Nainen tuli Mäkkärissä sanomaan, että lapsilta lakki päästä syödessä
Sanoin, etteivät vieraat komentele minun lapsiani. Jankutti ja jankutti ja lopulta piti hakea kassalta vastaava avuksi ja nainen ulos. Katsoi vielä tuimana ikkunasta sisään, kun söimme.
Kommentit (161)
Ah, McDonalds, tuo käytöstapojen viimeinen tyyssija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalainen noudata etikettiä muutenkaan niin miksi hatunkaan kanssa. Tekopyhää lässytystä.
Ja nämä jotka pitää kaikkia hyviä tapoja tekopyhänä lässytyksenä, on juuri syypäitä siihen, että meillä ei osata käyttäytyä.
Hyviä käytöstapoja kannattaa ylläpitää ja opettaa niitä lapsilleen. On olemassa sanonta: Varjele tapoja, niin tavat varjelevat sinua.
Siinä on järkeä, kun sitä vain suostuu ajattelemaan.
Missään ei ole määräystä, että hampurilaispaikassa pitäisi syödessä ottaa päähine pois päästä, mutta on olemassa tapaetiketti, joka neuvoo tähän. Kun ottaa sen etiketin käyttöön mäkkärissäkin, ei sitä unohda muuallakaan. Hyvin käyttäytyvä ihminen saa aina parempaa kohtelua osakseen, kuin ne, jotka käyttäytyy joka paikassa kuin lautapäähärät.
Onko pakko kaikille mainostaa, että olemme moukkia? Ihan vapaasti toki saatte olla, mutta saatte sitten myös moukan kohtelun. Ehkä tätä ei ihan mielellään tahtoisi lapselleen. Tai sitten tahdotaan.
Kumpi nyt sitten toisaalta on moukka?
Se joka syö hattu päässä, vai se joka katso asiakseen mennä puuttumaan muiden tekemisiin ilman, että ne vaikuttavat häneen millään lailla.
On käytöstapoja ja sitten on vanhan maailman jäykkää etikettiä, joka on lähinnä luokkayhteiskunnan jäänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ymmärrä koko juttua kirjoitti:
Hattu päässä on hygieenisempää syödä, ei mene hiuksia ruokaan. Samasta syystä kokeilla ja keittäjillä on hatut.
Mistä tämmönen outo "sivistystapa" on lähtenyt että hattu päästä???
Naiset ovat aina saaneet olla hattu päässä. Ihan missä vain.
Eli kertaa etiketti.
Sanotko, mistä sen etiketin voi kokonaisuudessaan lukea? Koko etiketin, mitään lisäämättä ja poisjättämättä.
Käy vaikka kirjastosta lainaamassa Käytöksen kultainen kirja, tai muita vastaavia käytösoppaita. Sieltä voit ihan itse katsoa.
Mutta jos haluat länkyttää, niin areena on vapaa.
Mitenkähän se minun päähineeni vaikuttaa kenenkään muun asioihin? Osaako joku selittää, että mikä tuon tavan taustalla alunperin on, vai onko se vaan peruslampaiden touhua, "kun joku sanoi että näin pitää tehdä niin minä teen". Pyh. Ihan sama vaikka joku syö päällään seisten, ei ole minulta pois.
Siinä vaiheessa kun lapsesi hakevat esim ensimmäisiä työpaikkojaan, todennäköisesti kauniisti käyttäytyvät nuoret ovat etusijalla. Kauniiseen käytökseen sisältyy hyvät käytöstavat. Jos ei niitä opi pieninä, lapsestasi kasvaa moukka joka jää helposti vaille työtä ja sosiaalista elämää. Eli rautalangasta väännettynä, jos opetat lapsellesi hyvät käytöstavat jo varhain, hänen elämänsä tulee olemaan aikuisena helpompaa. Sitähän me vanhemmat pääsääntöisesti lapsillemme toivomme.
Mun lapsia ei muut tuu komenteleen, menisin huutaan ja nakkaisin ite sen pihalle.
Tosi junttia syödä hattu päässä.
Jopa hienommissa ravintoloissa olen törmännyt vanhempiin joilla ei sen vertaa ole käsitystä käytöstavoista että komentaisivat lapsilta lakit päästä tai ylipäänsä komentaisivat käyttäytymään kunnolla ja olemaan metelöimättä.
Jeeees!
Lähiö YH lehmä on vienyt räkänokat syömään.. jokaisella lapsella tietysti eri isät kaveri skaala kaikkien tiedossa..
ei tsiisus.. lisää näitä yhteiskunnalle kalliiksi tulevia elammmkoululaisia.
Ja sitten tulee opettajalle kouluun viestiä, että minun mussukkani saa pitää hattua päässä oppitunnilla, jos haluaa ja istua talvitakki päällä koko tunnin. Kohta varmaan tulee lupa piereskellä ja röyhtäillä, kun ei siltä omalta nupulta saa vaatia mitään, mitä se ei halua tehdä.
567 kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun lapsesi hakevat esim ensimmäisiä työpaikkojaan, todennäköisesti kauniisti käyttäytyvät nuoret ovat etusijalla. Kauniiseen käytökseen sisältyy hyvät käytöstavat. Jos ei niitä opi pieninä, lapsestasi kasvaa moukka joka jää helposti vaille työtä ja sosiaalista elämää. Eli rautalangasta väännettynä, jos opetat lapsellesi hyvät käytöstavat jo varhain, hänen elämänsä tulee olemaan aikuisena helpompaa. Sitähän me vanhemmat pääsääntöisesti lapsillemme toivomme.
Kaunis käytös = esim. tervehtiminen, kiittäminen, silmiin katsominen, oven avaaminen vanhuksille.
Hatun ottaminen pois päästä sisällä = vain ulkoa opittu etiketti, jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
Kyllä tuossa alotuksessa junteinta on se, että ylipäätään menee mäkkäriin syömään muuden walmart hylkeiden sekaan
Vierailija kirjoitti:
567 kirjoitti:
Kaunis käytös = esim. tervehtiminen, kiittäminen, silmiin katsominen, oven avaaminen vanhuksille.
Hatun ottaminen pois päästä sisällä = vain ulkoa opittu etiketti, jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
Juurikin näin. Jos jossain etikettioppaassa lukisi että on junttia syödä rinnat piilotettuina, niin nämä samat ihmiset ottaisivat rinnat esiin syödessään eivätkä kyseenalaistaisi että minkä vuoksi näin.
Vierailija kirjoitti:
No joo, onhan se hyvä opettaa lapsille ruokailutapoja - ja niihin kuuluu se, ettei ulkohattua pidetä päässä ruokapöydässä. En kuitenkaan itse viitsisi lähteä toisten asioihin puuttumaan, eli en kyllä ymmärrä valittaneen mamman järjenjuoksua.
Sukulaislapseni oli menettämyt hiuksensa syöpä hoidoissa ja hänelle tultiin valittamaan kuinka piti hattua sisällä tämä siis hesessä. Kummalla oli huonot käytöstavat
Ymmärrättekö te, mitä hatun pois ottaminen päästä symbolisoi? Oletteko huomanneet, että länsimaisessa kulttuurissa lakki otetaan pois päästä tietyissä tilanteissa (mieti missä kaikissa tilanteissa) ja että näitä tilanteita yhdistää jokin abstrakti asia (mieti mikä, jos ajattelusi vain yltää abstraktille tasolle)?
Toki jos ei halua elää länsimaisen kulttuurin mukaista elämää, voi halutessaan muuttaa jonnekin, missä sitä ei todellakaan noudateta (ja tähän voit miettiä esimerkkimaita).
Ja 50-vuotiaiden naisten ei kuulu käyttää enää minihametta. Silloin on jo vanha.
Vierailija kirjoitti:
Jopa hienommissa ravintoloissa olen törmännyt vanhempiin joilla ei sen vertaa ole käsitystä käytöstavoista että komentaisivat lapsilta lakit päästä tai ylipäänsä komentaisivat käyttäytymään kunnolla ja olemaan metelöimättä.
Ja karaokebaarissa on 50-vuotiaita pubiruusuja minihameet päällä näyttämässä kuinka heidän ihonsa on vanhentunut.
Vierailija kirjoitti:
ei ymmärrä koko juttua kirjoitti:
Hattu päässä on hygieenisempää syödä, ei mene hiuksia ruokaan. Samasta syystä kokeilla ja keittäjillä on hatut.
Mistä tämmönen outo "sivistystapa" on lähtenyt että hattu päästä???
Naiset ovat aina saaneet olla hattu päässä. Ihan missä vain.
Eli kertaa etiketti.
Asusteena oleva hattu on eri asia, jos on kyseessä juhla-asuun kuuluva hattu. Monesti ne ovat hattuneuloilla kiinni kampauksessa, eikä niitä siksikään saa helposti irti.
Se ei tarkoita, että naiset saisivat olla huppu tai lippis tai pipo tai karvalakki päässä sisällä tai varsinkaan ruokapöydässä. Ulkoiluvaatteet riisutaan pöytään mennessä, niin myös näihin kuuluvat päähineet.
Ja minä sylkisin sinun ja äpä Röittesi päälle.