Listatkaapas paikkakuntien nimiä, jotka muistetaan aina jostakin ko. paikkakunnalla tapahtuneesta traagisesta jutusta esim. murhasta, perhesurmasta tms.
Itselläni esim. Pihtiputaasta jonkun jutellessaan mun ajatuksiini tulee väkisin mieleeni ne kuuluisat "kahdeksan surmanluotia" eli hra Pasasen ammuttua neljä pollaria kuoliaaksi.
Luetelkaapas muita vastaavia: ?
Jotenkin sellaisen surullisen kuuluisan traagisen tapahtuman jälkeen koko paikkakunta ikään kuin on leimaantunut, ja saa synkän maineen.
Kommentit (229)
Iisalmi ja Putkolan pamaus. Tämä tosin ehkä enemmän vanhemman sukupolven mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietarsaaren nappikaupparäjähdys. Tämä on siivottu pois netistä kaupungin turistilautakunnan toimesta mutta joskus ysärillä ulkopaikkakuntalainen nappikauppias riitaantui Pietarsaarelaisen nappikauppiaan kanssa. Kyseessä oli kauppa nimeltä Botton. Vieraspaikkakuntalainen kyhäsi naulapommin ja ajoi kauppaan räjäyttämään sen. Pommi kuitenkin räjähti autossa ja tekijä räjähti niin moneen kappaleeseen että poliisi luuli että tekijöitä oli kaksi. Kukaan ei kuollut paitsi tekijä.
Täh, mä olin ihan varma että tää oli Porvoossa. Ja siis oikeassa Porvoossa, siinä kaupungissa.
Tämä ei tapahtunut Porvoossa vaikka sielläkin on varmaan pahoja ihmisiä.
Vastasin jo itselleni että pommimies oli porvoolainen, siksi sekaannus.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni esim. Pihtiputaasta jonkun jutellessaan mun ajatuksiini tulee väkisin mieleeni ne kuuluisat "kahdeksan surmanluotia" eli hra Pasasen ammuttua neljä pollaria kuoliaaksi.
Luetelkaapas muita vastaavia: ?
Jotenkin sellaisen surullisen kuuluisan traagisen tapahtuman jälkeen koko paikkakunta ikään kuin on leimaantunut, ja saa synkän maineen.
Pihtiputaallahan on kauan näitä pasasen juttuja asunut se mummo ja jos mummo ei ymmärrä näkemäänsä tai lukemaansa niin toimittaja on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Bodom olisin vastannut minäkin.
Kyllikki saaren paikkakuntaa ei muista kuin paikalliset.
Suurin osa näistä viimeaikaisista unohtuu, eivät ole olleet niin kiinnostavia mysteerejä ja valitettavasti tapahtumat ovat arkipäiväistyneet.
Mikäs teinitöräytys tämä oli?
Vaikka olen syntynyt 60-luvulla yli 10 vuotta Kyllikki Saaren surman jälkeen, niin muistan tasan tarkkaan surmapaikkakunnan ja itseasiassa en Isojoesta muuta tiedäkään. Kyllähän Kyllikki Saaren murhan käsittelyn joka käänteessä on Isojoki tuotu niin selkeästi esiin, että aika paksupäinen saa olla, jos ei Isojokea murhasta puhuttaessa ole kuullut niin, että se olisi mieleen jäänyt.
Belgia jäi verisenä mieleen. Siellä oli 2 isoa ja laaja pedofiilijuttua kun olin siellä vuoden. Lisäksi belgialaisten siirtomaapolitiikasta Kongossa tuli se järkyttävä dokumentti. teki pahaa ryssselissä: verirahoilla rakennettu se loisto. Yksi kaverini kävi Auschwitiissa ja sanoi, että oli kamala olo, kun silmille oli ihan kaunista (aluetta mm.puistotettu) mutta mieli tiesi kauheudet: mieli ei antanut nauttia.
Dutroux ja kumppanit, verkosto. Oli toinenkin juttu - oli varmaan Ranskan puolella, Belgian rajalla samaan aikaan (vuoden sisällä).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_(Belgia) ... on muuten Virkoria 2017 sarjassa (BBC) olevan Leopold I ... poika.
Vierailija kirjoitti:
Pietarsaari, tästä ei ole julkaistu koskaan mitään. A oli 6v, B ja D 7v. B ja D meni isän asekaapille ja ampui A:n. C todisti asiaa eikä ollut vuosiin tasapainoinen.
Kuka se C oli? Miten paikkakunta voidaan muistaa tästä tapauksesta, jos ei sitä ole koskaan julkaistu missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapua on syöpynyt lapsenmieleeni: panostehdas räjähti 70-luvulla.
Isojoki - äiti oli tuntenut Kyllikki Saaren, asuneet 5 km toisistaan. Lapsuuteni tarinoita.
Jos yli viiskymppisiltä suomalaisilta kysyttäisiin tätä, niin veikkaan, että yli 50 prosentilla vastaus olisi Lapua ja vastaus tulisi kuin piippuhyllyltä.
Se oli vaan niin iso juttu silloin 70-luvulla. Varmaan se johtui osin siitäkin, että se oli ensimmäinen tv-ajan suurkatastrofi Suomessa. Itse olin juuri herkässä murrosiässä ja sitä seurattiin kaikista mahdollisista uutislähetyksistä monta päivää aamusta iltaan ja ne hautajaiset arkkurivistöineen oli kyllä unohtumattomat. Enkä itse edes ole koskaan käynyt Lapualla, enkä ole kotoisin sieltä päinkään.
t: M52v
Olen vähän vanhempi ja lukuisat kuolleet olivat äitini koulukavereita ja tuttuja.
Oli kylmän sodan aika ja YLE-lehti jatkuvasti peloitteli suunnilleen ydinsodalla, joten ei jäänyt mieleen noin. Se oli paikka jossa mummo asui.
Savitaipale. Viirunmäen saunamurha 11.2017. Kovaa hommaa. Kaikki joutais lusimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapua on syöpynyt lapsenmieleeni: panostehdas räjähti 70-luvulla.
Isojoki - äiti oli tuntenut Kyllikki Saaren, asuneet 5 km toisistaan. Lapsuuteni tarinoita.
Jos yli viiskymppisiltä suomalaisilta kysyttäisiin tätä, niin veikkaan, että yli 50 prosentilla vastaus olisi Lapua ja vastaus tulisi kuin piippuhyllyltä.
Se oli vaan niin iso juttu silloin 70-luvulla. Varmaan se johtui osin siitäkin, että se oli ensimmäinen tv-ajan suurkatastrofi Suomessa. Itse olin juuri herkässä murrosiässä ja sitä seurattiin kaikista mahdollisista uutislähetyksistä monta päivää aamusta iltaan ja ne hautajaiset arkkurivistöineen oli kyllä unohtumattomat. Enkä itse edes ole koskaan käynyt Lapualla, enkä ole kotoisin sieltä päinkään.
t: M52v
Olen vähän vanhempi ja lukuisat kuolleet olivat äitini koulukavereita ja tuttuja.
Oli kylmän sodan aika ja YLE-lehti jatkuvasti peloitteli suunnilleen ydinsodalla, joten ei jäänyt mieleen noin. Se oli paikka jossa mummo asui.
Mikä YLE-lehti ja mitä tarkoitat lauseella "ei jäänyt mieleen noin"? Minä en kyllä muista mitään ydinsotapeloittelua. Kyllähän ne kylmänsodan kriittisimmät hetket oli jossain siellä ennen omaa syntymääni 60-luvun alkupuolella Kuuban ohjuskriisin aikoihin. Itse en kokenut 70-luvun puolivälissä minkäänlaista ydinsodan uhkaa, Vienamin sotakin oli juuri päättynyt.
Savitaipale meni vuosi väärin. Oli marraskuu 2016.
Vierailija kirjoitti:
Turun maine vajosi entisestään, kun Naantalin lahja maailmalle eli Tauski muutti sinne. Historian suurimpia katastrofeja näin Turkulaisen silmin.
:D Mikäs miehessä vikana, Tauskissa näet?
Matti, Teppo ja Seppo ja siinä vasta kova kolmikko Turust:D
Katastrofi sinänsä tuo kolmikkokin:D
Lahti, Larha ja pankkiryöstö/ panttivangit
Pahkasika julkaisi 1980-luvun puolivälissä Savo-Karjalan matkaoppaan, spesiaalilehden. Markku Paretskoi ja Juha Ruusuvuori kiersivät Suomen itälaitaa ja julistivat otsikossa, että Kouvola on Suomen turhin kaupunki.
Siitä tuli aikaa myöten itseään toteuttava ennustus - sitä Kouvola valitettavasti tänä päivänä on.
Kuopiossahan oli joskus 2000-luvun puolella joku isä tappoi eroamassa olevat lapsensa ja menikö siinä rytäkässä vaimokin eli lastensa äitikin?
Ja Sippolassa nykyisessä Kouvolassa perheeseen kuuluva aikuinen poika meni syntymäkotiinsa juhannuksena "keskustelemaan" maatalon perinnönjaosta ja tappoi äitinsä ja veljensä, ja tämän jälkeen ajoi autollaan ja tappoi ampumalla ittensä suolammikon laiturin viereen pudonneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietarsaari, tästä ei ole julkaistu koskaan mitään. A oli 6v, B ja D 7v. B ja D meni isän asekaapille ja ampui A:n. C todisti asiaa eikä ollut vuosiin tasapainoinen.
Kuka se C oli? Miten paikkakunta voidaan muistaa tästä tapauksesta, jos ei sitä ole koskaan julkaistu missään?
Asiaa ei julkaistu sossujen takia, kuitenkin kaikki tiesi ja kaikki aikalaiset sen kuitenkin muistaa. C oli rinnakkaisluokallani ja kaikki kohteli häntä silkkihansikkain. Viimeksi kun tarkistin hänellä on ihan tavallinen elämä.
Polvijärvi, jossa sarjahukuttaja mökkeili.
Sodankylän juhannussurma.
Uhrin maatessa maassa häntä mm lyötiin kirveen hamarapuolella,lopulta vedettiin auton perässä soratiellä yli kilometrin matkan ajan josta kuolettavat vammat. Tekijänä eräs seurue ja uhri valtaväestöä.