Mummoni on pääsemässä viimein vanhainkotiin, mutta sinne pitää kaikki viedä itse; Mitään ei saa enää talon puolesta
Mummo vie sinne siis sängyn, vaatteet, vuodevaatteet kaikki hygieniatarpeet - Aivan kaikki, mitään ei saa enää talon puolesta, paitsi maksulliset ruokailut (18 e/vrk!) mummo ei edes syö juuri mitään, pyykinpesu ja siivous 2,50/kerta molemmat.
Lisäksi iso vuokra, josta tehdään vuokrasopimus. En ole edes vielä kysynyt vielä mitä itse hoito maksaa???
Ennen vanhaan monet näistä sai talon puolesta, vaan ei enää, kun vanhustenhuollosta kiristetään ja kuristetaan, kun on nykyään niin paljon elätettäviäkin ja lisää tulee jatkuvasti raja yli.
Kommentit (133)
Kannattaako siis oma asunto antaa lapsille hyvissä ajoin ennakkoperintönä ja pitää itsellään hallintaoikeus?
Ettei hoitokoti vie asuntoa?
Alkaa kuulostaa niin absurdeilta jotkut kommentit, oikeastaan koko aloitus, että tulee mieleen ammattivalittajan jutut aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini 93v asuu lapissa kaupungin hoivakodissa. Maksut kuukaudessa: vuokra 413,92, palvelumaksu 323,00 johon sisältyy 24 h hoitaja paikalla. 2 hoitajaa vuorossa /14 asukasta. Palvelumaksuun sisältyy pyykki ja huoneen siivous pesu/sauna. Ruoka 420 €. Eli yhteensä alle 1200,00. Sairaanhoitaja tilaa lääkkeet. Itse pitää maksaa. Eläkkeestä jää 20-30 € /kk. Vaatteet ja hygieniatuotteet ostan minä. Äiti on ollut hoivakodissa 4v ja on ollut kohtalaisen tyytyväinen. Nyt pelottaa tulevaisuus, koska Attendo on tehnyt ostotarjouksen . P.s. lääkäri käy kerran viikossa. Hoitaja varaa ajan.
Oletteko hakeneet eläkkeensaajan hoitotukea? Kelalta voi hakea. Muistaakseni kuukaudessa pitäisi jäädä käyttövaraa 254€, josta henkilö maksaa mm. lääkkeet. Lääkkeiden omavastuu vuodessa on noin 605€. Sen jälkeen maksukatto täynnä ja henkilö maksaa vain 2,50€ omavastuuosuuden. Ihmettelen, miten voi jäädä rahaa vain 20-30 euroa kuussa. Jos lakisääteinen käyttövara on 254€, niin pitäisi kai siitä jäädä enemmän. Hänelle jää vuodessa käyttöön 3000€ ja lääkkeisiin menee reilut 600€. Mihin loppurahat kuluvat, jos sinä joudut ostamaan vaatteetkin?
Hänellä on osaomistus omakotitaloon jossa veljeni asuu. Sos.viranomaiset ovat sanoneet, että pitää asua joko kotona tai myydä osuus. Hänen työ-ja lesken eläkkeensä menee suoraan kaupungin sos. viraston kassaan. Pankkitilille vai Kelan eläke joka on 71 € kuussa. Lääkkeet maksetaan siitä. Maksukatto tulee vastaan joka vuosi. - Esim. silmälasit hänelle osti sisareni.
Onko sinusta oikein, että äiti asuu palvelutalossa, mutta hänen pitää omistaa vielä osuus omakotitalosta? Eikö hän ole oman osansa jo tehnyt? Oletan, että talosta tulee kuluja, esim. kiinteistövero. Miksette te anna hänen jo luopua omistuksista, joita ei tarvitse, niin saa rahaa kunnon elämiseen ja pystyy ostamaan silmälasinsa itse?
Äiti haluaa, että hänen poikansa saa asua talossa . Maksaa tarvittavat maksut. Veljeni eläke on alle tonnin, joten ei voi auttaa äitiä. Eikä pysty lunastamaan taloa itselleen. Minä asun Helsingissä ja lähettelen paketteja ja käyn neljä kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini 93v asuu lapissa kaupungin hoivakodissa. Maksut kuukaudessa: vuokra 413,92, palvelumaksu 323,00 johon sisältyy 24 h hoitaja paikalla. 2 hoitajaa vuorossa /14 asukasta. Palvelumaksuun sisältyy pyykki ja huoneen siivous pesu/sauna. Ruoka 420 €. Eli yhteensä alle 1200,00. Sairaanhoitaja tilaa lääkkeet. Itse pitää maksaa. Eläkkeestä jää 20-30 € /kk. Vaatteet ja hygieniatuotteet ostan minä. Äiti on ollut hoivakodissa 4v ja on ollut kohtalaisen tyytyväinen. Nyt pelottaa tulevaisuus, koska Attendo on tehnyt ostotarjouksen . P.s. lääkäri käy kerran viikossa. Hoitaja varaa ajan.
Oletteko hakeneet eläkkeensaajan hoitotukea? Kelalta voi hakea. Muistaakseni kuukaudessa pitäisi jäädä käyttövaraa 254€, josta henkilö maksaa mm. lääkkeet. Lääkkeiden omavastuu vuodessa on noin 605€. Sen jälkeen maksukatto täynnä ja henkilö maksaa vain 2,50€ omavastuuosuuden. Ihmettelen, miten voi jäädä rahaa vain 20-30 euroa kuussa. Jos lakisääteinen käyttövara on 254€, niin pitäisi kai siitä jäädä enemmän. Hänelle jää vuodessa käyttöön 3000€ ja lääkkeisiin menee reilut 600€. Mihin loppurahat kuluvat, jos sinä joudut ostamaan vaatteetkin?
Hänellä on osaomistus omakotitaloon jossa veljeni asuu. Sos.viranomaiset ovat sanoneet, että pitää asua joko kotona tai myydä osuus. Hänen työ-ja lesken eläkkeensä menee suoraan kaupungin sos. viraston kassaan. Pankkitilille vai Kelan eläke joka on 71 € kuussa. Lääkkeet maksetaan siitä. Maksukatto tulee vastaan joka vuosi. - Esim. silmälasit hänelle osti sisareni.
Onko sinusta oikein, että äiti asuu palvelutalossa, mutta hänen pitää omistaa vielä osuus omakotitalosta? Eikö hän ole oman osansa jo tehnyt? Oletan, että talosta tulee kuluja, esim. kiinteistövero. Miksette te anna hänen jo luopua omistuksista, joita ei tarvitse, niin saa rahaa kunnon elämiseen ja pystyy ostamaan silmälasinsa itse?
Äiti haluaa, että hänen poikansa saa asua talossa . Maksaa tarvittavat maksut. Veljeni eläke on alle tonnin, joten ei voi auttaa äitiä. Eikä pysty lunastamaan taloa itselleen. Minä asun Helsingissä ja lähettelen paketteja ja käyn neljä kertaa vuodessa.
Just. Eli vanhan äidin pitää vielä avun tarvitsijanakin huolehtia pojastaan. Minusta äitisi on oman osuutensa jo hoitanut ja on hänen vuoronsa nauttia palveluista. Jos on omaisuutta, se kuuluisi käyttää vanhan ihmisen hyväksi. Hän haluaa pitää osansa talosta, sen ymmärrän, mutta sitten ei käyttörahat riitä, koska omakotitalosta tulee aina kuluja.
Se ei taida olla kylläkään vanhainkoti vaan vanhusten palvelukoti, niissä on eroa. Perinteiset vanhainkodit alkaa olla pikkuhiljaa historiaa.
tulimieleen kirjoitti:
Kannattaako siis oma asunto antaa lapsille hyvissä ajoin ennakkoperintönä ja pitää itsellään hallintaoikeus?
Ettei hoitokoti vie asuntoa?
Melkeimpä ennemmin suosittelisin luopumaan siitä hallintaoikeudesta jos odotettavissa on hoitokotiin muuttaminen. Muistisairas tuskin kykenee asuntoa hallinnoimaan.
Eikä hoitokoti asuntoa mihinkään vie, eikä lähde sitä myymään jos asukkaalla ei varaa hoitomaksuihin ole. Palvelujen laajuuteen voi jonkun verran olla merkitystä sillä onko asukkaalla varaa maksaa palveluista vai ei tai mm. siihen onko hänellä varaa hankkia uusia vaatteita. Vaatteilla usein on hiukan erilaisia vaatimuksia kun siilloin kun vanhus on itse kyennyt huolehtimaan niiden pukemisesta ja pesemisestä joten voi hyvinkin olla että uusia vaatteitakin tarvitaan tai hankkia uusia silmälaseja jne.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli hyvin tyytyväinen, kun sai viedä palvelutaloon omat tavaransa. Vain verhot olivat talon puolesta, koska niiden piti olla paloturvallista materiaalia.
Äiti oli aina puhdas, vaatteet ja tukka puhtaat. Huone siisti. Lääkkeet huolehdittiin. Oli viriketoimintaa, yhteislaulua ym. Omaisten ei tarvinnut olla huolissaan, että vanhus karkaa kotoaan, kaatuu tms..
Lysti maksoi aika paljon, mutta mihin muuhun dementoitunut vanhus rahaa tarvitsee kuin omaan hoitoonsa?
Kaikin puolin huippu juttu tämä palvelutalo!
Kyllä, kyllä, sellaisella, jolla on varaa maksaa todella kallis hinta joka palvelusta erikseen.
Entäpä pientä eläkettä saava, joka on ollut esim. matalapalkkaisessa työssäkoko ikänsä? Ei heillä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia tuollaiseen palvelutaloon. Heidän kohdallaan mennään kohti entisaikojen köyhäinhoitoa.
Äitini pääsi viisitoista vuotta sitten yhdellä puhelinsoitolla vanhuspalvelun työntekijälle yksityiseen hoivakotiin, joka oli kaupungin ostopalvelupaikka. Äidin eläke meni suojaosuutta lukuunottamatta kokonaisuudessaan kaupungille, joka maksoi koko laskun. Lasku oli niin suuri, että omalla rahalla siihen ei olisi ollut minkäänlaista mahdollisuutta. Paikka oli ihana, henkilökunta tarkkaan valikoitu ja aidosti välittäviä.
Omistaja oli perustanut paikan ajatuksenaan tarjota vanhuksille jotain parempaa ja sitä se olikin.
Nyt nämä pienet yksityiset ovat joutuneet myymään liiketoimintansa suurille monikansallisille ketjuille, koska ovat hävinneet tarjouskilpailun. Hoidon taso on romahtanut (paitsi, jos on rahaa maksaa siitä) , henkiläkunta vedetty minimiin ja tosiaan kaikesta laskutetaan erikseen.
Olen päättänyt, että lopetan päiväni ennemmin kuin menen tuollaiseen paikkaan. Liian paljon nähneenä ja lukeneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Eli vanhan äidin pitää vielä avun tarvitsijanakin huolehtia pojastaan. Minusta äitisi on oman osuutensa jo hoitanut ja on hänen vuoronsa nauttia palveluista. Jos on omaisuutta, se kuuluisi käyttää vanhan ihmisen hyväksi. Hän haluaa pitää osansa talosta, sen ymmärrän, mutta sitten ei käyttörahat riitä, koska omakotitalosta tulee aina kuluja.
Perillisiä pitäisi huolettaa se, miten käy, kun äiti kuolee. Siellä on yksi lapsista omakotitaloa asumassa, ja jos on eläkekin alle tonnin kuussa, eikä äidiltä jää rahaa, hyvin todennäköisesti ei pysty edes perintöveroa maksamaan. Siis oletan, ettei taloa saada heti kaupaksi, eikä veljesi pysty sitä lunastamaan itselleen, eikä toisaalta noin pienillä tuloilla pitämään taloa kunnossa. Talosta tulee kuitenkin kulua ja sen myynnistä harmia, niin kannattaa alkaa jo myydä. Jos hyvin käy, äitikin saa vielä nauttia rahoista.
Mulla on Attendosta valitettavasti vain ikäviä tarinoita. Hoitohenkilökuntaa ei löydä koko talosta, mummu kakat vaipassa vuorokauden, ruoka tuotiin huoneeseen kun kävelykyky meni, mutta lusikkaa tai haarukkaa ei saanut. Huone koko ajan pimeänä eikä valoja saanut pitää lainkaan auki, verhot ja ikkuna kiinni.
Sääliksi käy....
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Attendosta valitettavasti vain ikäviä tarinoita. Hoitohenkilökuntaa ei löydä koko talosta, mummu kakat vaipassa vuorokauden, ruoka tuotiin huoneeseen kun kävelykyky meni, mutta lusikkaa tai haarukkaa ei saanut. Huone koko ajan pimeänä eikä valoja saanut pitää lainkaan auki, verhot ja ikkuna kiinni.
Sääliksi käy....
Kai asiasta tehtii ilmoitus viranomaisille tai kantelu sosiaaliasiamiehelle?
Se, että mummo on ilmiselvästi menossa yksityissektorin palvelutaloon ei ole rutinan asia.
Harvalla on sellaiseen varaa. :( Edes siihen.
Moni makaa osastolla sairaalassa odotellen, että jostain vapautuisi paikka kunnalliseen. Sielläkään ei jää pienimmistä eläkkeistä käteen oikein mitään.
On sairaalan peti ja muutenkin tunnelma lähes sairaalan kaltainen ja palvelu...mitä se on?
Ainakaan Helsingissä ei omaa asuntoa tarvitse myydä. Missä kunnassa hän asuu?