*** TOUKOtoiveiden ti-pino ***
Kommentit (35)
Hei kaikille! Olipas mukava lukea kuulumisia kun en muuton takia oo päässyt melkein kolmeen viikkoon tänne. Hurjaa että joillain jo synnytys lähestyy... Mulla on tässä ollut sen verran hulinaa muuton ja töihin palailun kanssa, että oikein taas hämmästyin kuinka vatsa on kasvanut. Pitkä sairasloma teki hyvää ja nyt kun äidin kemoterapiakin alkoi niin pääsin suht rauhallisin mielin palaamaan töihin. Kivahan sitä olisi kotonakin olla, mutta saikku alkoi niin yllättäen että on mukava palata siivoamaan työpöytä ja tekemään vielä muutamaksi viikoksi " perustyötä" .
Joku kyseli painoarvioista. Me käytiin rakenneultrassa viikolla 29 ja siellä poju oli edellä kasvussaan. Lääkäri arvioi että jos kasvu jatkuu samaan tahtiin, niin olisi laskettuna aikana 4,5 kg!!! Mun paino ei kuitenkaan ole noussut kuin 3,2 kg eli ei voi itseään hirveästi asiasta syyttää. Eilen neuvolassa hoitaja arvioi kasvun hidastuneen ja jos menee vähän yli niin olisi noin nelikiloinen. Nyt siis n. 2kg ja kasvaisi n. 200g viikossa. Aion kuitenkin vaatia synnytystapaarvion. Sf mitatkin kun on huidelleet yläkäyrillä ja ylikin. Riippuu siis varmaan hoitajasta ja kokemuksesta, kuinka lähtee arvioimaan. Meillä tämä uuden neuvolan hoitaja oli selvästi jo pidempään työtä tehnyt ja muutenkin kertoi paljon enemmän kuin edellisen neuvolan täti.
Täytyy kyllä sanoa, että mua alkoi sen odotusohjelman synnytyskohtaus aikalailla pelottamaan. Kuinkahan tosta selviää itse...
Eminnen ja Herpertti 31 + 6
En tiedä onko ilmat vai mikä masentaa, mutta tänään en ole saanut aikaiseksi yhtään mitään. Neuvolan jälkeen en sitten kaupunkiin lähtenyt, joten koetetaan saada hki-tapaaminen aikaiseksi ennen kuin mahat rupeaa poksahtelemaan!
Neuvolakuulumiset:
RV:31+4
Paino: Vajaassa 3 vkossa n. 1 kg lisää (koko aikana siis 9 kg)
Turvotus:++
RR:126/74
Pissa:puhdas
Sf:27
Syke:145-150
Hemppaa ei otettu tällä kertaa ja raivotarjonnassa hengaillaan edelleenkin. Kaikki on siis hyvin ja edelleen työkuntoisena jatketaan. No tasan 3 vkoa äippäloman alkuun mutta enää 15 työpäivää jäljellä. Ensi viikollakin on peräti 4 vapaata putkeen, joten eipä tuo liiaksi rasita.
Synnytyksen suhteen ollaan kanssa vähän pessimistisiä, eli mennään varmaankin kesäkuun puolelle. Itse olen syntynyt 1 vko yli, pikkuveli n. laskettuna aikana ja pikkusisko sitten 1 vko etuajassa. No kunhan vaan on tullakseen, eikä unet jossa edes käynnistyksellä ei tule, toteudu =)
Ihana äitini on aikoinaan säilönyt kastemekon jonka taivaassa oleva pappani oli ostanut minulle! Äiti liotti ja pesi sen kuntoon ja osti kastetyynyn vielä mukaan. Ajattelin itse kirjailla helmaan omani ja sisarusteni (jotka kastettu samalla mekolla) nimet ja syntymävuodet. Sitten saa laittaa vielä oman lapsoseni tiedot ja antaa mekon naapuriin, jotta veljeni elokuussa syntyvä vauva saa saman mekon käyttöön. Aika kiva juttu!
Käteen jouduin hakemaan kylmägeeliä ja aloittamaan pandol-kuurin n. viikoksi. Toivottavasti paranee ennen kuin lapsi tulee maailmaan. Kaippa mä meen tekemään jauhelihapihvejä ja kokoamaan niistä ja sämpylöistä hampurilaisia! Tekee niin mieli ja ovatpahan terveellisempiä kuin mäkkärin!
Voikaa hyvin!
Dolosa ja sintti 31+4
hellurei,
flunssa pukkaa päälle. en ole tänään viitsinyt tehdä juuri mitään. kun oli on aika nuhjuinen. mies teki tänään kotona töitä ja oli niin mukavaa ja leppoista :9 nyt se lähti hakemaan poikaa päiväkodista.
kävin tänään labrassa maksakokeissa. tuskin niissä mitään on, mutta terkka halusi varmistaa. iho mulla kutisee ja kuumottaa toisinaan, mutta luulen, että se johtuu kuivuudesta ja turvotuksesta. eilisellä neuvolakäynnillä verenpaine oli kuitenkin tosi alhainen ja pissa puhdas.
joku kyseli painoarvioista. mulle niitä on tehty nyt kolme kertaa, aina neuvolalääkärin vastaanotolla. viimeksi viikolla 32 arvio oli 1800kg. esikoinen oli viikolla 31 1900kg ja painoi syntyessään viikolla 38 3860kg. terkka mumisi mulle eilisellä käynnillä, että taitaa olla pieni vauva, mitä en kyllä oikein ymmärtänyt enkä muutenkaan oikein perusta noista painoarvioista. nehän on jotain keskiarvoja kai ? saan varmaan vielä synnytystapa-arviossa ja vikalla neuvolalääkärillä viimeiset painoarviot.
toivon, että tämä vauva ei mene ainakaan lasketun ajan yli, mutta toisaalta olisi ehkä parempi syntyä vasta toukokuussa (la 12.5), koska kättärillä ei kuulemma silloin ole niin kauheaa ruuhkaa.
onko jollain muulla kokemusta pelkopolilla käymisestä, kun mua jäi vaivaamaan tuo eilinen käyntini ?
aamos 33+6
Saimme tänään ne vaunut mun veljeltä lainaksi ja olivat todella hyväkuntoiset ja sellaiset tummansiniset joissa oli vaaleita kukkia, mun mielestä sopivat kummallekin siis pojalle että tytölle. Ne edelliset vaunut eivät olleet uudet vaan käytettynä ostetut (1 lapsi käyttänyt) mutta todella hyvässä kunnossa ne vielä oli, joten pikkasen harmittaa, kun ne olisi sitten voinut vielä myydä eteenpäin.
Ai niin, kävin tänään neuvolassa, tässä tulos
sf 30
hemppa 120 (noussut ed kerrasta)
painoa tullut 700 g/3 vk eli jotain 260 g/vk
paineet 106/70
terkka meinas että sykkeiden perusteella voisi olla poika tulossa....
Joku kyseli siitä selluliitista, mulla on ainakin reidet kuin hyllyvä valtameri tai kynnöspelto, aivan hirvee selluliitti, mutta viimex ku mä laihdutin, niin totesin, että kuivaharjaus tepsii tosi hyvin selluliittiin. Joka ilta noin 5 min per reisi ja perse, niin kyllä selluliitti saa kyytiä.
Ai niin viä yx juttu, mulla on tänään synttärit...33 v....
Palataan : )
Laura
Vauva oli muuten kääntynyt raivotarjontaan, mutta eipä se taida paljon mua lohduttaa, sillä mullahan on vielä edessä se synnytystapa-arvio ensi maanantaina ja katotaan miten siä käy.
Kyllä mä ainakin mietin vähän liikaakin sitä synnytystä, kun mulla on sen edellisenkin käyminen vielä kesken...
Jos saan sektion, niin toivon, että vauva syntyisi vaikka jo ensikuun lopulla : )
Mä oon täällä mörköillyt ja pähkäillyt syntyjä syviä...Mietin vaan että kuinka onnistuu imetys jos ei ole luonnostaan ulkonevat nännit?? Haluaisin imettää mutta mitä jos ei onnistukaan??! Joo olis varmaan aika vetää tältä päivältä peitto korviin josko ajatuksetkin lepäis...
Parempaa huomista odotteleva dolosa
Mitäs täällä kyseltiinkään... Ai niin siitä syntymäajankohdan veikkauksesta. Mulla on kuukautisten mukaan la. 17.5, np-ultran mukaan 19.5. Koko raskauden ajan on tuntunut, että vauva syntyy ennen laskettua aikaa, olen vähän hermoillutkin keskosuuden mahdollisuudesta, kun jo rv 22 oli kohdunsuu hiukan pehmeä. Kuitenkin on pysynyt hyvin matkassa edelleen ja kohdunkaulaa oli pari viikkoa sitten jäljellä 3 cm. Toivon että vaavi syntyisi vaikka heti sen jälkeen kun on 36 rv täynnä, eikös silloin ole jo täysiaikainen? Olo on välillä tukala, varsinkin hengittäminen makuuasennossa ja nukkuminen ylipäätään hankalaa, joten saisi tulla ajoissa ulos. Tietysti menee sitten kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja käynnistetään, kun tälläisiä kuvittelen...
Muuten omaa napaa: Paksusti täällä voidaan. Onnittelut kaikille, jotka olette jo päässeet aloittamaan äippäloman, itellä vielä kahdeksan työpäivää jäljellä, sillä loma alkaa 8.4. Tuolloin lauantaina 8. päivä on kyllä vielä yksi työjuttu, johon olen menossa mukaan ihan huvin vuoksi. Tuntuu tosi haikealta jättää mukava työporukka oppilaista puhumattakaan. Voi kun olis virka, niin tietäisi että voi palata aikanaan samaan paikkaan, nyt ei ole mitään takeita. Seuraajani kävi tänään katsomassa luokkaa ja juttelemassa mun kanssa, vaikutti kyllä oikein mukavalta ja pätevältä eli siinä mielessä voin lähteä levollisin mielin. Mutta niin haikeana....
Tällä kertaa ei muuta, jännä tosiaan nähdä, että kuka meistä ensimmäisenä jakautuu. Sehän voi tapahtua milloin vaan!
Minttuli79 32+6
Lauralle synttärionnittelut!!! =)
Ai niin ja tampere-miitistä tais eilen olla jotain puhetta. Kyllä mä ainakin oon pyörimässä paikalle =)
..mies kattoo oc:ta ja ite en pahemmin diggaa siitä sarjasta.
Onneksi olkoon Laura!!! *ojentaa kukkia*
dolosa; niitä nänniä voi vähän " vetää" niin et ne tottuu siihen imemiseen. vähän samantyyppistä kun se välilihan hierominene niin voi valmistella nännit siihen imettämiseen. ja älä stressaa, jos ei imetys onnistu, niin ei onnistu. kyllä se ä.maidonkorvike on kans hyvää ravintoo vauvalle. jotkut vauvat ei edes tykkää tissimaidosta, esim. pullosta tulee paremmin. ja ei auta vaikka suunnittelis etukäteen. tsemppiä..
lapset nukkuu ja kohta pitää munkin mennä kun väsyttää jo hieman. voikaa hyvin!
my_selene ja hikkaava neitinen rv 31+
Pitääpä koettaa kyseistä vetämistä. Hassuja ajatuksia sitä yleensäkin päähän putkahtaa!joo ja voihan se olla ettei yleensäkään toi imetysjuttu toimi.
Mutta kapuan nyt sänkyyn kirjan kera joten kaikille toivottelemme hyvää yötä!
Dolosa ja sintti 31+4
Tänään sivuille ensimmäistä kertaa kirjoittelen...
Jouduin käydä supistusten vuoksi lääkärillä 33+2 ja silloin sain painoarvion 2200g, en ilman tätä käyntiä arviota olisi varmaankaan ikinä saanut.
Olo on tuskaisen tukala, vauva on raivotarjonnassa ollut jo viikosta 29, supistuksia tulee lähes päivittäin, mutta kohdunsuu ei auki, vain pehmeä.
Yöt menee vain pieniä hetkiä nukkuessa, kädet puutuu, painaa joka paikkaan ja koskee, selkäkivut kovia ja wc:ssä ravaan. Helpotusta odottelisin pian, vaikka toki toivon vauvan vielä hetken masussa viihtyvän omaksi parhaakseen.
Omaa syytä kyllä paljon tukala olo, painoa on tullut ihan liikaa ja kunto huono jo raskauden alkaessa, vannon kyllä jos seuraava kerta tulee etten iki maailmassa anna painoa näin paljoa tulla ja ehdottomasti liikun ja pidän yleiskunnosta huolta.
Väsynyt ja rv 35+1
Pakkohan oli vielä tulla pinoa vilkaseen. Mieskin räpeltää videotykkinsä kanssa, eikä mua jaksa kauheesti kiinnostaa! Jännä muuten kun välillä saa jo vauvan jalasta hyvin kiinni kun potkii.
Just huomasin, että mulla on jo ruvennut kylkiluut kipuilemaan. Mitenköhän tässä vielä käy, kun la:han on niin kauan ja vatsa kasvaa ihan mieletöntä vauhtia. Masu on jo paljon isompi kun viime raskaudessa ihan lopussa!
Joo, mut taidanpa siirtyä sohvalle lököilemään, ennen nukkumaanmenoa:)
pricilla
Lauralle onnittelut!
Sekä onnittelut kaikille äippäloman jo aloittaneelle ja viimeinen voima-zempin säde vielä töissä tuskaileville.
Tuota imetysjuttua Dolosa tuskaili ja ajattelin kertoa oman kokemukseni Esikon kanssa. Siis silloin tuli monet itkut itkettyä, kun imetys ei oikein lähtenyt käyntiin. Siis sitä puhutaan paljon, että maito nousee noin kolmen päivän kuluttua synnytyksestä, hih, minulla siihen meni ainakin muistaakseni viikko tai jopa kaksi. Siis alkuun tuntui, että ei tästä tule mitään ja korviketta annettiin... Sitä minä itkemään, että epäonnistuin. Mutta kas kuukauden kuluttua synnytyksestä muksu oli sitten täysimetyksellä... siis kannattaa antaa itselleen aikaa, opeteltava se on tuokin taito niin äidin kuin vaavinkin osalta. Niin ja tosiaan, niinkuin joku totesikin, ihan hyviä lapsia sitä kasvaa korvikkeellkin :)...
Nykyään imetys on saanut vähän liiankin korostettua, joskus se ei vaan toimi.
Kokoarvioista oli myös puhetta...
Niitä on nyt tehty 3. Rakenneultrassa rv.21 - 437g. Yksityisellä 4d ultrassa rv.24 - 760 (syntymäpainoksi 3700g) ja äippäpolilla kohonneiden sokeriarvojen takia rv.28 - 1500g.
Varmaan arvioivat myös kun menen sokrujen takia kontrolliin äippäpolille rv.35. Saas nähdä miten siitä eteenpäin?
No, niiden paikkansa pitävyys on sitten toinen juttu.
Näin esikosta (jos jotakuta kiinnostaa).
rv.19 - 342g, rv.22 - 1600g, rv.35 - 2521g, rv.37 - 2900g, rv.39 - 3400g-3600g ja rv.40 - 3500g-3600g.
Tuosta viimeisestä arviosta kahden päivän päästä tyttö oli maailmassa ja painoa oli 3300g. Joten on ne vaan arvioita.
typy ja pähkinä rv.32+3
Näin esikosta (jos jotakuta kiinnostaa).
rv.19 - 342g, rv.22 - 1600g, rv.35 - 2521g, rv.37 - 2900g, rv.39 - 3400g-3600g ja rv.40 - 3500g-3600g.
Siis tuo rv.22 - 1600g Siis ei 22 vaan rv.26.
Seko mikä seko...
typy
Iisamaariko se oli jolla oli viimeinen työpäivä tänään? Onnea alkavaan äitiyslomaan!
Mä veikkaan että tää vauva syntyy kahden lasketun ajan välillä (16.5 ja 28.5). Joku 20.pv vois olla aika lähellä. Eli siis syntyis ennen tätä laskettua aikaa minkä mukaan nyt on menty.
Mulla oli myös eilen neuvola. Painoa oli tullut taas 665g/viikko. Hieman turvotusta, pissa puhdas. Verenpaine oli 121/80, alapaine oli korkeempi kun normaalisti. Hb oli 112, ei rautakuurit näytä paljon tehoovan. Sf 27,5. Ja perätilassahan tuo vauva nyt sitten on. Blaah.
Viikonloppuna meillä on muutto edessä ja sitä varten on koitettu pakkailla tavaroita. Kauheasti olis vielä laitettavaa. Ihanaa kuitenkin kun saa enemmän tilaa ja ajateltiin hommata samalla tiskikone, niin ei tarvi enää kuluttaa aikaa käsin tiskaamiseen! Jee!
Hommasin myös ensimmäisen vauvaan liittyvän tavaran, kun ostin rintapumpun. Vielä kun löytäis jostain hyvännäköisen, käytetyn sitterin niin olis ihan kiva. Hoitopöytää meillä ei vielä ole tiedossa. Viimeks sitä ei juurikaan tarvittu, joten en sitten tiiä hommataanko ollenkaan.
Kevättä odotellessa...
äiskä-04 rv 31+2