Huh. Työttömien tekemän ilmaistyön määrä räjähtänyt.
Tässä lainaus asiaa tutkineen Minna Närhen gradusta:
Työvoimapoliittisiin aktivointitoimiin osallistuneet työttömät tekivät vuonna 2015 yhteensä 366 492 palkatonta työkuukautta. Lisäksi työ- ja koulutuskokeiluissa oli joka kuukausi keskimäärin 11 892 ihmistä ja kuntouttavassa työtoiminnassa joka kuukausi keskimäärin 18 649 ihmistä. Näin suurta määrää ”ilmaista työtä” ei voi tehdä ilman vaikutuksia yhteiskuntaan. Ilmaistyön määrä on siis todella merkittävä, eikä missään tapauksessa voida puhua enää vain marginaalisesta asiasta. Nykyajan Suomessa velvoitetyön määrä alkaa jo lähestyä palveluspakon aikaisia määriä. (Närhi s. 21)
Kyllä näin palkansaajana tämä tuntuu pelottavalta.
Vantaallakin tuomittiin jo joku tyyppi, kun oli teettänyt isot remontit ilmaiseksi vanhemmilleen käyttämällä hyväksi näitä ilmaisorjia. Kai meidät kaikki potkitaan töissämme pihalle siinä viidenkympin korvilla ja sitten saammekin nauttia orjina olosta yhä kauemmaksi pakenevan eläkeikään saakka. Tokihan työuria täytyy pidentää loppupäästä!
Juu putkäaikaistyöttömyys laskenut..mä oon niin raivoissani tuosta törkeestä kikkailusta..oon ollu 3 vuotta työtön viime viikolla tuli eka puhelu työkkäristä..on vähän ruuhkaa..nyt tuli 5 työtarjousta postissa jossa jokaisessa on maininta alussa työkokeilu pari kuukautta ,ei ne mitään palkkaa vakituista..siellä ne pyörittää meitä tyyöttömiä 9e/pvä. palkalla,noihin kun haetaan n.20työntekijää niin selväähän se on että hyödynnetään porsaanreikää...en edes viitti kertoo mihin täs joutuu kun sinnehän joutuu väkisin vaikka tekis minkä hakemuksen..joo laiska en oo mut 40v olin samassa firmassa kokoaikasena ja veroja maksanut.