Huh. Työttömien tekemän ilmaistyön määrä räjähtänyt.
Tässä lainaus asiaa tutkineen Minna Närhen gradusta:
Työvoimapoliittisiin aktivointitoimiin osallistuneet työttömät tekivät vuonna 2015 yhteensä 366 492 palkatonta työkuukautta. Lisäksi työ- ja koulutuskokeiluissa oli joka kuukausi keskimäärin 11 892 ihmistä ja kuntouttavassa työtoiminnassa joka kuukausi keskimäärin 18 649 ihmistä. Näin suurta määrää ”ilmaista työtä” ei voi tehdä ilman vaikutuksia yhteiskuntaan. Ilmaistyön määrä on siis todella merkittävä, eikä missään tapauksessa voida puhua enää vain marginaalisesta asiasta. Nykyajan Suomessa velvoitetyön määrä alkaa jo lähestyä palveluspakon aikaisia määriä. (Närhi s. 21)
Kyllä näin palkansaajana tämä tuntuu pelottavalta.
Vantaallakin tuomittiin jo joku tyyppi, kun oli teettänyt isot remontit ilmaiseksi vanhemmilleen käyttämällä hyväksi näitä ilmaisorjia. Kai meidät kaikki potkitaan töissämme pihalle siinä viidenkympin korvilla ja sitten saammekin nauttia orjina olosta yhä kauemmaksi pakenevan eläkeikään saakka. Tokihan työuria täytyy pidentää loppupäästä!
Kommentit (201)
Kaikkein hurjinta oli, kun työllistyin, niin virkailija ehdottaa, että eikö mun olis parempi tehdä ilmaista työtä ensin, vaikka puoli vuotta ja sit jos siltä tuntuu, että olen oikeaan työhön valmis, kysyä onko se työtarjous vielä voimassa?! Siis mitä v.....? En mene töihin jos saan töitä?? I don't think so.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa sen jo tiesi.
Niinhän se aina menee että kun taviksesta tulee herra niin se on niitä herrojakin pahempi otus.
Johtuu varmasti siitä alemmuuskompleksista ja pätemisen tarpeesta osoittaa olevansa herrojen kaltainen henkilö mutta kuitenkaan ei saa mitään arvostusta edes herrojen keskuudessa kun on kuitenkin taustaltaan se tavis.
Silloinhan tavis on vain hyödyllinen idiootti mikä sahaa vain omaa ja muiden tavisten oksaa ymmärtämättä edes sitä että on pelkkä hyväksikäytön väline saavuttaa jotain etua rikkaille ilman että herrojen tarvitsee itse tehdä likainen työ.
Virka on siis pellen virka tässä tapauksessa.
Kannattaa lukea Orwellin animal farmari (suomeksi eläinten vallankumous, mutta en tiedä saako sitä sensuroimattomana suomen kielellä, ainakin kaikki ennen 90-lukua julkaistut on osin sensuroitu).
Joka tapauksessa se on hyvin silmiä avaava teos.
Siis animal farm.
Automaattinen tekstinsyöttö kirjoitti omiaan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut edes lukea ketjua kun nää on aina niin kaukana todellisuudesta..Mutta omalla työpaikalla (sote-ala) on marginaalinen joukko palkattomia (meillä on ryhmä jotka ovat kuntouttavassa työssä) ja kyllä näiden palkattomien työnkuva on todella kaukana varsinaisesta työnteosta.
Tekevät enimmäkseen ns saatto/seuralais-hommia asiakkaiden (vanhuksia) kanssa, esim kerran tulivat kaksin kappalein (kuntoutusryhmäläiset) odottamaan asiakkaan kanssa taksia, eivät tietenkään kenkiä saatikka takkia suostuneet pukemaan asiakkaalle vaan minä hoidin homman ja jätin asiakkaan ja kuntoutujat sisätiloihin odottamaan taksia (kuka tietää pitkäksikö aikaa). Jos minä esim mahdollisena työnantajana katsoisin moista touhua niin en todellakaan edes harkitsisi palkkaamista. En jotenkin ihmettele ettei töitä löydy..
Edellisessä työpaikassa toimin ohjaajana parille pitkäaikaistyöttömälle, toinen totesi heti alkuun ettei todellakaan aio tällaiseen työhön lähteä. Oli täysin perässävedettävä koko jakson ajan. Ihmetteli vielä jälkikäteen kun ei töitä tarjottu :D. Toinen olikin innokas, saikin töitä meiltä mutta lopulta ei vaan terveys kestänyt.
Jotenkin vaan olen alkanut epäilemään näiden kokeilijoiden työkuntoa tai motivaatiota..
Mikähän olis kirjoittajan motivaatio, kun palkkaa ei tippuisi, pelkkä karenssin pelko. Nyt niputit yhden tai kahden ihmisen perusteella kaikki työttömät samaan ryhmään.
Mä olen myös viralliselta nimikkeeltä työtön, töitä teen parhaina kuukausina n180 tuntia, toisina alle sata. Motivaatiota ei olisi pätkääkään, jos en saisi normaalia palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa sen jo tiesi.
Niinhän se aina menee että kun taviksesta tulee herra niin se on niitä herrojakin pahempi otus.
Johtuu varmasti siitä alemmuuskompleksista ja pätemisen tarpeesta osoittaa olevansa herrojen kaltainen henkilö mutta kuitenkaan ei saa mitään arvostusta edes herrojen keskuudessa kun on kuitenkin taustaltaan se tavis.
Silloinhan tavis on vain hyödyllinen idiootti mikä sahaa vain omaa ja muiden tavisten oksaa ymmärtämättä edes sitä että on pelkkä hyväksikäytön väline saavuttaa jotain etua rikkaille ilman että herrojen tarvitsee itse tehdä likainen työ.
Virka on siis pellen virka tässä tapauksessa.
Kannattaa lukea Orwellin animal farmari (suomeksi eläinten vallankumous, mutta en tiedä saako sitä sensuroimattomana suomen kielellä, ainakin kaikki ennen 90-lukua julkaistut on osin sensuroitu).
Animal farmari - Eläinten kartanovolvo on George Orwellin dystooppinen allegoria espoolaisesta omakotitalolähiöstä sijoitettuna antropomorfisten eläinhahmojen asuttamalle maatilalle.
Palaa hermot tämmösenä pätkätyöläisenä, jos joku vielä kirjottaa, että meil oli kans niitä ilmais työntekijöitä, mut kun ei niil oo motivaatioo.. eiköhän suurin osa ihmisistä käy töissä, että saa rahaa, voi tykätä työstään, mutta tuskin ilmaiseksi tekisi kuitenkaan. Näettekö yhteyttä tän ilmaistyön ja motivaation puutteen välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut edes lukea ketjua kun nää on aina niin kaukana todellisuudesta..Mutta omalla työpaikalla (sote-ala) on marginaalinen joukko palkattomia (meillä on ryhmä jotka ovat kuntouttavassa työssä) ja kyllä näiden palkattomien työnkuva on todella kaukana varsinaisesta työnteosta.
Tekevät enimmäkseen ns saatto/seuralais-hommia asiakkaiden (vanhuksia) kanssa, esim kerran tulivat kaksin kappalein (kuntoutusryhmäläiset) odottamaan asiakkaan kanssa taksia, eivät tietenkään kenkiä saatikka takkia suostuneet pukemaan asiakkaalle vaan minä hoidin homman ja jätin asiakkaan ja kuntoutujat sisätiloihin odottamaan taksia (kuka tietää pitkäksikö aikaa). Jos minä esim mahdollisena työnantajana katsoisin moista touhua niin en todellakaan edes harkitsisi palkkaamista. En jotenkin ihmettele ettei töitä löydy..
Edellisessä työpaikassa toimin ohjaajana parille pitkäaikaistyöttömälle, toinen totesi heti alkuun ettei todellakaan aio tällaiseen työhön lähteä. Oli täysin perässävedettävä koko jakson ajan. Ihmetteli vielä jälkikäteen kun ei töitä tarjottu :D. Toinen olikin innokas, saikin töitä meiltä mutta lopulta ei vaan terveys kestänyt.
Jotenkin vaan olen alkanut epäilemään näiden kokeilijoiden työkuntoa tai motivaatiota..
Mikähän olis kirjoittajan motivaatio, kun palkkaa ei tippuisi, pelkkä karenssin pelko. Nyt niputit yhden tai kahden ihmisen perusteella kaikki työttömät samaan ryhmään.
Mä olen myös viralliselta nimikkeeltä työtön, töitä teen parhaina kuukausina n180 tuntia, toisina alle sata. Motivaatiota ei olisi pätkääkään, jos en saisi normaalia palkkaa.
Minä myös ihmettelen edellisen kirjoittajan yleistystä. Työpaikaltani irtisanottiin lähes kaikki keski-ikäiset naiset, joilla on 20-30 vuoden ura takanaan. Ikävä sanoa näin, mutta tuskin enää tulevat töitä saamaan ikäsyrjinnän vuoksi. Olisi ihan älytöntä, suorastaan vähä-älyistä yleistää heidät edellisen kirjottajan tavoin työhön kykenemättömiksi ääliöiksi.
Niin osa-aikatyöläiset ja muut on oikeasti viralliselta nimikkeeltä työttömiä. Tai jos ei ole sovittu tarkkaa työtuntien määrää.
Miettikääpä jotain yksinkertaista hommaa, jota osaa oikeastaan kaikki tehdä. Mikä motivaatio työnantajalla on pitää tuollaisessa duunissa normaalilla palkalla ketään oli työntekijän kokemus mitä hyvänsä, koska hommat luultavasti saa teetettyä ilmaistyöntekijällä lähes yhtä hyvin? Eri asia sitten sellaiset työt, joissa vaaditaan jotain erikoispätevyyttä tai joita ei työharjoittelun ekan parin viikon aikana opi. Mahdotonta on normaalisti toimivan firman kilpailla näiden ilmaistyövoimaa käyttävien kanssa. Lisäksi kun tarjontaa alkaa olla koulutetuistakin melko paljon, niin ilmaistyöntekijät eivät jatkossa koske vain matalan koulutuksen aloja. Tässä vaiheessa diili on paska, oli sitten töissä tai työtön, koulutettu tai ei. Seuraavassa vaiheessa hiljalleen nykyiset työntekijät korvataan harjoittelijoilla tai joillain työkokeilijoilla. Kehityskulku on hemmetin surullinen, enkä ihmettele nuorissa kumpuavaa ahdistusta. Nuorille ja lapsille jää tuhottu maa, jossa mitään työuria ei kellään kehity ja toimeentulo haetaan milloin mistäkin epämääräisestä työstä tai luukulta. Yritä siinä nyt sitten perheitä perustaa ja saada elämä tasaantumaan. Tällä kehityksellä lapsia syntyy jatkossa huomattavasti vähemmän. Yhä harvempi haluaa ottaa riskin ja tehdä lapsen. Suomi on aika vakavassa syöksykierteessä, ja en usko tilanteen enää mitenkään korjaantuvan. Viimeinen sammuttaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös viralliselta nimikkeeltä työtön, töitä teen parhaina kuukausina n180 tuntia, toisina alle sata. Motivaatiota ei olisi pätkääkään, jos en saisi normaalia palkkaa.Minä myös ihmettelen edellisen kirjoittajan yleistystä. Työpaikaltani irtisanottiin lähes kaikki keski-ikäiset naiset, joilla on 20-30 vuoden ura takanaan. Ikävä sanoa näin, mutta tuskin enää tulevat töitä saamaan ikäsyrjinnän vuoksi. Olisi ihan älytöntä, suorastaan vähä-älyistä yleistää heidät edellisen kirjottajan tavoin työhön kykenemättömiksi ääliöiksi.
Sepä se. Pitkä ura ja paljon työkokemusta=ikä ym lisien takia iso palkka. Sen takia syrjitään, kun saa nuoren puolet halvemmalla, eikä uudelle oo ees kertynyt lomia vielä... Ihan sairasta. Yks kokenut työntekijä on kuitenki parempi kun 2 uutta.
Kyllähän esim keittiöissä näille ilmaistyöläisille annetaan hommaksi tiskata, eikä mitään muuta, sit tullaan pätemään, että eihän ne tee mitään, mikä tarviis taitoo. No kun ei saa tehdä, eikä antaa tehtäväksi mitään ns vastuullista tehtävää. Niinpä jäljelle jää tiskaus, pöytien pyyhintä ym, vaikka henkilöllä olisi taitoa, ei saa antaa kun noita em tehtäviä. Sen takia ne ilmaiset ei tee oikein mitään tärkeää. Tämä lukee jokaisessa sopimuksessa jonka työpaikka on allekirjoittanut ilmaistyöntekijän ottaessaan. Ihmetellään motivaation puutetta, kun ei saa palkkaa ja tehtävät on niitä helpoimpia ja ankeimpia, vaikka osaamista olisi, kun muuta ei SAA tehdä.
No jos vielä selvennetään ekaa viestiä; meillä työnkuva on aivan toisenlainen palkattomalla ja palkallisella. Ja hyvä niin. Mutta vaikkei palkattomalta vaaditakaan juuri mitään, itsellä ei jo ihan käytöstapojen osalta onnistuisi käsien pystyynnostaminen kun ollaan kuitenkin ihan oikeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä tuo inhimillisyys ei vaan ole osa kaikkien persoonaa.. Ja ihan muutaman ihmisen perusteella en tätä mielikuvaa ole luonut, sen pystyy lukemaan jo ekasta viestistäni. Ja vaikka nuo esimerkit oli omasta työelämästä, näitä esimerkkejä on kyllä muutenkin ympärillä. Pitkäaikaistyöttömyys vaan yksinkertaisesti nakertaa useamman ihmisen työkykyä. Uskon että työttömänä sitä on vaikea myöntää. Ja motivaatioon liittyen, toisessa mainitsemassani työpaikassa oli varteenotettava mahdollisuus työllistyä täysipäiväiväiseksi täydellä palkalla.
Ja kun joku sanoi ettei sote-alalla muka hyödynnetä ilmaistyövoimaa niin eikö monen työttömän pelko ja uhka ole juuri että joutuu mummoja ulkoiluttamaan, uhkaavat töniä aina mummot kumoon. Jotenkin vaikea kuvitella että ollaan sivistysvaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko vielä vastata tuolle yhdelle epäilijälle joka epäili työkokeilijoiden motivaatiota. Mä oon vierestä nähnyt niin monta kertaa, että joku on motivoitunut ja innokas, mutta palkkatyötä ei saa, koska työnantajapuoli välillä aika herkästi lupaa etukäteen että palkkaa myöhemmin ja sit ei oo muka rahaa palkata... seuraavan kohdalla sama homma. Mä epäilen enempi työnantajan motivaatiota ottaa ihmisiä muuten kun ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen oma valinta millä tavalla asioitaan hoitaa, että joutuuko pitkäaikaistyöttömäksi vai ei. Kummasti niitä töitä toisille aina kuitenkin on, ja toiset valittaa samaan aikaan työpaikkojen puutteesta vuodesta toiseen.
Tää on taas jonkun narsistin mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
No jos vielä selvennetään ekaa viestiä; meillä työnkuva on aivan toisenlainen palkattomalla ja palkallisella. Ja hyvä niin. Mutta vaikkei palkattomalta vaaditakaan juuri mitään, itsellä ei jo ihan käytöstapojen osalta onnistuisi käsien pystyynnostaminen kun ollaan kuitenkin ihan oikeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä tuo inhimillisyys ei vaan ole osa kaikkien persoonaa.. Ja ihan muutaman ihmisen perusteella en tätä mielikuvaa ole luonut, sen pystyy lukemaan jo ekasta viestistäni. Ja vaikka nuo esimerkit oli omasta työelämästä, näitä esimerkkejä on kyllä muutenkin ympärillä. Pitkäaikaistyöttömyys vaan yksinkertaisesti nakertaa useamman ihmisen työkykyä. Uskon että työttömänä sitä on vaikea myöntää. Ja motivaatioon liittyen, toisessa mainitsemassani työpaikassa oli varteenotettava mahdollisuus työllistyä täysipäiväiväiseksi täydellä palkalla.
Ja kun joku sanoi ettei sote-alalla muka hyödynnetä ilmaistyövoimaa niin eikö monen työttömän pelko ja uhka ole juuri että joutuu mummoja ulkoiluttamaan, uhkaavat töniä aina mummot kumoon. Jotenkin vaikea kuvitella että ollaan sivistysvaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun kommenttiani tarkoitat, niin minä sanoin, että sote-alalla ei käytetä työkkärin orjia korvaamaan oikeita työntekijöitä. Ei kukaan tässä keskutelussa ole mielestäni sanonut, että sote-alalla ei hyödynnetä ilmaistyövoimaa.
Mitäpäs jos työnantaja sanoisi, että teetkö puoli vuotta ilmaiseksi, katotaan sit sitä palkkaa?? Moniko suostuisi? Ja kyllä se palkkatuki-systeemi on jo olemassa jos epäilee, että työtön vaatii aluksi totuttelemista työelämään. Jo 2v työttömänä on pitkäaikaistyötön. Mulla on kokemusta jokunen pätkä työttömänä olosta, muuten olen ollut työssä n20 vuotta. Ja kyllä se ihmisen oma motivaatio ratkaisee enemmän kun tausta. On niitä työntekijöitäkin, joita ei niin kovin paljon kiinnosta. Ei se ole pelkästään ilmaistyöntekijöitten ongelma. Paljon vaikuttaa sun oma asennoituminen myös. Oon oikeesti joskus itse ihmetellyt, kun ihme tyypit saa palkkaa ja joku tosi motivoitunut ja ahkera on ilmaistöissä.
Jos työttömistä haluaa etsiä huonoja esimerkkejä ja negatiivisiä asioita, niin varmasti löytyy jos ei muuta halua nähdä.
Jos lasketaan tuolle määrälle kk palkaksi vaikka 2000 eur, tämä tarkoittaa että työttömät tekevät melkein MILJARDIN euron edestä töitä ilmaiseksi vuodessa. Voi vithu! Kyllä hallitus osaa kyykyttää!
Ja siksi ei se mummojen ulkoilutus kiinnosta jos ei kiinnosta koko ala ja ennenkaikkea KUN SIITÄ EI MAKSETA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihmeellistä, miten vaikeaa on maksaa ihmisille PALKKAA työstä. Ei voi kuin katsella tätä touhua suu auki.
No iso osa näistä "orjatöistä" on sellaista puuhastelua, että ei niihin palkalliseksi ketään otettaisi. Mielummin jätetään tekemättä. Olin itsekkin muutaman kuukauden joskus autokuskin apumiehenä ja kun niitä töitä ei tahtonut riittää oikein siellä kuskillekkaan....
Voi rakas ystävä, sinulla ei ole aavistustakaan. Esim. Oulun pienet taloushallinnon yritykset pyörivät lähes täysin oppilaitosten harjoittelijoiden voimin. Työkkärin orjat kun eivät ole ainoat ilmaistyöntekijät.
Niin, mitä sitten? Eikö ole hienoa, että opiskelijat saavat kokemusta oman alansa töistä. Näin heillä on paljon paremmat mahdollisuudet päästä myöhemmin palkallisiinkin töihin joskus tulevaisuudessa. Yritys, joka pyörittää toimintaa ilmaistyöntekijöillä, hyötyy siitä ja voi tarjota palveluitaan halvemmalla kuin kilpailijat jotka joutuvat maksamaan työntekijöilleen.
Yritys tekee parempaa tulosta ja opiskelijat saavat kokemusta. Kaikki voittavat!
Työttömät eivät voita. Harjottelijat vievät lukuisia työpaikkoja näes.
Miten niin vievät lukuisia työpaikkoja? Ei se todellakaan ole niin mustavalkoista, että jokaisen harjoittelijan tilalle oikeasti palkattaisiin joku jos harjoittelijoita ei olisi. Todennäköisesti ei palkattaisi juuri ketään, vaan hommat jaettaisiin muille henkilöille oman työn lisäksi. Ja vaikka palkattaisiin, sitten olisi ne harjoittelijat saamatta niitä työkokemuksia ja todennäköisemmin muutaman vuoden päästä työttömänä.