Mummoni on pääsemässä viimein vanhainkotiin, mutta sinne pitää kaikki viedä itse; Mitään ei saa enää talon puolesta
Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.
Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???
Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.
Kommentit (133)
Tähän on tultu. Vanhukset kyykkyyn. Kiitos suomen hallitus. Eiköhän vielä lasketa hoitaja.mitoituksiakin niin saavat vanhukset mädäntyä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis menossa palvelutaloon /tehostettuun palveluasumiseen. Siellä tosiaan kaikki hinnoitellaan erikseen, ja siksi vanhainkotipaikoista ja tk:n vuodeosastoista ollaan luopumassa kokonaan; on halvempaa näin.
T. Hoitaja
Näin on. Minun äitini ehti päästä vielä vanhainkotiin, yksinkertaisempaa maksujen ym. puolesta kuin palveluasuminen. Kun käytännössä kuitenkin ovat ihan sama asia, jopa saman katon alla! Samalla käytävällä asuu uudempia asukkaita, jotka ovat tehostetun palveluasumisen piirissä. Kyllä äitikin sai viedä omia tavaroita vanhainkotiin muuttaessaan.
Usein mummoille alkaa kummasti ruoka maittamaan ihan eri tavalla palveluasumisessa, kuin kotosalla yksin. Kuntokin kohenee näin. Sukulaismummo ei kotonaan syönyt juuri yhtään mitään oikeasti. Nyt maistuu!
Onko punajuuri halpa juures? Tuli vain mieleen, että esim, attendolla punajuuri on lähes ainoa vihervaihtoehto. Muunlaista salaattia ei siellä tunneta.
Täähän on tapa saada vanhukset maksamaan enemmän hoidostaan, kun kaikki on näitä palvelukoteja nykyään. Ennen oli "vanhainkoti", jossa kaikki kuului hintaan ja eläkkeestä jäi muutama kymppi. Sitten yhteiskunta keksi, että tulee liian kalliiksi pitää varakkaita mummeleita tuolla laitoksissa ja antaa niiden pitää omaisuutensa. Hyvässä lykyssä oli miljoonien omaisuus taustalla ja silti yhteiskunta maksoi hoidon.
Kehitettiin nämä palvelukodit, joihin saa "palvelusetelin" eli eläkkeesi viedään pitkälti ja sitä vastaan saat vaikka 110 Euroa/vrk setelin. No, sehän ei riitä mihinkään. Mistä maksat erotuksen? "Voit hakea toimeentulotukea, joka myönnetään toimeentulotuen myöntämisehdoin" eli käytät omaisuuttasi maksuihin, jotka persaukinen saa ilmaiseksi.
Tästä syystä yhä useampi vanhus "tyhjentää" itsensä ennen palvelukotiin joutumista. Lahjoittaa kaikki pois ja tilille jää hautajaisrahat (täällä esimerkiksi 4500 Euroa saa olla tilillä). Sen jälkeen sossu maksaa sen erotuksen, joka jää pavelukotimaksuista palveluseteleiden jälkeen maksettavaa.
Negapeukuista päätellen on vallalla edelleen ihan kumma ajattelutapa... Kukaan ei syyllistä, jos viet lapsen hoitoon ja vielä kehtaat odottaa, että hoito on asianmukaista, kohtuuhintaista ja laadukasta. Mutta annapa olla, kun etsit vanhainkotipaikkaa mummulle tai papalle, saat syyllistäjät heti kimppuusi.
Toivon etten koskaan joudu vanhainkotiin. Äitini aikoinaan sanoi että kun hän on niin iäkäs ja huonossa kunnossa ettei itse jaksa enää ruokaa laittaa ja siivota mm. niin haluaa läheiseen vanhainkotiin jossa sentään saa lämpimän ruoan joka päivä mutta hänen näkemys muuttui kun hänen tuttu joutui vanhainkotiin ja hän kävi siellä ystäväänsä tervehtimässä.. Hänen ennen pirteä ja puhelias ystävänsä muuttui vanhainkodissa täysin todella apaattiseksi ja puhumattomiksi, ainoa mitä he kuulemma päivittäin vanhainkodissa odottivat oli ruokailu ja menivät kuulemma jo muutamaa tuntia ennen ruokailua ruokailusaliin istumaan, mitään muita virikkeitä tai ohjelmaa ei ollut eikä ulkoilua, hän ei saanut edes kutoa tai tehdä käsitöitä mikä oli hänelle ennen ollut rakas harrastus. Ei ihme että äitinikin ennen ulkoiluun ja hyvään ruokaan tottunut ystävä masentui siellä täysin.
Vierailija kirjoitti:
Autoin omaa äitiäni karkaamaan vanhainkodista! kun itse näin sen kauheuden.
Jokainen haluaa olla omassa kodissaan ja kuollakin omassa kodissa (harva saa).
Ei vanhainkodeista karata tarvitse. Omaiset voivat hakea sieltä vanhuksen pois ihan luvallisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Negapeukuista päätellen on vallalla edelleen ihan kumma ajattelutapa... Kukaan ei syyllistä, jos viet lapsen hoitoon ja vielä kehtaat odottaa, että hoito on asianmukaista, kohtuuhintaista ja laadukasta. Mutta annapa olla, kun etsit vanhainkotipaikkaa mummulle tai papalle, saat syyllistäjät heti kimppuusi.
Lapsillakin hoidossa on omat vaatteet ja kyllä heille kuluja tulee asumisesta vaikka päivisin hoidossa olisivatkin. Samoin ruoka maksaa, päivähoitoon taitaa kuulua yksi ateria ja lisäksi hoidosta maksetaan osuus. Omavastuu osuus ei kata vanhustenhoidossa kaikkia kuluja ja lisäksi siihen itse maksettavaan osuuteenkin saa hoitotukea kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen haluaa olla omassa kodissaan ja kuollakin omassa kodissa (harva saa).
Autoit karkaamaan omasta vapaaehtoisesta asunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen haluaa olla omassa kodissaan ja kuollakin omassa kodissa (harva saa).Autoit karkaamaan omasta vapaaehtoisesta asunnosta?
Vuokran maksukin taitaa jonkun aikaa jatkua jos ei ole tietoa palaako vanhus asuntoonsa vai ei. Vuokrasopimuksen irtisanominen olisi ehkä ollut järkevämpää.
Vanhuksilla on yksipuolinen ruokahalu: se ainoa vihannes voi olla punajuuri. Eivät vaan syö "rehuja".
Voi voi kun sinäkin tule itse vanhaksi koet mitä se on kun ruoka ei maistu, elämä ei maistu. Laitos on laitos: hajuineen ja makuineen. Koti on koti. Miksi vanhuksia pitää kauheasti hoitaa? kun oma elämäntahto on loppu ja sairaudet painaa: annetaan rauhassa nukkua ikiuneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan sama asia. Lapsen hoidattaminen päivähoidossa ei ole yleensä ympärivuorokautista. Myöskään terveen lapsen hoito ei ole sama juttu kun monisairaan vanhuksen hoito. Nykyään laitospaikka irtoaa vain sellaiselle joka ei selviä itse kotona ja laitoksesta lähdetään jalat edellä. Eli kysymys on loppusijoituksesta.
Ympärivuorokautinen monisairaan laitoshoito on moninkertaisesti kalliimpaa kuin lapsen päivähoito. Lapsen päivähoidosta maksat kk saman kuin vanhuksen vrk laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on yksipuolinen ruokahalu: se ainoa vihannes voi olla punajuuri. Eivät vaan syö "rehuja".
Voi voi kun sinäkin tule itse vanhaksi koet mitä se on kun ruoka ei maistu, elämä ei maistu. Laitos on laitos: hajuineen ja makuineen. Koti on koti. Miksi vanhuksia pitää kauheasti hoitaa? kun oma elämäntahto on loppu ja sairaudet painaa: annetaan rauhassa nukkua ikiuneen.
Olen ainakin itse aina inhonnut punajuurta. Onhan se sitten hauskaa joka päivä syödä joka aterialla vain punajuurta. Voi vain haaveilla siitä, miltä maistui kurkku voileivän kanssa.
Onko se oikein, että asukas maksaa itsensä kipeäksi - ruoka hinnoitellaan sen mukaan, että tarjolla olisi mesimarjoja ja mansikoita, mutta todellisuus on sitä punajuurta sitten joka päivä? Attendon hinnastot ovat kuin stockmannilla mutta vastine rahalle hankitaan Lidlistä.
Ei ole olemassa vanhainkoteja.
Ne on hoivakoteja ja tehostettua palveluasumista.
Jos on kunnan niin kahviraha pitää jäädä käteen ja siitä maksetaan lääkkeet.
Oliko se joku 250 euroa.
Ainakin Keravalla huoneessa on sähkösänky ja näin jokaisessa Keravan hoivakodissa.
Ruoka maksetaan aina ja sen avulla vanhukset kuntoutuu.
5 kertaa päivässä syödään.
Tottakai huone sisustetaan omilla kalusteilla ja tavaroilla. TV viedään myös mukana.
Mun äidillä on 3 lipastoa ja laiskanlinna ja iso tv.
Omat verhot.
Talon puolesta on kaapit ja kattovalaisin. Äidillä iso kylppäri.
SEN HUONEEN ON TARKOITUS OLLA KOTI.
Jaa kyllä mun äidin hoivakodissa vanhukset syö melkein kaiken ja ne rehutkin.
Hauskaa kun jotkut puhuu asiasta mistä ei ole mitään kokemusta.
Monta kertaa istunut siellä ruokailutilassa.
Syövät vielä kaiken minkä saavat, hyvä safka.
Terveisiä Keravan Vommaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.
Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???
Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.
Sama juttu mun isällä.
93-vuotias, sotaveteraani, terminaalihoitoa tarvitseva syöpäpotilas siirrettiin samanlaiseen laitokseen (muualla ei muka tilaa). Siitäkin piti erikseen maksaa, jos posti haettiin postilaatikosta.
Kidutettiin siis kuoliaaksi. Hyvä Suomi, näin kohtelet veronsa maksaneita sotaveteraaneja!
Siis muista, että sinä itse olet "Hyvä Suomi". Näin paljon olet itse valmis panostamaan veteraaneihin ja sotainvalideihin. Paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan sama asia. Lapsen hoidattaminen päivähoidossa ei ole yleensä ympärivuorokautista. Myöskään terveen lapsen hoito ei ole sama juttu kun monisairaan vanhuksen hoito. Nykyään laitospaikka irtoaa vain sellaiselle joka ei selviä itse kotona ja laitoksesta lähdetään jalat edellä. Eli kysymys on loppusijoituksesta.
Ympärivuorokautinen monisairaan laitoshoito on moninkertaisesti kalliimpaa kuin lapsen päivähoito. Lapsen päivähoidosta maksat kk saman kuin vanhuksen vrk laitoksessa.
En sanonut, ettei palvelu saisi maksaa mitään. Mutta koska siitä maksetaan, rahalla on syytä saadakin jotain. Nälkäinen mummo likaisissa vaipoissa ei saa selittyä sillä, että palveluun saa yhteiskunnan tukia. Tosin tämä meni OT:ksi ylipäätään. Puhuin syyllistämisestä. kaikki vanhukset pitäisi jollain konstilla onnistua hoitamaan kotiin omaisten voimin, tai tullaan ilkeilemään, miten oletkin saattanut viedä hänet vanhainkotiin muiden hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun sinäkin tule itse vanhaksi koet mitä se on kun ruoka ei maistu, elämä ei maistu. Laitos on laitos: hajuineen ja makuineen. Koti on koti. Miksi vanhuksia pitää kauheasti hoitaa? kun oma elämäntahto on loppu ja sairaudet painaa: annetaan rauhassa nukkua ikiuneen.Olen ainakin itse aina inhonnut punajuurta. Onhan se sitten hauskaa joka päivä syödä joka aterialla vain punajuurta. Voi vain haaveilla siitä, miltä maistui kurkku voileivän kanssa.
Onko se oikein, että asukas maksaa itsensä kipeäksi - ruoka hinnoitellaan sen mukaan, että tarjolla olisi mesimarjoja ja mansikoita, mutta todellisuus on sitä punajuurta sitten joka päivä? Attendon hinnastot ovat kuin stockmannilla mutta vastine rahalle hankitaan Lidlistä.
Minä luuen että tulevaisuudessa valinnanvapaus ruuankin suhteen lisääntyy. Tosin se todennäköisesti tarkoittaa sitä että hinnoittelussakin on eroja. Voit valita ravintolatason lounaan joka on kalliinpi tai halvemman keittolounaan. Ehkä ei ole pakko valita laitoksen tarjoamaa ruokaa ollenkaan vaan sen voi halutessaan tilata muualta tai tuottaa esim. kaupasta valmisaterioita jotka lämmitetään palvelukodissa. Usein nykyisinkin ruoka on hinnoiteltu erikseen juuri siitä syystä että sitä ei ole pakko sisällyttää palveluun ollenkaan vaan ruuan voi järjestään esim. omaiset.
Kiristämisestähän se johtuu, mutta tämä on kauniisti naamioitu. Sitä kutsutaan laitospaikkojen vähentämiseksi ja siitä on olemassa lakikin, ihan uhkasakon voimalla säädetty. Kunta missä työskentelin joutui uhkasakon alla muuttamaan terveyskeskuksen pitkäaikaisosastoja tällaiseksi asumispalveluksi. Eli siis hoitajia vähennettiin, siivousta vähennettiin ja tarvikkeet tuo kukin omansa. Jotkut tuovat enemmän, toisille ei juuri tuoda mitään. Näillä mennään. Itse vaihdoin työpaikkaa, en suostu työskentelemään tuollaisella tavalla mikä ei mielestäni ole enää edes inhimmillistä suuren osan kohdalla.