Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummoni on pääsemässä viimein vanhainkotiin, mutta sinne pitää kaikki viedä itse; Mitään ei saa enää talon puolesta

Vierailija
28.05.2017 |

Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.

Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???

Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis menossa palvelutaloon /tehostettuun palveluasumiseen. Siellä tosiaan kaikki hinnoitellaan erikseen, ja siksi vanhainkotipaikoista ja tk:n vuodeosastoista ollaan luopumassa kokonaan; on halvempaa näin.

T. Hoitaja

Näin on. Minun äitini ehti päästä vielä vanhainkotiin, yksinkertaisempaa maksujen ym. puolesta kuin palveluasuminen. Kun käytännössä kuitenkin ovat ihan sama asia, jopa saman katon alla! Samalla käytävällä asuu uudempia asukkaita, jotka ovat tehostetun palveluasumisen piirissä. Kyllä äitikin sai viedä omia tavaroita vanhainkotiin muuttaessaan.

Palvelutalossa asuu suht hyväkuntoisia ja vanhainkoti jotka ei tule mitenkään toimeen ilman apua. Mieluummin kotona ja äkkikuolema.

Palvelutaloon voi mennä suhtkoht nuorikin eläkeläinen asumaan ja nauttimaan valmiista aterioista, siivous-, pyykki- ym. palveluista, jos haluaa ja maksua vastaan tietenkin. Samalla on seuraa ympärillä, silloin kun vielä jaksaa nauttia siitä. Sitten on erikseen tehostettu palveluasuminen ja silloin vanhus on kyllä jo reilusti avun tarpeessa ja verrattavissa vanhainkotiasukkaaseen. Maksutapa hoidosta vain on muuttunut laitosajoista. Monessa paikassa muutos tapahtuu vähitellen. Kun vanhoista asukkaista aika jättää, uudet tulijat ovatkin palveluasujia.

Tuosta äkkikuolemasta kotona on helppo heittää huulta, mutta mitenkäs sen tilaat, jos jossain on päätetty, että elät vaikka 95-vuotiaaksi? Tärkeintä on elämänlaatu siellä loppuvuosina, ruoka, puhtaus, turvalliset rutiinit. Elämä vanhainkodissa tai palveluasumisessa on usein paljon parempaa kuin yksin kotona asuessa.

Vierailija
62/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni joutui palvelutaloon jossa oli korkea vuokra, kallis ruoka, ja vielä maksu päiväsalin käytöstä, siellä kun oli ohjelmaa pari kertaa viikossa.

Isäni oli elävä ruumis, dementoitunut suu auki nukkuva vauva. Ei syönyt kuin syöttämällä, ei voinut syödä 2,5 € maksavaa päiväkahvia pullan kanssa edes. Imi toisinaan pillillä kahvin. Ei osallistunut yhteisiin rientoihion, ei kärrätty päiväsaliin ohjelmia katsomaan.Nukkui vain.

Vuokra suhteutettiin sossun kautta eläkkeeseen sopivaksi, päiväsalimaksua ei otettu ja ruokalaskukin jotenkin kohtuullistettiin. Muistaakseni kaikki piti maksaa ja sitten sai takaisin erotuksen. Muistaakseni sossun kautta. En ole varma enää. Jokaiselle pitää jäädä elälleestä kuinkin "omaa rahaaa" hiukan.

Ota yhteys palveluntuottajaan. Asiat järjestyy kyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendolla tarjotaan kyllä muitakin vihanneksia kuin punajuurta. On salaatteja, uunijuureksia, marjakiisseleitä jne. Lisäksi tilataan hedelmiä ja tuoreita vihanneksia.

T. Attendon hoitaja

Vierailija
64/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIvan käsittämätöntä, jos ap ei ymmärrä että vanhuksen tavarat ovat vamasti rakkaita. Kyllähän sinäkin ap muutossa varmasti pakkaat omat tavarasi, ja viihdyt kotona omien tavaroittesi keskellä.

Toisekseen, vaikka se mummo syö vähän, ei sen kokin/keittäjän palkka ole yhtään sen pienempi. Kyllä ne muut kulut on ruokaa korkeammat.

Ryhdistäydy!!

Vierailija
65/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummon rahat ei saa mennä sen mummon elämiseen?voihan kotiinkin ostaa kaikki nuo palvelut. Siivous on kalliimpi ja ruokakin menee vähintäänkin samaan. Lapset ja lapsenlapset voivat auttaa.

Miksi noista paikoista on pula? Ilmeisesti siksi kun niihin halutaan ja ne koetaan hyviksi. Joko vanhusten itsensä tai laiskojen sukulaisten suhteen. Ottakaa mummot kotiin asumaan. Tunnen monta perhettä joissa vanhukset asuu lastensa kanssa. Mikään perhe ei ole täysin suomalainen. Esim. Eurooppalaista alkuperää ja puoliksi afrikkalainen ja täysin afrikkalainen. perheet ovat ihan onnellisia. Mitä tämä kertoo suomalaisista? Suomalainen vanhus voi elää kotihoidossa kun oman lapsen aviopuoliso on afrikkalaista alkuperää.

Vierailija
66/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monia monia sellaisia vanhuksia hoitanut, keiden ruokahalu on kasvanut ja paino noussut kun ovat siirtyneet palveluasumisen tai laitoshoidon piiriin.

Ei ne kotona ne eväät useinkaan mitään runsaita ole, saatika koostettu ravitsemuksellisesti oikein.

Vanhus syö minkä syö, ei ketään pakoteta, mutta yleensä ruoka maistuu. Jos ei, mietitään mikä sitten maistuis ja yritetään keksiä miten siihen sais lisää protskuu ja energiaa.

Jos Jaakko ei syö kasviksia, niitä ei sen lautaselle mätetä.

Vierailija
67/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat yksityisen hoitajan, tulee halvemmaksi ja saa parempaa hoitoa.

Vierailija
68/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi kyllä lukea rivien välistä, että köyhän ei parane elää vanhaksi. Kaikki sujuu vielä hyvin, jos itse pystyt hoitamaan itseäsi, oman elämäsi pienellä rahalla. Mutta jos olet avuton vanhus olet aivan heitteellä. Jokaisesta perusjutustakin maksat sitten palveluasumisen piirissä noin viisinkertaisen hinnan, mitä se normaalisti maksaa.

Tähän nämä sotet ym. ovat pyrkineet. Rahan takomiseen hyödyttömäksi katsotuilla ihmisillä.  Rikkaalle ehkä valoisa vanhuus jos on varaa maksaa?

Vierailija
69/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummon rahat ei saa mennä sen mummon elämiseen?voihan kotiinkin ostaa kaikki nuo palvelut. Siivous on kalliimpi ja ruokakin menee vähintäänkin samaan. Lapset ja lapsenlapset voivat auttaa.

Miksi noista paikoista on pula? Ilmeisesti siksi kun niihin halutaan ja ne koetaan hyviksi. Joko vanhusten itsensä tai laiskojen sukulaisten suhteen. Ottakaa mummot kotiin asumaan. Tunnen monta perhettä joissa vanhukset asuu lastensa kanssa. Mikään perhe ei ole täysin suomalainen. Esim. Eurooppalaista alkuperää ja puoliksi afrikkalainen ja täysin afrikkalainen. perheet ovat ihan onnellisia. Mitä tämä kertoo suomalaisista? Suomalainen vanhus voi elää kotihoidossa kun oman lapsen aviopuoliso on afrikkalaista alkuperää.

Meidän kulttuuri kumartaa  rahaa ja sitä kautta työntekoa. Aina kun on kyse sairaiden vanhusten hoidosta, se on edellyttänyt jonkinlaista henkilökohtaista uhrautumista joltakin. Entisinä aikoina vanhus hoidettiin kotona - joko tytär tai miniä. Ei siinä paljon kyselty näiltä kestääkö selkä tai jaksaako tämä henkilö mahdollisesti hoitaa hommaa omien lasten ym. kotitöiden ohessa. Palkattomasti tietenkin. Se vain kuului asiaan. Nykymaailmassa kun kaikki arvotetaan rahassa, ja nämä jotka ennen huolehtivat, vaativat oikeuksiaan omaan elämään ilman painolastia  -tätä yhtälöä ei ole helppo ratkaista.  Varmasti lähes kaikki ajattelevat, että hoitamisen tekee joku muu kuin itse?  Eettisesti vanhusten hoito on vahvasti harmaalla alueella - toisaalta on huoli ja tarve turvata hyvä hoito, mutta en olisi niin vakuuttunut siitä, että malli jossa kaikki on tuotteistettu maksullisiksi palveluiksi ottaa huomioon  tarpeeksi esim. köyhimpiä vanhuksia. Toimijat tekevät bisnestä vanhuksilla ja se valitettavasti haisee. Ja kauas.

Vierailija
70/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.

Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???

Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.

Sama juttu mun isällä.

93-vuotias, sotaveteraani, terminaalihoitoa tarvitseva syöpäpotilas siirrettiin samanlaiseen laitokseen (muualla ei muka tilaa). Siitäkin piti erikseen maksaa, jos posti haettiin postilaatikosta.

Kidutettiin siis kuoliaaksi. Hyvä Suomi, näin kohtelet veronsa maksaneita sotaveteraaneja!

Siis muista, että sinä itse olet "Hyvä Suomi". Näin paljon olet itse valmis panostamaan veteraaneihin ja sotainvalideihin. Paljonko?

Rahassa ei voi mitata, miten paljon panostin isäni hoitoon. Mutta varmaankin kymmeniä tuhansia euroja (ei ilmeisesti edes riitä), jos suhteutaan siihen, mitä hoito laitoksessa maksaa. Minulla on oma työni, joten en voinut olla täyspäiväinen hoitaja isälleni.

Joten ihan turha yrittää syyllistää! Toivottavasti sinulla itsellä on mahdollisuus ja halua hoitaa omat vanhempansi. Ja vielä tiedoksi, että isäni ei ehtinyt olla kuin muutaman viikon laitoksessa ennen kuolemaansa.

Olemme kyll hoitaneet vanhempiamme muutaman vuosikymmenen, onneksi mukana myös verovaroin tukemamme yhteiskunta. Tällä hetkellä olen varmistelemassa myös anoppini hoidon inhimillisyyttä, kun omaiset eivät ihan tajua. Olen ihan oikeasti nettoveronmaksaja ja onnellinen siitä.

Vierailija
71/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas taas! Kyseessä on palvelutalo, ei vanhainkoti! Palvelutalon perusidea on asua vuokralla ja ostaa itse ruokansa, lääkkeensä ja viedä omat kalusteet. Eihän se mikään sairaala ole!

Vierailija
72/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat yksityisen hoitajan, tulee halvemmaksi ja saa parempaa hoitoa.

Vuorokaudessa 24 h, tarvitaan monta hoitajaa. Siihen normipalkat riitä.

Vierailija
73/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkotiin mennään kun pää ei toimi.

Eikä välttämättä silloinkaan.

Vierailija
74/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan nyt vaikka esimerkkinä mun äitiä jolla alzheimer.

Täysin mahdotonta mun olisi hoitaa häntä niin että hän asuisi meidän kotona.

Meillä lemmikkejä ja teinejä.

Alzheimer on niin helkutin rasittava sairaus että mä en pystyisi äitiäni hoitamaan. Palaisin loppuun heti.

Epäilevät saa tulla kokeilemaan niin katsotaan miten jaksatte ja siihen vielä mun teinit päälle jolla toisella vaikea vaihe nyt.

Hoitolaitoksissa on hoitajia jotka tekee työtänsä ja se vuoro on 8 tuntia ja sitten ovat vapaalla kotona.

Mistään laiskuudesta ei ole kyse vaan järjen äänestä että vanhus on hoivakodissa.

Äiti aina kehuu hoitajia että jaksavat olla iloisia.

Hoivakoti on teidän ongelma mutta mun äidille se on koti.

Hän puhuu aina kodistaan ja siellä ei käytetä sanaa laitos.

Äitini ei edes tunnistanut kotiansa kodikseen ja se on hyvin tyypillistä, kunnon muistisairas. Näytän hänelle joskus kuvia ja eipä sille tule ikävä sinne.

Lähden aamulla junalla katsomaan äitiä ja palaan illalla myöhään ja ole kyllä aivan poikki, kun pääsen kotiin. Junassa istun 5 tuntia päivän aikana.

Vierailija
75/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas maksaa myös kunnallisesta paikasta todellisten kulujen verran eli noin 3500 e/kk, jos hänellä on tarpeeksi tuloja. Harvalla on. Käyttörahaa pitää jäädä muistaakseni noin 100 e/kk,muuten eläke ja mahdolliset muut tulot menevät hoitopaikkamaksuihin. Palvelutaloon päätynyt kummitätini asui keskellä Helsinkiä, mutta ei kannattanut laittaa asuntoaan vuokralle, koska koko vuokratulo olisi mennyt hoitomaksuihin. Kummi oli dementikko, hoidossa 3 vuoden ajan ja sen aikaa kaksio oli tyhjillään.

Kannattaa tuhlata koko omaisuutensa ja asua viimeiset vuodet vuokralla, muuten rahat menee hoitomaksuihin.

Täällä Helsingissä vanhainkodin todelliset kustannukset olivat jo vuosia sitten 5050€/kk, tuskin ne tuosta ovat ainakaan laskeneet. Tämä oli siis se summa joka piti maksaa, jos ei halunnut ilmoittaa tulojaan.

Meidän kohdalla ei maistraatille kelvannut, että äidin asunnossa asui luotettava sukulainen hoitovastiketta vastaan. Itse olin valinnut tämän vaihtoehdon, koska vuokratuotto olisi tosiaan mennyt suoraan vanhainkodille, en nähnyt järkeä ottaa siihen vierasta vuokralaista, johon en olisi voinut luottaa. Maistraatilta tuli käsky, että asunto pitää vuokrata markkinahintaan tai myydä pois. No mehän sitten myimme ja pian äiti jo kuolikin. Oli helpompi perinnönjako, kun asunto oli myyty valmiiksi. 

Asunnosta saadut rahat voi sijoittaa rahastoihin, jolloin muodostuu pelkkää arvonnousua. Tämä ei nosta vanhainkodin perimiä maksuja. Tosin nykyisin noihin vanhainkoteihin ei enää tahdo päästä, joten omaisuudenhoito pitää optimoida sen mukaan, miten palvelukodissa perittävät maksut lasketaan.

Rukoilen kädet ristissä, että Suomeen saadaan eutanasialaki. Ja mieluummin löysä sellainen. Ja että insuliinihoitajia palkataan hoitamaan vanhukset pois päiviltä, jos heille ei kerran ihmisarvoista hoitoa pystytä järjestämään.

Vierailija
76/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoin omaa äitiäni karkaamaan vanhainkodista! kun itse näin sen kauheuden.

Jokainen haluaa olla omassa kodissaan ja kuollakin omassa kodissa (harva saa).

Ei vanhainkodeista karata tarvitse. Omaiset voivat hakea sieltä vanhuksen pois ihan luvallisestikin.

Eikä palveluasumisestakaan. Ihan voi itse sanoa irti vuokra- ja hoitosopimuksensa. Tilalle on yleensä jonossa kymmeniä vanhuksia.

Vierailija
77/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä voi kyllä lukea rivien välistä, että köyhän ei parane elää vanhaksi. Kaikki sujuu vielä hyvin, jos itse pystyt hoitamaan itseäsi, oman elämäsi pienellä rahalla. Mutta jos olet avuton vanhus olet aivan heitteellä. Jokaisesta perusjutustakin maksat sitten palveluasumisen piirissä noin viisinkertaisen hinnan, mitä se normaalisti maksaa.

Tähän nämä sotet ym. ovat pyrkineet. Rahan takomiseen hyödyttömäksi katsotuilla ihmisillä.  Rikkaalle ehkä valoisa vanhuus jos on varaa maksaa?

Äidin eläke nettona 1100 euroa ja hoitotuki 200 euroa ja ihan hyvin sillä elää tehostetussa palveluasumisessa. Ei äidin tulot ole isot.

Vierailija
78/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ymmärrä asiaa koska kyseessä mummo ja ap ei ole hänen asioidensa hoitaja,

tosin kun itse olen hoitanut äitini asiat.

Paras mielipide tulee aina sivusta seuraajalta.

Suu käy vaikka mitään ei tehdä.

Vierailija
79/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ennenvanhaan hyvään aikaan saanut mitään talon puolesta ilmaiseksi! Olen 3 isovanhempaa aikoinaan vanhainkotiin saatellut. Homman nimi oli se, että KAIKKI tulot lukuun ottamatta käteen jäävää pientä käyttörahaa otettiin hoidosta vastineeksi. Lähes koko eläke siis! Ja jos oli asunto, se oli pakko myydä, kun siirtyi vanhainkotiin, koska se laskettiin omaisuudeksi. Nykyisin palvelutaloissa on hinnoiteltu palvelut erikseen ja voi hakea asumistukeakin. Ei vanhainkotiin myönnetty asumistukea. Mummon permanentit maksettiin omaisten kukkarosta 2 kertaa vuodessa, koska käyttörahaa ei jäänyt mihinkään. Käyttörahalla sai jonkun karkkipussin kanttiinista kerran viikossa ja kerran vuodessa tossut ostettua ja takin ulkoilua varten. Muutoin kaikki rahat vietiin.

Vierailija
80/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis menossa palvelutaloon /tehostettuun palveluasumiseen. Siellä tosiaan kaikki hinnoitellaan erikseen, ja siksi vanhainkotipaikoista ja tk:n vuodeosastoista ollaan luopumassa kokonaan; on halvempaa näin.

T. Hoitaja

Ja hoitohan lasketaan avohoidoksi, ts laitospaikkaluku saadaan tällä kikkailulla matalammaksi. Äitini asui ko hoidossa viimeiset vuotensa, oli siis dementia-osasto, missä ovet olivat tietysti lukossa.Äitinikin oli tuossa  hoitokodissa vuokralla, maksoi omat lääkkeensä ja kun tuli ambulanssikyydin tarvetta, lasku tuli äidille. Pienestä eläkkeestä jäi se käteen, mikä lain mukaan pitää jäädä, muutama kymppi. Koomisinta oli, että äitini oli avohoidossa, ei siis laitoshoidossa!