Anoppi aloitti kiinteät vauvalleni ilman lupaa :(
Nyt raivostuttaa ihan järkyttävästi!
Vauvani on ollut täysimetyksellä ja minulle oli todella tärkeää 6kk täysimetys.
Minulla oli tänään kampaaja ja anoppi oli hoitamassa vauvaani. Hänpä oli sitten keittänyt perunaa ja antanut vauvalle!! Mitä hel**ttiä!
Siinä meni 6kk täysimetys!
Siinä meni ensimmäisten kiinteiden valokuvaushetki!
Kuulemma 5kk ikäisen täytyy jo maistella kiinteitä..tämä oli anopin selitys.
Mua itkettää ja tuntuu, että minulta on viety nyt jotain hyvin tärkeää :(
Kaiken lisäksi anoppi oli käynyt ennen ruokahetkeä kärryttelemässä lähikaupassa ja ostanut korviketta, johon oli perunan muussannut!! Ja syy tähän perseilyyn ei voinut olla vauvan nälkä, sillä jätin reilusti pumpattua rintamaitoa kun lähdin kampaajalle. En kestä :( miten joku voi olla noin ilkeä ja ajattelematon!!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyisi antaa arvoa myös kokemukselle ja jos on kasvattanut monta lasta (anoppi tms.) niin kyllä se kokemus monta kertaa lyö laudalta suositukset ja muotioikut.
Suositukset muuttuu kaiken aikaa, niin aikuisten kuin lapsenkin ruokatavoissa, mikä eilen oli oikein saattaa tänään taas ollakin väärin jne.
Oli sitten suositukset nykyään mitä tahansa, niin aika pitkä on puoli vuotta ettei lapsi saisi muuta kuin rintamaitoa.
Muistan itse, että kun aloin antaa esim. velliä pullossa, niin lapsi nukkui yönsä paremmin. Maito oli pelkästään liian vähän ja nälkä tuli melkein heti. Olin sitten kait itsekäs äiti :-) mutta oli taivaallsita kun ei tarvinnut nousta yöllä syöttämään kun antoi illalla sen vellipullon. Saimme nukkua molemmat, niin se lapsikin rauhassa yömme.
No se ei muutu mihinkään että lapsi on vanhempiensa. Se päättää, joka kantaa vastuun lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja hyvinvoinnista. Jos vanhempien ohjeet ei miellytä, niin sitten ei hoida.
Ja nykysukupolvi on ensimmäinen sukupolvi, joka on ottanut mm. ilman väkivaltaa kasvattamisen yleiseksi normiksi, ja nykyään myös kiinnitetään enemmän huomiota esim. kiintymyssuhteeseen tai vaikkapa niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin hampaiden reikiintyminen. Nykyvanhemmat ovat sensitiivisempiä kasvattajia kuin edeltäjänsä, ja pian meillä saattaa olla entistä hyvinvoivampi sukupolvi.
Jos mummon kokemus kertoo vaikka, että lapsi lopettaa itkun kun teeskentelee vain ettei sitä huomaa (väittämä, jota vanhempiemme polvesta varmaan 60%väittää), niin ei se kokemus ole tiedon väärti. Kokemus kertoo, että lapsi kyllä lopettaa itkun, tieto kertoo että tekee sen koska suhde äitiin on elinehto lapselle ja hän toimii niin kuin on paras ylläpitääkseen tätä suhdetta. Seurauksena voi olla vaikeus sitoutua aikuisena ihmisiin, vaikeus käsitellä omia tunteinaan ja kohonnut riski mielenterveysongelmiin jne. Tämä esimerkki ei nyt mitenkään liity aloitukseen, mutta hyvinkin paljon tuohon kokemus vs nykytieto asetteluun.
Outoja kommentteja olet saanut. Anoppi toimi selkeästi väärin, kun tieten tahtoen jätti ohjeesi noudattamatta ja kävi vieläpä varta vasten ostamassa korviketta. Tulee jatkossakin sivuuttamaan sinut vanhempana. Itse en antaisi tuollaisen enää tavata lasta, ainakaan siten että ovat kaksin. Samoista syistä meillä käy vain palkattuja hoitajia, osaavat noudattaa ohjeita paremmin.
Kyllä täytyisi antaa arvoa myös kokemukselle ja jos on kasvattanut monta lasta (anoppi tms.) niin kyllä se kokemus monta kertaa lyö laudalta suositukset ja muotioikut.
Suositukset muuttuu kaiken aikaa, niin aikuisten kuin lapsenkin ruokatavoissa, mikä eilen oli oikein saattaa tänään taas ollakin väärin jne.
Oli sitten suositukset nykyään mitä tahansa, niin aika pitkä on puoli vuotta ettei lapsi saisi muuta kuin rintamaitoa.
Muistan itse, että kun aloin antaa esim. velliä pullossa, niin lapsi nukkui yönsä paremmin. Maito oli pelkästään liian vähän ja nälkä tuli melkein heti. Olin sitten kait itsekäs äiti :-) mutta oli taivaallsita kun ei tarvinnut nousta yöllä syöttämään kun antoi illalla sen vellipullon. Saimme nukkua molemmat, niin se lapsikin rauhassa yömme.