Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummoni on pääsemässä viimein vanhainkotiin, mutta sinne pitää kaikki viedä itse; Mitään ei saa enää talon puolesta

Vierailija
28.05.2017 |

Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.

Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???

Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodissa, jossa olen töissä, pidetään huolta siitä, että jokainen asukas saa ruokansa lämpimänä. Syötettävät syötetään tarvittaessa 5 krt päivässä. Ilolla kiitämme, jos omainen käy ruoka-aikaan syöttämässä omaisensa. Virikkeitä järjestetään aika usein. Esim. muistipelejä, ollaan grillattu, käyty ulkona retkellä, on hartauksia, yhteislaulua, päivätansseja, välillä naisasukkaille kauneudenhoitoa, miehille "miehisiä puhdetöitä", korttipelejä jne. 

Onnekseni olen päässyt paikkaan, jossa työt tehdään suurella sydämellä ja vähän tavallisesta poiketen. On ihana nähdä se pieni "selväjärkisyyden" hetki dementoituneella tai aito nauru pelihetkessä. Spontaani kiitoshalaus tuo joskus kyyneleet hoitajankin silmiin. 

Vierailija
82/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis menossa palvelutaloon /tehostettuun palveluasumiseen. Siellä tosiaan kaikki hinnoitellaan erikseen, ja siksi vanhainkotipaikoista ja tk:n vuodeosastoista ollaan luopumassa kokonaan; on halvempaa näin.

T. Hoitaja

Luultavasti palvelukotiin. Palvelutalo on tavallinen kerrostalo tms, josta vuokrataan asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sillä mummolla nyt huonekalut ja tavarat: perintönäkö meinasitte jo ottaa?

Kotoisempihan se on omien huonekalujen ja tavaroiden kanssa asua  kuin laitoskalustuksella.

Ruokaa ei ole pakko ostaa: saa keittää itse.

Vierailija
84/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisten ulkomaisten sijoitusyhtiöiden "vanhainkodit" voivat maksaa suoraan ostettuna 3000-5000 €/kk, kunnan paikalla samassa paikassa koko eläkkeen verran, pitiköhän 100 €/kk jättää vanhukselle.

Tämä on ollut tilanne jo ennen sotea, nyt vauhti vsin kiihtyy. Meidänkin pienehkölle paikkakunnalle on tullut yksityisiä hoivakoteja kuin sieniä sateella.

Asiakas maksaa myös kunnallisesta paikasta todellisten kulujen verran eli noin 3500 e/kk, jos hänellä on tarpeeksi tuloja. Harvalla on. Käyttörahaa pitää jäädä muistaakseni noin 100 e/kk,muuten eläke ja mahdolliset muut tulot menevät hoitopaikkamaksuihin. Palvelutaloon päätynyt kummitätini asui keskellä Helsinkiä, mutta ei kannattanut laittaa asuntoaan vuokralle, koska koko vuokratulo olisi mennyt hoitomaksuihin. Kummi oli dementikko, hoidossa 3 vuoden ajan ja sen aikaa kaksio oli tyhjillään.

Kannattaa tuhlata koko omaisuutensa ja asua viimeiset vuodet vuokralla, muuten rahat menee hoitomaksuihin.

Tätä en suosittele enää tuleville sukupolville. Tulee nimittäin tällä politiikalla sekin aika, jolloin maksat tai olet ilman hoitoa.

Vierailija
85/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutalot ovat vanhuksen oamisuuksien tehokasta nyhtämistä kansainvälisten firmojen osakkeenomistajien taskuun ulkomaille.

Näin kirjoittaa mm Harriet Finne. (Gerontologian professori muistaakseni)

Vierailija
86/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Oamisuus kannattaa käyttää kaikki ennen vanhainhoitoon joutumista. Turha elää säästäen, kun sitten kaikki menee hoitomaksuihin. Matkustelkaa, kun voitte!

Vierailija
87/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.

Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???

Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.

Ei kyllä ennenvanhaan hyvään aikaan saanut mitään talon puolesta ilmaiseksi! Olen 3 isovanhempaa aikoinaan vanhainkotiin saatellut. Homman nimi oli se, että KAIKKI tulot lukuun ottamatta käteen jäävää pientä käyttörahaa otettiin hoidosta vastineeksi. Lähes koko eläke siis! Ja jos oli asunto, se oli pakko myydä, kun siirtyi vanhainkotiin, koska se laskettiin omaisuudeksi. Nykyisin palvelutaloissa on hinnoiteltu palvelut erikseen ja voi hakea asumistukeakin. Ei vanhainkotiin myönnetty asumistukea. Mummon permanentit maksettiin omaisten kukkarosta 2 kertaa vuodessa, koska käyttörahaa ei jäänyt mihinkään. Käyttörahalla sai jonkun karkkipussin kanttiinista kerran viikossa ja kerran vuodessa tossut ostettua ja takin ulkoilua varten. Muutoin kaikki rahat vietiin.

Mun mummolla meni vanhainkodissa eläke, lukuunottamatta pientä suojaosuutta. Omaisuutta ei viety. Ja minusta se systeemi oli aivan oikein.

Vierailija
88/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Oamisuus kannattaa käyttää kaikki ennen vanhainhoitoon joutumista. Turha elää säästäen, kun sitten kaikki menee hoitomaksuihin. Matkustelkaa, kun voitte!

Olen samaa mieltä että turha säästäminen on hyödytöntä, sitku elämän sijasta kannattaa ehdottomasti elää nytkun elämää. Tosin palvelukodistakin pääsee lähtemään harrastuksiin vaikka inva-taksilla jos kyyteihin on varaa joten jos varoja on niin palvelukodissakin kannattaa elää nytkun eikä säästää perintöä.

Vierailija
89/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on selvää että omat mööbelit kun muuttaa palvelukotiin sun muut tarvikkeet. Hoitakoti entisaikojen vanhainkoti siellä voi joutua jakamaan huoneen ja siellä olevat on jo aika huono kuntoisia ja osa dementian vallassa. 

Vierailija
90/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on selvää että omat mööbelit kun muuttaa palvelukotiin sun muut tarvikkeet. Hoitakoti entisaikojen vanhainkoti siellä voi joutua jakamaan huoneen ja siellä olevat on jo aika huono kuntoisia ja osa dementian vallassa. 

siis hoivakoti, joko maksat siivouksesta sun muusta tai perikunta käy siivoamassa , hoitaa asiat. 

Vierailija
91/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis menossa palvelutaloon /tehostettuun palveluasumiseen. Siellä tosiaan kaikki hinnoitellaan erikseen, ja siksi vanhainkotipaikoista ja tk:n vuodeosastoista ollaan luopumassa kokonaan; on halvempaa näin.

T. Hoitaja

Luultavasti palvelukotiin. Palvelutalo on tavallinen kerrostalo tms, josta vuokrataan asunto.

Ei se noin yksinkertaista ole. Palvelutalo on yleisnimike. Palvelutalossa voi myös olla pelkästään oma huone ja vessa ja muut tilat yhteiset. Olen itse ollut 5 vuotta töissä palvelutalossa, ja kyseessä on ollut tavallinen, yksikerroksinen talo, jossa oli 2 "osastoa", joita kutsuttiin ryhmäkodeiksi. Palvelutalon ja palvelukodin ero on yleensä koossa. Jos on esim. 24 asumispaikkaa, nimike on usein palvelutalo ja jos on 8 asumispaikkaa, käytetään usein nimeä palvelukoti.

Vierailija
92/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 93v asuu lapissa kaupungin hoivakodissa. Maksut kuukaudessa: vuokra 413,92, palvelumaksu 323,00 johon sisältyy 24 h hoitaja paikalla. 2 hoitajaa vuorossa /14 asukasta. Palvelumaksuun sisältyy pyykki ja huoneen siivous pesu/sauna. Ruoka 420 €. Eli yhteensä alle 1200,00. Sairaanhoitaja tilaa lääkkeet. Itse pitää maksaa. Eläkkeestä jää 20-30 € /kk. Vaatteet ja hygieniatuotteet ostan minä. Äiti on ollut hoivakodissa 4v ja on ollut kohtalaisen tyytyväinen. Nyt pelottaa tulevaisuus, koska Attendo on tehnyt ostotarjouksen . P.s. lääkäri käy kerran viikossa. Hoitaja varaa ajan.

Vierailija
93/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on vanhainkoti, jossa ei mitään saa talolta? Onkohan sinulla edes tiedossa, että vanhainkoti kuuluu laitosasumisen palveluihin ja siellä saa kaiken talon puolesta, jopa lääkkeet. Eläkkeestä jää käteen 99 euroa kuussa, muu menee hoitomaksuihin. Vanhainkoteja on Suomessa enää vähän. Epäilenkin, että mummo muuttaa tehostettuun palveluasumiseen, joka ei ole laitos.

Vierailija
94/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne tavarat pakkaa, jos yksinäinen vanhus ei itse pysty? Ja mistä täydennystä saa? Entä jos ei ole varaa kaikkiin maksuihin?

Vierailija
95/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 93v asuu lapissa kaupungin hoivakodissa. Maksut kuukaudessa: vuokra 413,92, palvelumaksu 323,00 johon sisältyy 24 h hoitaja paikalla. 2 hoitajaa vuorossa /14 asukasta. Palvelumaksuun sisältyy pyykki ja huoneen siivous pesu/sauna. Ruoka 420 €. Eli yhteensä alle 1200,00. Sairaanhoitaja tilaa lääkkeet. Itse pitää maksaa. Eläkkeestä jää 20-30 € /kk. Vaatteet ja hygieniatuotteet ostan minä. Äiti on ollut hoivakodissa 4v ja on ollut kohtalaisen tyytyväinen. Nyt pelottaa tulevaisuus, koska Attendo on tehnyt ostotarjouksen . P.s. lääkäri käy kerran viikossa. Hoitaja varaa ajan.

Oletteko hakeneet eläkkeensaajan hoitotukea? Kelalta voi hakea. Muistaakseni kuukaudessa pitäisi jäädä käyttövaraa 254€, josta henkilö maksaa mm. lääkkeet. Lääkkeiden omavastuu vuodessa on noin 605€. Sen jälkeen maksukatto täynnä ja henkilö maksaa vain 2,50€ omavastuuosuuden. Ihmettelen, miten voi jäädä rahaa vain 20-30 euroa kuussa. Jos lakisääteinen käyttövara on 254€, niin pitäisi kai siitä jäädä enemmän. Hänelle jää vuodessa käyttöön 3000€ ja lääkkeisiin menee reilut 600€. Mihin loppurahat kuluvat, jos sinä joudut ostamaan vaatteetkin?

Vierailija
96/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne tavarat pakkaa, jos yksinäinen vanhus ei itse pysty? Ja mistä täydennystä saa? Entä jos ei ole varaa kaikkiin maksuihin?

Maksuja peritään vain sen verran, mitä henkilö pystyy maksamaan. On olemassa ns. suojaosuus, joka tarkoittaa, ettei kaikkia tuloja voi viedä. Se omaan käyttöön jäävä käyttörahaa on noin satasen kuussa laitoksessa asuvilla ja 254€ palveluasumisessa (siitä maksetaan palveluasumisessa lääkkeet, kampaajat, vaatteet jne.).

Vierailija
97/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko hakeneet eläkkeensaajan hoitotukea? Kelalta voi hakea. Muistaakseni kuukaudessa pitäisi jäädä käyttövaraa 254€, josta henkilö maksaa mm. lääkkeet. Lääkkeiden omavastuu vuodessa on noin 605€. Sen jälkeen maksukatto täynnä ja henkilö maksaa vain 2,50€ omavastuuosuuden. Ihmettelen, miten voi jäädä rahaa vain 20-30 euroa kuussa. Jos lakisääteinen käyttövara on 254€, niin pitäisi kai siitä jäädä enemmän. Hänelle jää vuodessa käyttöön 3000€ ja lääkkeisiin menee reilut 600€. Mihin loppurahat kuluvat, jos sinä joudut ostamaan vaatteetkin?

Av:lla kaikki on mahdollista. Hyvä kun ei mummot jää miinukselle, vaikka niille kuuluu lain mukaan jäädä käyttöön rahaa kaikkien menojen jälkeen. Muistan kun yksi äiti joskus väitti, että lasten päivähoitomaksut on isommat kuin hänen palkkansa. Niissäkin on muuten rajat, paljonko saa päivähoidosta maksut olla.

Vierailija
98/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tavarat? Siis jos jollakin ei ole yhtään omaista vai? Meillä on henkilökunta auttanut, jos ei omaisia ole (palvelutalosta pois muuttaessa). Jos kotihoito käy kotona, se järjestää yksinäisen henkilön muuton. Kukaan ei siirry tehostettuun palveluasumiseen suoraan, vaan käytännössä kotihoito on kuvioissa jo ennen muuttoa.

Vierailija
99/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa palvelutalon systeemiltä. Rahastamisen maku on liikaa päässyt valloilleen.

Olin palvelutalossa esimiehen tehtävässä ja meillä eläkkeet meni kunnalle. Asukkaalle jäi silloin pakollinen käteisen osa hiukan päälle 100e. Lääkkeet ja ruuat, pyykkihuolto ja siivoukset kuului hintaan. Oman huoneen siivoustarpeet oli asukkaan omia. Vain itsellään olevat voiteet tms. maksettiin itse. Varmaan nykyisin peritään hintaa joka pilleristä ja palvelusta.

Pidimme pientä tarvikekauppaa. Ihan siksi, kun kauppaan meno oli monelle hankalaa. Kertyneillä varoilla teimme virkistysmatkoja.

Vierailija
100/133 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä näin.