Mitä sellaista sinusta on oletettu, ettet osaa tehdä vain siksi että olet nainen?
Omalla kohdalla miehen kaveriporukka oli mökillä hoo moilasena kun osasin käyttää halkomakonetta.
Kommentit (155)
Kummallisia ihmisiä, kun alapeukuttavat ensimmäisen sivun vastauksia. Minkä he sille voivat, jos heille on päivitelty, miten osaavat jotain, vaikka ovat naisia?
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihto ja traktorin ajaminen tuntuvat olevan ihmetyksen aiheita ainakin kaupunkilaismiehille, vaikka ne minusta ovat aika perusjuttuja.
Sama täällä.
Yksi huippuhetkiäni 20 vee on, kun meille oli ostettu irtoheinää. 2 miestä toi niitä traktorilla ja heinät oli meidän omassa isossa reessä (jalakset alla, ei siis pyöriä, oli talvi). Meidän ulkorakennus on mäessä. En edes huomannut, että siellä on joitain ongelmaa. Oli joku launantai ja olin kotona käymässä, join aamukahvia tuvassa. Äiti tuli pyytämään, että tulen peruuttamaan sen reen, isä ja isoveli ei olleet kotona. En edes uskonut ensin - luulin vitsiksi. Mutta ne miehet ei saaneet peruutettua sitä rekeä sinne heinälatoon. Minä menin sitten ja peruutin. Mäki hiukan viemisti ja reki on vielä hankalampi peruuttaa kuin kärryt.
Oli voittajan olo.
Olen rakennusmaalari ja eräällä työmaalla naispuolinen rakennusiivooja kysyi tuleeko joku mies maalaamaan julkisivut. Eipä tullut, maalattiin kesätyöntekijän kanssa ulkopuolet kaksistaan ihan niinkin sisäpuoletkin. Ehkä ajatteli että naismaalari osaa vaan nätisti maalata seinät ja katot sisätiloissa, ulkona piti sentään käyttää telineitä ja nosturia. Ja kesätyöntekijä oli kaikenlisäksi mies (minua pari vuotta vanhempi mutta juuri koulusta päässyt) mutta häntä ei varmaan laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten naissovinismia, jos saan miehenä ihmettelyä naisilta, kun teen tyttärilleni lettejä? Tai kun osaan suositella kahdesta eri sävyisestä paidasta paremmin housujen sävyyn sopivan?
Osa ketjun ihmettelystä on ihan puhtaan vilpittömiä. Kyllä esimerkiksi hämmästyisin, että nainen, jonka tunnen vaikkapa kaupunkipiireistä, osaa käyttää klapikonetta. Itse en ole sellaista koskaan käyttänyt enkä kyllä tarkalleen edes tiedä, miltä sellainen näyttää.
Kyllä on.
Olen kuullut, että mm. neuvolassa isät tahtoo olla näkymättömiä (kuten naiset autokaupassa tai IT-alalla). Ihan voi kertoa noita mieskokemuksiakin siitä, että ei pidetä aikuisena/asiantuntijana sukupuolen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on välillä ärsyttävää, kun kuvioihin tulee joku uusi työntekijä/kesätyöntekijä. "Tyttö hei, tuo autosta se ja se työkalu, ne on sen ja sen näkösiä." Välillä tekee mieli karjasta. Oon siis korjausrakentaja, kaikki koulut ja kurssit keskittynyt talonrakentamiseen tai saneeraukseen, työhistoriakin on pitkälti oman alan töistä. Vanhat työkaverit tietää kyllä, ja osaavat arvostaa (paitsi yksi vanhempi työntekijä, joka laittaa mut siivoamaan kaikki sen jäljet ja haeskeleen sille työkaluja, mitään varsinaista työtä ei anna mun tehdä...).
Yks kesätyöläinen oli kerran laittamassa kylpyhuoneen seiniin paperin sijasta höyrynsulkumuovia, kunnes menin keskeyttään. Ei ensin uskonut kun sanoin, ettei vesieristettävän tilan seiniin voi laittaa sitä muovia. Tai sitten ei vaan halunnut myöntää virhettä, jonka nainen on huomannut. Tiedä häntä, mutta uusilta työkavereilta tulee monesti myös "mä voin tulla sitte rattiin ku pitää tota peräkärryä peruutella.." -Jooh ei tartte. "Tuotko autosta torxi-sarjan, niitä tähden näkö.." -ei vit... joo, tiedän kyllä ja voin hakee. Ylipäätään se, että kuvitellaan etten tiedä yleisimpiäkään työkaluja tai niiden käytöstä mitään, tai se etten jaksa. "Ne säkit painaa kyl 25kg että jaksatkohan..". Paras oli, kun soittelin eri firmoihin ja kyselin töitä, niin kerran heti nimeni sanottuani töksäytettiin "Meillä ei oteta naisia kattohommiin, pari naista on ollut joskus mutta nekin siivoojina, kun naiset ei jaksa."
Joskus tekis mieli sanoa rumasti takas..Ulkomailla, silti Euroopassa, tarjoilukokemus. Meitä oli iso joukko europpalaisia, suurin osa muualta kuin ko. maasta. Mukaan tuli lähi-itäläinen: hän meinasi ihan tosissaan alkaa pomottaa, eli hän ottaa tilaukset pöydistä, käy kysymässä miten meneee ja kerää tipit (omaan taskuunsa - yleensä se, joka ottaa tilauksen saa tipti eli "hänen pöytänsä") .. . ja me naiset voidaan viedä ne annokset ja siivota pöytä jälkikäteen. :-)
Hän mienasi myös tosissaan pitää ruokatuntinsa kun ravinlassa oli lounaskiire - silloinhan kukaan tarjoilja ei saa tosiaankaan pitää taukoja. Piti oikein kovat neuvottelut pitää asiasta, kun lähipomommekin oli 30 vee nainen. Ei meinannut tyyppi uskoa. No - kuukaudenkohan se viihtyi, kun mekin naurettiin sille päin naamaa, että ei kuule tosiaankaan! Me tehtäis työt ja sinä keräisit tipit?
On pitänyt itseään vähän korkea-arvoisempana.. :D Vielä lisäys tuohon omaan tarinaani, työkaverin (mies) kanssa oltiin tekemässä kylppäriremppaa, kun asiakas tuli tarkistuskäynnille. Ei olisi antanut mun laittaa vedeneristystä, koska en välttämättä osaa ja jos sitten tulee vesivahinko sen takia.. olisi halunnut että työkaveri eristäisi, kun näytti niin osaavalta kaverilta. Jouduttiin molemmat selittämään, että työkaverini ei edes saisi tehdä niitä eristyksiä, kun ei ole sertifikaattia. Minä saan tehdä, kun on sertifikaatti. Lopulta hammasta purren antoi mulle "luvan" hoitaa niinkin tärkeän työn. Helvetti mä sanon mitä touhua välillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaa harrikkaa
Yksi naistuttuni sanookin, että poikkeuksetta ihailemaan tulleet pikkupojat on pettyneen näköisiä kun ottaa kypärän pois ja siellä onkin "vain" nainen...
Että osaan valita sopivat komponentit + kasata tietokoneen/ tai valita valmiin paketin tarvitsemaani tarkoitukseen (=pelikoneen + renderöintiin). Koneesta komponenttien vaihtaminenkin on niiiiiiiin vaikeaa. Eräs jopa kuvitteli minun tarvinneen ex-mieheni apua läppärin valinnassa. Enkä mitenkään voi ymmärtää mitään puhelimen spekseistä vaan tietysti ostan puhelimeni värin ja merkin perusteella :D Valitettavasti ihmettelijät olivat naisia.
Miltähän jostain naisesta pappina mahtaakaan tuntua, kun pari sanoo, että ei saa vihkiä, siunata, kastaa lasta tms. sukupuolensa vuoksi? Että emme huoli sinua koska?
Kreikassa matkalla en saanut mennä sinne sakastiin ym. ortodoksi kirkossa saastaisena naisena. Seurueen miehet puhtaina synneistä saivat mennä. ;-)
Yksi tuttuni meni diplomaattiveljensä luo kylään kuukaudeksi näihin maihin, joissa naisen pitää peittää itsensä täydellisesti jne. Tämä oli 1990-lukua. Kertoi, että ensinnäkin passikuva jo tuntui supertyperältä huivi naamalla. Toiseksi, oli ollut todella rankka reissu siksi, että ei saanut liikkua ilman miesseuralaista asunnon ulkopuolella, veli oli päivät töissä tietysti. Itsellä ei kokemuksia ko. maista: en menisi edes ilmaiseksi - sori (pitäisi hommata se aviomieskin ensin, että voisi edes matkustaa....).
Auton peruuttaminen, auton parkkeeraaminen, auton renkaiden vaihtaminen, porakoneen käyttäminen, lampun vaihtaminen, pattereiden ilmaaminen, Ikean huonekalujen kokoaminen ja ehkä pahimpana kaikesta: viinipullon avaaminen (siis perinteisellä korkilla varustetun) :D
Vierailija kirjoitti:
Perata kalaa
Minä naisena ihmettelin kyllä yhtä toista naista tässä asiassa. Osaan kyllä itsekin perata kalan.
Mutta: tämä nainen oli pyörtynyt kun koulussa oli pitänyt perata kala. Ei tässä vielä mitään, mutta hän haki poliisiksi. Miten ihminen, joka ei kestä kalanperkausta voisi olla töissä poliisina?
Auton kytkinremontti muun muassa oli eräälle henkilölle aivan ylitsepääsemättömän käsittämätön asia. Samaten kaikki moottorisahan käytöt ja muut, en ymmärrä mitä ihmiset oikein kuvittelevat. Meillä minä olen se, joka pääasiassa huollan traktoria ja autoja, eikä ole koskaan tullut mieleenikään ettei minun pitäisi osata näitä asioita koska olen *nainen*.
Sisko kerran rehenteli kunnollaan ja lihaksillaan. Ei ole bodari tms., eikä ne lihaksetkaan nyt isot ole, mutta on hyvässä kunnossa, tekee paljon raskastakin puutarhatyötä ym. kotonaan. Mitähän se jotain rehenteli ja sitten kertoi päälle, että oli päivän heitellyt saunapuita liiteriin ja miehensä oli heitellyt myös. Rehenteli sillä, että hänellä on kovemmat lihakset kuin miehellään, kun mies oli tullut maitohapoille ja ollut pari päivää ihan raato ja hänelle taas ei tehnyt mitään tuo urakka.
Tässä vaiheessa edessämme olleesssa pöydässä selin meihin oleva mies kääntyi katsomaan siskoani (joka oli selin häneen, minä kasvostusten), selvästikin erittäin epäuskoinen ilme kasvollaan ... että mikä ihmeen korsto tämä nainen onkaan..... hauska tilanne/vahingossa kuulijan ilme.
Joskus näinkin päin:
Ystäväni mies vei vauvansa neuvolaan. Neuvolantäti oli järkyttynyt, miten ystäväni on voinut antaa näin tärkeän tehtävän miehelleen eikä vienyt vauvaa itse tarkastukseen.
(Perhe vaihtoi neuvolantätiä tämän tapauksen jälkeen.)
Ei tehdä, mutta tietää mikä on kovalevy.
Minulta taloyhtiön huoltomies kielsi juuri paristonvaihtamisen palovaroittimeen. Oli oikein lähinnä vähän vihainen. Sanoin, että soitin kyllä, mutta kun ette tule illalla ja yöllä vaihtamaan, kun muka liian kallista: paristo meni tietysti illalla ja kun on sähköliitäntä, niin ei ns. "saa pois päältä" sitä piippausta. Oli aidosti vihainen, että se on heidän asiantuntijatyönsä, joka määritetään sopimuksissa ja sinne ei saa mennä itse ronkkimaan.
.
Toisin päin kyllä kävi kakkoskämpän omistajan kanssa, joten ei saisi valittaa. Menin sunnuntai-illallla kakkoskämpille. Yksityisomisteinen pieni kerrostalo Pohjanmaalla ja paristo oli mennyt käytävän palovaroittimesta. Piippaus kuului asuntoonkin enkä saanut nukuttua. Soitin omistajalle ja hän sanoi, että oon puimassa ja tulen ensiviikolla käymään. Käski minun vaihtaa itse ja kertoi mistä alakerrassa löydän uusia paristoja (näin pohjamaalla siis). Miltei vedin kyllä hernettä nenuun tässäkin. No rupesin sitten vaihtamaan, kun ei sitä ääntä kestänyt. En uskaltanut kiivetä yksin niitä kiikkeriä tikkaita kattoon, joten pyysin alakerran asukkeja (nuori pariskunta) pitämään tikkaita avuksi. He sanoivatkin, että olivat koko viikonlopun jo ihmetelleet sitä piippausta, mutta eivät olleet keksineet, mistä se tulee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olla järkevä, looginen ja vastuuntuntoinen. No, totta tuo kaikki.
Nuo ovat kyllä mielestäni kaikki naisen ominaisuuksia.
Hienoa kun älysit, ethän toki olekaan niin yksinkertainen kuin olisi voinut luulla.
Työskentelen it-alalla. Heh, en edes tiedä kuinka monta kertaa asiakas on pyytänyt paikalle minun sijaan "jonkun miehen", koska eiväthän naiset it-asioita osaa...
Olen työpaikkani pätevin muunmuassa koodaamisessa ja rautapuolen ongelmissa. Muut hoitavat lähinnä serverit ja asiakaspalvelun.