. Olin äidilleni syöpälääketti hakemassa, kun viereiselle tiskille tuli 2 afgaania, vakiasiakkaita ilmeisesti, kun sanaakaan ei vaihdettu, eikä tarvinnut käydä kassan kautta. Ihan toisella puolen maata tuttava oli todistanut samanlaisen tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Apteekkilainen ilmoittautuu. Siinä meillä pitäs ainakin kysyä että mihin tarkotukseen tulossa jos neulaa tarvitsee eikä pelkkää ruiskua. Jotenkin kiusallista udella ja sitten ei juuri tiedä onko se joku narkki ja silloin pitäisi myydä se päivystyspakkaus. Ja asiakkaalla pitäisi olla hyvä syy ostaa esim lääkitys.
Kissalle ei suostuttu myymään ruiskua ilman neulaa lääkkeen annosteluun.
En kyllä ihan oikeesti tajua tätä miten se on keltään pois että mahdolliset narkitkin puuhais puhtaampien ruiskujen kanssa? Mitä tulee tohon väitteeseen ettei nitten kanssa jaksa vääntää, niin ihan tavalliset kansalaiset keskellä päivää ei niitä tahdo apteekista saada ulos, eli ton narkkikortin voi unohtaa. Älytöntä räpeltämistä. Luuleeko joku että se narkkari jättää pistämättä jos ruisku on likainen? Että kun piilotetaan piikit, niin ongelma ratkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on diabeetikkokissa jolle pitää päivittäin pistää insuliinia. Kaikissa apteekeissa ei ole ruiskuja myyty. Nykyään otan aina insuliinireseptin mukaan, jotta uskovat että en niitä itselleni ole ostamassa. Ihmettelyjä kyllä tulee, ei ole kuultukaan että kissallakin voi olla diabetes. (Kauhistelijoille tiedoksi niin kissa ei tunnu olevan moksiskaan kun tökkään ruiskun vatsanahkaan. Voi kun kissalle voisikin ainaa kaikki lääkkeet ruiskeena nahkan alle, paljon helpompaa kuin pillerin antaminen.)
Mä ostin tän takia ne ruiskut lekurista suoraan kun apteekkilaisille tuntuu olevan niin kovasti vastenmielistä touhua.
Joku mainitsi ketjussa niistä lääkemittakupeista ja nekin on osoittautuneet ilmeisen vaaralliseksi tavaraksi, eikä ole suostuttu myymään, vaan vedottu että paketissa on jos tarttee, vaikka ei kyllä aina ole ollut.
Ai kamala. Minä oon joskus hakenut ruiskuja koti-inseminaatiota varten, meillä pari muumimukimukulaa. Siinä on ollut kiusallista apteekkarilla ja asiakkaalla!
Vierailija kirjoitti:
Orion valmistaa sellaisia settejä, joissa on 1ml ruisku ja adapterikorkki nestemäisen lääkkeen pulloon. Oli muunkin kokoisia ruiskuja tarjolla. Mä ostin lapselle lääkekuurin ja täti tiskillä kysyi tarviiko ruiskua. Luulin, että lääkkeen mukana olis tullut mitta.
Jospa tollasta settiä kyselemällä pääsisi kaikki helpommalla.
Kissalle on pitänyt antaa Levolaccia niin henkilökunta ei todellakaan tiedä mistään adaptereista. Sain lopulta tylppäpäisen Panadol-ruiskun jota ei saanut pullon suuhun sitten niin mitenkään. Nostettava läppäkorkki ja minimaalinen se reikä. Seuraavaa pulloa ostaessa ostin isomman ja kysyin tästä ja kerroin ettei edellinen yhdistelmä toiminut, niin apteekissa ei tiedetty millainen korkki isommassa pullossa on, eikä sitä voitu mitenkään tarkistaa. Käskettiin tulla uudelleen jos en saa sitä lääkettä sieltä pullosta säädettyä siihen töppöruiskuun. Puolen tunnin matka suuntaansa siihen apteekkiin, niin ei oikein hurmannut. :D
Mitä nisti tekee ruiskulla ilman neulaa? Truuttaa ne töötit suuhunsa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nisti tekee ruiskulla ilman neulaa? Truuttaa ne töötit suuhunsa?
Hitonko väliä sillä neulallakaan on, eivätpähän levittäis tauteja toisiinsa. Neulojakaan ei kylvettäisi jos lainsäädäntö ei olisin niin pöljä. Kas kun jos poliisi löytää taskusta käyttämättömän neulan, se ei voi syyttää, mutta jos on käytetty, niin on syytä epäillä ja oikeus tehdä kotiratsia. Tämän takia ne heittelee todistusainestot pian pois.
Ruiskuja en ole koskaan ostanut mutta tyrmistyksekseni mulle ei suostuttu myymään suolihuuhtelupussia (!). Kerroin että olin menossa (jälleen yhteen) kolonoskopiaan ja ostoskorissa oli tietysti myös normit tyhjennyslitkut. Pusseja kuulemma oli liikkeessä mutta niitä ei voitu minulle myydä. Ei perusteluita.
Farmaseuttitätini kertoi, että apteekkiin tuli täysin sekaisin oleva mies, joka halusi yöllä ostaa ruiskuja preparoidakseen pöllön.
Ei itseään, vaan pöllön. :D
Joo vaikeaa oli saada juurikin ruiskuja ja parafiiliöljyä pupun hoitoon.
Ne ei olis millään halunnut myydä. Mies oli ihan ihmeissään. Sen kun lähetin asialle.
Itse työskentelen suuressa apteekissa. Kaikissa apteekeissa neuloja/ruiskuja ei turvallisuussyistä myydä. Omassa työpaikassani niitä kuitenkin myydään. Silloin, kun olin uusi työpaikalla ruiskujen/neulojen myynti oli hieman jännittävää, sillä meillä ne tulee näpytellä kassaan yksitellen (poislukien päivystyspakkaukset, joille on pikakoodi). Se, että ensinnäkin tiedät mikä neula tai ruisku on kyseessä voi olla haastavaa (terumo, neulus, insuliini, huuhteluruisku, 1ml, 2ml jne.) sillä se ei aina lue selkeästi ruiskussa saati sitten neulassa. Tästä syystä en tykännyt aluksi myydä kyseisiä tuotteita, mutta en mielestäni näyttänyt siitä. Nykyisessä työpaikassani neulat/ruiskut ovat tiskin takana, eli ne saa vain farmaseutin avulla. Kassalla työskentelevät henkilöt ovat pääasiassa teknistä henkilökuntaa, joilla ei ole oikeutta kertoa käyttötavoista tai antaa lääkeneuvontaa. Lähes aina asiakas tulee pyytämään neulaja/ruiskuja kassalta, jolloin kassahenkilö pyytää paikalle farmaseutin. Farmaseutti saattaa kysellä mihin käyttöön neula/ruisku tulee, koska esimerkiksi meillä on pelkkiä neuloja 13 hyllyllistä. Farmaseutin tulee siis osata valita oikea neula (tuleeko lihakseen, ihon alle, käyttötarkoitus jne.). Emme me pahuuttamme niitä kysele (nopeuttaa vain palvelua, kun ei tarvitse kuljettaa jokaista neulaa asiakkaalle näytille) eikä kenenkään pitäisi tässä tilanteessa ilmeillä asiakkaalle. Omassa työpaikassani neuloja ja ruiskuja voi mennä kymmeniä-satoja päivässä. Ne ovat ihan normaaleja tuotteita siinä, missä vaikka buranakin