Nainen tuli Mäkkärissä sanomaan, että lapsilta lakki päästä syödessä
Sanoin, etteivät vieraat komentele minun lapsiani. Jankutti ja jankutti ja lopulta piti hakea kassalta vastaava avuksi ja nainen ulos. Katsoi vielä tuimana ikkunasta sisään, kun söimme.
Kommentit (161)
ei ymmärrä koko juttua kirjoitti:
Hattu päässä on hygieenisempää syödä, ei mene hiuksia ruokaan. Samasta syystä kokeilla ja keittäjillä on hatut.
Mistä tämmönen outo "sivistystapa" on lähtenyt että hattu päästä???
Niin ja käy mielessä, eikö ihmiset tule ajatelleeksi, että tällainen tapa on ollut täällä meidän maailman nurkilla todennäköisesti joitakin satoja vuosia. Ei kaikkialla, ei aina. Mutta se on jokin ”totuus”.. onko.hirveä äiti jossei noudata tapaa orjallisesti?
Todella junttia on mennä jankuttamaan muille käytöstavoista. Todelliset herrasmiehet ja ladyt pitävät mölyt majassaan ja huolen omista käytöstavoistaan. Vielä juntimpaa on jäädä jankkaamaan, jos on jo kerran sanonut. On tämä kyllä yksi naapurikyttääjien luvattu maa, jossa vahditaan ettei vaan kukaan tee mitään poikkeavaa tai häpeällistä. Ja itse sanon lapsilleni, että hattu pois ruokapöydässä, mutten mene siitä kenellekään muulle aukomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te, mitä hatun pois ottaminen päästä symbolisoi? Oletteko huomanneet, että länsimaisessa kulttuurissa lakki otetaan pois päästä tietyissä tilanteissa (mieti missä kaikissa tilanteissa) ja että näitä tilanteita yhdistää jokin abstrakti asia (mieti mikä, jos ajattelusi vain yltää abstraktille tasolle)?
Toki jos ei halua elää länsimaisen kulttuurin mukaista elämää, voi halutessaan muuttaa jonnekin, missä sitä ei todellakaan noudateta (ja tähän voit miettiä esimerkkimaita).
Alapeukkujen perusteella, ette ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te, mitä hatun pois ottaminen päästä symbolisoi? Oletteko huomanneet, että länsimaisessa kulttuurissa lakki otetaan pois päästä tietyissä tilanteissa (mieti missä kaikissa tilanteissa) ja että näitä tilanteita yhdistää jokin abstrakti asia (mieti mikä, jos ajattelusi vain yltää abstraktille tasolle)?
Toki jos ei halua elää länsimaisen kulttuurin mukaista elämää, voi halutessaan muuttaa jonnekin, missä sitä ei todellakaan noudateta (ja tähän voit miettiä esimerkkimaita).
No kerro ihmeessä mitä se mielestäsi symbolisoi? Ja perustele sen jälkeen, miksi tällaista symbolista ja abstraktia asiaa pitäisi kumarrella vielä nykypäivänä.
Hienoa, että Mäkkärissä edes joku yrittää opettaa kasvattamattomillekin vähän tapoja!
Kummia kaikki nipottavat aikuiset, jos pitäisi puuttua julkikuseskeluun tai oikeaan kiusaamiseen, ei välitetä.
Jos autistinen lapseni tarvitsee hatun syödessään niin hän syö hattu päässä.
Se hattu tuo hänelle turvaa ja auttaa pitämään hiukset pois ruoasta.
Se on asia joka ei kuulu ulkopuolisille millään tavalla.
Jos joku tulee siitä sanomaan, niin saa kyllä pikaiset lähdöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäreni ei tarvitse ottaa lippistä pois ravintolassa, ei tarvitse poikanikaan! Typeriä vanhan kansan sääntöjä. Nauraisin röhönaurut päin naamaa, jos minulle tultaisiin valittamaan.
Ja minä sylkisin sinun ja äpä Röittesi päälle.
Meillä ei kyllä kummatkaan, ei tytöt eikä pojat syö lakki, pipo eikä lippis päässä missään sisällä. Eri asia, jos ollaan ulkona retkellä, niin nuotiolla voi syödä makkaran pipo päässä. Sama pätee mummoloita ja vierailuja, missään ei syödä päähine päässä. Aivan perusasia käytöstavoissa.
Vierailija kirjoitti:
Se hattu tuo hänelle turvaa ja auttaa pitämään hiukset pois ruoasta.Se on asia joka ei kuulu ulkopuolisille millään tavalla.
Jos joku tulee siitä sanomaan, niin saa kyllä pikaiset lähdöt.
Kehitysvammaiset ovat eri asia, nyt käsittääkseni puhuttiin näistä nykyajan hiutaleista, että "on mun oikeus" pitää hattu päässä. Vanhempien tehtävä on opettaa perusasiat ja se koskee myös ruokailua.
Minä olisin heittänyt tuollaista hienostelevaa jankuttajaa hampurilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hattu tuo hänelle turvaa ja auttaa pitämään hiukset pois ruoasta.Se on asia joka ei kuulu ulkopuolisille millään tavalla.
Jos joku tulee siitä sanomaan, niin saa kyllä pikaiset lähdöt.Kehitysvammaiset ovat eri asia, nyt käsittääkseni puhuttiin näistä nykyajan hiutaleista, että "on mun oikeus" pitää hattu päässä. Vanhempien tehtävä on opettaa perusasiat ja se koskee myös ruokailua.
Kerrohan sinä hiutale että mikä laki käskee ottamaan lakin pois päästä ruokailun ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
567 kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun lapsesi hakevat esim ensimmäisiä työpaikkojaan, todennäköisesti kauniisti käyttäytyvät nuoret ovat etusijalla. Kauniiseen käytökseen sisältyy hyvät käytöstavat. Jos ei niitä opi pieninä, lapsestasi kasvaa moukka joka jää helposti vaille työtä ja sosiaalista elämää. Eli rautalangasta väännettynä, jos opetat lapsellesi hyvät käytöstavat jo varhain, hänen elämänsä tulee olemaan aikuisena helpompaa. Sitähän me vanhemmat pääsääntöisesti lapsillemme toivomme.
Kaunis käytös = esim. tervehtiminen, kiittäminen, silmiin katsominen, oven avaaminen vanhuksille.
Hatun ottaminen pois päästä sisällä = vain ulkoa opittu etiketti, jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
Juurikin näin. Jos jossain etikettioppaassa lukisi että on junttia syödä rinnat piilotettuina, niin nämä samat ihmiset ottaisivat rinnat esiin syödessään eivätkä kyseenalaistaisi että minkä vuoksi näin.
Sellaisen etikettioppaan olen nähnyt, jossa jäätelöä saa syödä vain jos istuu tuolilla. Vain lapsille on sallittu seisominen tai käveleminen jäätelötötterö kädessä. Erityisesti naisten tulee ymmärtää että jäätelön kanssa ei kävellä.
Miksi tämä sääntö ollaan voitu unohtaa, mutta lakkisääntöä ei.
Niiden jotka kulkevat huomauttrlemassa muita, pitäisi ymmärtää noudattaa ihan kaikkia etikettisääntöjä itse.
Huomauttelukin on etiketin mukaan huonotapaista.
tätä lähinnä tarkoitin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ymmärrä koko juttua kirjoitti:
Hattu päässä on hygieenisempää syödä, ei mene hiuksia ruokaan. Samasta syystä kokeilla ja keittäjillä on hatut.
Mistä tämmönen outo "sivistystapa" on lähtenyt että hattu päästä???
Naiset ovat aina saaneet olla hattu päässä. Ihan missä vain.
Eli kertaa etiketti.
Niin mutta mikä järki tuossa on? Ymmärtäisin että jos joku kertoisi onko sille joku hyvä syy miksi hattu päässä ei saisi syödä.
Tapasääntö, jonka alkuperä on Raamatussa. Siellä käsketään mieheltä hattu pois jumalanpalveluksessa. Naiselle taas pää piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee siitä sanomaan, niin saa kyllä pikaiset lähdöt.Kehitysvammaiset ovat eri asia, nyt käsittääkseni puhuttiin näistä nykyajan hiutaleista, että "on mun oikeus" pitää hattu päässä. Vanhempien tehtävä on opettaa perusasiat ja se koskee myös ruokailua.
Kerrohan sinä hiutale että mikä laki käskee ottamaan lakin pois päästä ruokailun ajaksi?
Kirjoittamaton laki, eli sosiaalinen normi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei tarkoita kehitysvammaa, eikä näy päällepäin. Edes huomauttelija ei pysty sitä tietämään ellei hänelle erikseen kerrota.
Siis mitä, onks hattu pois päästä syödessä edelleen joku pöytätapa...? Oikeesti.. Joo totta kai hienommissa juhlissa kuten synttärit tai ylppärijuhlat mutta mäkkärissä, rauhottukaa nyt
Eipä ole tämä hatutta päin sisällä -sääntö ollut ainakaan pääkaupunkiseudulla voimassa enää vuosikausiin. Kouluissa yritettiin pitkään, mutta eipä taida enää löytyä koulua, jossa pakotetaan ottamaan lippikset ja lätsät pois päästä.
Eivätkä aikuiset ukotkaan enää ota lippareitaan pois päästä missään, tuskin kotonaankaan nukkuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua häiritsee kun minä syön hampurilaista lätsä päässä niin se on sinun ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli niin sanotut käytöstavat ihmisille ihan sisään rakennettu, koska lapsesta saakka niitä opetettiin kotona ja koulussa.
Nyt niitä ei ole enää kenelläkään.
Ajat muuttuu. Joku mäkkäri nyt ei muutenkaan ole mikään etikettiä vaaliva paikka ja jotkut näistä vanhoista etikettisäännöistä ovat ihan tarpeettomia. Onhan moni niistä muistakin jo käytännössä unohdettu, miksi tämä hattukysymys on joillekin niin sydämen asia?
Etiketti on myös ihan eri asia kuin käytöstavat.